List Prezesa Zarządu do raportu rocznego
Banku Handlowego w Warszawie S.A.
Szanowni Państwo,
Miło mi zaprezentować Państwu raport finansowy za 2022 rok. Robię to z tym większą satysfakcją, że był to wyjątkowy okres. W trudnym otoczeniu makroekonomicznym i geopolitycznym, zespół banku Citi Handlowy wypracował rekordowe wyniki, skutecznie wspierając klientów.
Wojna w Ukrainie zmieniła nie tylko nasze poczucie bezpieczeństwa, ale też spowodowała głębokie zmiany w gospodarce całego świata. Nasz bank nie pozostał obojętny na kryzys humanitarny oraz uchodźczy wywołany konfliktem. Pomagaliśmy osobom dotkniętym przez wojnę, wspieraliśmy także organizacje humanitarne działające na rzecz uchodźców z Ukrainy. Ponad tysiąc pracowników Citi wraz ze swoimi rodzinami zaangażowało się w ponad 100 różnych projektów pomocowych.
W otoczeniu rynkowym zdominowanym przez wydarzenia w Ukrainie konsekwentnie realizowaliśmy strategię przyjętą pod koniec 2021 roku. Bardzo intensywnie współpracowaliśmy z naszymi klientami. Pomagaliśmy im w skutecznym zarządzaniu płynnością i ryzykiem walutowym na zmiennych rynkach. Wspieraliśmy ich ambicje rozwoju, dostarczaliśmy finansowanie i doradztwo dla przeprowadzanych przez nich transakcji. Byliśmy dla klientów tam, gdzie potrzebna była nasza ekspertyza, doświadczenie, znajomość rynku lokalnego i globalny zasięg.
To znalazło odzwierciedlenie w naszych wynikach. W zeszłym roku bank odnotował rekordowy zysk netto w wysokości 1,6 mld złotych, przy przychodach rosnących w tempie 58 proc. r./r.
Klienci doceniają fakt, że jesteśmy instytucją stabilną i bezpieczną. Nasze aktywa w strategicznym segmencie Bankowości Przedsiębiorstw odnotowały rekordową dynamikę. W segmencie klientów instytucjonalnych wolumeny walutowe były wyższe o niemal jedną trzecią w porównaniu z wcześniejszym rokiem. W Bankowości Detalicznej liczba klientów zamożnych osiągnęła najwyższy wynik w historii.
Nasze cele biznesowe integrujemy z celami zrównoważonego rozwoju. To ważna część naszej strategii. Wspieramy klientów w zielonej transformacji, a kwestie środowiskowe, społeczne oraz ładu korporacyjnego uwzględniamy w procesach decyzyjnych. W pierwszym roku obowiązywania strategii Citi Handlowy udzielił blisko 400 mln finansowania z zadeklarowanego na 3 lata poziomu 1 mld zielonych aktywów.
Oferowane przez bank rozwiązania i zaangażowanie w pracę z klientami zostało zauważone. Po raz dziewiąty z rzędu Citi Handlowy znalazł się na czele rankingu Cash Management prestiżowego magazynu Euromoney w kategorii Market Leader. W corocznym badaniu tego pisma, bank był też w ścisłej czołówce instytucji oferujących najlepsze usługi finansowe dla zamożnych klientów. Po raz kolejny dostaliśmy nagrodę za największe obroty na rynku kasowym. Cieszy nas też obecność w rankingach najlepszych pracodawców i liderów w zarządzaniu różnorodnością.
Naszą działalność opieramy na solidnych fundamentach. Mamy wysoki poziom kapitałów, dużą efektywność zarządzania kosztami a nasz zwrot na kapitale w 2022 jest rekordowo wysoki. To wszystko sprawia, że jesteśmy przygotowani na stawienie czoła wyzwaniom, przed którymi stoi gospodarka i sektor bankowy w najbliższej przyszłości.
Oddając raport za zeszły rok, dziękuję pracownikom banku za zaangażowanie a naszym klientom i akcjonariuszom za zaufanie.
Z poważaniem
Elżbieta Czetwertyńska
Prezes Zarządu Banku Handlowego w Warszawie S.A.