15
przeprowadzania badania, 6) określanie procedury wyboru firmy audytorskiej przez jednostkę zainteresowania publicznego, 7) przed-
kładanie zaleceń mających na celu zapewnienie rzetelności procesu sprawozdawczości finansowej w Spółce.
Do kompetencji Rady Nadzorczej, poza sprawami określonymi w przepisach prawa oraz w innych postanowieniach Statutu, należy:
1) ocena sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego Spółki, jak również ocena sprawozdania Zarządu
z działalności grupy kapitałowej Spółki oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej Spółki za ubiegły rok
obrotowy, zarówno co do zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym oraz badanie sprawozdań okresowych i
rocznych Zarządu, ocena wniosków co do podziału zysków i pokrycia strat oraz składanie Walnemu Zgromadzeniu pisemnego spra-
wozdania z wyników badań, 2) składanie Walnemu Zgromadzeniu corocznego pisemnego sprawozdania z wyników oceny, o której
mowa w pkt. 1) powyżej, 3) opiniowanie wniosków przedkładanych przez Zarząd do rozpatrzenia przez Walne Zgromadzenie zawie-
ranie i rozwiązywanie umów z członkami Zarządu Spółki, przy czym w imieniu Rady Nadzorczej umowę tę podpisuje Przewodniczący
Rady Nadzorczej lub upoważniony przez Radę Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej, względnie inny upoważniony członek Rady Nad-
zorczej, 5) wybór biegłego rewidenta przeprowadzającego badanie sprawozdania finansowego Spółki oraz skonsolidowanego spra-
wozdania finansowego grupy kapitałowej Spółki, 6) ustalanie wysokości i zasad wynagradzania członków Zarządu, 7) wyrażenie zgody
na wypłatę przez Spółkę zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy, 8) zatwierdzanie Regulaminu Zarządu, 9) wyrażanie zgody na
nabycie lub zbycie przez Spółkę nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości lub prawie użytkowania
wieczystego, 10) zawieszanie z ważnych powodów, w czynnościach poszczególnych lub wszystkich członków Zarządu oraz delegowa-
nie członków Rady Nadzorczej, na okres nie dłuższy niż trzy miesiące, do czasowego wykonywania czynności członków Zarządu, którzy
zostali odwołani, złożyli rezygnację albo z innych przyczyn nie mogą sprawować swoich czynności, 11) uchwalanie Regulaminu Rady
Nadzorczej.
Jednocześnie – na podstawie art. 380 (1) KSH – Zarząd Spółki zobowiązany jest do cyklicznego informowania członków Rady Nadzor-
czej o aktualnej sytuacji Spółki oraz Spółek powiązanych w granicach swojej wiedzy oraz dyspozycji wskazanej podstawy prawnej.
Uprawnienie Rady Nadzorczej Spółki do otrzymywania takich informacji nie zostało wyłączone ani w żaden sposób ograniczone w
statucie Spółki, a to w celu zapewnienia transparentności działalności Spółki oraz daleko idącej ochrony interesów akcjonariuszy
mniejszościowych.
Spółka utrzymuje systemy zarządzania ryzykiem oraz nadzoru odpowiednie do wielkości Grupy oraz rodzaju i skali prowadzonej dzia-
łalności. W Spółce nie funkcjonuje wyodrębniona jednostka organizacyjna odpowiedzialna za zarządzanie ryzykiem.
Za wdrożenie i utrzymanie skutecznego systemu zarządzania ryzykiem odpowiada Zarząd.
Kluczowe obszary ryzyka Grupy obejmują: i) ryzyko związane z utratą płynności finansowej; ii) ryzyko związane z ochroną danych
osobowych; iii) ryzyko przestoju w działalności i awarii systemu informatycznego; iv) ryzyko regulacyjne; v) ryzyko konkurencji; vi) ry-
zyko związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy ; vii) ryzyko związane z niezrealizowaniem strategii Grupy. Powyższe obszary
ryzyka są regulowane przez wewnętrzne procedury obowiązujące w Grupie, w tym procedurę w zakresie przeciwdziałania praniu
pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, procedury i polityki dotyczące ochrony danych osobowych oraz inne wewnętrznie obowiązujące
procedury i polityki.
W ramach wewnętrznego systemu zarządzania ryzykiem Grupa prowadzi bieżącą ocenę poziomu ryzyka związanego z wymienionymi
powyżej czynnikami. Poziom ryzyka związanego z utratą płynności badany jest w ramach wewnętrznej sprawozdawczości zarządczej
w oparciu o obserwację standardowych miar płynności. Ze względu na fakt, że pozostałe kluczowe ryzyka związane z działalnością
Grupa mają charakter ryzyk trudno mierzalnych, system zarządzania ryzykiem w odniesieniu do tych czynników polega w znacznej
mierze na wewnętrznym systemie raportowania incydentów.
Szczegółowy opis zarządzania ryzykiem w Grupie STS, w tym w aspektach korporacyjnych, społecznych i środowiskowych znajduje się
w Sprawozdaniu Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej STS Holding S.A. za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 w rozdziale „4.
Ład korporacyjny”.