Sprawozdanie Zarządu ZUE S.A. z działalności Jednostki Dominującej ZUE S.A. oraz Grupy Kapitałowej ZUE za rok 2022
32
Zarządzania Środowiskowego”. Naszym priorytetem jako Grupy Kapitałowej jest prowadzenie racjonalnej
i bezpiecznej dla środowiska gospodarki odpadami oraz ciągła poprawa i doskonalenie naszych działań na rzecz
zapobiegania i zmniejszania zanieczyszczeń i emisji do atmosfery. Powyższe działania realizowane są w oparciu o
zgodność z regulacjami w obszarze środowiskowym o charakterze aktów prawnych jak również indywidualnych
wytycznych ze strony zamawiających odnoszących się do poszczególnych inwestycji.
W Grupie ZUE wdrożone są również odpowiednie procedury organizacyjne dotyczące postępowania z odpadami
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym również z odpadami niebezpiecznymi.
20.4.Przeciwdziałanie korupcji
Obszary potencjalnie narażone na incydenty korupcyjne obejmują w szczególności jednostki organizacyjne
odpowiadające za zakupy oraz sprzedaż.
W 2017 roku została przyjęta w ZUE (jako jednostce koordynującej działania Grupy) Polityka zarządzania etycznego
i ochrony sygnalistów. Celem ww. polityki jest wsparcie utrzymania wysokich standardów prawnych, etycznych
i moralnych, przestrzeganie zasad prawości, obiektywności, odpowiedzialności i uczciwości oraz przeciwdziałanie
zachowaniem nieetycznym, w związku z ubieganiem się i realizacją zamówień publicznych oraz ochrona osób
podejmujących działania mające na celu dobro Spółki, a polegające na zgłaszaniu nieprawidłowości w Spółce i jej
otoczeniu biznesowym, które mogą prowadzić do szkody po stronie ZUE lub naruszenia jej dobrej reputacji.
Wdrożenie ww. polityki związane było z realizacją przez Spółkę zamówienia publicznego pn. Opracowanie
dokumentacji projektowej oraz realizację robót budowlanych w formule „Projektuj i Buduj” w ramach projektu POIiŚ
5.2-6 „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa - Zawiercie”, który był objęty pilotażowym programem
Paktu Uczciwości w Europie rozwijanego przez Komisję Europejską wspólnie z Transparency International.
Społecznym obserwatorem zamówienia publicznego była Fundacja im. Stefana Batorego. ZUE jako jedyny
wykonawca z Polski uczestniczył w Pakcie Uczciwości, który ma służyć ochronie funduszy europejskich
wydatkowanych w ramach zamówień publicznych przed nadużyciami, takimi jak m.in. otrzymywanie korzyści
majątkowych w zamian za decyzje, układanie specyfikacji faworyzującej jednego z oferentów, stosowania zmów
cenowych czy działania w sytuacji konfliktu interesów. W ramach monitorowanego przedsięwzięcia obserwator
społeczny nie stwierdził korupcji lub nadużyć, co zostało wskazane w opublikowanym na stronie internetowej
Fundacji raporcie z pilotażu. Pomimo formalnego powiązania powyższej polityki ze wskazanym kontraktem
rozwiązania w niej wprowadzone są zgodne z wartościami uznanymi w przedsiębiorstwie oraz Grupie Kapitałowej.
Treść Polityki zarządzania etycznego i ochrony sygnalistów została przyjęta zarządzeniem, a następnie przekazana
do wiadomości Pracownikom, za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz udostępniona na stronie internetowej
Spółki – www.grupazue.pl. Dokument został przedstawiony i ogłoszony przedstawicielom oraz podwykonawcom na
wskazanym Zadaniu. W ramach realizowania obowiązków wynikających z Polityki został wyznaczony Doradca do
przyjmowania zgłoszeń o nieprawidłowościach. W formularzu kontaktowym na stronie Spółki dodano zakładkę
„zgłoszenie dot. Polityki zarządzania etycznego”, aby stworzyć drogę umożliwiającą anonimowy kontakt z Doradcą.
Dodatkowo, w umowach podwykonawczych oraz umowach zlecenia zawartych w ramach zadania publicznego
objętego pilotażem, kontrahenci ZUE, zobowiązali się do stosowania zasad określonych w Polityce, oraz do
wdrożenia własnych, wewnętrznych zasad ochrony sygnalistów.
W 2019 roku została przyjęta w ZUE (jako jednostce koordynującej działania Grupy) nowa Polityka Zarządzania
Etycznego, która jest kontynuacją i rozszerzeniem Polityki zarządzania etycznego i ochrony sygnalistów wdrożonej
w 2017 roku. Wdrożona regulacja obejmuje swoim zakresem takie zagadnienia jak m.in. obszar standardów
etycznych, zarządzenie ryzykiem korupcyjnym, przeciwdziałania korupcji, ochrony sygnalistów i postępowanie
dotyczące zgłoszeń o nieprawidłowościach, czy zasady przeciwdziałania konfliktom interesów. Polityka przewiduje
m.in. przeprowadzenie szkoleń w zakresie zapobiegania korupcji (w tym zapoznanie osób zatrudnianych przez
Spółkę z zasadami odpowiedzialności karnej za przestępstwa korupcyjne), wprowadzenie klauzul antykorupcyjnych
do umów z podwykonawcami, a także rozszerzenie zakresu obowiązków o charakterze antykorupcyjnym Doradcy.
W celu upowszechnienia kontaktu z Doradcą, został ustanowiony i wskazany w klauzuli antykorupcyjnej dodatkowy
adres mailowy do kontaktu etyka@zue.krakow.pl.
W 2022 roku nie zostały zidentyfikowane przypadki korupcji z udziałem osób zatrudnionych w spółkach z Grupy
Kapitałowej ZUE.
W 2022 roku nie były przeprowadzane audyty etyczne na żądanie odbiorców.
W 2022 roku nie zostały potwierdzone przypadki dyskryminacji, molestowania seksualnego lub mobbingu.
W 2022 roku nie zostały potwierdzone przypadki naruszania praw człowieka, w tym u podwykonawców Spółki.
Zasady antykorupcyjne dla dostawców, zleceniobiorców
W Spółce, w ramach Polityki Zarządzania Etycznego został wdrożony program antykorupcyjny obejmujący
podwykonawców zaangażowanych przez Spółkę w ramach realizowanych kontraktów. Na stronie internetowej
Spółki opublikowano dokument pn. „Zasady antykorupcyjne dla dostawców, zleceniobiorców realizujących dostawy,