Warszawa, 31 marca 2023 r.
Szanowni Państwo,
Akcjonariusze BIOTON S.A.,
Niniejszym przekazujemy na Państwa ręce sprawozdanie finansowe BIOTON S.A. („Bioton”, „Spółka”) oraz Grupy
Kapitałowej BIOTON („Grupa”) za rok 2022. W roku 2022 łączne przychody Grupy wyniosły 233 mln zł, co
zapewnia wzrost o ponad 70 mln zł (43% r/r) w stosunku do przychodów Grupy z roku 2021. Główny wpływ na
pozytywny wzrost miały rynki międzynarodowe, w tym takie kraje jak Chiny (+40 mln zł r/r), Wietnam i Ukraina
(po +7 mln zł r/r), Sudan i Bangladesz (po +4 mln zł r/r). Przychody Grupy na rynku polskim w 2022 r. wyniosły
102 mln zł i były porównywalne do 2021 r. głównie ze względu na (i) spadek rynku klasycznych insulin w Polsce
związany z wprowadzeniem nowszych doustnych produktów przeciwcukrzycowych, z grupy SGLT; (ii) rozwój
istniejących doustnych produktów przeciwcukrzycowych, ale także wprowadzenie na rynek Sitagliptyny, oraz (iii)
wprowadzenie nowych produktów w linii gastrologicznej. Przychody Grupy obejmowały również w 2022 roku
sprzedaż usług w wysokości 12,3 mln zł w porównaniu do 9,7 mln zł rok wcześniej za usługi związane z
realizowanym projektem analogowym.
W 2022 r. zysk brutto ze sprzedaży sięgnął 95,8 mln zł w porównaniu do 77,8 mln zł w 2021 r. (wzrost o 23% r/r).
Zysk brutto na sprzedaży utrzymał ponad 41% marżę, a wpływ na niego miały zarówno struktura sprzedanych
produktów (rynek polski vs. rynki zagraniczne różni się rentownością), jak i sytuacja geopolityczna, wzrost inflacji,
wysokie stopy procentowe, znaczny wzrost cen energii i gazu oraz epidemia COVID-19.
Skonsolidowana EBITDA w 2022 r. wyniosła 55,7 mln zł w porównaniu do 45,9 mln w 2021 r., co pozwoliło
osiągnąć marżę EBITDA na poziomie 23,9% w 2022 r. Grupa zakończyła rok 2022 skonsolidowanym zyskiem netto
na poziome 1,4 mln zł wobec 2,9 mln zł w 2021 roku. Różnice wynikały głównie z wpływu kosztu długu oraz
wysokich różnic kursowych.
Wprowadzanie nowych produktów jest główną strategią firmy i w 2022 roku wprowadzono ponownie na rynek
Gensucare Voice BGM i wprowadzono na rynek Sitagliptynę. Spółka kontynuuje realizację projektu analogów - w
2022 roku spółka rozpoczęła projekt modyfikacji obiektu mający na celu przygotowanie go do produkcji Glarginy,
a także rozpoczęła prace rozwojowe w skali laboratoryjnej. Spółka jest nadal mocno zaangażowana w realizację
działań w zakresie nowych możliwości rozowju w obszarze CDMO (rozwoju nowych produktów kontraktowych)
i CMO (produkcji kontraktowej).
Grupa zapewniła ciągłość dostaw poprzez podejmowanie strategicznych decyzji dotyczących zakupów, co w
efekcie pozwoliło na utrzymanie zapasów w roku 2022 na poziomie 111 mln zł (spadek z poziomu 125 mln zł w
stosunku do końca roku 2021), chroniąc dostępność materiałów i surowców do produkcji o długim czasie
realizacji. Ponadto Spółka kontynuowała inwestycje w cyfryzację procesów i ich usprawnienia, szczególnie w
obszarze biotechnologii, zwiększając ogólną wydajność i efektywność kosztową działalności Spółki, co przyniesie
efekty w kolejnych latach.
Spółka spodziewa się lekkiego spadku na polskim rynku insulin, jednak wzrost na międzynarodowym rynku insulin
pozostaje nadal w obszarze jej głównego zainteresowania. Spółka będzie się nadal rozwijać, a w II kwartale 2023
roku planuje wprowadzić na rynek terapię łączoną Sitagliptyna/Metformina (COMBODIAB) oraz inne produkty,
w tym urządzenia do ciągłego monitorowania poziomu glukozy. Ponadto poczyniono znaczne postępy w rozwoju
awatara Health Care AI, który znajduje się obecnie w fazie testów pilotażowych.