28
W 2022 r. kluczową kwestią dla Grupy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy było podejmowanie działań
w celu ochrony pracowników przed wirusem SARS-CoV-2. Obejmowały one dostosowanie zmianowego systemu
pracy oraz wprowadzenie pracy zdalnej zgodnie z lokalnymi wymogami wynikającymi z przepisów prawa,
aktualizację regulaminów pracy w celu zminimalizowania ryzyka zakażenia, zapewnienie odpowiedniego sprzętu
ochrony osobistej, regularną dezynfekcję obiektów i testowanie personelu, a także zapewnienie dostępu do opieki
medycznej w miejscu pracy. Mimo, że najpoważniejsze skutki pandemii COVID-19 w znacznym stopniu ustąpiły,
Spółka w dalszym ciągu na bieżąco monitoruje sytuację pod kątem oznak wystąpienia kolejnej fali zakażeń oraz
zachowuje gotowość do ponownego wprowadzenia środków, które wcześniej z powodzeniem stosowała w celu
ochrony swoich pracowników.
Na podstawie przyjętego Kodeksu Etycznego i innych właściwych regulacji wewnętrznych Spółka zobowiązana jest
do zapewnienia wszystkim pracownikom miejsca pracy wolnego od dyskryminacji, w którym mają oni możliwość
pełnej realizacji swojego potencjału wyłącznie w zależności od swoich kompetencji i osiągnięć. Serinus ceni sobie
różnorodność wśród pracowników i stara się budować sprzyjającą integracji kulturę miejsca pracy, przekładającą
się na zdolność Spółki jako pracodawcy do zatrudniania najwyższej klasy specjalistów i oferowania im
odpowiednich, odpowiadającymi ich ambicjom i oczekiwaniom możliwości rozwoju. Na czele zarówno rumuńskiej,
jak i tunezyjskiej jednostki biznesowej stoi osoba będąca obywatelem danego kraju, a ponadto w żadnej z tych
jednostek nie są obecnie zatrudnieni pracownicy zagraniczni. Naszą działalnością w Rumunii kieruje pani Alexandra
Damascan, a 30% naszych pracowników w tym kraju stanowią kobiety. W Tunezji udział kobiet w łącznej liczbie
pracowników miejscowej centrali Serinus wynosi 32%. Cenimy sobie różnorodność wśród pracowników,
a oferowanie im równych szans stanowi dla wartość samą w sobie. Ponadto we wszystkich jurysdykcjach, w których
prowadzimy działalność, staramy się zatrudniać kadry spośród lokalnych kandydatów, ponieważ ufamy, że ich
kompetencje odpowiadają jakości, jakiej oczekujemy od naszych zasobów ludzkich.
Przyjęta przez
Serinus „Polityka w zakresie przeciwdziałania niewolnictwu i handlowi ludźmi” zobowiązuje Grupę
do etycznego i zgodnego z wartościami postępowania we wszystkich zawieranych przez nas transakcjach,
jak i relacjach biznesowych oraz do wdrażania i egzekwowania skutecznych systemów i mechanizmów kontroli
w celu niedopuszczenia, by w jakimkolwiek obszarze naszej własnej działalności ani w żadnym z naszych
łańcuchów dostaw nie było praktykowane współczesne niewolnictwo. Grupa podejmuje również środki mające
na celu zapewnienie transparentności w działalności Serinus, w tym także działaniach, jakie podejmujemy na rzecz
zapobiegania praktykowaniu współczesnego niewolnictwa w ramach naszych łańcuchów dostaw zgodnie
z ciążącymi na nas obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z brytyjskiej Ustawy o zapobieganiu współczesnemu
niewolnictwu z 2015 r. (ang. Modern Slavery Act 2015). Od naszych współpracowników, dostawców i innych
kontrahentów oczekujemy przestrzegania w tym zakresie takich samych wysokich standardów, w związku z czym
w ramach udzielania zamówień zobowiązujemy zleceniobiorców do stosowania się do zakazów korzystania z pracy
przymusowej, pracy więźniów lub pracy osób będących ofiarami handlu ludźmi, bez względu na to, czy taka prac
byłaby wykonywana przez dzieci, czy osoby dorosłe, a także oczekujemy, że nasi dostawcy zobowiążą swoich
dostawców do takiego samego postępowania. Zapobieganie przypadkom niewolnictwa, ich wykrywanie i zgłaszanie
we wszystkich obszarach naszej działalności oraz na wszystkich etapach naszych łańcuchów dostaw jest
obowiązkiem wszystkich osób pracujących dla Grupy lub pod jej kierunkiem. Osoby te zachęca się, aby swoje
podejrzenia dotyczące ewentualnych przypadków niewolnictwa zgłaszały w trybie przewidzianym w przyjętej przez
Serinus „Polityce zgłaszania nieprawidłowości”.
Jednostka zależna Serinus Tunesia opracowała swój program działań z zakresu społecznej odpowiedzialności
biznesu we współpracy z lokalnymi społecznościami i interesariuszami, co pozwoliło wskazać te obszary, w których
działania Serinus mogą przynieść danym społecznościom i grupom interesariuszy wymierne korzyści. Szczególne
miejsce w tym programie zajmują działania na rzecz wsparcia opieki zdrowotnej oraz inicjatyw oświatowych
i kulturalnych na terenach, gdzie Serinus prowadzi działalność. Program funkcjonuje od 2013 r. Od tego czasu
w jego ramach Serinus przekazuje środki na zakup sprzętu medycznego dla szpitali, remonty sal lekcyjnych i innych
pomieszczeń szkolnych, zakup książki do bibliotek szkolnych, poprawę stanu przedszkoli oraz organizację
lokalnych wydarzeń kulturalnych. Spółka Serinus Tunisia uczestniczyła również w przedsięwzięciach realizowanych
wspólnie z władzami lokalnymi i regionalnymi oraz innymi przedsiębiorstwami z branży naftowej działającymi
na tym samych terenach. Jednym z nich jest Kébili CSR Consortium, z którym Serinus jest związany od 2015 r.
i które wspiera inicjatywy rozwojowe realizowane w terytorium gubernatorstwa Kibili we współpracy z władzami
regionalnymi, Ministerstwem Przemysłu, Energii i Kopalń, ETAP oraz koncernami naftowymi działającymi
w regionie. Od 2015 r. Kébili CSR Consortium wspiera programy edukacyjne, w tym działa na rzecz odbudowy
szkół oraz zapewnienia odpowiedniej infrastruktury oświatowej i wyposażenia placówek edukacyjnych, a także
angażuje się w inicjatywy z zakresu ochrony zdrowia, finansując zakupy sprzętu medycznego i remonty, oraz
w inne przedsięwzięcia społeczne. Część działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu realizowanych
w Kibili stanowią inicjatywy kulturalne, ze szczególnym uwzględnieniem starań na rzecz podtrzymywania przez
kobiety lokalnych tradycji rękodzielniczych, obejmujących m.in. utworzenie i wyposażenie centrum rękodzieła
dla kobiet w Kibili. W ramach przedsięwzięcia prowadzone są szkolenia nakierowane na rozwój zawodowy, a tym
samym wzmocnienie pozycji ekonomicznej kobiet w społeczeństwie.
Napięcia społeczne i niestabilna sytuacja polityczna w Tunezji, zwłaszcza w regionach południowych, w ciągu
ostatnich kilku lat wpłynęły na możliwość realizacji wielu spośród wspomnianych wyżej inicjatyw i programów
z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Działania te stanowiły jednak ważny element relacji
utrzymywanych przez Serinus z lokalnymi interesariuszami i Spółka zakłada, że wraz z ustabilizowaniem się
sytuacji możliwe będzie ich wznowienie na kolejne lata.