[ w w w . a g o r a . p l ]
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Agora S.A. za rok 2022 do
skonsolidowanego sprawozdania finansowe
Koszty reprezentacji i reklamy Grupy Agora wyniosły 18,6 mln zł i były wyższe o 9,4% od tych odnotowanych w
czwartym kwartale 2021 r. Ta pozycja kosztowa zwiększyła swoją wartość we wszystkich biznesach operacyjnych
poza segmentem Prasa Cyfrowa i Drukowana. Największy jej wzrost miał miejsce w segmencie Radio i wynikał
przede wszystkim z wyższych wydatków na promocję Radia Złote Przeboje oraz Radia Pogoda. Wyższe koszty
reprezentacji i reklamy segmentu Film i Książka (bez Wydawnictwa Agora) były pochodną zwiększenia kosztów
reklamy w działalności kinowej, w tym reklamy rozliczanej w barterze oraz wyższych kosztów w działalności
filmowej. Wzrost kosztów Internetu wiązał się z wyższymi wydatkami Gazeta.pl, a w przypadku segmentu Reklama
Zewnętrzna wynikał z wyższych łącznych barterowych kosztów kampanii patronackich w związku z ich większą liczbą
Spadek kosztów reprezentacji i reklamy Prasy Cyfrowej i Drukowanej to głównie efekt mniejszej liczby kampanii
telewizyjnych i radiowych w stosunku do analogicznego okresu 2021 r.
Koszty operacyjne Grupy netto w czwartym kwartale 2022 r. raportowane w ujęciu bez MSSF 16 wyniosły 367,9 mln
zł i były wyższe o 12,0% niż w analogicznym okresie 2021 r.
W 2022 r. koszty operacyjne netto Grupy Agora były wyższe o 16,9% niż przed rokiem, stanowiąc 1 177,9 mln zł.
Przyczyniło się do tego ich zwiększenie w większości segmentów Grupy. Największy wzrost kosztów operacyjnych – o
32,4% do 444,5 mln zł – został odnotowany w segmencie Film i Książka, co wiązało się głównie ze zniesieniem
restrykcji w działalności kinowej i gastronomicznej. Koszty operacyjne były również wyższe w segmencie Prasa
Cyfrowa i Drukowana – istotnym czynnikiem, który negatywnie wpłynęły na ich poziom, był odpis z tytułu aktualizacji
wartości aktywów w wysokości 43,4 mln zł. Po wyeliminowaniu wpływu odpisu koszty segmentu Prasa Cyfrowa i
Drukowana wzrosły o 15,2% do 216,7 mln zł. Wydatki segmentu Reklama Zewnętrzna zwiększyły się o 12,9% do
152,3 mln zł, a w segmencie Radio – o 14,8% do poziomu 107,8 mln zł z uwagi na wyższe wpływy z tytułu usługi
pośrednictwa w sprzedaży świadczonej dla sieci kin Helios oraz wzrost wynagrodzeń i świadczeń na rzecz
pracowników. Wydatki operacyjne były zaś niższe w segmencie Internet – o 20,7% i wyniosły 157,1 mln zł. Wpłynęło
na to przede wszystkim zmniejszenie kosztów usług obcych, zwłaszcza w spółce Yieldbird w związku ze spadkiem
nakładów na dzierżawę powierzchni reklamowych. W 2022 r. negatywny wpływ na poziom kosztów operacyjnych
netto miały odpisy aktualizujące wartość aktywów w wysokości 46,0 mln zł (dokonane w segmentach Prasa Cyfrowa
i Drukowana, Film i Książka, Reklama Zewnętrzna oraz Internet), koszty restrukturyzacji przeprowadzonej w
działalności prasowej oraz kinowej w łącznej wysokości 5,3 mln zł oraz odpis na należności jednego z kontrahentów
segmentu Reklama Zewnętrzna w wysokości 1,1 mln zł. W trzecim kwartale 2022 r. części pracowników i
współpracowników Grupy wypłacono jednorazowy dodatek inflacyjny. Jego koszt to 3,1 mln zł. Pozytywnie na
wartość kosztów operacyjnych Grupy wpłynęło umorzenie w spółce Helios S.A. części pożyczki z Polskiego Funduszu
Rozwoju w wysokości 14,1 mln zł. W 2021 r. skala zdarzeń o charakterze jednorazowym była istotnie mniejsza i miała
pozytywny wpływ na wynik. W całym 2021 r. zdarzenia te (dofinansowanie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych, umorzenie części pożyczki z Polskiego Funduszu Rozwoju, zwolnienia z opłacania składki ZUS,
dofinansowanie z Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej, rezerwa na należności jednego z kontrahentów, zwrot
podatku VAT z ulgi na złe długi oraz odpisy aktualizujące wartość aktywów) miały pozytywny wpływ na koszty
operacyjne Grupy Agora i zmniejszyły je o 5,0 mln zł.
W 2022 r. koszty usług obcych zwiększyły się o 6,5% do kwoty 384,0 mln zł. Do wzrostu tej pozycji przyczynił się
głównie segment Film i Książka ze względu na powrót do pełnej skali działalności kinowej, filmowej i
gastronomicznej. Nakłady te były także istotnie wyższe w segmencie Reklama Zewnętrzna, co wiązało się głównie ze
zwiększeniem kosztów realizacji kampanii oraz utrzymania systemu. Ta kategoria kosztów operacyjnych wzrosła
również w segmencie Radio w związku ze świadczoną usługą pośrednictwa w sprzedaży dla sieci kin Helios. W tym
obszarze rosły też koszty usług marketingowych oraz czynszów i opłat dzierżawnych. Zwiększenie kosztów usług
obcych nastąpiło także w segmencie Prasa Cyfrowa i Drukowana – nakłady na usługi obce były wyższe głównie w
związku z organizacją koncertów oraz wzrostem kosztów usług komputerowych. Ta kategoria kosztów operacyjnych
zmniejszyła się natomiast w segmencie Internet. Wiązało się to głównie ze spadkiem wpływów ze sprzedaży usług
reklamowych w spółce Yieldbird. Zmniejszenie kosztów usług obcych miało również miejsce w pionie Gazeta.pl, zaś
wzrost - w grupie HRlink.
Koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników wzrosły w 2022 r. o 15,7% do kwoty 365,4 mln zł. Były one
wyższe we wszystkich segmentach biznesowych Grupy Agora i jej działach wspomagających. Ich największy wzrost w
porównaniu do 2021 r. miał miejsce w segmencie Film i Książka, wiążąc się przede wszystkim z powrotem do
regularnej działalności bez obostrzeń i limitów w kinach oraz gastronomii, co wymagało m.in. uzupełnienia składu
zespołów w poszczególnych lokalizacjach. Koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników segmentu Film i