Spółka realizuje projekty B+R współfinansowane ze środków unijnych (Działanie 1.1. "Projekty B+R
przedsiębiorstw", Poddziałanie 1.1.1 "Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez
przedsiębiorstwa" PO IR2014-2020). Koszty związane z ich realizacją są aktywowane, zgodnie z MSR 38 w
bilansie, poz. Rozliczenia międzyokresowe (AKTYWA). Po zakończeniu realizacji prac badawczo rozwojowych
ich wartość zostanie przeniesiona do pozycji wartości niematerialnych i prawnych.
Spółka rozpoczęła realizację strategii rozwojowej związanej z budową zakładu produkcyjnego w Boryszewie.
Program inwestycyjny planowany jest do realizacji w latach 2022-2024. Jego budżet określono na 100 -120
mln zł. Finansowanie inwestycji zostało zabezpieczone poprzez zawarcie umów kredytu inwestycyjnego oraz
leasingu, a także zgromadzenie przez Spółkę środków własnych. Dodatkowo, inwestycja realizowana będzie
w ramach Specjalnej Łódzkiej Strefy Ekonomicznej, dzięki czemu otrzymała wsparcie w postaci ulgi
podatkowej w wymiarze 40% kosztów kwalifikowanych inwestycji, tj. 38,8 mln zł.
Inwestycja zdecydowanie wpłynie na powiększenie możliwości produkcyjnych Spółki, zwiększy portfolio
produktowe i jeszcze bardziej zdywersyfikuje portfel odbiorców o nowe branże. Dodatkowo inwestycja
pozwoli na pełniejsze wykorzystanie możliwości rozwoju transportu kolejowego, w tym wprowadzenie
wysyłkowego transportu intermodalnego.
Perspektywy rozwoju
Gospodarka
Patrząc na najbliższe nadchodzące miesiące należy realnie ocenić ogólny stan europejskiej gospodarki i
niepokojące zjawiska, jak rekordowa inflacja i wysokie stopy procentowe, co zniechęca inwestorów
indywidualnych do inwestycji. Z drugiej strony ciężko liczyć na zrównoważenie negatywnego trendu w
inwestycjach indywidualnych przez inwestycje infrastrukturalne, bo coraz bardziej opóźnia się termin
uruchomienia nowych programów dotacyjnych i zasilenia gospodarki unijnymi środkami z KPO. Dodatkowo
opóźnia się moment zakończenia wojny w Ukrainie i ruszenie z wielkim programem odbudowy, który miałby
napędzić polską gospodarkę, a patrząc z naszej perspektywy, popyt na materiały budowlane. Jednakże rok 2023
jest rokiem wyborczym, co może wpłynąć na wzrost inwestycji publicznych i zwiększy popyt na materiały
budowlane i rozrusza procesy gospodarcze. Dodatkowym impulsem może stać się zapowiedź rządowego
programu „bezpieczny kredyt 2%” na budowę mieszkań oraz europejski program termomodernizacji budynków.
Związany z wojną kryzys rynku surowców i paliw będzie powodować dalsze zachwiania ich cen, co przełoży się
na wysokie poziome kosztów energii, gazu, węgla, a w rezultacie produkcji, transportu, usług. W sferze
działalności przedsiębiorstw zjawisko te będzie obniżać rentowność produkcji, a u konsumentów obniży dochód
rozporządzalny i w połączeniu z inflacją obniży ich siłę nabywczą i w rezultacie zwiększy presję płacową na
pracodawców. Pełne przełożenie wzrostu kosztów na odbiorców może być trudne do przeprowadzenia w
krótkim czasie i może dojść do częściowego konsumowania marży.
Rezultatem znaczącego wzrostu cen energii w połączeniu z unijnymi regulacjami dotyczącymi kosztów emisji CO2
będzie to, że bardziej energochłonne gałęzie przemysłu, takie jak zakłady metalurgiczne, zakłady chemiczne czy
papiernicze będą nadal ograniczać produkcję w celu minimalizacji strat. W Q4 2022 europejskie huty wyłączyły z
tego powodu 15 pieców, które do tej pory nie zostały ponownie uruchomione. To w perspektywie kolejnych
kwartałów może spowodować w Europie niedobory surowców, w tym stali, co spowoduje wzrosty cen wyrobów
stalowych. Wzrostowy trend cen stali może pomóc generować wyższe marże na sprzedaży wyrobów stalowych.
W skali makro – Bank Światowy obniżył prognozę wzrostu PKB Polski w 2023 r. do 0,7 proc. z 3,6 proc.
szacowanych w czerwcu. Według instytucji, tempo wzrostu PKB Polski będzie niższe niż przewidywano, również
w 2024 r. roku — wyniesie 2,2 proc., czyli o 1,5 pkt. proc. mniej niż w poprzedniej rundzie prognoz.
Według ekonomistów Banku Światowego: "Słabsze prognozy dla Polski na 2023 r. są także wynikiem kilku innych
czynników. Po pierwsze, mamy do czynienia z silnym spowolnieniem popytu wewnętrznego z powodu