Grupy Agora oraz spółki Agora za 2022 r.
KULTURA I EDUKACJA
Media Grupy Agora, jak dzieje się to od początku ich istnienia, w 2022 r. również zabierały głos w ważnych
społecznie kwestiach i promowały kulturę, m.in. poprzez corocznie organizowane konkursy i przyznawane
nagrody. Gazeta Wyborcza od 2010 r. współorganizuje Nagrodę za najlepszy reportaż im. Ryszarda
Kapuścińskiego, jak również wspiera literacką Nagrodę NIKE. Dodatkowo, od 2018 r. Gazeta Wyborcza
organizuje międzynarodowy konkurs fotograficzny im. Krzysztofa Millera. AMS natomiast w ramach
promowania społeczno-kulturalnych aktywności w 2022 r. po raz 23. zorganizował konkurs Galerii Plakatu AMS,
którego hasło przewodnie brzmiało Najważniejszy projekt to Ty. Miał on na celu zwrócenie uwagi na dbałość
o siebie, swój rozwój i samopoczucie.
W ramach działań edukacyjnych w 2022 r. miała miejsce specjalna edycja programu promującego wiedzę i
nicjatywy na rzecz rozwoju nowych technologii pod hasłem Jutronauci. To projekt, który powstał dzięki
współpracy Gazety Wyborczej i Sebastiana Kulczyka w 2017 r., a w miionym roku odbyła się już 6. jego edycja -
Jutronauci 2022: Sięgaj za Horyzont w całości poświęcona rozważaniom dotyczącym możliwych scenariuszy
post-pandemicznej przyszłości. Natomiast Gazeta.pl – w odpowiedzi na wprowadzenie do szkół
ponadpodstawowych kontrowersyjnego podręcznika do przedmiotu historia i teraźniejszość pod redakcją
Wojciecha Roszkowskiego - stworzyła inicjatywę #hakujemy_HiT, zapewniając przestrzeń na mnogość narracji,
ucieczkę od uproszczeń i od jednej interpretacji.
WOLNE MEDIA I DEMOKRATYCZNE WARTOŚCI
Demokratyczne wartości i wolność słowa – dla Agory jako symbolu wolnych mediów w Polsce - to elementy DNA.
Dlatego co roku prowadzone są działania na rzecz wspierania niezależnego dziennikarstwa,
podejmującego tematy szczególnie ważne społecznie. Przykłady z tego obszaru prezentowane są poniżej.
W 2022 r. Fundacja Gazety Wyborczej zainaugurowała drugą edycję Programu Dziennikarstwa Śledczego, w
ramach którego z programu grantowego o wsparcie mogli ubiegać się doświadczeni dziennikarze i dziennikarki
oraz zespoły redakcyjne z całej Polski, współpracując przy tym z innymi krajami z Unii Europejskiej. Był to
pierwszy w kraju i Europie Środkowo-Wschodniej program takich dofinansowań, otwarty dla wszystkich osób
specjalizujących się w dziennikarstwie śledczym, w tym również z niezależnych redakcji ukraińskich czy
białoruskich. Do grantu kwalifikowały się wszelkie wszystkie gatunki dziennikarskie: artykuły prasowe, filmy
dokumentalne, materiały radiowe i telewizyjne, fotoreportaże i książki, podcasty oraz dziennikarskie książki
z dziedziny literatury faktu. W ramach programu Fundacja oferuje również wsparcie prawne dziennikarzom
i redakcjom, które mają problemy sądowe, wynikające z nagłaśniania przypadków łamania prawa i umów
społecznych. Łącznie suma przekazana na inicjatywę wyniosła 150 tys. zł.
W grudniu 2022 r. redakcje Radia TOK FM oraz OKO.Press nawiązały współpracę i rozpoczęły wspólny projekt,
w ramach którego będą przedstawiać wyniki badań sondażowych realizowanych przez agencję Ipsos. Na
początek współpracy OKO.press i TOK FM zaprezentowały wyjątkowy sondaż prowadzony równolegle w Polsce
i w Niemczech, w którym m.in. ocenione zostały rozliczenia z historią, wizja rozwoju Unii Europejskiej, polityka
Niemiec wobec Rosji i Ukrainy oraz jaki jest stan wzajemnych narodowych sympatii i uprzedzeń. W kolejnych
badaniach, które będą prowadzone w 2023 r. pojawią się nie tylko wyborcze tematy. Obie redakcje chcą dzięki
nim zdobywać głębszą wiedzę społeczną, analizując całą paletę zmiennych demograficznych, w tym religijność,
światopogląd i profile partyjne. Postarają się też zajrzeć do polskiej świadomości i podświadomości, sprawdzić
podatność na propagandę władz, śledzić procesy laicyzacji oraz odchodzenia od konserwatywnego zestawu
przekonań i uprzedzeń.
Również w grudniu Wyborcza.pl nawiązała współpracę z europejskim kanałem kulturalnym ARTE, dzięki czemu
w serwisie Gazety Wyborczej można oglądać magazyn informacyjny „Tydzień w Europie” przygotowywany
przez kanał kulturalny ARTE. Nagrania, przedstawiające europejskie wiadomości tygodnia w swobodnym
tonie, pojawiają się też na platformach innych partnerów projektu - obok Wyborcza,pl są nimi El Pais, Le Soir,
Internazionale, Kathimerini i Telex. Dzięki temu ważne, bieżące informacje dotyczące Europy docierają
do szerokiego grona odbiorców w aż 8 wersjach językowych.