49
przestępczości i oszustwom. Nałożone ograniczenia powinny być jednak zgodne z traktatami UE, tj. należy wykazać zasadność,
proporcjonalność oraz konieczność zastosowania danego środka. Wskazany wyżej brak harmonizacji regulacji branży gier
hazardowych, szczególnie wpływa na Grupę m.in. w związku z poszerzaniem działalności na rynki międzynarodowe.
Regulacje branży gier hazardowych stanowią również przedmiot zainteresowania ustawodawców krajowych, z uwagi na poziom
ryzyka generowany przez tę branżę, co z kolei powoduje, że regulacje prawne mają bardzo restrykcyjny i nierzadko uzależniony od
uznania administracyjnego charakter. Otoczenie regulacyjne branży gier hazardowych, w tym zakładów bukmacherskich urządzanych
przez sieć Internet ciągle ewoluuje i często nie odzwierciedla postępu technologicznego (w tym nowych produktów) oraz
przechodzenia rynku gier hazardowych na internetowy model biznesowy. Poszczególne regulacje oraz zasady organizowania gier
hazardowych, w tym zakładów bukmacherskich urządzanych przez sieć Internet różnią się w poszczególnych jurysdykcjach (od
liberalnych systemów prawnych zezwalających na działalność podmiotów komercyjnych po systemy prawne wprowadzające
monopol państwa lub istotnie ograniczające niektóre rodzaje działalności). W niektórych państwach brak jest przepisów mających
bezpośrednie zastosowanie do działalności przez sieć Internet, natomiast w innych jurysdykcjach samo urządzanie gier hazardowych
i zakładów bukmacherskich przez sieć Internet, oferowanie lub reklama gier hazardowych i zakładów bukmacherskich urządzanych
przez sieć Internet mogą być niezgodne z prawem oraz mogą stanowić podstawę do ponoszenia odpowiedzialności karnej lub kar
finansowych. W wielu państwach istnieją sprzeczne ze sobą regulacje, interpretacje, odmienne lub niespójne praktyki lub polityki
organów administracji publicznej w zakresie egzekwowania obowiązujących przepisów. Ponadto, wiele przepisów regulujących
branże gier hazardowych w poszczególnych krajach Europy zostało wprowadzonych stosunkowo niedawno, mogą one podlegać
zmianom, a właściwe organy mogą zmieniać przyjęte interpretacje przepisów.
Przykładem istotnych zmian przepisów w państwach, w których Grupa prowadzi działalność, jest zakaz przyjmowania płatności kartą
kredytową przez operatorów gier hazardowych, który został wprowadzony w Wielkiej Brytanii w kwietniu 2020 r. Ponadto, od
października 2021 r. w Wielkiej Brytanii planowane jest wprowadzenie zakazu funkcji autoplay czyli możliwości wielokrotnego grania
w grę na automacie (slot machine) przez danego gracza bez konieczności wykonywania dodatkowych czynności.
Złożone otoczenie regulacyjne wymaga od Grupy ponoszenia znacznych środków na zapewnienie zgodności z odpowiednimi
przepisami. Ponadto wszelkie niekorzystne zmiany w regulacjach dotyczących zakładów bukmacherskich lub innych gier
hazardowych, interpretacjach tych przepisów, regulacjach i wymogach w zakresie koncesji i zezwoleń przez odpowiednie organy
regulacyjne lub cofnięcie koncesji lub zezwolenia na prowadzenie działalności mogą wywrzeć istotny i niekorzystny wpływ na zdolność
Grupy do prowadzenia działalności, generowania przychodów w określonych państwach lub rozszerzania oferty produktowej lub
umożliwienia dostępności usług w tych państwach. Zmiany w istniejących regulacjach mogą obejmować wprowadzenie istotnych
obciążeń podatkowych, wymogów dotyczących ustanowienia zabezpieczeń lub innych gwarancji finansowych, ograniczeń w zakresie
oferty produktowej, wymogów dotyczących płynności, wymogów dotyczących uzyskania koncesji lub zezwolenia lub limitów liczby
podmiotów, które mogą uzyskać koncesje lub zezwolenia, ograniczeń w zakresie dozwolonych działań marketingowych lub
ograniczeń dotyczących zewnętrznych dostawców usług dla operatorów zakładów bukmacherskich lub innych gier hazardowych
urządzanych przez sieć Internet. Wprowadzenie niektórych lub wszystkich ze wskazanych środków w niektórych państwach może
spowodować, że świadczenie przez Grupę usług związanych z zakładami bukmacherskimi lub innymi grami hazardowymi urządzanymi
przez sieć Internet w tych państwach stanie się komercyjnie nieopłacalne lub niepraktyczne, może zmniejszyć przychody osiągane w
tych państwach i może spowodować, że Grupa ograniczy zakres usług świadczonych w tych państwach, całkowicie wycofa się z
niektórych państw lub podejmie decyzję o niewchodzeniu na nowe rynki, co może spowodować straty finansowe wynikające z
konieczności zablokowania dostępu dla klientów znajdujących się w określonych państwach.
Grupa na bieżąco monitoruje otoczenie regulacyjne swojej działalności w celu podjęcia decyzji o tym, czy zezwolić klientom w danym
państwie na dostęp do jednego lub większej liczby swoich produktów oraz czy angażować się w różne rodzaje działalności
marketingowej i kontaktów z klientami, biorąc pod uwagę różne czynniki, w tym aktualne zmiany w przepisach. Istnieje istotne ryzyko,
że Grupa nie oceni trafnie prawdopodobieństwa podjęcia przez jedno lub większą liczbę państw działań niekorzystnych dla Grupy lub
podjęcia decyzji o wprowadzeniu przepisów niekorzystnych dla Grupy, lub jej klientów lub dostawców. Wszelkie takie czynności lub
działania mogą skutkować niezgodnością z prawem działalności prowadzonej przez Grupę i jej klientów lub dostawców.
Nieprzestrzeganie odpowiednich przepisów prawa, regulacji lub wymogów dotyczących koncesji lub zezwoleń może skutkować
karami, sankcjami lub ostatecznie zawieszeniem, cofnięciem lub nieprzedłużeniem odpowiednich koncesji lub zezwoleń, a także może
mieć wpływ na koncesje lub zezwolenia wydane w innych państwach. Ponadto koszty przestrzegania przepisów związanych z tymi
zmieniającymi się i coraz bardziej złożonymi przepisami prawa, regulacjami i wymogami dotyczącymi koncesji lub zezwoleń mogą być