Sprawozdanie Zarządu Grupy KĘTY S.A. z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej w 2022 r.
S t r o n a | 43
Działalność w 2022 roku
Segment wypracował w omawianym okresie rekordowe wyniki, osiągając przychody ze sprzedaży w wysokości
1 516 628 tys. zł. (wzrost o 30% r/r), w tym ze sprzedaży eksportowej w wysokości 835 844 tys. zł. (wzrost o 34%
r/r).
Wpływ na tak wysoką dynamikę miała głównie sytuacja na rynku surowców oraz zdarzenie nadzwyczajne, jakim
był wybuch wojny w Ukrainie. Podmiotom, które miały zabezpieczony dostęp do surowców, w tym Segmentowi
Opakowań Giętkich, zawirowania te umożliwiły osiągnięcie atrakcyjnych marż, głównie w obszarze produkcji
folii BOPP.
Ponadto dzięki wysokiej sprawności operacyjnej, sprzedaż eksportowa przekroczyła 55% całkowitych
przychodów, co również przyczyniło się do umocnienia pozycji Segmentu na rynku europejskim. Największymi
rynkami eksportowymi były kraje Europy Zachodniej, takie jak: Niemcy (20% sprzedaży eksportowej), Holandia
(16% sprzedaży eksportowej), Włochy (11% sprzedaży eksportowej).
Wśród głównych odbiorców opakowań giętkich, były zarówno największe koncerny międzynarodowe takie jak:
Nestle, AB Foods, Upfield, McCormick, Dr. Oetker, Brüggen, Koninklijke Douwe Egberts, Aryzta, Orkla Foods,
Perfetti van Melle, Lorenz, Danone jak i renomowane firmy regionalne, oferujące sieciom handlowym nie tylko
produkty sygnowane swoim logiem, ale także te, produkowane pod ich markami własnymi. Należą do nich m.in.:
Prymat, Maspex, Tarczyński, Mlekovita, Mokate, Foodcare, Bakalland, Animex, Serpol Cosmetics, Sokołów,
Koral, Mlekpol, Woseba.
Surowce
Branża opakowań w całej UE boryka się w ostatnich latach (pandemia, zerwane łańcuchy dostaw, konflikt zbrojny
w Ukrainie) z wieloma problemami mającymi związek z ograniczoną dostępnością surowców. Kłopoty
surowcowe wynikały przede wszystkim z przerw w łańcuchach dostaw oraz zwiększonego popytu, które
to czynniki pociągały za sobą wzrost ich cen. Dotyczyły one praktycznie wszystkich surowców do produkcji
opakowań dla przemysłu spożywczego – papierów, folii aluminiowej, granulatów polietylenowych czy EVOH.
Relatywnie wysokie ceny surowców wynikały nie tylko z tytułu ograniczonej podaży, ale również z faktu
konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z dostosowaniem się do nowych regulacji, w tym
zmierzających do zmniejszenia ilości plastiku w środowisku oraz wdrażania modelu gospodarki obiegu
zamkniętego. Segment korzysta z wielu źródeł zaopatrzenia w surowce. Folie aluminiowe i poliestrowe kupowane
są głównie w krajach Dalekiego Wschodu, granulaty polietylenowe i polipropylenowe pochodzą z Bliskiego
Wschodu, Azji a także Europy. Pozostałe surowce i materiały produkcyjne pozyskiwane są głównie od dostawców
europejskich. Udział, żadnego z dostawców surowców, półproduktów i materiałów nie przekracza 10% całości
zakupów realizowanych przez Segment.
Badania i innowacje
Rok 2022 przejdzie do historii nie tylko za sprawą spektakularnych wyników finansowych, ale także, a może
przede wszystkim, ze względu na fakt, iż wyraźnego przyspieszenia nabrało tempo zmian struktur
opakowaniowych wprowadzanych na rynek. Struktury klasyczne produkowane z powodzeniem od kilkudziesięciu
lat zaczęły być na dużą skalę zastępowane rozwiązaniami nowymi tzw. prośrodowiskowymi. W tym zakresie
prowadzone były liczne projekty z klientami, dzięki którym wprowadzone zostały na rynek laminaty w nowych
konfiguracjach - monostruktury, charakteryzujące się mniejszą wagą i większą jednorodnością materiałową, łatwe
w recyklingu. Nowe rozwiązania w opakowaniach giętkich, opierają się głównie na wykorzystaniu w laminatach
folii polipropylenowych i polietylenowych. Wdrażane są również nowe folie PPB
TM
na bazie polipropylenu
wykonane w technologii ekstruzji z rozdmuchem. Są one stosowane jako składnik jednorodnych laminatów
dwuwarstwowych, gdzie drugą warstwę stanowi folia polipropylenowa BOPP wyprodukowana w Alupol Films
w Oświęcimiu. Laminaty BOPP/PPB
TM
posiadają bardzo dobre własności mechaniczne i barierowe. Mogą być
stosowane do pakowania szerokiej gamy produktów takich jak: żywność typu instant, przyprawy, kawy, świeże
mięso, wędliny, pieczywo, itp. Są to jednocześnie laminaty spełniające wytyczne „Europejskiej strategii na rzecz
tworzyw sztucznych w obiegu zamkniętym”. Potwierdzeniem tego jest uzyskanie przez laminat OPP/PPB
Certyfikatu Made for Recycling, udokumentowanego badaniami w niemieckim Instytucie Fraunhofer zgodnie
z metodologią bifa Umweltinstitut GmbH.
Równocześnie rozwijane są laminaty na bazie papieru, papieru uszlachetnionego lakierami termozgrzewalnymi,
wysokobarierowymi, bądź cienkimi warstwami polimeru posiadającymi właściwości zgrzewalne i barierowe.
Laminaty wykonywane wg nowych technologii poddawane są badaniom pod kątem możliwości recyklingu
i również uzyskują pozytywne wyniki potwierdzane certyfikatami.