Oświadczenie Zarządu SpółkiAmica Spółka Akcyjna
zsiedzibą we Wronkach ostosowaniu Zasad Ładu Korporacyjnego
Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021
wiadczenie Zarządu Spółki „Amica Spółka Akcyjna” zsiedzibą we Wronkach ostosowaniu Zasad Ładu Korporacyjnego „Dobre
Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021”
093 | AmicaSpółkaAkcyjna | RAPORT ROCZNY
Ten dokument jest kopią w formacie pdf ocjalnego raportu rocznego, kry został sporządzony w formacie xhtml.
Oświadczenie Zarządu Spółki
[w mln zł]
Niniejsze Oświadczenie ostosowaniu Zasad Ładu Korporacyjnego zostało
przygotowane woparciu odokument Dobre Praktyki Spółek Notowanych
na GPW 2021, wbrzmieniu stanowiącym załącznik do Uchwały Nr
13/1834/2021 Rady Nadzorczej Giełdy Papierów Wartościowych
wWarszawie S.A. zdnia 29 marca 2021 roku wsprawie uchwalenia
„Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2021.
Zgodnie z§ 70 ust. 6 pkt 5) Rozporządzenia Ministra Finansów zdnia 29
marca 2018 r. wsprawie informacji bieżących iokresowych przekazywanych
przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania
za wnoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa
niebędącego państwem członkowskim, Oświadczenie ostosowaniu Zasad
Ładu Korporacyjnego stanowi wyodrębnioną czć do sprawozdania
zdziałalności Spółki dącego integralną częścią Raportu Rocznego
Amica Spółka Akcyjna” za rok obrotowy 2022.
A.
Zbiór zasad ładu korporacyjnego, któremu
podlega Spółka oraz miejsce, gdzie tekst
zbioru zasad jest publicznie dostępny
Spółka Amica Spółka Akcyjna” przestrzega zasad ładu korporacyjnego
zawartych wzbiorze Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021”,
przyjętym przez Radę Giełdy Papierów Wartościowych wWarszawie S.A.
wdrodze Uchwy Nr 13/1834/2021 Rady Nadzorczej Giełdy Papierów
Wartościowych wWarszawie S.A. zdnia 29 marca 2021 roku wsprawie
uchwalenia „Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2021.
[Zbiór ten jest udostępniony na stronie internetowej Giełdy Papierów
Wartościowych wWarszawie S.A. pod adresem: https://www.gpw.pl/
dobre-praktyki2021].
B.
Wskazanie Zbioru Zasad Ładu
Korporacyjnego, na którego stosowanie
Spółka „Amica S.A.” mogła się zdecydować
dobrowolnie
Spółka Amica S.A. nie stosuje zasad ładu korporacyjnego, wykraczających
poza wymogi określone wDobrych Praktykach Spółek Notowanych na
GPW 2021.
C.
Wskazanie wszelkich informacji
ostosowanych przez Spółkę „Amica S.A.
praktykach wzakresie ładu korporacyjnego,
wykraczających poza wymogi przewidziane
prawem krajowym
Spółka Amica S.A. nie stosuje zasad ładu korporacyjnego, wykraczających
poza wymogi „Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2021.
D.
Zakres wjakim Spółka odstąpiła
od postanowień zbioru zasad ładu
korporacyjnego, októrym mowa pod
lit. A, wskazanie tych postanowień oraz
wyjaśnienie przyczyn tego odstąpienia
Zgodnie zregulaminem Giełdy Papierów Wartościowych wWarszawie S.A.,
zakres stosowania zasad „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW
2021” jest opublikowany idostępny na stronie korporacyjnej Spółki Amica
wczęści dotyczącej Relacji Inwestorskich, wzakładce Ład Korporacyjny:
https://ir.amica.pl/lad-korporacyjny
Spółka Amica Spółka Akcyjna” wdniu 30 lipca 2021 r. przekazała do
publicznej wiadomości Informację na temat stosowania przez spółkę
zasad zawartych wdokumencie Dobre Praktyki Spółek Notowanych na
GPW 2021, wskazując jednocześnie na wyjaśnienia dotyczące przyczyn
odstąpienia od stosowania niektórych zasad DPSN 2021.
Oświadczenie ostosowaniu przez spółkę „Amica Spółka Akcyjna” zasad ładu korporacyjnego
zawartych zdokumencie „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021”
094 | AmicaSpółkaAkcyjna | RAPORT ROCZNY
Ten dokument jest kopią w formacie pdf ocjalnego raportu rocznego, kry został sporządzony w formacie xhtml.
Oświadczenie Zarządu Spółki
[w mln zł]
Postanowienia Zasad DPSN 2021, które nie są stosowane przez Emitenta oraz wyjaśnienie przyczyn odstąpienia od ich stosowania
Treść zasady
Zasada 1.4. Wcelu zapewnienia należytej komunikacji zinteresariuszami, wzakresie przyjętej strategii
biznesowej spółka zamieszcza na swojej stronie internetowej informacje na temat założeń posiadanej
strategii, mierzalnych celów, wtym zwłaszcza celów ugoterminowych, planowanych działań
oraz postęw wjej realizacji, określonych za pomocą mierniw, nansowych inienansowych.
Informacje na temat strategii wobszarze ESG powinny m.in.:
1.4.1. objaśniać, wjaki sposób wprocesach decyzyjnych współce ipodmiotach zjej grupy
uwzględniane są kwestie związane ze zmianą klimatu, wskazując na wynikające ztego ryzyka;
1.4.2. przedstawiwartość wskaźnika wności wynagrodzwypłacanych jej pracownikom,
obliczanego jako procentowa żnica pomiędzy średnim miesięcznym wynagrodzeniem
(zuwzględnieniem premii, nagród iinnych dodatków) kobiet iżczyzn za ostatni rok, oraz
przedstawiać informacje działaniach podjętych wcelu likwidacji ewentualnych nierówności wtym
zakresie, wraz zprezentacją ryzyk ztym związanych oraz horyzontem czasowym, wktórym
planowane jest doprowadzenie do równości.
Komentarz:
Informacje dotyczące strategii biznesowej Spółki oraz grupy kapitałowej Spółki zamieszczone na
stronie internetowej Spółki. Odnoszą się one do danych wynikających zdługofalowej Strategii HIT
2023, ale również innych dokumentów opisujących strategię biznesową Spółki oraz grupy kapitałowej
Spółki (wszczególności raportów rocznych jednostkowych iskonsolidowanych). Dokumenty
dostępne na stronie internetowej Spółki odnossię wnież do tematyki ESG, wszczególności do
zagadnień środowiskowych oraz spraw społecznych ipracowniczych wskazanych wzasadzie
1.4 DPSN2021. Po opracowaniu przez Spółkę nowej długofalowej strategii biznesowej, stosowne
informacje, uwzględniające wnież tematykę ESG, wtym zagadnienia środowiskowe oraz sprawy
społeczne ipracownicze, zamieszczone będą na stronie internetowej Spółki.
Treść zasady
Zasada 2.1. Spółka powinna posiadpolitykę różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej,
przyjętą odpowiednio przez radę nadzorclub walne zgromadzenie. Polityka żnorodności
określa cele ikryteria różnorodności m.in. wtakich obszarach jak płeć, kierunek wykształcenia,
specjalistyczna wiedza, wiek oraz doświadczenie zawodowe, atakże wskazuje termin isposób
monitorowania realizacji tych celów. Wzakresie zróżnicowania pod wzgdem płci warunkiem
zapewnienia żnorodności organów spółki jest udział mniejszości wdanym organie na poziomie
nie niższym niż 30%.
Komentarz:
Podstawowe informacje dotyczące realizacji polityki żnorodności przez Spółkę wynika
zdokumentów, które uzupełniastrategię bizneso Spółki oraz grupy kapitałowej Spółki
(wszczególności raportów rocznych jednostkowych iskonsolidowanych). Powyższe dokumenty
są zamieszczone na stronie internetowej Spółki. Spółka podkreśla, że bierze pod uwagę wszelkie
aspekty polityki różnorodności wodniesieniu do organów Spółki ijej kluczowych menaerów.
Zuwagi na powyższe, Spółka podejmie działania zmierzające do opracowania kompleksowej polityki
żnorodności wobec Zarządu oraz Rady Nadzorczej, anastępnie przyjęcia polityki żnorodności
przez stosowny organ Spółki. Dążeniem Spółki jest opracowanie w jednolitym, ocjalnym
dokumencie, anastępnie opublikowanie na stronie internetowej Spółki obowiązujących zasad tej
polityki uwzględniających wszczególności takie elementy polityki różnorodności jak: płeć, kierunek
wykształcenia, wiek, doświadczenie zawodowe, etc. Spółka aktualnie zapewnia 30% zróżnicowania
wodniesieniu do kobiet imężczyzn wRadzie Nadzorczej Spółki (osiągnięty jest obecnie poziom
33,33% zróżnicowania – wodniesieniu do kobiet imężczyzn). Spółka aktualnie nie zapewnia 30%
zróżnicowania wodniesieniu do kobiet imężczyzn wZarządzie Spółki (zzaznaczeniem, że
wprzypadku Zarządu Spółki osiągnięty jest obecnie poziom 20% zróżnicowania – wodniesieniu
do kobiet imężczyzn). Polityka żnorodności wskazywbędzie zakładany termin uzyskania takiej
żnorodności. Horyzont czasowy osiągnięcia 30% udziału płci niedoreprezentowanej wdanym
organie musi być jednak skorelowany zokresem zakończenia kadencji danego organu.
Treść zasady
Zasada 2.2. Osoby podejmujące decyzje wsprawie wyboru członków zarządu lub rady nadzorczej
spółki powinny zapewnwszechstronność tych organów poprzez wybór do ich składu osób
zapewniających żnorodność, umożliwiając m.in. osiągnięcie docelowego wskaźnika minimalnego
udziału mniejszości określonego na poziomie nie niższym niż 30%, zgodnie zcelami określonymi
wprzyjętej polityce różnorodności, októrej mowa wzasadzie 2.1.
Komentarz:
Spółka podejmie działania zmierzające do opracowania oraz przyjęcia polityki żnorodności wobec
Zarządu oraz Rady Nadzorczej Spółki. Polityka żnorodności zawierać będzie rozwiązania, które
zmierzać będą do zapewnienia, aby podmioty podejmujące decyzje wsprawie wyboru członków
Zarządu lub Rady Nadzorczej miały możliwość zapewnienia wszechstronności tych organów poprzez
wybór do ich składu osób zapewniających żnorodność zgodnie zcelami określonymi wprzyjętej
polityce różnorodności. Podkreśljednak trzeba, że członków Zarządu oraz Rady Nadzorczej Spółki
wybiera Walne Zgromadzenie, wzwiązku zczym ostateczna decyzja co do składu tych organów
należy do akcjonariuszy Spółki. Spółka może więc co najwyżej przewidzieć mechanizmy, dzięki
którym akcjonariusze Spółki będą mieli możliwość zapewnienia wszechstronności tych organów
(np. poprzez wskazanie wymagań wobec członw organów Spółki lub umożliwienie zgłoszenia
odpowiednio zróżnicowanych kandydatur). Niezależnie od powyższego, horyzont czasowy osiągnięcia
progu różnorodności musi być skorelowany zokresem zakończenia kadencji obecnego Zarządu
lub Rady Nadzorczej. Wzakresie powołania członków organów Spółki naly przy tym stawi
akcent na to, aby członkowie organów Spółki posiadali jak najszersze kompetencje wymagane do
piastowania swoich stanowisk.
095 | AmicaSpółkaAkcyjna | RAPORT ROCZNY
Ten dokument jest kopią w formacie pdf ocjalnego raportu rocznego, kry został sporządzony w formacie xhtml.
Oświadczenie Zarządu Spółki
[w mln zł]
Treść zasady
Zasada 3.3. Spółka należąca do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 powołuje audytora
wewnętrznego kierującego funkcją audytu wewnętrznego, działającego zgodnie zpowszechnie
uznanymi międzynarodowymi standardami praktyki zawodowej audytu wewnętrznego. Wpozostałych
spółkach, wktórych nie powołano audytora wewnętrznego spełniającego ww. wymogi, komitet
audytu (lub rada nadzorcza, jeżeli pełni funkcje komitetu audytu) co roku dokonuje oceny, czy
istnieje potrzeba powołania takiej osoby.
Komentarz:
WSpółce funkcjonują systemy: kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem oraz nadzoru zgodności
działalności zprawem (compliance) realizowane przez Dział GRC (Governance, Risk iCompliance).
Spółka należycie dokumentuje przebieg irezultaty prac tych systemów. Każdy ztych systemów ifunkcji
posiada właściwe zasoby do realizacji swoich zadań. Wzwiązku ztym, że dziania podejmowane
przez DziGRC wpraktyce wypełniają swoim charakterem także denicję audytu wewnętrznego,
planowane jest wyodrębnienie zniego wsposób formalny audytora wewnętrznego kierującego
funkcją audytu wewnętrznego. Za podjęciem powyższych działań przemawiają wszczególności
takie okoliczności, jak: skala działalności Spółki, liczba spółek wgrupie kapitałowej, jak również
zasięg terytorialny Spółki ispółek zgrupy kapitałowej. Jednocześnie wzakresie szczególnie istotnych
zadań, jak wniwprzypadku koniktu interesów, stosowany będzie outsourcing wzakresie
audytu wewnętrznego poprzez korzystanie zusług zewnętrznych podmiotów. Spółka zapewnia
wbudżecie rocznym środki na czynności audytowe objęte outsourcingiem. Spółka na biąco
będzie dokonywała oceny, czy istnieje potrzeba zmiany opisanego powyżej modelu.
Treść zasady
Zasada 3.6. Kierujący audytem wewnętrznym podlega organizacyjnie prezesowi zarządu,
afunkcjonalnie przewodniczącemu komitetu audytu lub przewodniczącemu rady nadzorczej, jeżeli
rada pełni funkcję komitetu audytu.
Komentarz:
WSpółce funkcjonują systemy: kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem oraz nadzoru zgodności
działalności zprawem (compliance) realizowane przez Dział GRC (Governance, Risk iCompliance).
Wplanach jest wyodrębnienie zniego wsposób formalny audytora wewnętrznego kierującego
funkcją audytu wewnętrznego. Podporządkowanie organizacyjne wSpółce Audytora Wewnętrznego
Członkowi Zarządu, Dyrektorowi Finansowemu jest wrealiach Amica bardziej adekwatne iefektywne,
odpowiada także podziałowi obowiązków (kompetencji) wramach Zarządu. Powyższe rozwiązanie
realizuje wymóg zapewnienia dostępu do wyższego kierownictwa, Zarządu oraz Rady Nadzorczej
Spółki. Osoby odpowiedzialne za powyższe zadania będą mogły brać udział wposiedzeniach
Zarządu iRady Nadzorczej, jeśli przedmiotem tych posiedzbędą sprawy zzakresu systemu
zgodności iryzyka. Niezależnie od powyższego, Spółka umożliwi tym osobom bezpośredni kontakt
zRa Nadzorczą (wtym bez udziału Zarządu), wsprawach istotnych dla funkcjonowania Spółki.
Treść zasady
Zasada 3.7. Zasady 3.4 3.6 mają zastosowanie również wprzypadku podmiotów zgrupy słki
oistotnym znaczeniu dla jej działalności, jeśli wyznaczono wnich osoby do wykonywania tych zadań.
Komentarz:
Realizacja działwskazanych wzasadach 3.3 oraz 3.6 DPSN2021 (opisanych powyżej) przyczyni
się do zapewnienia należytego wykonywania obowiązków związanych zkontrolą wewnętrzną,
zarządzaniem ryzykiem oraz nadzorem zgodności dzialności zprawem (compliance), jak wnież
audytem wewnętrznym – także wzakresie podmiow zgrupy kapitałowej Spółki.
Treść zasady
Zasada 6.4. Rada nadzorcza realizuje swoje zadania wsposób ciągły, dlatego wynagrodzenie
członków rady nie może buzależnione od liczby odbytych posiedzeń. Wynagrodzenie członków
komitetów, wszczególności komitetu audytu, powinno uwzględniać dodatkowe naady pracy
związane zpracą wtych komitetach.
Komentarz:
Członkom Rady Nadzorczej Amica S.A.nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenia ztytułu udziału
wpracach komitetów powołanych wramach Rady Nadzorczej (tj. Komitetu Audytu, Komitetu
ds. WynagrodziRekrutacji oraz Komitetu Operacyjnego). Każdy zCzłonków Rady Nadzorczej
Spółki Amicauczestniczy wpracach co najmniej jednego komitetu, awysokość ryczałtowego
miesięcznego wynagrodzenia przysługującego Członkom Rady Nadzorczej Amica S.A.uwzględnia
naad pracy wkomitetach.
096 | AmicaSpółkaAkcyjna | RAPORT ROCZNY
Ten dokument jest kopią w formacie pdf ocjalnego raportu rocznego, kry został sporządzony w formacie xhtml.
Oświadczenie Zarządu Spółki
[w mln zł]
System kontroli wewnętrznej izarządzania ryzykiem wodniesieniu
do procesu sporządzania sprawozd finansowych opiera się
oprzyjęte zasady polityki rachunkowości iwewnętrzne uregulowania
dotyczące utrzymywania struktury organizacyjnej Spółki, która jasno
przyporządkowuje odpowiedzialność, uprawnienia irelacje podległości
wzakresie przygotowywania poszczególnych części raportów nansowych
oraz identykowania, mierzenia, monitorowania ikontrolowania metodologii
przygotowywania raportów.
Emitent wdrożył iutrzymuje system zarządzania ryzykiem korporacyjnym.
Jego cechą jest to, że stanowi on element całego systemu zarządzania
Grupą Kapitałową Amicaoraz jest podstawą do trwałej ochrony ibudowy
jej wartości. Dotyczy on zarówno zagrdla działalności, przynoszących
wącznie negatywne skutki ipotencjalny spadek jej wartości, jak iryzyk
związanych zszansami rozwoju.
Zarządzanie ryzykiem odbywa sna każdym poziomie zarządzania
organizacją, ze szczególnym uwzględnieniem poziomu strategicznego.
Zarządzanie ryzykiem wodniesieniu do procesu sporządzania sprawozd
nansowych jest jednym zelementów operacyjnego zarządzania ryzykiem.
System zarządzania ryzykiem wspiera budowanie ładu korporacyjnego.
Założeniem jego funkcjonowania jest koordynacja procesów zarządzania
ryzykiem wGrupie Kapitałowej Amica. Efektem jego wprowadzenia
jest ujednolicenie rozwiązań wykorzystywanych wcelu zarządzania
ryzykiem tak, aby Zarząd Amica S.A., a także Rada Nadzorcza
ipozostali interesariusze uzyskiwali aktual, wiarygodną, zagregowa
iusystematyzowaną informację na temat ryzyk dla działalności Grupy
Kapitałowej „Amica” oraz sposobu ich zarządzania.
Realizując cele operacyjne spółka „Amica S.A.” iinne spółki wchodzące
wskład Grupy Kapitałowej „Amica” doskona funkcjonujący od 2010 r.
System Zarządzania Ryzykiem woparciu onajlepsze dostępne praktyki
oraz wytyczne, których przestrzeganie jest niezbędne, aby zarządzanie
ryzykiem było skuteczne. System Zarządzania Ryzykiem podlega
okresowym przeglądom, których efektem jest ciągłe doskonalenie
pod kątem integracji procesu zarządzania ryzykiem zcałościowym
ładem organizacyjnym, planowaniem, zardzaniem oraz procesami
raportowania.
System kontroli wewnętrznej ma silne umocowanie wzakomunikowanej
strukturze organizacyjnej (Dział Governance, Risk and Compliance),
która wwyraźny sposób wskazuje linie podległości inadrzędności oraz
zapewnia skuteczne przekazywanie informacji wcałej Spółce.
Każdorazowo zakres danych objętych raportowaniem obejmuje ramy
wskazane iwynikające zregulacji dotyczących informacji okresowych
przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych same
sprawozdania przygotowywane przez Pion Finansowy Spółki,
werykowane przez Głównego Księgowego oraz akceptowane przez
Zarząd.
Najistotniejsze zadania procesu kontroli wewnętrznej wodniesieniu do
procesu sporządzania sprawozdań można usystematyzować wdwóch
kategoriach:
a) wiarygodności, kompletności iaktualności sprawozdań rocznych
(innych sprawozdań nansowych iraportów); informacje wnich
zawarte charakteryzować się muszą odpowiednią jakością iinte-
gralnością.
b)
przestrzegania właściwych ustaw iprzepisów Zarząd oraz wszyst-
kie szczeble pracowników przestrzegają powszechnie obowiązu-
jących regulacji, wymagań oraz zasad iprocedur wewnętrznych.
Ocena zagrożeń to wnioski zprzeprowadzanych cyklicznie przez Dzi
Governance, Risk and Compliance (Menedżera ds. Ryzyka iMenedżera
ds. Kontroli Wewnętrznej) badań analitycznych oraz audytów dotyczących
stopnia ryzyka operacyjnego wposzczególnych procesach biznesowych.
Należy dodać, wdrone w Spółce systemy informatyczne oraz
wykorzystanie technologii informatycznej damożliwość drobiazgowej
kontroli spójności danych za dany okres rozliczeniowy z danymi
zpoprzednich okresów izplanowanymi wynikami, aktualizowanymi
wcyklu miesięcznym (wSpółce stosowane modele analityczne,
wykorzystywane wcodziennej pracy przez wewnętrznych analityków
ikomórki kontroli wewnętrznej).
Niezależnie od powyższego zewnętrzny, niezależny audytor werykuje
treść rocznego i śródrocznego sprawozdania nansowego, przy
jednoczesnym nieograniczonym dostępie do materiałów źródłowych
stanowiących podstawę ich sporządzenia (Zarząd wefektywny sposób
śledzi zarówno problemy/zagadnienia zidentykowane przez audytorów,
jak ipodejmowane wtym zakresie działania naprawcze).
E.
Główne cechy stosowanych wSpółce systew kontroli wewnętrznej izarządzania ryzykiem wodniesieniu
do procesu sporządzania sprawozdań finansowych iskonsolidowanych sprawozdań finansowych
097 | AmicaSpółkaAkcyjna | RAPORT ROCZNY
Ten dokument jest kopią w formacie pdf ocjalnego raportu rocznego, kry został sporządzony w formacie xhtml.
Oświadczenie Zarządu Spółki
[w mln zł]
F.
Akcjonariusze posiadający bezpośrednio lub prednio znaczne pakiety akcji
Właściciel akcji Ilość akcji Wartość nominalna
akcji
% objętego kapitału
zakładowego
Wartość objętego
kapitału (wzł)
Liczba głosów
na WZA
% głosów
na WZA
Holding Wronki Sp. zo.o. (d. Holding Wronki S.A.)
zsiedzibą we Wronkach
2.715.771 2 zł 34,93% 5.431.542 5431 542 51,77%
Nationale – Nederlanden Otwarty Fundusz Emerytalny
[1]
555.952 2 zł 7,15% 1.077.904 zł 555.952 5,21%
Aviva Otwarty Fundusz Emerytalny Aviva Santander S.A.
[1][2]
537.497 2 zł 6,91% 1.074.994 537.497 5,12%
[1] Dana wskazana woparciu otreść zawiadomień otrzymanych przez Spółkę od Akcjonariuszy, asporządzonych wtrybie Art. 69 Ustawy zdnia 29 lipca 2005 roku oofercie publicznej.
[2] Wdniu 5 stycznia 2023 r. do Emitenta wpłynęło zawiadomienie, że wwyniku połączenia (na podstawie art. 67 ustawy zdnia 28 sierpnia 1997 r. oorganizacji ifunkcjonowaniu funduszy
emerytalnych oraz art. 492 § 1 pkt 1 KSH), Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego Allianz Polska S.A. (zarządzającego Allianz Polska Otwartym Funduszem Emerytalnym,
zarządzającego Allianz Polska Dobrowolnym Funduszem Emerytalnym) ze spółką Aviva Powszechne Towarzystwo Emerytalne Aviva Santander Spółka Akcyjna, udział wkapitale
zakładowym iwogólnej liczbie głosów spółki „Amica S.A.” na rachunkach Allianz OFE, Allianz DFE iDrugi Allianz OFE zwiększył się powyżej 6%. Na dzień połączenia na rachunku
Drugiego Allianz OFE, zapisanych było 710 434 akcji Amica S.A., stanowiących 9.14% udziału wkapitale zakładowym spółki, co dawo prawo do wykonywania 710 434 głosów zakcji
stanowiących 6.77% udziału wogólnej liczbie głosów na WZA spółki „Amica S.A.” (vide: Raport bieżący 01/2023 zdnia 10.01.2023 r.)
[Kryterium znaczne pakiety akcji przyjęte zosto woparciu otreść art.
69 Ustawy zdnia 29 lipca 2005 roku oofercie publicznej iwarunkach
wprowadzania instrumentów nansowych do zorganizowanego
systemu obrotu oraz ospółkach publicznych].
G.
Posiadacze wszelkich papierów
wartościowych, które dają specjalne
uprawnienia kontrolne, wraz zopisem tych
uprawnień
Spółka nie wyemitowa papierów wartościowych, które przyzna
specjalne uprawnienia kontrolne jakiemukolwiek zakcjonariuszy Amica
Spółka Akcyjna.
H.
Ograniczenia odnośnie wykonywania prawa
głosu, takich jak ograniczenie wykonywania
prawa głosu przez posiadaczy określonej
części lub liczby głosów, ograniczenia
czasowe dotyczące wykonywania prawa
osu lub zapisy, zgodnie zktórymi, przy
współpracy Spółki, prawa kapitałowe
związane zpapierami wartościowymi
są oddzielone od posiadania papierów
wartościowych
Nie występują jakiekolwiek ograniczenia odnośnie wykonywania prawa
osu, poza przypadkiem obowiązującym przy wyborze Niezależnych
Członków Rady Nadzorczej, gdy każdemu akcjonariuszowi przysługuje
prawo osu wynikające nie więcej niż z5% (pięciu procent) ogólnej liczby
akcji wSpółce, akażdej akcji wtakim głosowaniu przysługuje jeden głos.
I.
Ograniczenia dotyczące przenoszenia
prawa własności papierów wartościowych
emitenta.
Akcjonariuszom Spółki, posiadaczom akcji serii Auprzywilejowanych, co
do prawa głosu przysługuje prawo pierwszeństwa nabycia akcji imiennych
uprzywilejowanych serii Aoferowanych do zbycia procedura, zbycia
akcji imiennych, uprzywilejowanych, co do prawa osu akcji Spółki,
nastąpić może na zasadach przewidzianych wtreści § 8 Statutu Spółki.
[Treść Statutu Spółki dostępna jest na stronie internetowej Spółki
– https://relacjeinwestorskie.amica.pl/spolka].
J.
Zasady dotyczące powoływania
iodwoływania osób zarządzających oraz
ich uprawni, wszczególności prawo do
podjęcia decyzji oemisji lub wykupie akcji
Zgodnie ztreścią § 30 ust. 1 Statutu Spółki Zarząd składa się z3 (trzech)
do 6 (sześciu) członków powoływanych iodwoływanych przez Walne
Zgromadzenie. Walne Zgromadzenie wpierwszej kolejności powołuje
Prezesa Zarządu. Pozostałych członków Zarządu Walne Zgromadzenie
powołuje na wniosek wybranego Prezesa Zarządu. Członków Zarządu
powołuje się na okres wspólnej kadencji.
Zarząd Spółki nie posiada uprawnień do podejmowania decyzji oemisji
lub wykupie akcji.
[Zasady działania Zarządu reguluje Kodeks spółek handlowych,
StatutSpółki oraz Regulamin Zarządu. Statut Spółki oraz
RegulaminZarządu dostępne są na stronie internetowej Spółki
– https://relacjeinwestorskie.amica.pl/spolka].
K.
Zasady zmiany statutu
Zmiana postanowień Statutu Spółki Amica S.A.należy do wącznej
kompetencji Walnego Zgromadzenia prerogatywa wskazana wtreści §
19 ust. 2 pkt 3 Statutu Spółki, który jest dostępny na stronie internetowej
Spółki, wczęści dotyczącej Relacji Inwestorskich, wzakładce Spółka
(https://relacjeinwestorskie.amica.pl/spolka).
Ostanie zmiany wStatucie Spółki Amica Spółka Akcyjna wprowadzono
na mocy Uchwał numer 22/2021 30/2021 Zwyczajnego Walnego
Zgromadzenia Emitenta zdnia 15 czerwca 2021 roku [Sąd Rejestrowy
dokonał wdniu 15 listopada 2021 r. rejestracji zmian Statutu Spółki
Amica S.A.wrejestrze wzakresie zmiany treści: § 14 ust. 1 pkt 4), § 22
(wprowadzenie nowej jednostki redakcyjnej oznaczonej numeracją ust.
9), § 24 ust. 2 iust. 3, § 27 ust. 2, § 28 ust. 1, § 28 ust. 3, § 28 ust. 5 zd. 1,
§ 31 (wprowadzenie nowej jednostki redakcyjnej oznaczonej numeracją
ust. 3) oraz § 40 ust. 4 Statutu Emitenta].
Na dzień 31 grudnia 2022 roku próg (co najmniej) 5% ogólnej liczby
osów na walnym zgromadzeniu Amica Spółka Akcyjna posiadały
następujące podmioty:
098 | AmicaSpółkaAkcyjna | RAPORT ROCZNY
Ten dokument jest kopią w formacie pdf ocjalnego raportu rocznego, kry został sporządzony w formacie xhtml.
Oświadczenie Zarządu Spółki
[w mln zł]
L.
Sposób działania walnego zgromadzenia
ijego zasadnicze uprawnienia oraz opis praw
akcjonariuszy isposobu ich wykonywania,
wszczególności zasady wynikające
zregulaminu walnego zgromadzenia, jeżeli
taki regulamin został uchwalony, oile
informacje wtym zakresie nie wynika
wprost zprzepiw prawa
Walne Zgromadzenie Spółki działa na podstawie Kodeksu spółek
handlowych, Statutu Spółki oraz Regulaminu Walnego Zgromadzenia
przyjętego Uchwałą Nr 20/2010 Nadzwyczajnego Walnego
Zgromadzenia Akcjonariuszy zdnia 16 lutego 2010 roku wsprawie
zatwierdzenia Regulaminu Obrad Walnego Zgromadzenia (zmiana
tekstu dotychczasowego Regulaminu związała była zkoniecznością
uwzględnienia zmian wprowadzonych do Statutu Spółki na Nadzwyczajnym
Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy Spółki wdniu 16 lutego 2010 roku).
Ztych aktów prawnych wynikają także uprawnienia akcjonariuszy.
[Statut Spółki oraz Regulamin Walnego Zgromadzenia dostępne są na
stronie internetowej Spółki https://relacjeinwestorskie.amica.pl/spolka ].
Listę obecności podpisują wszyscy Uczestnicy Walnego Zgromadzenia
oraz Przewodniczący.
Na listę obecności zostawnież wpisane osoby, które przybyły na
obrady Walnego Zgromadzenia po jego rozpoczęciu. Fakt opuszczenia
obrad przed zakończeniem Walnego Zgromadzenia także odnotowywany
jest na liście obecności. Okoliczność aktualizacji listy obecności wtrakcie
trwania obrad Walnego Zgromadzenia, zaznacza się wprotokole obrad,
ze wskazaniem przyczyny aktualizacji oraz zpodaniem daty igodziny
uzupełnienia.
Na wniosek Akcjonariuszy, posiadających jedną dziesiątą kapitału
zakładowego reprezentowanego na tym Walnym Zgromadzeniu, lista
obecności powinna być sprawdzona przez wybrawtym celu komisję,
złożoną co najmniej ztrzech osób. Wnioskodawcy mają prawo wyboru
jednego conka komisji.
Walne Zgromadzenie może powziąć uchwałę o uchyleniu tajności
głosowania przy powoływaniu członków komisji, októrej mowa wust. 1.
Owpisaniu lub odmowie wpisania na listę obecności rozstrzyga ostatecznie
Walne Zgromadzenie po zapoznaniu się zopinią komisji.
Walne Zgromadzenie rozstrzyga również wszelkie tpliwości, co do
prawa uczestniczenia wWalnym Zgromadzeniu przez poszczególnych
Uczestników Walnego Zgromadzenia wsytuacji, gdy nie doszło do
powołania komisji, októrej mowa wust. 1.
Członkowie Zarządu oraz Rady Nadzorczej, atakże osoby wyznaczone
przez Zarząd do obsługi Walnego Zgromadzenia mają prawo uczestniczyć
wWalnym Zgromadzeniu.
Do uczestnictwa wWalnym Zgromadzeniu mogą również zostać zaproszeni
przez Zarząd lub Radę Nadzorczą biegli, eksperci oraz pracownicy Spółki,
których obecność jest uzasadniona.
Osoba otwierająca Walne Zgromadzenie wpierwszej kolejności zarządza
przeprowadzenie wybow Komisji Skrutacyjnej, chyba że liczenie ow
odbywa się wformie elektronicznej.
Przewodniczący Walnego Zgromadzenia wybierany jest wosowaniu
tajnym. Wybór może być przeprowadzony wgłosowaniu jawnym, jeżeli
zostanie zgłoszona tylko jedna kandydatura, anikt zobecnych na Walnym
Zgromadzeniu nie wyrazi sprzeciwu, co do przeprowadzenia głosowania
jawnego. Podczas osowania nad kandydatuPrzewodniczącego
Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszom iich przedstawicielom przysługuje
tyle głosów, ile wynika zListy Akcjonariuszy.
Wybór Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia rozpoczyna się od
zgłoszenia kandydatur.
Po zgłoszeniu kandydatur osoba otwierająca Walne Zgromadzenie
zarządza głosowanie nad kolejnymi kandydaturami według kolejności
zgłoszeń. Przewodniczącym Walnego Zgromadzenia zostaje osoba, na
którą oddano bezwzględną wkszość głosów.
Wprzypadku, gdy żadna zosób nie uzyskała wymaganej większości,
Przewodniczącego wybiera się wdrugiej turze osowania, spośród
dwóch osób, które uzyskały największą liczbę głow.
Osoba wybrana na Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia, przejmuje
prowadzenie obrad niezwłocznie po ogłoszeniu wyniw wyborów.
Niezwłocznie po wyborze Przewodniczący zarządza sporządzenie
listy obecności zawierającej spis Uczestników Walnego Zgromadzenia.
Przewodniczący bada, czy wszyscy Uczestnicy Walnego Zgromadzenia
podpisali listę obecności.
Na liście obecności oznacza się: imię inazwisko lub rmę Akcjonariusza,
liczbę akcji, które reprezentuje oraz liczbę osów przypadających na
te akcje. Na liście obecności powinno wnież zostać oznaczone: imię
inazwisko osoby działającej, jako organ Akcjonariusza dącego osobą
prawną, lub imię inazwisko pełnomocnika lub innego przedstawiciela.
Obrady Walnego Zgromadzenia
W obradach Walnego Zgromadzenia Akcjonariusze uczestniczą
iwykonują prawo osu osobiście lub przez nalycie umocowanych
przedstawicieli. Przedstawicielem akcjonariusza może bczłonek jego
organu lub pełnomocnik, któremu udzielono pełnomocnictwa pod rygorem
nieważności na piśmie. Pełnomocnictwo dołącza się do protokołu
Walnego Zgromadzenia. Pełnomocnikami na Walnym Zgromadzeniu
nie mogą być Członkowie Zarządu ipracownicy Spółki.
Właściciele akcji imiennych maprawo do uczestniczenia wWalnym
Zgromadzeniu, jeżeli wpisani do Ksgi akcyjnej przynajmniej na tydzi
przed terminem odbycia Walnego Zgromadzenia.
Akcjonariusze dysponujący akcjami na okaziciela dopuszczonymi do
publicznego obrotu mają prawo do uczestniczenia wWalnym Zgromadzeniu,
jeżeli złożą wBiurze Zarządu przynajmniej na tydzień przed terminem
odbycia Walnego Zgromadzenia, zaświadczenie wydane przez podmiot
prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie, wskazujące na rodzaj iliczbę
akcji oraz na fakt, że akcje te nie mogą bzbyte przed zakończeniem
obrad Walnego Zgromadzenia.
Wchodząc na saobrad Uczestnicy Walnego Zgromadzenia składa
odpowiednie dokumenty potwierdzające ich umocowanie do udziału
wWalnym Zgromadzeniu.
Walne Zgromadzenie otwiera Przewodniczący Rady Nadzorczej lub
wrazie jego nieobecności – inny członek Rady Nadzorczej przez niego
upoważniony. Wrazie nieobecności tych osób Walne Zgromadzenie
otwiera Prezes Zarządu albo osoba wyznaczona przez Zarząd. Jeżeli
żadna ztych osób nie jest obecna na Walnym Zgromadzeniu, aZarząd
nie wyznaczał osoby do otwarcia obrad, wczas obrady Walnego
Zgromadzenia może otworzyć każdy zuczestników.
Wprzypadku zwołania Walnego Zgromadzenia zupoważnienia Sądu,
Walne Zgromadzenie otwiera jeden zakcjonariuszy, którzy składali wniosek
ozwołanie Walnego Zgromadzenia.
Przewodniczącym Walnego Zgromadzenia może być tylko iwącznie
osoba uprawniona do uczestnictwa wWalnym Zgromadzeniu.
099 | AmicaSpółkaAkcyjna | RAPORT ROCZNY
Ten dokument jest kopią w formacie pdf ocjalnego raportu rocznego, kry został sporządzony w formacie xhtml.
Oświadczenie Zarządu Spółki
[w mln zł]
Prowadzenie obrad Walnego Zgromadzenia
Przewodniczący Walnego Zgromadzenia, podczas sprawowania swojej
funkcji, podejmuje działania zapewniające poszanowanie interesów
wszystkich Akcjonariuszy.
Do obowiązków Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia należy
prowadzenie obrad Walnego Zgromadzenia oraz realizacja kolejnych
punktów porządku obrad, awtym:
a) stwierdzenie prawidłowości zwołania Walnego Zgromadzenia,
b) dbanie oprawidłowy isprawny przebieg obrad,
c) udzielanie głosu oraz jego odbieranie,
d) wydawanie stosownych zarządzeń porządkowych,
e)
zarządzanie głosowania oraz czuwanie nad jego prawidłowym
przebiegiem,
f) ogłaszanie wyników głosowania,
g) rozstrzyganie wątpliwości regulaminowych.
W zakresie koniecznym do prawiowego prowadzenia obrad,
Przewodniczący jest uprawniony do wydawania zarządzeń porządkowych.
Wtoku dyskusji nad poszczególnymi sprawami porządku obrad oraz
wkwestiach porządkowych, każdy zUczestników Walnego Zgromadzenia
może zabieros, po uzyskaniu zgody Przewodniczącego. Wystąpienia
wdyskusji nie mogą trwdłużej niż 5 (pięć) minut, awdyskusji wtej samej
sprawie ten sam Uczestnik Walnego Zgromadzenia nie może zabrosu
więcej niż 2 (dwa) razy. Wwyjątkowych przypadkach Przewodniczący
może przedłużyć czas wystąpienia.
Odebranie głosu może nastąpić wprzypadkach wyjątkowych, wówczas,
gdy postępowanie Uczestnika Walnego Zgromadzenia wsposób istotny
utrudnia przeprowadzenie obrad Walnego Zgromadzenia oraz gdy
wypowiedź Uczestnika wykracza poza przedmiot aktualnie rozpatrywanego
zagadnienia.
Referentom poszczególnych punktów obrad Członkom Rady Nadzorczej
iZarządu wcelu złożenia wyjaśnień Przewodniczący może udzielić osu
poza kolejnością oraz wcej niż 2 (dwa) razy.
Przewodniczący udziela osu poza kolejnością uczestnikom zaszającym
wniosek formalny. Zgromadzenie rozstrzyga owniosku formalnym po
wysłuchaniu wniosku iewentualnie 1 (jednego) przeciwnika wniosku.
Odrzucony wniosek formalny nie może bwtrakcie dyskusji nad
sasprazgłoszony powtórnie. Za wniosek formalny uważa się
wniosek, który dotyczy sposobu obradowania, anie meritum sprawy.
Wszczególności wnioskami formalnymi są wnioski dotyczące:
a) zmiany kolejności porządku obrad;
b) przerw wobradach;
c)
zamknięcia listy mówców; zamknięcia dyskusji; głosowania bez
dyskusji;
d) zniesienie punktu porządku obrad.
Po zakończeniu dyskusji nad dasprawą Przewodniczący może udziel
osu jej referentowi celem udzielenia odpowiedzi zabierającym głos
wdyskusji Uczestnikom Walnego Zgromadzenia, anastępnie przechodzi do
głosowania. Od tej chwili możliwe jest zabranie głosu tylko dla zgłoszenia
wniosku formalnego wsprawie sposobu lub kolejności głosowania.
Wprzypadku zgłoszenia kilku wniosków wtej samej sprawie najpierw
osuje się wniosek najdalej idący.
Po podpisaniu listy obecności Przewodniczący dokonuje sprawdzenia
prawidłowości zwołania Walnego Zgromadzenia, apo stwierdzeniu, że
Walne Zgromadzenie zostało zwołane wsposób prawidłowy informuje
oilości akcji reprezentowanych na Walnym Zgromadzeniu izarządza
osowanie wsprawie przyjęcia porządku obrad.
Walne Zgromadzenie jest uprawnione do zmiany kolejności poszczególnych
punktów porządku obrad.
Nie jest dopuszczalne usuwanie spraw z porządku obrad, jeżeli
zamieszczono je na wniosek Akcjonariuszy. Wnioski wsprawach, które
zostały usunięte zporządku obrad, uważa się za niezłożone.
Walne Zgromadzenie może wprowadzić do porządku obrad dodatkowe
sprawy iprzeprowadznad nimi dyskusję, jednakże bez prawa do
podejmowania uchwał.
Przewodniczący Walnego Zgromadzenia samodzielnie rozstrzyga sprawy
porządkowe wynikłe podczas prowadzenia obrad.
Do spraw porządkowych należą wszczególności udzielenia osu,
zarządzanie wyboru komisji do rozpatrzenia poszczególnych spraw,
przyjmowanie wniosków.
Od decyzji Przewodniczącego w sprawach porządkowych osoby
zainteresowane mogą odwołsię do Walnego Zgromadzenia. Uchwa
Walnego Zgromadzenia ma charakter wiążący.
Realizując poszczególne sprawy ączone do porządku obrad,
Przewodniczący przed podjęciem uchwały zaprasza Uczestników Walnego
Zgromadzenia do składania wniosków oraz zabierania głosu.
Po wyczerpaniu wniosków oraz głosów poszczególnych Uczestników
Walnego Zgromadzenia, Przewodniczący zamyka dyskusję izarządza
przeprowadzenie głosowania.
Wtoku realizacji poszczelnych spraw, Przewodniczący może udzielić
osu członkom Zarządu lub Rady Nadzorczej oraz innym osobom
zaproszonym na posiedzenie Walnego Zgromadzenia. Osoby te mogą
wnież wyjaśniposzczególne kwestie przedstawiane przez Uczestników
Walnego Zgromadzenia.
Przewodniczący udziela głosu Uczestnikom Walnego Zgromadzenia, jeżeli
ich wystąpienie ma związek zrealizowanym punktem porządku obrad.
Przewodniczący poddaje pod głosowanie uchwały wtreści przygotowanej
przez Zarząd Spółki.
Na wniosek uczestników Walnego Zgromadzenia, dopuszczalna jest
zmiana redakcji projektu uchwały oraz wnoszenie poprawek, jeżeli wich
wyniku, nie zostanie podjęta uchwała, która swą treścią wykracza poza
przedmiot porządku obrad.
osowanie nad projektem uchwy poprzedzone jest odczytaniem jej
treści przez Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia.
Po odczytaniu projektu uchwy, uczestnicy Walnego Zgromadzenia
mogą składać wnioski owprowadzenie poprawek do treści uchwały.
Każdy zuczestników jest tupoważniony do zaproponowania nowej
redakcji projektu uchwały. Zgłoszenie propozycji nowej redakcji projektu
uchwały, uważa się za zgłoszenie poprawki.
Zgłoszone poprawki Przewodniczący poddaje pod głosowanie Walnemu
Zgromadzeniu. Każda z poprawek poddawana jest oddzielnie pod
osowanie, aprzedmiotem dalszych obrad poprawki, które uzyskały
bezwzględną większość głosów.
Po zakończeniu głosowania poprawek do projektu uchwały Przewodniczący
odczytuje Walnemu Zgromadzeniu tekst projektu uchwały, wskazując
jednocześnie, na postanowienia, które uległy zmianie i zarządza
przeprowadzenie głosowania nad wnioskiem oprzyjęcie uchwały.
Liczenie głosów należy do kompetencji Komisji Skrutacyjnej, chyba że
głosowanie odbywa się elektronicznie. Po zakończeniu głosowania, Komisja
Skrutacyjna lub osoba obsługująca elektroniczny system liczenia głosów
przedkłada Przewodniczącemu sprawozdanie zwyników głosowania.
Po otrzymaniu sprawozdania, Przewodniczący ogłasza wyniki głosowania
istwierdza, że uchwała została podjęta, bądź t, że wniosek nie uzyskał
wymaganej większości iuchwała nie zosta podjęta.
Uczestnikowi zaszającemu sprzeciw, co do podjęcia uchwały
Przewodniczący umożliwia przedstawienie jego uzasadnienia. Uzasadnienie
sprzeciwu podlega zaprotokołowaniu.
100 | AmicaSpółkaAkcyjna | RAPORT ROCZNY
Ten dokument jest kopią w formacie pdf ocjalnego raportu rocznego, kry został sporządzony w formacie xhtml.
Oświadczenie Zarządu Spółki
[w mln zł]
Kompetencje Walnego Zgromadzenia
Zgodnie z§ 19 Statutu Spółki przedmiotem Zwyczajnego Walnego
Zgromadzenia powinno być:
1.
rozpatrzenie izatwierdzenie sprawozdania nansowego ispra-
wozdania Zarządu zdziałalności Spółki oraz sprawozdania Rady
Nadzorczej za poprzedni rok obrotowy,-
2. powzięcie uchwały osposobie podziału zysku bądź pokrycia strat
za poprzedni rok obrotowy,
3.
powzięcie uchwały wsprawie udzielenia członkom organów Spółki
absolutorium (pokwitowania) zwykonania przez nich obowiązków,
4. powzięcie uchwały wsprawie wyboru członków organów Spółki,
jeżeli są oni wybierani przez Walne Zgromadzenie, aich mandaty
wygasają zdniem odbycia Walnego Zgromadzenia zatwierdzającego
sprawozdanie nansowe za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia
funkcji członka organu Spółki.
Do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia naly ponadto:
1.
powoływanie iodwoływanie członków Rady Nadzorczej, zzastrze-
żeniem postanowień dotyczących kooptacji,
2. powoływanie iodwoływanie członków Zarządu,
3. zmiana Statutu Spółki,
4. emisja obligacji zamiennych iobligacji zprawem pierwszeństwa
objęcia akcji,
5.
ustalanie zasad wynagradzania oraz wynagrodzenia członków
Rady Nadzorczej,
6.
połączenie, podział, przekształcenie lub rozwiązanie Spółki oraz
wybór lub odwołanie likwidatorów,
7. zbycie iwydzierżawienie przedsiębiorstwa Spółki lub jego zorga-
nizowanej części oraz ustanowienie na nich ograniczonego prawa
rzeczowego,
8.
zbycie przez Spółkę nieruchomości lub prawa użytkowania wie-
czystego (wtym udziału we własności nieruchomości lub prawie
użytkowania wieczystego), jeżeli jest lub na nich zlokalizowa-
ne budynki, wktórych prowadzona jest działalność obejmująca
produkcję sprzętu gospodarstwa domowego (nieruchomość
fabryczna) (co oznacza, że wyłącza się zastosowanie art. 393
pkt 4 Kodeksu spółek handlowych wten sposób, nie wymaga
zgody Walnego Zgromadzenia zbycie nieruchomości innych niż
opisana powyżej nieruchomość fabryczna, jak również nabycie
wszelkich nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału
we własności nieruchomości lub prawie użytkowania wieczystego;
9.
roszczenia onaprawienie szkody wobec członków organów Spółki
lub założycieli Spółki ztytułu naprawienia szkody wyrządzonej ich
bezprawnym działaniem.
Wroku obrotowym 2022 Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Emitenta
zwoływane było przez Zarząd jednokrotnie (obradowało wdniu 29 czerwca
2022 roku).
Akcjonariusze Spółki nie występowali zwnioskami ozwołanie Walnego
Zgromadzenia.
Obrady Walnego Zgromadzenia nie były odwoływane ani przerywane,
a żadna z podjętych uchwał nie była zaskarżona w postępowaniu
sądowym.
101 | AmicaSpółkaAkcyjna | RAPORT ROCZNY
Ten dokument jest kopią w formacie pdf ocjalnego raportu rocznego, kry został sporządzony w formacie xhtml.
Oświadczenie Zarządu Spółki
[w mln zł]
Zgodnie zaktualnym brzmieniem § 30 Statutu Spółki Zarząd składa się
ztrzech do sześciu conków powoływanych iodwoływanych przez Walne
Zgromadzenie. Członków Zarządu powołuje się na okres wspólnej kadencji,
która trwa 4 (cztery) lata. Powołanie członków Zarządu na okres wspólnej
kadencji skutkuje tym, że mandat członka Zarządu, powołanego przed
upływem danej kadencji Zarządu, wygasa wnocześnie zwygaśnięciem
mandatów pozostałych członków Zarządu.
I.
Zarząd
Wokresie od dnia 01 stycznia 2022 roku do dnia 06 czerwca 2022 roku
Zarząd Emitenta funkcjonował wniżej podanym składzie osobowym:
pan Jacek Rutkowski – Prezes Zarządu,
pan Marcin Bilik Pierwszy Wiceprezes Zarządu/Wiceprezes
Zarządu ds. Operacyjnych,
pani Alina Jankowska–Brzóska Wiceprezes Zarządu ds. Handlu
iMarketingu,
pan Michał Rakowski Członek Zarządu ds. Finansowych iPer-
sonalnych,
pan Błażej Sroka Członek Zarządu ds. Zarządzania Towarami
iLogistyki
[1]
,
pan Robert Stobiński – Członek Zarządu ds. Transformacji Cyfro-
wej.
Wokresie od dnia 06 czerwca 2022 roku do dnia 31 grudnia 2022 roku
Zarząd Emitenta funkcjonował wniżej podanym składzie osobowym:
pan Jacek Rutkowski – Prezes Zarządu,
pan Marcin Bilik Pierwszy Wiceprezes Zarządu/Wiceprezes
Zarządu ds. Operacyjnych,
pani Alina Jankowska–Brzóska Wiceprezes Zarządu ds. Handlu
iMarketingu,
pan Michał Rakowski Członek Zarządu ds. Finansowych iPer-
sonalnych,
pan Robert Stobiński Członek Zarządu ds. Cyfryzacji, Logistyki
oraz Zarządzania Towarami.
[Do dnia sporządzenia niniejszego oświadczenia skład Zarządu nie uległ
zmianie].
M.
Skład osobowy izmiany, które wnim zaszły wciągu ostatniego roku obrotowego oraz opis działania
organów zarządzających, nadzorujących lub administrujących emitenta oraz ich komitetów
[1] Wdniu 06.06.2022 r. pan Błażej Sroka złożył rezygnację zpełnienia funkcji Członka Zarządu „Amica S.A.
(vide: Raport bieżący 12/2022).
Zarząd kieruje działalnością Spółki, zarządza irozporządza jej majątkiem
ruchomym i nieruchomym oraz prawami przysługującymi Spółce,
podejmuje uchwały idecyzje we wszelkich sprawach niezastrzeżonych
dla Walnego Zgromadzenia lub Rady Nadzorczej
Do spraw wymagających podjęcia uchwały Zarządu należą sprawy
związane zreprezentowaniem Spółki na zewnątrz oraz dotyczące między
innymi:
1. przyjęcia sprawozdania nansowego Spółki za poprzedni rok ob-
rotowy (jednostkowego iskonsolidowanego),
2. przyjęcia sprawozdania zdziałalności Spółki (oraz Grupy Kapita-
łowej) wpoprzednim roku obrotowym,
3. wniosków wprzedmiocie podziału zysku Spółki lub sposobu po-
krycia straty za poprzedni rok obrotowy,
4. nabycia lub zbycia przez Spółka nieruchomości lub udziału wnie-
ruchomości,
5. nabycia lub zbycia przez Spółka akcji lub udziałów współkach,
6.
dokonania wydatków bądź zaciągnięcia zobowiązań na kwotę
przekraczająca 1.000.000 (jeden milion) złotych, nieprzewidzianych
wzatwierdzonym budżecie,
7. udzielenia prokury,
8. podziału kompetencji pomiędzy dyrektorów Spółki,
9.
wszystkie decyzje itransakcje, które wymagają zgody lub upoważ-
nienia Rady Nadzorczej.
Wokresie od dnia 01 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 roku
Członkowie Zarządu Amica S.A.spotykali spodczas 48. posiedz
plenarnych. Na przestrzeni 2022 roku Zarząd podjął także uchwałę wtrybie
pisemnym (obiegowym) przewidzianym wtreści § 9 ust. 6 Regulaminu
Zarządu Amica Spółka Akcyjna” zsiedziwe Wronkach, zgodnie zart.
371 § 3² kodeksu spółek handlowych.
[Zasady działania Zarządu reguluje Kodeks spółek handlowych, Statut
Spółki oraz Regulamin Zarządu. Statut Spółki oraz Regulamin Zarządu
dostępne są na stronie internetowej Spółki https://relacjeinwestorskie.
amica.pl/spolka ].
102 | AmicaSpółkaAkcyjna | RAPORT ROCZNY
Ten dokument jest kopią w formacie pdf ocjalnego raportu rocznego, kry został sporządzony w formacie xhtml.
Oświadczenie Zarządu Spółki
[w mln zł]
II.
Rada Nadzorcza.
Wokresie od dnia 01 stycznia 2022 roku do dnia 29 czerwca 2022 roku
Rada Nadzorcza Emitenta funkcjonowała wniżej podanym składzie
osobowym:
pan Tomasz Rynarzewski Przewodniczący Rady Nadzorczej/
Przewodniczący Komitetu Operacyjnego/Członek Komitetu ds.
Wynagrodzeń iRekrutacji,
pan Paweł Małyska Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej/
Niezależny Członek Rady Nadzorczej/Członek Komitetu Audytu,
pan Andrzej Konopacki Niezależny Członek Rady Nadzorczej/
Przewodniczący Komitetu Audytu/Członek Komitetu ds. Wyna-
grodzeń iRekrutacji,
pan Jacek Marzoch Członek Rady Nadzorczej/Członek Komitetu
Operacyjnego,
pan Piotr Rutkowski Członek Rady Nadzorczej/Członek Komitetu
Operacyjnego,
pan Paweł Wyrzykowski Członek Rady Nadzorczej/Przewodni-
czący Komitetu ds. Wynagrodzeń iRekrutacji/Członek Komitetu
Audytu.
Wokresie od dnia 29 czerwca 2022 roku do dnia 31 grudnia 2022 roku
Rada Nadzorcza Emitenta funkcjonowała wniżej podanym składzie
osobowym:
pan Tomasz Rynarzewski Przewodniczący Rady Nadzorczej/
Przewodniczący Komitetu Operacyjnego/Członek Komitetu ds.
Wynagrodzeń iRekrutacji,
pan Paweł Małyska Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej/
Niezależny Członek Rady Nadzorczej/Członek Komitetu Audytu,
pani Katarzyna Nagórko – Niezależny Członek Rady Nadzorczej/
Przewodnicząca Komitetu Audytu,
pani Aleksandra Petryga Członek Rady Nadzorczej/ Członek
Komitetu ds. Wynagrodzeń iRekrutacji,
pan Piotr Rutkowski Członek Rady Nadzorczej/Członek Komitetu
Operacyjnego,
pan Paweł Wyrzykowski Członek Rady Nadzorczej/Przewodni-
czący Komitetu ds. Wynagrodzeń iRekrutacji/Członek Komitetu
Audytu.
[Do dnia sporządzenia niniejszego oświadczenia skład Rady Nadzorczej
nie uległ zmianie].
Wokresie od dnia 01 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 roku
Członkowie Rady Nadzorczej Amica S.A.spotykali się jedenastokrotnie
wtrybie posiedzeń plenarnych/hybrydowych (online). Posiedzenia Rady
Nadzorczej miały miejsce wdniach: 20 stycznia 2022 r., 22lutego 2022
r., 15 marca 2022 r., 30 marca 2022 r., 28 kwietnia 2022 r., 25maja
2022 r., 10 czerwca 2022 r., 13 lipca 2022 r., 18 sierpnia 2022 r.,
19października 2022 r. oraz 20 grudnia 2022 r. Na przestrzeni 2022
roku Rada Nadzorcza podejmowała także uchwały wtrybie pisemnym
(obiegowym) przewidzianym w§ 24 ust. 3 Statutu Spółki Amica Spółka
Akcyjna” zsiedziwe Wronkach, zgodnie zart. 388 § 3 kodeksu spółek
handlowych.
Do kompetencji Rady Nadzorczej naly sprawowanie stego nadzoru
nad działalnością Spółki oraz Grupy Amica oraz wykonywanie uprawnień
iobowiązw prawem przewidzianych, awszczególności:
1.
badanie sprawozdań nansowych sporządzonych przez Zarząd
iprzedstawianie Walnemu Zgromadzeniu pisemnego sprawozdania
ztegoż badania;
2. sprawdzanie ksiąg ikasy Spółki wkażdym czasie;
3.
ustalenie wynagrodzeń członków Zarządu oraz opiniowanie wy-
nagrodzeń członków innych Zarządów wGrupie Amica, aponadto
wyrażanie zgody na powołanie członków Zarządu „Amica S.A.
wskład organów spółek wchodzących wskład Grupy Amica lub
zatrudnienie członków Zarządu współkach wchodzących wskład
Grupy Amica (niezależnie od podstawy prawnej takiego zatrudnienia),
oile członek Zarządu uzyskuje wynagrodzenie wzwiązku ztakim
powołaniem lub zatrudnieniem;
4.
wyrażanie zgody na przystąpienie do innych spółek prawa cywilnego
czy handlowego oraz innych organizacji gospodarczych;
5.
zatwierdzanie przedstawionych przez Zarząd rocznych ikwartalnych
planów nansowych (budżetów) Spółki;
6. uprzednie zatwierdzanie czynności wykraczających poza zwykły
zarząd Spółką, zktórymi wiąże się rozporządzenie prawem lub zo-
bowiązanie do świadczenia owartości przekraczającej 1.000.000,
(jeden milion) złotych, które nie zostały przewidziane wzatwier-
dzonym budżecie rocznym;
7.
uprzednie wyrażanie zgody na dokonanie sprzedaży aktywów
Spółki, których wartość przekracza 10% (dziesięć procent) warto-
ści księgowej netto środków trwałych, zarówno wpojedynczej jak
iwserii powiązanych transakcji;
8.
wyrażanie zgody na zwiększenie poziomu zobowiązań Spółki
ztytułu pożyczek ikredytów długoterminowych innych niż kredyty
kupieckie zaciągnięte wramach zwykłego zarządu Spółką, powyżej
5.000.000, – (pięciu milionów) złotych;
9.
wyrażanie zgody na zwiększenie poziomu gwarancji iporęczeń
udzielonych przez Spółkę powyżej kwoty 5.000.000, (pięciu
milionów) złotych;
10.
wyrażanie zgody na zbywanie lub obciążanie aktywów Spółki, zwy-
łączeniem nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego,
jeżeli wartość tych aktywów przenosi 5.000.000, (pięciu milionów)
złotych, co nie dotyczy czynności Spółki wzakresie prowadzenia
jej przedsiębiorstwa;
11. wyrażenie zgody na nabycie lub zbycie nieruchomości oraz prawa
użytkowania wieczystego lub udziałów we własności nieruchomo-
ści lub prawie użytkowania wieczystego, zwyłączeniem zgody na
zbycie nieruchomości fabrycznej;
12.
wyrażanie zgody na dokonywanie wydatków inwestycyjnych
owartości przekraczającej 5.000.000, – (pięciu milionów złotych)
nie ujętych wprzyjętym planie inwestycyjnym zatwierdzonym
wramach rocznego planu (budżetu) Spółki;
13.
wyrażanie zgody na przekroczenie wydatków dla uprzednio za-
akceptowanego zadania inwestycyjnego wramach planu inwe-
stycyjnego, októrym mowa wpkt 12), owięcej niż 10% (dziesięć
procent) wartości inwestycji, jeżeli planowane wydatki na takie
zadanie inwestycyjne przekraczają kwotę 1.000.000, (jednego
miliona) złotych;
14.
zzastrzeżeniami opisanymi wponiższych ustępach, wyrażanie
zgody na zawarcie lub zmianę przez Spółkę umowy (-ów) zPod-
miotem Powiązanym;
15. zatwierdzanie Regulaminu Zarządu;
16.
opiniowanie przedstawionej przez Zarząd kandydatury Prokurenta;
17.
wybór rmy audytorskiej przeprowadzającej badanie sprawozdań
nansowych oraz dokonującej oceny sprawozdania owynagro-
dzeniach;
18.
delegowanie ze swego grona członków Rady Nadzorczej do wyko-
nywania funkcji zarządu, wprzypadku zawieszenia jego członków;
19.
ustalanie liczby Członków iskładu Komitetu Audytu, októrym
mowa wustawie zdnia 11 maja 2017 r. obiegłych rewidentach,
rmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz uchwalanie
Regulaminu Komitetu Audytu, atakże tworzenie innych komitetów
iciał kolegialnych – wedle uznania Rady Nadzorczej;
20.
wyrażanie zgody na emisję obligacji innych niż obligacje zamienne
iobligacje zprawem pierwszeństwa objęcia akcji.
103 | AmicaSpółkaAkcyjna | RAPORT ROCZNY
Ten dokument jest kopią w formacie pdf ocjalnego raportu rocznego, kry został sporządzony w formacie xhtml.
Oświadczenie Zarządu Spółki
[w mln zł]
A. Komitet Audytu Rady Nadzorczej Amica Spółka Akcyjna został powołany w związku
zpostanowieniami ustawy zdnia 11 maja 2017 r. obiegłych rewidentach, rmach audytorskich
oraz nadzorze publicznym. Regulamin Komitetu Audytu został zatwierdzony Uchwałą Nr 01/X/
NK/2016 Rady Nadzorczej Amica Spółka Akcyjna zdnia 04 października 2016 r. wsprawie: przyjęcia
Regulaminu Komitetu Audytu Rady Nadzorczej Amica Spółka Akcyjna”, (który został zmieniony: (i)na
podstawie Uchwały Nr 03/2017 Rady Nadzorczej Amica Spółka Akcyjnazsiedziwe Wronkach
zdnia 21 grudnia 2017 roku wsprawie: zmian wRegulaminie Komitetu Audytu zmiana Regulaminu
Komitetu Audytu była związana zkoniecznością dostosowania jego zapisów do treści Ustawy zdnia
11 maja 2017 r. obiegłych rewidentach, rmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz (ii) na
podstawie Uchwały Nr 01/XII/2018 Rady Nadzorczej Amica Spółka Akcyjna zsiedzibą we Wronkach
zdnia 20 grudnia 2018 roku wsprawie: zmian wRegulaminie Komitetu Audytu zmieniona zost
treść jednostek redakcyjnych: § 2 ust. 1 pkt 2) i§ 2 ust. 1 pkt 3) oraz wprowadzona została treść
§ 2 a). Wokresie od dnia 01 stycznia 2022 r. do dnia 29 czerwca 2022 r. skład osobowy Komitetu
Audytu przedstawiał się następująco: Andrzej Konopacki (Przewodniczący Komitetu Audytu), Paweł
Małyska (Członek Komitetu Audytu), Paweł Wyrzykowski (Członek Komitetu Audytu). Wokresie
od dnia 13 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. sad osobowy Komitetu Audytu przedstawiał
się następująco: Katarzyna Nagórko (Przewodnicząca Komitetu Audytu), Paweł Małyska (Członek
Komitetu Audytu), Paweł Wyrzykowski (Członek Komitetu Audytu).– obecni Członkowie Komitetu
Audytu zostali powołani wjego sad (wramach nowej kadencji Rady Nadzorczej) wdniu 13 lipca
2022 roku.
Do zadań Komitetu Audytu należy, wszczególności:
1. monitorowanie jakości procesu sprawozdawczości nansowej;
2.
monitorowanie skuteczności systemów kontroli wewnętrznej, audytu wewnętrznego oraz
zarządzania ryzykiem;
3.
monitorowanie jakości badania przez audytora zewnętrznego sprawozdań nansowych
Grupy Amica S.A. ;
4.
monitorowanie niezależności biegłego rewidenta ipodmiotu uprawnionego do badania
sprawozdań nansowych, wtym wprzypadku świadczenia przez niego usług, októrych
mowa wust. 2,
5.
składanie rekomendacji Radzie Nadzorczej wsprawach objętych zakresem regulacji pkt. 1-4;
6.
sygnalizowanie Zarządowi odostrzeżonych nieprawidłowościach lub ryzykach zzakresu
regulacji pkt. 1-4;
7.
składanie Radzie Nadzorczej rocznych sprawozdań zdziałalności ze wskazaniem oceny
ryzyka iwyników wdrażanych działań wzakresie objętym zadaniami Komitetu oraz krótkich
memorandów na każdym posiedzeniu Rady Nadzorczej.
B. Pierwszy Komitet Operacyjny Rady Nadzorczej Amica Spółka Akcyjna został powołany
wdniu 01 czerwca 2016 roku wtrakcie ukonstytuowania się Rady Nadzorczej. Regulamin Komitetu
Operacyjnego został zatwierdzony na podstawie uchwały Nr 02/X/NK/2016 Rady Nadzorczej
Amica Spółka Akcyjna zdnia 04 października 2016 roku wsprawie przyjęcia Regulaminu Komitetu
Operacyjnego Rady Nadzorczej. Kolejny skład osobowy Komitetu Operacyjnego (wramach nowej
kadencji Rady Nadzorczej) został powołany wdniu 21 maja 2019 roku. Wokresie od dnia 01 stycznia
2022 roku do dnia do dnia 29 czerwca 2022 roku wskład Komitetu Operacyjnego wchodzy
następujące osoby: Tomasz Rynarzewski (Przewodniczący Komitetu Operacyjnego), Jacek Marzoch
(Członek Komitetu Operacyjnego), Piotr Rutkowski (Członek Komitetu Operacyjnego). Wokresie od
dnia 13stycznia 2022 roku do dnia do dnia 31 grudnia 2022 roku wsad Komitetu Operacyjnego
wchodzy następujące osoby: Tomasz Rynarzewski (Przewodniczący Komitetu Operacyjnego), Piotr
Rutkowski (Członek Komitetu Operacyjnego), Paweł Wyrzykowski (Członek Komitetu Operacyjnego).
obecni Członkowie Komitetu Operacyjnego zostali powołani wjego skład (wramach nowej
kadencji Rady Nadzorczej) wdniu 13 lipca 2022 roku.
Do zadań Komitetu Operacyjnego należy:
1.
opiniowanie całościowej bieżącej działalności Spółki oraz Grupy Kapitałowej AMICA,
wszczególności wzakresie następujących obszarów operacyjnych: produkcja, handel, kadry,
zakupy, logistyka, serwis, obsługa informatyczna, atakże wsferze organizacji oraz jakości
produktów itowarów.
2. opiniowanie opracowanej przez Zarząd Spółki długoterminowej strategii rozwoju oraz wy-
znaczanych corocznych operacyjnych inansowych zadań budżetowych.
3.
ocena imonitorowanie oddziaływania podejmowanych przez Spółkę działań inwestycyjnych
na strukturę aktywów Spółki ijej rozwój oraz bieżące funkcjonowanie.
4. ocena zgodności działalności akwizycyjnej zprzyjętymi wSpółce celami strategii rozwoju
oraz ocena jej krótko- idługoterminowego wpływu na wyniki nansowe Spółki.
5. realizacja zadań Komitetu wpkt. a) – d) zuwzględnieniem potencjalnych szans izagrożeń
(ryzyk) dla krótko- idługoterminowej działalności Spółki iGrupy Kapitałowej AMICA.
6.
opiniowanie dokumentów ocharakterze strategicznym wszczególności dotyczących kupna,
sprzedaży lub obciążenia istotnych aktywów Spółki.
C. Wdniu 16 stycznia 2019 roku Rada Nadzorcza powołała (wramach struktury Rady Nadzorczej)
Komitet ds. Wynagrodzeń iRekrutacji (KWR). Wokresie od dnia 01 stycznia 2022 roku do dnia do
dnia 29 czerwca 2022 roku, wskład Komitetu ds. Wynagrodzeń iRekrutacji wchodziły następujące
osoby: Paweł Wyrzykowski (Przewodniczący KWR), Andrzej Konopacki (Członek KWR), Tomasz
Rynarzewski (Członek KWR). Wokresie od dnia 13 lipca 2022 roku do dnia do dnia 31 grudnia
2022 roku, wskład Komitetu ds. Wynagrodzeń iRekrutacji wchodziły następujące osoby: Paweł
Wyrzykowski (Przewodniczący KWR), Aleksandra Petryga (Członek KWR), Tomasz Rynarzewski
(Członek KWR). członkowie KWR zostali powołani wjego sad (wramach nowej kadencji Rady
Nadzorczej) wdniu 13 lipca 2022 roku.
Do zadań Komitetu ds. Wynagrodzeń iRekrutacji należy:
1.
przygotowywanie iprzedstawianie Radzie Nadzorczej opinii dotyczących warunków zatrud-
nienia iwynagrodzenia Członków Zarządu Spółki;
2.
przygotowywanie iprzedstawienie Radzie Nadzorczej Spółki propozycji dotyczących warun-
ków zatrudnienia iwynagrodzenia Członków Zarządu Spółki, przy zapewnieniu zgodności
propozycji zzasadami wynagradzania przyjętymi przez Spółkę oraz oceną wyników pracy
poszczególnych Członków Zarządu;
3. uczestniczenie wprocesie rekrutacji Członków Zarządu Spółki, wszczególności uczestni-
czenie wkońcowym etapie przesłuchiwania kandydatów oraz udzielanie Radzie Nadzorczej
rekomendacji dotyczących rekrutacji Członków Zarządu Spółki.
[Zasady działania Rady Nadzorczej reguluje Kodeks spółek handlowych, Statut Spółki
orazRegulamin Rady Nadzorczej. Statut Spółki oraz Regulamin Rady Nadzorczej dostępne są
nastronie internetowej Spółki – https://relacjeinwestorskie.amica.pl/spolka ].
104 | AmicaSpółkaAkcyjna | RAPORT ROCZNY
Ten dokument jest kopią w formacie pdf ocjalnego raportu rocznego, kry został sporządzony w formacie xhtml.
Oświadczenie Zarządu Spółki
[w mln zł]
Struktura poniższych informacji odpowiada porządkowi zagadnień
wskazanemu wtreści § 70 ust. 6 pkt 5) lit l) Rozporządzenia Ministra
Finansów zdnia 29 marca 2018 r. wsprawie informacji bieżących
iokresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych
oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych
przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim
1.
Wskazanie osób spełniających ustawowe kryteria niezależności
Powołanie pana Andrzeja Konopackiego, pani Katarzyny Nagórko oraz
pana Pawła Małyski wskład Rady Nadzorczej (oraz Komitetu Audytu)
nastąpiło woparciu oprzeprowadzoną procedurę badania niezależności
oraz posiadania kwalikacji do pełnienia funkcji członka Komitetu
Audytu, (wymogi niezależności Członków Komitetu Audytu, wymienione
enumeratywnie wart. 129 ust. 3 Ustawy zdnia 11 maja 2017 roku
obiegłych rewidentach, rmach audytorskich oraz nadzorze publicznym
zwerykowano woparciu owypełniony kwestionariusz przygotowany dla
oceny spełniania kryteriów niezależności oraz pełnienia funkcji Członka
Komitetu Audytu „Amica S.A.).
2.
Wskazanie osób posiadających wiedzę iumiejętności wzakresie
rachunkowości lub badania sprawozdań nansowych
Pan Andrzej Konopacki magister ekonomii (Uniwersytet Warszaw-
ski wWarszawie, Wydział Nauk Ekonomicznych)/Biegły rewident
nr wpisu 1750/ACCA Diploma in Financial Reporting/wlatach
1994 – 2016 Dyrektor wDziale Audytu, Członek Zarządu PwC.
Pani Katarzyna Nagórko – magister nansów ibankowości (Uni-
wersytet Ekonomiczny wPoznaniu), studia podyplomowe zzarzą-
dzania podatkowego (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu),
Audyt Supervisor/Audyt Manager wrmie audytorskiej KPMG
(wlatach 1999-2011), Członek ACCA (od 2008 r.).
Pan Paweł Małyska absolwent Szkoły Głównej Handlowej wWar-
szawie. W2003 roku uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych
wKolegium Zarządzania iFinansów tej uczelni.
3. Wskazanie osób posiadających wiedzę iumiejętności zzakresu
branży, wktórej działa emitent
Pan Paweł Wyrzykowski – absolwent Wydziału Handlu Zagranicznego
SGH wWarszawie, piastujący liczne stanowiska worganach spółek
wchodzących wskład grup kapitałowych ozasięgu międzynarodowym.
4. Dozwolone usługi niebędące badaniem świadczone przez rmę
audytorską badającą sprawozdanie nansowe
Wramach świadczenia dozwolonych usług niebędących badaniem,
podmiotom z Grupy PricewaterhouseCoopers powierzono: (i)
przeprowadzenie audytu kalkulacji oraz potwierdzenie wartości wskaźnika
nansowego na koniec 2022 roku, obliczanego na ostatni dzień Okresów
Badania kczących się 31 grudnia, zgodnie zpostanowieniami Warunw
Emisji Obligacji Kuponowych oraz Umowy Emisyjnej z29 kwietnia 2014
roku (zpóźniejszymi zmianami) zawartej pomiędzy Emitenetm abankiem
mBank S.A. zsiedziwWarszawie/(zlecenie (i) zosto powierzone
PricewaterhouseCoopers Polska spółka zograniczoną odpowiedzialnością
Audyt sp.k.), (ii) analizy raportowania zgodności zwymogami ustawy
ozużytym sprzęcie elektrycznym ielektronicznym dla Gram A/S za
lata 2020 i2021. (iii) przygotowanie sprawozdania spółki Gram A/S do
standardów raportowania XBRL (zlecenia (ii) i(iii) zosty powierzone
PricewaterhouseCoopers Denmark).
5.
Główne założenia opracowanej polityki wyboru rmy audytorskiej
do przeprowadzenia badania oraz polityki świadczenia usług
dozwolonych niebędących badaniem
Ustawowego badania sprawozdnansowych Spółki dokonuje rma
audytorska, która jest wpisana na listę prowadzoną przez KrajoRa
Biegłych Rewidentów. Wybór rmy audytorskiej do ustawowego badania
sprawozdania nansowego Spółki dokonywany jest zuwzględnieniem zasad
bezstronności iniezależności rmy audytorskiej oraz zuwzględnieniem
kompetencji, doświadczenia oraz renomy rmy audytorskiej. Firma
audytorska jest wybierana przez Radę Nadzorczą Spółki wdrodze uchwały,
na podstawie rekomendacji Komitetu Audytu Spółki, który otrzymuje
sprawozdanie zprocedury wyboru rmy audytorskiej od Zarządu Spółki,
wterminie zapewniającym dokonanie bezstronnego irzetelnego wyboru.
Spółka organizuje przetarg na usługi badania sprawozdania nansowego
Spółki oraz przedstawia kryteria oceny ofert, które powinny być możliwie
jak najbardziej przejrzyste iuwzględniać wszczególności:
a) prol rmy audytorskiej, renomę, doświadczenie (ze szczególnym
uwzględnieniem doświadczenia wbadaniu sprawozdań nanso-
wych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych,
jak również podmiotów prowadzących działalność poza granicami
Polski, wtym grup kapitałowych obejmujących spółki prowadzące
działalność poza granicami Polski);
b)
kwalikacje zawodowe oraz doświadczenie (ze szczególnym
uwzględnieniem doświadczenia wbadaniu sprawozdań nanso-
wych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych,
jak również podmiotów prowadzących działalność poza granicami
Polski, wtym grup kapitałowych obejmujących spółki prowadzące
działalność poza granicami Polski) osób bezpośrednio zaangażowa-
nych ze strony podmiotu uprawnionego do badania wprowadzone
na rzecz Spółki igrupy kapitałowej prace audytowe;
c)
znajomość branży, wktórej funkcjonuje Spółka oraz doświadczenie
rmy audytorskiej wprzeprowadzaniu badań sprawozdań nanso-
wych spółek prowadzących działalność wbranży produkcji sprzętu
gospodarstwa domowego;
d)
znajomość branży, wktórej funkcjonuje Spółka oraz doświadczenie
osób bezpośrednio zaangażowanych wprzeprowadzanie badania
sprawozdania nansowego wrealizacji badań sprawozdań nanso-
wych spółek prowadzących działalność wbranży produkcji sprzętu
gospodarstwa domowego;
e)
możliwość zapewnienia świadczenia pełnego zakresu usług wyma-
ganych przez Spółkę (przeglądy sprawozdań nansowych, badanie
jednostkowego iskonsolidowanego sprawozdania nansowego,
badanie pozostałych spółek grupy kapitałowej, wtym podmiotów
zagranicznych);
f) możliwość przeprowadzenia przeglądu sprawozdania nansowe-
go, badania jednostkowego iskonsolidowanego sprawozdania
nansowego Spółki oraz przeglądów ibadań pozostałych spółek
Grupy Kapitałowej wterminach określonych przez Spółkę wcelu
dotrzymania terminów raportów okresowych publikowanych przez
spółki notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych;
g)
stosowanie przez rmę audytorską wewnętrznych procedur za-
pewniających zachowanie niezależności iprzestrzeganie innych
istotnych zasad;
h) korzystanie znarzędzi informatycznych przez rmę audytorską;
i) strategię komunikacji pomiędzy Spółką irmą audytorską;
j) kroki podjęte wcelu zapewnienia terminowego przeprowadzenia
procedury badania sprawozdania;
k) referencje;
l) zaoferowane wynagrodzenie za usługę.
Spółka ocenia oferty złożone przez rmy audytorskie zgodnie zkryteriami
wyboru określonymi wdokumentacji przetargowej oraz przygotowuje
sprawozdanie zawierające wnioski zprocedury wyboru zatwierdzane
przez Komitet Audytu. Rada Nadzorcza przy wyborze rmy audytorskiej
uwzględnia ograniczenia wynikające zbezwzględnie obowiązujących
przepisów prawa, wszczególności takie, które zagrożone sankcją
nieważności badania sprawozdania nansowego oraz nieważności klauzul
umownych wumowie ztakim podmiotem (zakazane klauzule umowne).
Badanie ustawowego sprawozdania nansowego przez samą rmę
audytorską nie będzie mogło trwać dłużej niż przez 5 kolejnych lat.
Po 5-letniej współpracy ze Spółką, ta sama rma nie będzie mogła
świadczyć usług polegających na badaniu sprawozdań nansowych Spółki
przez okres kolejnych 4 lat. Pierwsza umowa obadanie sprawozdania
nansowego jest zawierana zdaną rmą audytorską na okres nie krótszy
niż dwa lata zmożliwością przedłużenia na kolejne co najmniej dwuletnie
okresy. Wynagrodzenie rmy audytowej za przeprowadzenie badania
nie może być uzależnione od żadnych warunw, wtym od wyniku
badania oraz kształtowane lub uzależnione od świadczenia na rzecz
Spółki lub podmiotów znią powiązanych dodatkowych usług niebędących
badaniem przez rmę audytorską lub jakikolwiek podmiot powiązany
zrmą audytorską.
N.
Informacje dotyczące Członków Komitetu Audytu/dozwolone usługi niebędące badaniem/główne zożenia opracowanej polityki wyboru firmy audytorskiej/rekomendacje dotyczące
wyborufirmy audytorskiej/liczba posiedzeń Komitetu Audytu
105 | AmicaSpółkaAkcyjna | RAPORT ROCZNY
Ten dokument jest kopią w formacie pdf ocjalnego raportu rocznego, kry został sporządzony w formacie xhtml.
Oświadczenie Zarządu Spółki
[w mln zł]
Wwyniku przeprowadzonej oceny, Komitet Audytu udziela rekomendacji
Radzie Nadzorczej co do przedłenia współpracy zdarmą audytorską
lub co do wszczęcia procedury wyboru rmy audytorskiej, zzastrzeżeniem
wymagań przewidzianych powszechnie obowiązującymi przepisami
prawa, wszczególności dotyczącymi termiw obowiązywania umów
zrmami audytorskimi oraz okresu nieprzerwanej współpracy zdaną
rmą audytorską. Wprzypadku, gdy Komitet Audytu udziela rekomendacji
dotyczącej przedłużenia współpracy zdotychczasową rmą audytorską,
rekomendacja ta wskazuje rmę audytorską, której proponuje powierz
badanie ustawowe. Rada Nadzorcza na podstawie rekomendacji
Komitetu Audytu, podejmuje decyzję wformie uchwały owyborze rmy
audytorskiej uprawnionej do przeprowadzenia badania jednostkowego
iskonsolidowanego sprawozdania nansowego Spółki. Rada Nadzorcza
może zdecydowoodmowie wyboru rmy rekomendowanej przez Komitet
Audytu wramach procedury przedłużenia obowiązującej dotychczasowo
umowy. Wtakim przypadku konieczne jest przeprowadzenie procedury
wyboru na zasadach opisanych wProcedurze wyboru rmy audytorskiej”.
Wprzypadku gdy rekomendacja Komitetu Audytu dotyczy wszczęcia
procedury wyboru rmy audytorskiej, Rada Nadzorcza podejmuje decyzję
wsprawie rozpatrzenia rekomendacji Komitetu Audytu. Wprzypadku
podjęcia decyzji wsprawie wszccia procedury wyboru rmy audytorskiej,
wybór ten zostaje przeprowadzony na zasadach opisanych w„Procedurze
wyboru rmy audytorskiej”.
6.
Rekomendacje dotyczące wyboru rmy audytorskiej do prze-
prowadzenia badania
Komitet Audytu spółki pod rmą Amica Spółka Akcyjna” zsiedzi
we Wronkach („Spółka”), działając woparciu opostanowiPolityki
iprocedury wyboru rmy audytorskiej oraz polityki świadczenia usług
dodatkowych przez rmę audytorską, podmioty powiązane zrmą
audytorską oraz członka sieci rmy audytorskiej obowiązującej wSpółce,
przepisy ustawy zdnia 11 maja 2017 r. obiegłych rewidentach, rmach
audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z2019 r. poz. 1421) oraz
przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego iRady (UE) NR
537/2014 zdnia 16 kwietnia 2014 r. wsprawie szczegółowych wymogów
dotyczących ustawowych badań sprawozdań nansowych jednostek
interesu publicznego, uchylającego decyzję Komisji 2005/909/WE,
O.
Opis polityki różnorodności stosowanej do
organów administrujących, zarządzających
inadzorujących emitenta
Spółka jeszcze nie wdrożyła, atym samym jeszcze nie realizuje polityki
żnorodności, (nie mniej przy podejmowaniu wszelkich decyzji owyborze
osób sprawujących funkcje kierownicze, zarządcze lub nadzorcze Spółka
kładzie nacisk na to, aby wszyscy kandydaci reprezentowali wysokie
kwalikacje iposiadali bogate doświadczenie wdziedzinach istotnych dla
prowadzonej przez Spółkę działalności; cechy, takie jak wiek bądź płeć
kandydata nie mają pierwszorzędnego znaczenia). Spółka podkreśla, że
bierze pod uwagę wszelkie aspekty polityki żnorodności wodniesieniu
do organów Spółki ijej kluczowych menadżerów. Zuwagi na powyższe,
Spółka podejmie działania zmierzające do opracowania kompleksowej
polityki różnorodności wobec Zarządu oraz Rady Nadzorczej, anastępnie
przyjęcia polityki różnorodności przez stosowny organ Spółki. Dążeniem
Spółki jest opracowanie wjednolitym, ocjalnym dokumencie, anastępnie
opublikowanie na stronie internetowej Spółki obowiązujących zasad
tej polityki uwzględniających wszczególności takie elementy polityki
różnorodności jak: płeć, kierunek wykształcenia, wiek, doświadczenie
zawodowe, etc. Spółka aktualnie nie zapewnia 30% zróżnicowania
wodniesieniu do kobiet imężczyzn – wZarządzie iRadzie Nadzorczej
(zzaznaczeniem, że wprzypadku Zarządu Spółki osiągnięty jest obecnie
poziom 16,66% zróżnicowania wodniesieniu do kobiet imężczyzn).
Opracowana Polityka różnorodności wskazywbędzie zaadany termin
uzyskania takiej różnorodności. Horyzont czasowy osiągnięcia 30% udziału
płci niedoreprezentowanej wdanym organie musi bjednak skorelowany
zokresem zakończenia kadencji Zarządu lub Rady Nadzorczej.
wdniu 25 kwietnia 2022 r. przyjął rekomendację dotycząca przedłużenia
współpracy zdotychczasową rmą audytorską wzakresie przeprowadzenia
badań oraz przeglądów sprawozdnansowych Spółki za lata obrotowe
2022-2024. Wdniu 28 kwietnia 2022 r. Rada Nadzorcza Spółki jako
podmiot uprawniony na podstawie Statutu Spółki podjęła uchwałę
wsprawie wyboru PricewaterhouseCoopers Polska spółka zograniczoną
odpowiedzialnością Audyt spółka komandytowa zsiedzibą wWarszawie,
jako rmy audytorskiej do przeprowadzenia badań oraz przeglądów
sprawozdań nansowych za lata 2022-2024.
[Spółka korzystała zusług PricewaterhouseCoopers Polska spółka
zograniczoną odpowiedzialnością Audyt spółka komandytowa zsiedzibą
iadresem wWarszawie wzakresie bad(przeglądów) sprawozdania
nansowego Amica S.A. oraz skonsolidowanego sprawozdania
nansowego Grupy Kapitałowej Amica S.A.sporządzonych za lata
obrotowe 2020-2021].
7. Liczba odbytych posiedzeń Komitetu Audytu
Wokresie od dnia 01 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 roku
Komitet Audytu spotkał się15 razy wtrybie posiedzplenarnych oraz
za pośrednictwem środków bezpośredniego porozumiewania się na
odległość (telekonferencji). Posiedzenia (telekonferencje) Komitet Audytu
odby się wdniach: 18/25 stycznia 2022 r., 21 lutego 2022 r., 28 marca
2022 r., 30 marca 2022 r., 25 kwietnia 2022 r., 9 maja 2022 r., 16 maja
2022 r., 13 lipca 2022 r., 20 lipca 2022 r., 12 września 2022 r., 14 września
2022 r., 27 października 2022 r., 21 listopada 2022 r., 29 listopada 2022 r.
oraz 19 grudnia 2022 r. Wposiedzeniach brali udział Członkowie Komitetu
Audytu, Członkowie Zarządu ikierownictwa oraz zaproszeni goście, wtym
przedstawiciele podmiotu badającego sprawozdania nansowe Spółki. Do
osób ściśle współpracujących zKomitetem Audytu należeli wszczególności:
Członek Zarządu ds. Finansowych iPersonalnych, Członek Zarządu ds.
Transformacji Cyfrowej, Główny Księgowy, Dyrektor ds. Governance, Risk
and Compliance, Dyrektor Treasury, Dyrektor ds. Sieci Informatycznych,
Menedżer ds. Ryzyka, Menedżer ds. Konsolidacji iSprawozdawczości
Finansowej oraz przedstawiciele PricewaterhouseCoopers Polska spółka
zograniczoną odpowiedzialnością Audyt sp.k. zsiedzibą wWarszawie.
P.
Opis istotnych postępowań toczących się
przed sądem, organem właściwym dla
postępowania arbitrażowego lub organem
administracji publicznej, dotyczących
zobowiązań oraz wierzytelności emitenta lub
jego jednostki zależne
Na dzień bilansowy nie toczyły się żadne istotne postępowania dotyczące
zobowiązań albo wierzytelności Emitenta lub jednostki od niego zależnej.
Q.
wiadczenie na temat informacji
niefinansowych
Oświadczenie na temat informacji nienansowych stanowi integralną
część Sprawozdania Zarządu wraz zinformacjami nienansowymi Grupy
Kapitałowej „Amica” za rok obrotowy 2022.
R.
Wskazanie nazwy isiedziby jednostki
dominującej wyższego szczebla
sporządzającej oświadczenie albo
sprawozdanie na temat informacji
niefinansowych obejmujące emitenta ijego
jednostki zależne
Emitent nie posiada jednostki dominującej wyższego szczebla
sporządzającej oświadczenie albo sprawozdanie na temat informacji
nienansowych obejmujące Emitenta ijego jednostki zależne.
106 | AmicaSpółkaAkcyjna | RAPORT ROCZNY
Ten dokument jest kopią w formacie pdf ocjalnego raportu rocznego, kry został sporządzony w formacie xhtml.
Oświadczenie Zarządu Spółki
[w mln zł]
PODPISY CONKÓW ZARZĄDU „AMICA SPÓŁKA AKCYJNA
Zatwierdzone 30 marca 2023
Publikacja 31 marca 2023
JACEK RUTKOWSKI
Prezes Zarządu
MARCIN BILIK
IWiceprezes Zarządu
MICHAŁ RAKOWSKI
Członek Zarządu
ROBERT STOBIŃSKI
Członek Zarządu
ALINA JANKOWSKA-BRZÓSKA
Wiceprezes Zarządu