•
przetwórstwo przemysłowe,
•
przemysł chemiczny oraz wykorzystywanie chemikaliów,
•
obronność oraz przemysł zbrojeniowy,
•
górnictwo węgla, energetyka węglowa oraz działalności powiązane,
•
pozostałe górnictwo i energetyka, petrochemia oraz produkcja metali.
Szanujemy i dbamy o środowisko oraz oczekujemy od wszystkich klientów podobnego podejścia. Po 2025 roku nie będziemy finansować klientów
z sektora węglowego, których działalność jest bezpośrednio zależna od węgla energetycznego w stopniu wyższym niż 5%. Ponadto nie
finansujemy:
•
nowych elektrowni węglowych i projektów związanych z piaskiem roponośnym oraz infrastruktury
dedykowanej dla piasku roponośnego,
•
rybołówstwa prowadzonego szkodliwymi metodami lub wobec gatunków chronionych,
•
szkodliwej lub nielegalnej wycinki drzew,
•
działalności polegającej na demontażu statków bez stosownej certyfikacji środowiskowej,
•
operacji zlokalizowanych w miejscach światowego dziedzictwa UNESCO, na terenach podmokłych
wyszczególnionych w Konwencji Ramsarskiej lub mających znaczący wpływ na te obszary lub na krytyczne
siedliska przyrodnicze zarejestrowane przez Międzynarodową Unię Ochrony Przyrody (IUCN).
Posiadamy polityki szczegółowe w zakresie finansowania obszarów obarczonych, w naszej ocenie, wysokim ryzykiem środowiskowym.
Wspieramy klientów w ich drodze do działalności zrównoważonej środowiskowo. Wspieramy ich w budowaniu świadomości w zakresie:
•
wpływu ich działalności na środowisko oraz wpływu czynników ESG na ich sytuację finansową,
•
podejmowania działań zmierzających do wyeliminowania lub ograniczenia negatywnego wpływu oraz
wdrażania (o ile to możliwe) najlepszych praktyk sektorowych.
Od klientów kredytowych prowadzących działalność w sektorach istotnie wpływających na ryzyko środowiskowe lub istotnie narażonych na ryzyko
środowiskowe - w standardowym procesie kredytowym (
Normal Track
), współmiernie do rozmiaru klienta, rodzaju transakcji i istotności ryzyka,
wymagamy:
•
przejrzystości, co do wpływu klienta na środowisko,
•
w miarę możliwości posiadania polityki/ strategii/ planu dojścia do gospodarki zrównoważonej środowiskowo,
•
informacji w zakresie celów/ działań środowiskowych – podjętych i planowanych, a także stopnia realizacji
działań ograniczających ryzyko ESG.
W ramach zarządzania ryzykiem społecznym, posiadamy ugruntowane zasady polityki wykluczeń. Pełny zakaz finansowania dotyczy
następujących obszarów:
•
naruszania/ łamania praw człowieka, w tym w sytuacji pracy przymusowej, zatrudniania dzieci,
nieodpowiednich warunków pracy, stosowania przemocy,
•
zagrożenia dla zdrowia pracowników oraz lokalnych społeczności, w tym kontakt ze szkodliwymi materiałami
chemicznymi, przenoszenia na ludzi chorób zwierzęcych, nieprzestrzegania prawa pracy,
•
produkcja i handel bronią kontrowersyjną, w tym: minami przeciwpiechotnymi, amunicją kasetową, bombami
fosforowymi, amunicją zawierającą zubożony uran, bronią atomową, chemiczną, biologiczną,
•
uprawa, przetwórstwo, produkcja i sprzedaż tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz e-papierosów,
•
działalność związana z azbestem, z hodowlą zwierząt futerkowych, z hazardem.
Posiadamy szczegółową politykę w zakresie finansowania obronności oraz działań związanych z przemysłem zbrojeniowym. Nie jesteśmy
przeciwni nawiązywaniu relacji z tego typu klientami. Stoimy na stanowisku, że suwerenne państwa, w granicach prawa, rozporządzeń, konwencji
krajowych i międzynarodowych, mają prawo utrzymania porządku publicznego, uczestniczenia we wspólnych misjach wojskowych lub misjach
pokojowych oraz do obrony i dysponowania odpowiednio wyposażonymi siłami zbrojnymi. Uważamy jednak, że określone firmy, rodzaje broni
i działania naruszają nasze wartości i etykę biznesową. Nie angażujemy się w działalność związaną z kontrowersyjnymi rodzajami broni, ze względu
na jej szczególnie destrukcyjny charakter i rezultaty użycia: masowe ofiary i zniszczenia na atakowanym obszarze, z których trudno wyłączyć
ludność cywilną. Przez kluczowe komponenty broni kontrowersyjnej rozumiemy infrastrukturę, urządzenia części i materiały, usługi i programy
oraz systemy (mechaniczne, elektroniczne i cyfrowe) specjalnie przeznaczone dla broni kontrowersyjnej.
W
Instrukcji ESG
wskazaliśmy wybrane standardy, wytyczne i inicjatywy, których stosowanie może stanowić istotne odniesienie w procesie oceny
ryzyka społecznego, m.in. takie jak:
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka, Konwencje
Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczące standardów pracy, Inicjatywa UN Global Compact, Wytyczne dotyczące biznesu i praw człowieka, ILO
Tripartite Declaration of Principles concerning Multinational Enterprises and Social Policy, Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych
.
Wszelkie zastrzeżenia zawarte w
Instrukcji ESG
odnoszą się także do dostawców Banku (proces KYS -
Know Your Supplier
).
Przykładamy również zwiększoną uwagę do analizy kredytowej klientów korporacyjnych, którzy działają w sektorach zidentyfikowanych przez nas
jako sektory podwyższonego ryzyka środowiskowego i społecznego.
Definicje i metodyka
Ustalając zasady i ramy zarządzania ryzykiem ESG, kierujemy się wytycznymi EBA (ang.
European Banking Authority
) EBA/GL/2020/06 z maja 2020
roku w sprawie udzielania i monitorowania kredytów (ang.
Loan origination and monitoring
). Od 30 czerwca 2021 roku na banku ciąży obowiązek
m.in. uwzględnienia w procesie kredytowym oceny narażenia działalności prowadzonej przez klientów na czynniki ESG. Kierując się tymi
wytycznymi, uwzględniliśmy czynniki środowiskowe, społeczne i związane z zarządzaniem w swoim apetycie na ryzyko kredytowe oraz
uwzględniliśmy je w procesach oceny zdolności kredytowej klientów korporacyjnych. Stworzyliśmy Heatmapy ryzyka środowiskowego, które
stanowią punkt odniesienia przy ocenie indywidualnej klienta korporacyjnego w ścieżkach manualnych, a także pozwalają na podejście sektorowe