LIST DO AKCJONARIUSZY
Drodzy akcjonariusze!
Oddajemy w Wasze ręce materiały podsumowujące 2022 – rok, który – wbrew naszym nadziejom i wstępnym
rynkowym prognozom – przedłużył serię lat pełnych niepewności i bezprecedensowych zdarzeń. Dla nas wszystkich –
przedsiębiorców, mediów, całego społeczeństwa był to rok bardzo wymagający. Zbiegło się w nim kilka
niekorzystnych rynkowych trendów – wielu branżom jeszcze nie udało się odbudować po pandemii, a już musiały się
mierzyć z kolejnym kryzysem gospodarczym, skokowym wzrostem kosztów, galopującą inflacją. Niepewność na rynku
pogłębił wybuch wojny w Ukrainie, który przyniósł przejściowe perturbacje w wielu obszarach gospodarki.
Biznesy Grupy Agora również zostały poddane tej rynkowej próbie. W 2022 roku szczególnie odczuwaliśmy
zawirowania na rynku kinowym, które miały znaczący wpływ na wyniki Grupy i jej największy segment operacyjny Film
i Książka. W drugim kwartale cieszyło nas kosmiczne tempo odbudowy widowni w kinach, ale już w następnych
miesiącach 2022 obserwowaliśmy duży spadek frekwencji i zmianę w preferencjach kinomanów, którzy nadal chętnie
wybierają wysokobudżetowe produkcje hollywoodzkie, ale zdecydowanie rzadziej chcą oglądać polskie filmy. Na tak
rozkołysanym rynku sieć kin Helios musiała dodatkowo mierzyć się z rosnącymi kosztami działalności, w tym skokiem
cen energii, kursów walut i stóp procentowych, a także spłacać zaciągnięte w czasie pandemii zobowiązania,
wówczas decydujące o przetrwaniu tego biznesu. Drugim segmentem Grupy Agora będącym pod dużą presją sytuacji
rynkowej, utrzymujących się niekorzystnych trendów oraz wzrostu kosztów funkcjonowania była Prasa Cyfrowa i
Drukowana. Aby ustabilizować pozycję obu tych obszarów, zdecydowaliśmy się na działania restrukturyzacyjne,
bolesne, ale niezbędne do zapewnienia naszym największym segmentom rentowności w kolejnych latach.
Równie istotną dla Grupy Agora jest sytuacja na rynku reklamowym. W 2022, szczęśliwie, byliśmy świadkami powrotu
wydatków na reklamę do poziomów sprzed pandemii, a nawet ich przekroczenia – w całym roku rynek ten wzrósł
dwucyfrowo w porównaniu z 2019. Szczególną wagę dla Grupy miała odbudowa rynku reklamy zewnętrznej – to był
dobry czas dla outdooru i spółki AMS - naszego największego biznesu reklamowego, który również mocno ucierpiał w
czasie pandemii. W minionych 12 miesiącach ten segment działalności Grupy Agora odnotował najlepsze rezultaty,
czemu sprzyjały zwłaszcza intensywne działania rozwojowe, w tym te związane z poszerzaniem oferty cyfrowej.
Cyfra stanowiła w 2022 roku ważne źródło przychodów całej Grupy Agora – zarówno reklamowych, jak i ze sprzedaży
treści. Elastycznie dopasowując się do wymagań odbiorców i klientów, a jednocześnie korzystając z nowoczesnych
trendów, rozwijamy projekty cyfrowe we wszystkich obszarach działalności – od dystrybucji muzyki, przez sprzedaż
biletów i digital OOH, po sprzedaż atrakcyjnych treści premium. Zespoły subskrypcyjne Wyborcza.pl i Radia TOK FM
zanotowały w końcówce minionego roku historyczne rekordy, przekraczając kolejne poziomy sprzedażowe i osiągając
wyniki godne nie tylko liderów polskiego rynku, ale i światowych graczy. Jednocześnie Agora konsekwentnie
inwestuje w rozwiązania technologiczne, które mają nas wesprzeć w rywalizacji w obszarze e-commerce i reklamy
programatycznej, ale też w oferowaniu internautom jak najszerszego i najbardziej przyjaznego dostępu do naszych
propozycji online.
Dzięki tym wszystkim działaniom i reakcjom na rynkowe uwarunkowania, mimo słabszego czwartego kwartału i
ogromnej presji kosztowej, zamknęliśmy 2022 rok ze wzrostem przychodów i poprawą wyniku na poziomie EBITDA.
To nie byłoby możliwe, gdyby nie starania całego zaangażowanego zespołu Grupy Agora, któremu jestem ogromnie
wdzięczny.
Dobra kondycja Grupy jest niezwykle ważna dla realizacji misji Agory, jaką jest zapewnienie Polakom dostępu do
sprawdzonych wiadomości. To szczególnie ważne w czasach manipulacji newsami i dezinformacji, w obliczu wojny w
Ukrainie, a także ataków rządzących na niezależne redakcje. 2022 był bowiem kolejnym rokiem, w którym wolne
media w Polsce – w tym my sami – zmagały się z presją finansową w sferze reklamowej, próbami ograniczania
wolności słowa czy utrudnieniami prawnymi i regulacyjnymi. Wystarczy przypomnieć, że minione 12 miesięcy nadal
było pełne oczekiwania na możliwość nabycia przez nas udziałów w spółce Eurozet. W 2023 roku, po czterech latach
cierpliwie prowadzonej batalii, doczekaliśmy się rozstrzygnięcia – 27 lutego sąd oddalił apelację Prezesa UOKiK, który
zakazał Agorze przejęcia Eurozetu. Dzięki temu sfinalizowaliśmy największą w historii inwestycję Agory w media i
staliśmy się właścicielem kontrolnego pakietu udziałów w tej spółce. Po połączeniu sił Grupy Radiowej Agory
i Eurozetu jako drugi największy nadawca w Polsce stajemy do rywalizacji o pozycję lidera polskiego rynku
radiowego. Co istotne, wyrok sądu II instancji dodał skrzydeł nam, ale wierzę, że też innym przedsiębiorcom,
zwłaszcza tym działającym na polskim rynku mediów – pokazuje bowiem, iż można skutecznie oprzeć się
bezprawnym działaniom regulatorów.
Planując intensywny rozwój oferty radiowej – z segmentem Radio jako naszym największym mediowym biznesem,
chcemy skoncentrować się na jak najskuteczniejszym działaniu i zapewnić wzrost całej Grupie Agora. W tym celu
m.in. przygotowaliśmy projekt wydzielenia spółek z Agory S.A., który poddaliśmy pod Państwa głosowanie.
Jestem przekonany, że po dobrym otwarciu 2023 roku i realizacji inwestycji w Eurozet, czyli jednego z naszych celów
strategicznych - wzmacniania pozycji w dotychczasowych, istotnych segmentach działalności, uda nam się stopniowo,
ale skutecznie realizować kolejne kluczowe dla Grupy projekty pozwalające zwiększyć wartości dla akcjonariuszy i
podnieść efektywność finansową całej organizacji. Wspierać nas będą siła marek Grupy Agora i kompetencje
tworzących je zespołów, które w swoich działaniach kierują się wartościami leżącymi u podstaw naszej firmy – takimi,
jak demokracja, wolność słowa, różnorodność, poszanowanie praw człowieka, w tym mniejszości. Społeczne
zaangażowanie oraz odpowiedzialność są dla nas niezmiennie najważniejsze, a o realizacji projektów czy zadań w