List Prezesa Zarządu
Szanowni Państwo, Drodzy Akcjonariusze, Partnerzy i Klienci,
Mam zaszczyt przedstawić Państwu raport roczny za 2022 rok, w którym Answear.com osiągnął bardzo
dobre wyniki finansowe, potwierdzając swoją pozycję jako jedna z najszybciej rozwijających się
platform e-commerce w branży fashion w Europie. Pomimo trudniejszych warunków
makroekonomicznych obserwowanych w 2022 r., kontynuowaliśmy realizację naszych celów
strategicznych i sprzedażowych, osiągając wzrost przychodów o ponad 42% rdr. do 973,4 mln zł.
W 2022 r. konsekwentnie realizowaliśmy strategię poprawiania oferty oraz zwiększania udziału marek
premium w sprzedaży, co zaowocowało wzrostem tego udziału do 57%, w porównaniu z 52% w roku
ubiegłym, a w samym czwartym kwartale udział marek premium wzrósł do 60%.
Efekty naszej ekspansji geograficznej są widoczne w wynikach, z nowymi rynkami odpowiadającymi za
blisko 9% sprzedaży w okresie 12 miesięcy 2022 r. oraz za ponad 26% wartości wzrostu w ujęciu rok do
roku. Z sukcesem powróciliśmy także na rynek ukraiński, osiągając 34% wzrostu na tym rynku, mimo
wstrzymania sprzedaży przez ponad 2 miesiące w pierwszym półroczu. Answear.com zdobył nagrodę
dla najlepszego odzieżowego sklepu internetowego oraz najlepszego sklepu multibrandowego w 2022
r., obejmując rolę lidera w segmencie fashion tego rynku.
Skuteczne inicjatywy marketingowe, w tym kampanie telewizyjne, oraz kolejne odsłony udanych
kolekcji marki własnej Answear.Lab przyczyniły się do naszych osiągnięć. Wzrost przychodów ze
sprzedaży umożliwił nam zwiększenie budżetu marketingowego do poziomu 153,8 mln w 2022 r.
i przeprowadzeni trzech szerokozasięgowych kampanii medialnych na wszystkich rynkach, w tym
4 nowootwartych. Dzięki temu kontynuujemy długofalowe działania umacniania pozycji marki w CEE.
Podsumowując, rok 2022 był dla Answear.com okresem dynamicznego rozwoju i znaczących osiągnięć,
zarówno na rynkach istniejących, jak i na nowych rynkach. Wzrosty te były możliwe dzięki skutecznemu
wdrażaniu strategii opartej na rozbudowie oferty, zwiększaniu udziału marek premium w sprzedaży
oraz efektywnej ekspansji geograficznej. Mimo trudniejszych warunków makroekonomicznych,
Answear.com kontynuował swoją misję, stając się jednym z liderów branży fashion e-commerce
w Europie Środkowo Wschodniej.
W imieniu Zarządu chciałbym podziękować wszystkim osobom, które miały wkład w rozwój Spółki.
Słowa podziękowania kieruję w szczególności do naszych pracowników, współpracowników
i akcjonariuszy, dzięki którym mogliśmy zrealizować wszystkie zakładane przez nas cele oraz
kontynuować dynamiczny rozwój Spółki.
Z poważaniem
Krzysztof Bajołek
Prezes Zarządu Answear.com S.A.