MCI Capital ASI S.A.
Jednostkowe sprawozdanie finansowe
za rok obrotowy kończący się 31 grudnia 2022 r.
9
b) jest prawdopodobne, że różnice przejściowe nie odwrócą się w dającej się przewidzieć przyszłości.
Spółka rozpoznaje rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego dla wyceny certyfikatów inwestycyjnych
MCI.EuroVentures 1.0. wydzielonym w ramach funduszu MCI.PrivateVentures FIZ tylko do poziomu oczekiwanych
umorzeń certyfikatów inwestycyjnych subfunduszu w dającej się przewidzieć przyszłości, tj. obejmującej okres 3 lat
od dnia bilansowego. Powyższe podejście do rozpoznawania rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego
wynika z przejęcia przez Spółkę kontroli nad MCI Capital TFI S.A., tj. towarzystwem zarządzającym subfunduszem
MCI.EuroVentures 1.0. wydzielonym w ramach funduszu MCI.PrivateVentures FIZ, w wyniku zarejestrowania w
KRS połączenia MCI z PEM w dniu 21 czerwca 2021 r. i tym samym spełnienia warunku nietworzenia zobowiązania
z tytułu odroczonego podatku dochodowego zdefiniowanego w pkt 39 MSR 12 „Podatek dochodowy”. Dla
pozostałych certyfikatów inwestycyjnych warunek b) opisany powyżej nie jest spełniony i Spółka rozpoznaje z tego
tytułu rezerwę na odroczony podatek dochodowy.
Niepewność związana z rozliczeniami podatkowymi
Regulacje dotyczące podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych oraz obciążeń
związanych z ubezpieczeniami społecznymi podlegają częstym zmianom. Te częste zmiany powodują brak
odpowiednich punktów odniesienia, niespójne interpretacje oraz nieliczne ustanowione precedensy, które mogłyby
mieć zastosowanie. Obowiązujące przepisy zawierają również niejasności, które powodują różnice w opiniach, co
do interpretacji prawnej przepisów podatkowych, zarówno pomiędzy organami państwowymi jak i organami
państwowymi i przedsiębiorstwami.
Rozliczenia podatkowe oraz inne obszary działalności (na przykład kwestie celne czy dewizowe) mogą być
przedmiotem kontroli organów, które uprawnione są do nakładania wysokich kar i grzywien, a wszelkie dodatkowe
zobowiązania podatkowe, wynikające z kontroli, muszą zostać zapłacone wraz z wysokimi odsetkami. Te warunki
powodują, że ryzyko podatkowe w Polsce jest większe niż w krajach o bardziej dojrzałym systemie podatkowym. W
konsekwencji, kwoty prezentowane i ujawniane w sprawozdaniach finansowych mogą się zmienić w przyszłości w
wyniku ostatecznej decyzji organu kontroli podatkowej.
Z dniem 15 lipca 2016 roku do Ordynacji Podatkowej zostały wprowadzone zmiany w celu uwzględnienia
postanowień Ogólnej Klauzuli Zapobiegającej Nadużyciom (GAAR). GAAR ma zapobiegać powstawaniu i
wykorzystywaniu sztucznych struktur prawnych tworzonych w celu uniknięcia zapłaty podatku w Polsce. GAAR
definiuje unikanie opodatkowania, jako czynność dokonaną przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści
podatkowej, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem i celem przepisów ustawy podatkowej. Zgodnie z
GAAR taka czynność nie skutkuje osiągnięciem korzyści podatkowej, jeżeli sposób działania był sztuczny. Wszelkie
występowanie:
i nieuzasadnionego dzielenia operacji,
ii angażowania podmiotów pośredniczących mimo braku uzasadnienia ekonomicznego lub gospodarczego,
iii elementów wzajemnie się znoszących lub kompensujących oraz
iv inne działania o podobnym działaniu do wcześniej wspomnianych, mogą być potraktowane jako przesłanka
istnienia sztucznych czynności podlegających przepisom GAAR.
Powyższe regulacje będą wymagać znacznie większego osądu przy ocenie skutków podatkowych poszczególnych
transakcji. Klauzulę GAAR należy stosować w odniesieniu do transakcji dokonanych po jej wejściu w życie oraz do
transakcji, które zostały przeprowadzone przed wejściem w życie klauzuli GAAR, ale dla których po dacie wejścia
klauzuli w życie korzyści były lub są nadal osiągane. Wdrożenie powyższych przepisów umożliwiło polskim organom
kontroli podatkowej kwestionowanie realizowanych przez podatników prawnych ustaleń i porozumień, takich jak
restrukturyzacja i reorganizacja grupy.
Spółka ujmuje i wycenia aktywa lub zobowiązania z tytułu bieżącego i odroczonego podatku dochodowego przy
zastosowaniu wymogów MSR 12 Podatek dochodowy w oparciu o zysk (stratę podatkową), podstawę
opodatkowania, nierozliczone straty podatkowe, niewykorzystane ulgi podatkowe i stawki podatkowe, uwzględniając
ocenę niepewności związanych z rozliczeniami podatkowymi.
Gdy istnieje niepewność co do tego, czy i w jakim zakresie organ podatkowy będzie akceptował poszczególne
rozliczenia podatkowe transakcji, Spółka ujmuje te rozliczenia uwzględniając ocenę niepewności.
9. Polityka rachunkowości
Standardy i interpretacje, które zostały zatwierdzone przez Unię Europejską
Opublikowane Standardy i Interpretacje, które zostały wydane, ale jeszcze nie obowiązują i nie zostały wcześniej
zastosowane:
MSSF 17: Umowy ubezpieczeniowe (opublikowano dnia 18 maja 2017 roku) w tym Zmiany do MSSF 17
(opublikowano dnia 25 czerwca 2020) – mające zastosowanie dla okresów rocznych rozpoczynających się
dnia 1 stycznia 2023 roku lub później.