1. agresja Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy i jej wpływ na gospodarkę polską i politykę unijną, jak również wpływ sankcji wobec i ze strony
Rosji, w tym w szczególności dostępność surowców (ryzyko geopolityczne),
2. ryzyko bezpieczeństwa fizycznego i cyberbezpieczeństwa (możliwe ataki na infrastrukturę krytyczną oraz IT/OT i w konsekwencji zakłócenia
w pracy infrastruktury krytycznej i zakłócenia ciągłości działania),
3. sytuacja makroekonomiczna w Polsce na poziomie UE i gospodarki globalnej, w tym tempo wzrostu PKB, zmiany stóp procentowych,
kursów walutowych itp., mające wpływ na wycenę aktywów i zobowiązań wykazywanych przez Spółkę w sprawozdaniu z sytuacji
finansowej,
4. sytuacja rynkowa w Polsce i UE, a także gospodarki globalnej, w tym zmiany cen energii, cen uprawnień do emisji CO
2
, ceny i dostępność
surowców (w szczególności węgla i gazu) itp., mające wpływ na przychody oraz poziom generowanych kosztów (w tym utrzymywanie
depozytów IRGiT),
5. sytuacja rynkowa w zakresie podaży węgla w Polsce i konieczność jego importu,
6. interwencja regulacyjna (na poziomie UE oraz w Polsce) nakierowana na ograniczanie zapotrzebowania na energię elektryczną,
wprowadzanie mechanizmów ograniczania wzrostów cen energii elektrycznej dla odbiorców końcowych oraz wprowadzanie limitów
przychodów wytwórców energii elektrycznej,
7. zniesienie obliga giełdowego,
8. zwiększenie obowiązkowych zapasów paliw w jednostkach wytwórczych,
9. zmiana modelu rozliczenia pracy w wymuszeniu jednostek wytwórczych,
10. poziom taryfy dotyczącej sprzedaży energii i ciepła dla gospodarstw domowych (grupa taryfowa G) zatwierdzany przez Prezesa URE oraz
system rekompensat (ich poziom) z tytułu zamrożenia cen,
11. poziom taryf dotyczących dystrybucji energii elektrycznej oraz dystrybucji i wytwarzania ciepła zatwierdzanych przez Prezesa URE oraz
system rekompensat (ich poziom) z tytułu zamrożenia cen,
12. potencjalny wzrost należności przeterminowanych spowodowany pogorszeniem kondycji finansowej kontrahentów,
13. zapotrzebowanie na energię elektryczną w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym oraz poziom produkcji z jednostek wytwórczych,
z uwzględnieniem zmian wynikających z sezonowości, warunków pogodowych i dostępności paliw,
14. poziom importu/eksportu energii elektrycznej oraz dostępnej rezerwy mocy w systemie elektroenergetycznym w Polsce i Europie,
15. zmiany w miksie energetycznym i w konsekwencji dostosowanie zapotrzebowania na węgiel,
16. praca bloku 910 MW w Jaworznie, wynik mediacji pomiędzy TAURON a RAFAKO w sprawie bloku 910 w Jaworznie,
17. otoczenie polityczne w Polsce oraz UE, w tym stanowiska i decyzje instytucji i urzędów administracji państwowej, np.: UOKiK, URE i KE,
18. wyniki postępowań sądowych,
19. zmiany regulacji dotyczących sektora energetycznego, a także zmiany w otoczeniu prawnym, w tym: prawa podatkowego, handlowego,
ochrony środowiska,
20. ustawa o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców
w 2023 r.,
21. ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku energii
elektrycznej,
22. dalsze zmiany w zakresie polityk instytucji finansowych,
23. działania związane z pozyskaniem finansowania dłużnego,
24. możliwość skorzystania z zewnętrznych funduszy pomocowych, w tym ze środków europejskich, wspierających transformację sektora
energetycznego i łagodzących skutki społecznych zmian, mając w szczególności na względzie ograniczenia:
1) podmiotowe (dotyczy wsparcia dużych przedsiębiorstw),
2) co do form wsparcia (znacznie większy niż dotychczas nacisk na wsparcie zwrotne),
3) dopuszczalnego zakresu udzielanej pomocy publicznej (np. zaostrzenie reguł wsparcia w odniesieniu do mocy gazowych,
sygnalizowane w projekcie wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią
(CEEAG)),
4) wysokość udzielanej pomocy publicznej (zmiany w zakresie maksymalnej intensywności pomocy),
25. dalsze funkcjonowanie mechanizmu wynagradzania zdolności wytwórczych (rynek mocy), w ramach którego realizowane będą dostawy
mocy elektrycznej przez jednostki wytwórcze i jednostki redukcji zapotrzebowania należące do spółek Grupy Kapitałowej TAURON na
wezwanie operatora,
26. system wsparcia wytwarzania energii elektrycznej w dedykowanych źródłach (kolorowe certyfikaty), skutkujący z jednej strony kosztami
umorzenia certyfikatów u sprzedawców energii elektrycznej odbiorcom końcowym, z drugiej strony przychodami ze sprzedaży certyfikatów
u wytwórców energii, system wsparcia OZE, tzw. aukcje OZE,
27. otoczenie konkurencyjne, w tym aktywność i działania konkurencji na rynku energetycznym,
28. dalsze zaostrzenie polityki klimatycznej UE, w szczególności skutkujące transformacją energetyczną nakierowaną na OZE, a także
wzrostem zmienności cen uprawnień do emisji CO
2
,
29. dalszy rozwój rynku prosumenckiego i jego wpływ na Obszar Sprzedaży, Dystrybucji, a także Wytwarzania,
30. wymagania w zakresie ochrony środowiska będące konsekwencją zmian w Ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska,
tzw. uchwał antysmogowych,
31. konsekwencje przyjętej Ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (potencjalny wpływ na
realizowane i przyszłe inwestycje),
32. konsekwencje przyjętego Rozporządzenia z dnia 24 kwietnia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad
kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło wprowadzające przepis stanowiący o możliwości zmiany taryfy
dla ciepła wynikającej ze zmiany kosztów zakupu uprawnień do emisji CO
2
,
33. planowane zmiany regulacji dotyczących wymagań jakościowych dla paliw stałych m.in. Ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie
monitorowania i kontrolowania jakości paliw,
34. kształtowanie polityki kadrowej, w tym wyniki negocjacji z Radą Społeczną Grupy TAURON,
35. zmiany w harmonogramach, budżetach i zakresach projektów inwestycyjnych realizowanych w Grupie Kapitałowej TAURON,
36. dyspozycyjność majątku Grupy Kapitałowej TAURON,
37. wpływ czynników atmosferycznych również o charakterze ekstremalnym, skutkujących wpływem na awaryjność majątku Grupy Kapitałowej
TAURON oraz sezonowość osiąganych przychodów i ponoszonych kosztów,