W
Banku
funkcjonuje
wyodrębniona,
samodzielna
komórka
do
spraw
zgodności,
podległa
bezpośrednio
Prezesowi
Zarządu
Banku,
która
odpowiada
za
realizację
przypisanych
jej
obowiązków
w
ramach
funkcji
kontroli
i wykonywanie zadań w ramach zarządzania ryzykiem braku zgodności.
Proces
zarządzania
ryzykiem
braku
zgodności,
realizowany
przez
komórkę
ds.
zgodności
przy
udziale
innych
komórek organizacyjnych I i II linii obrony, obejmuje:
1.
identyfikację
ryzyka
braku
zgodności,
w
szczególności
w
fazie
projektowania
nowych
produktów
i
przepisów
wewnętrznych,
2.
ocenę ryzyka braku zgodności,
3.
kontrolę i monitorowanie ryzyka braku zgodności,
4.
przedstawianie
raportów
o
ryzyku
braku
zgodności
działalności
Banku
z
przepisami
prawa,
regulacjami
wewnętrznymi i standardami rynkowymi.
Komórka
ds.
zgodności
zarządza
również
anonimowymi
zgłoszeniami
naruszeń
prawa
oraz
obowiązującymi
w Banku Ochrony Środowiska S.A. procedurami dotyczącymi standardów etycznych.
Bank wyodrębnia kluczowe obszary dla zapewniania zgodności:
1.
wdrażanie i monitorowanie przepisów prawa i standardów rynkowych,
2.
wdrażanie i monitorowanie przestrzegania standardów etycznych,
3.
przyjmowanie/przekazywanie korzyści lub prezentów,
4.
prowadzenie działalności reklamowej i marketingowej,
5.
oferowanie produktów, w tym w szczególności wdrażanie nowych produktów,
6.
postępowanie ze skargami i reklamacjami klientów,
7.
przeciwdziałanie i zarządzanie konfliktami interesów,
8.
przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
9.
obrót instrumentami finansowymi.
W
2022
roku
nie
odnotowano
zdarzeń,
które
w
sposób
istotny
wpłynęłyby
na
poziom
ryzyka
braku
zgodności,
Bank
koncentrował swoje działania na zapobieganiu wystąpienia ryzyka braku zgodności.
Ryzyko
modeli
jest
definiowane
w
Banku
zgodnie
z
wymaganiami
nadzorczymi
jako
potencjalna
strata,
która
może
zostać
poniesiona
w
wyniku
podejmowania
decyzji
opierających
się
na
danych
uzyskanych
w
procesach
stosowania
modeli
wewnętrznych,
z
powodu
błędów
związanych
z
opracowywaniem,
wdrażaniem
lub
stosowaniem
takich
modeli (art. 3, ust. 1, pkt. 11, CRDIV).
Proces identyfikacji, oceny i monitoringu ryzyka modeli obejmuje obszary związane z:
1.
ryzykiem wykorzystywania nieprawidłowych, niekompletnych danych,
2.
ryzykiem błędnych założeń modeli, założeń nieadekwatnych do estymowanego procesu,
3.
ryzykiem
metodologicznym
wynikającym
z
użycia
w
procesie
budowy
modeli,
niewłaściwych
metodyk
i
technik
estymacji,
4.
ryzykiem
prowadzenia
niedostatecznego
monitoringu,
walidacji
i
aktualizacji
modeli,
a
także
ryzyka
stosowania
niepoprawnie wdrożonego poprawnego, ale błędnie zaimplementowanego modelu.
Z
uwagi
na
szerokie
wykorzystanie
modeli
wspierających
podstawowe
procesy
w
BOŚ
SA,
jak
np.:
proces
kredytowy,
procesy
zarządzania
kapitałem,
procesy
zarządzania
ryzykiem
kredytowym,
rynkowym
i
finansowym,
ryzyko
modeli
jest uznawane w Banku za ryzyko stale istotne. Na ryzyko modeli Bank szacuje i tworzy kapitał wewnętrzny.
Zarządzanie
ryzykiem
modeli
jest
realizowane
w
Banku
zgodnie
z
regulacjami
wewnętrznymi,
m.in.
z
zasadami
szacowania
i
alokacji
kapitału
wewnętrznego,
polityką
zarządzania
ryzykiem
modeli,
metodyką
zarządzania
ryzykiem
modeli
oraz
metodykami
walidacji
modeli
istotnych.
Polityka
określa
zasady,
wg
których
przebiegają
procesy
związane
z
estymacją,
weryfikacją
i
zarządzaniem
poziomem
ryzyka
modeli
oraz
reguluje
zagadnienia
dotyczące
aspektów
budowy,
weryfikacji,
implementacji,
walidacji
oraz
monitoringu
modeli