LIST PREZESA ZARZĄDU ZUE S.A.
Szanowni Państwo,
Oddaję do Państwa rąk sprawozdanie Grupy ZUE za 2022 rok.
Z przyjemnośc mo stwierdzić, że jesteśmy firmą o solidnych fundamentach, bezpiecznej strukturze
finansowania, a także dobrych perspektywach. Pomimo wielu wyzwań m.in. spowolnienia
gospodarczego w Polsce, czy też niestabilnej sytuacji geopolitycznej w Europie możemy
zaprezentować Państwu solidne wyniki finansowe za 2022 r.
Przede wszystkim zwiększyliśmy przychody do ponad 921 mln (+8,2% r/r), a zysk netto wyniósł blisko
17,3 mln zł (+46,2% r/r). Dodatkowo zanotowaliśmy poprawę marży brutto na sprzedaży, która wyniosła
4,6%. Utrzymujemy też bezpieczny poziom zamówień, który obecnie przekracza 1,8 mld zł. W całym
ubiegłym roku podpisaliśmy kontrakty budowlane o łącznej wartości 899 mln . Z kolei w bieżącym roku
oczekujemy na podpisanie umów do wygranych przetargów, m.in. nasza oferta warta 785 mln zł netto
została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu przetargowym PKP PLK na prace dotyczące
odcinka linii kolejowej Będzin-Katowice. Po zawarciu tej umowy portfel zamówień będzie wynosił
ok. 2,6 mld zł.
Wypracowanie tak dobrych wyników było możliwe dzięki naszym konsekwentnie realizowanym
działaniom w obszarze operacyjnym i finansowym.
W 2022 r. niezmiennie naszymi głównymi obszarami działalności były rynek kolejowy i tramwajowy.
Rozszerzyliśmy naszą ofertę również o inne prace. Pozyskaliśmy i realizujemy terminale przeładunkowe
dla PKP Cargo oraz Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej - dla fabryki Mercedesa. Miniony rok
przyniósł bardzo istotną zmianę, czyli rozpoczęcie działalności w Rumunii. Wspólnie z naszym
rumuńskim partnerem powołaliśmy konsorcjum, które w ub.r. pozyskało pierwsze kontrakty budowlane
na modernizacje linii kolejowych na rynku rumuńskim. Łączna kwota zawartych dotychczas umów
to ok. 966 mln zł, z czego 50% przypada na ZUE. Dla lepszej koordynacji działań powołaliśmy do życia
także rumuński oddział ZUE. Warto zaznaczyć, że nasze perspektywy na kolejne lata w Rumunii
wyglądają obiecująco. Rumuńska sieć kolejowa jest ósma pod względem długości linii kolejowych siecią
w Europie, a Komisja Europejska zaakceptowała KPO Rumunii na kwotę ok. 29 mld euro, z czego część
środków jest przeznaczona właśnie na kolej. Zamierzamy być znaczącym graczem na tym rynku.
Jeśli chodzi o krajowy rynek w 2022 r. przede wszystkim skupiliśmy się na skutecznym pozyskiwaniu
kontraktów na rynku tramwajowym. Rynek ten w ub.r. obfitował w przetargi, co przełożyło się dla ZUE
na pozyskanie kontraktów o łącznej wartości ok. 270 mln zł. Cały czas także przygotowujemy nowe
oferty przetargowe na zadania infrastrukturalne, chcąc odgrywać znaczącą rolę w modernizacji
miejskiego transportu szynowego, do którego należy przyszłość, m.in. ze względu na jego ekologiczny
i jednocześnie efektywny charakter. Co ważne, budowę lub modernizację nowych linii planują
praktycznie wszystkie aglomeracje posiadające sieci tramwajowe. Nasze pozytywne nastawienie
dotyczące rynku tramwajowego wspiera też opublikowany w ub.r. projekt programu FEnIKS
(Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko) na lata 2021-2027, w którym
przewidziano 2 mld euro na rozwój transportu miejskiego w polskich aglomeracjach, z czego
1,44 mld euro na rozbudowę i modernizację infrastruktury (głównie tramwajowej). Analizujemy też
zagraniczne rynki w tym obszarze.
Po spowolnieniu w 2022 r. dobre perspektywy na podstawie deklaracji PKP PLK i Ministerstwa
Infrastruktury widzimy także na krajowym rynku kolejowym. Wpływ na to mają m.in. liczne informacje
o istotnych przetargach kolejowych, które zaplanowane na 2023 r. Zgodnie z informacjami w 2023
r. planowane jest m.in. ogłoszenie przetargów przez PKP PLK na łączną kwotę w przedziale
15-20 mld zł. Z kolei Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. o łącznej wartości ok. 77 mld został
przedłużony do 2024 r. Ostatnio został zapowiedziany nowy KPK na kwotę nie mniejszą niż obecny
program. Dodatkowo Centralny Port Komunikacyjny (CPK) przygotowuje studia techniczno-
ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla ok. 1 300 km nowych linii kolejowych.
Niezmiennie naszym najważniejszym celem strategicznym pozostaje maksymalne wykorzystanie
obecnej i przyszłej perspektywy unijnej w realizowanych zakresach działalności, a także dalsze
umacnianie pozycji rynkowej ZUE w segmencie infrastruktury miejskiej i kolejowej oraz rozwój oferty
usług serwisowych i utrzymaniowych.
Należy także podkreślić, że pod koniec 2022 r. przejęliśmy spółkę Energopol, której doświadczenie
i zakres kompetencji uzupełniające dla ZUE, m.in. w obszarze robót drogowych, budowy obiektów
mostowo-drogowych i szeregu innych robót specjalistycznych. Włączenie tej spółki do Grupy pomoże
nam w umocnieniu pozycji na rynku budownictwa infrastrukturalnego, jak również, co jest dla nas istotne
w polityce długofalowej dywersyfikacji działalności Grupy, wejść w rynek utrzymaniowy dróg i ulic.
Obecnie trwa proces integracji Energopol z Grupą Kapitałową ZUE, który chcemy zakończyć
w pierwszym półroczu 2023 r.
Podsumowując, za nami udany rok, a perspektywy na kolejne okresy dobre. Jesteśmy zadowoleni
z jakości posiadanych umów oraz nadal dostrzegamy potencjał dalszego wzrostu dla naszej działalności
i wyników. Przed nami kolejne miesiące wytężonej pracy, tak, aby za rok dostarczyć naszym
Akcjonariuszom jak największą ilość pozytywnych informacji.
Z wyrazami szacunku,
Wiesław Nowak
Prezes Zarządu
ZUE S.A.