List Prezesa Zardu Grupy Kapitałowej Solar Company S.A.
Szanowni Państwo,
Przekazujemy w Państwa ręce podsumowanie 2022 roku, roku który zaczął się w cieniu
pandemii COVID-19, a niepokój o jego przebieg nasilił się pod wpływem dalszych wydarzeń.
Zdecydowanie pierwsza połowa ubiegłego roku stała pod znakiem agresji rosyjskiej w Ukrainie.
Dla obecnych pokoleń była i jest to sytuacja bezprecedensowa, wpływająca na wszystkie sfery
życia, od spraw natury emocjonalnej po kwestie polityczne, gospodarcze i społeczne. Wielce
istotnym efektem agresji i jej następstw zmiany w gospodarce, zarówno w skali makro jak
i mikro.
Rok 2022 to czas, w którym na niespotykaną dotąd skalę wzrosła inflacja, dotykająca w dużym
stopniu całe społeczeństwo. Nastąpiło znaczne zwiększenie kosztów prowadzenia praktycznie
każdej działalności, połączone z wysokim wzrostem kosztów codziennego życia, co w widoczny
sposób przełożyło się na osłabienie koniunktury i w wielu kategoriach na poszukiwanie tańszych
zamienników dóbr, do których byliśmy już przyzwyczajeni. Duże znaczenie dla sytuacji rynkowej
i zdolności nabywczej Polek i Polaków odgrywa wzrost stóp procentowych, kursów walut
i niespotykana do tej pory zwyżka cen energii.
Marka Solar, uplasowana w obszarze dóbr premium, mimo obecnej sytuacji rynkowej cieszy się
dużym zainteresowaniem klientów, co jest efektem wielu lat pracy i budowania jej w sposób
odpowiedzialny, przemyślany i konsekwentny. Jak wszyscy uczestnicy rynku odczuwamy
konsekwencje ostatnich nieprzewidywalnych lat; należy jednak podkreślić, że chociaż księgowy
wynik finansowy za rok 2022 nie budzi entuzjazmu, utrzymujemy cały czas stabilną sytuację
finansową, co pozwala na stałe realizowanie zobowiązań i osiąganie założonych celów.
W 2022 roku uzyskaliśmy m.in. wysoką sprzedaż w kanale outletowym, co świadczy o sile
i popularności naszej marki. Należy zauważyć, ze wzrost zainteresowania naszymi produktami
w tym kanale nastąpił nie tylko ze strony stałej grupy klientów tych sklepów lecz również tych,
którzy z uwagi na obecną sytuację ekonomiczną ograniczają swoje wydatki, wybierając tańsze
rozwiązania, jednak ciągle poszukując wysokiej jakości i ciekawego wzornictwa.
Wzorem lat ubiegłych prowadziliśmy działania w zakresie dbałości o środowisko, społecznej
odpowiedzialności biznesu i ładu korporacyjnego. Dążąc wciąż do poszerzenia katalogu naszych
działań przystąpiliśmy do wprowadzania w szerszym i bardziej ustrukturyzowanym zakresie
polityk ESG, wyprzedzając niejako uregulowania ustawowe.
Niepokojąca w dalszym ciągu była dla nas i całej branży detalicznej polityka cenowa stosowana
przez właścicieli galerii handlowych. Wielokrotnie prowadziliśmy rozmowy z Wynajmującymi
dotyczące adekwatnego dostosowania warunków czynszowych do bieżącej sytuacji
gospodarczej. Niestety, nasze stanowisko jak i wielu innych firm - rzadko znajdowało
zrozumienie u Wynajmujących; zdecydowana większość warunków czynszowych nadal nie
odpowiada warunkom rynkowym. M.in. zainicjowany przez Solar i wystosowany przez Związek
Polskich Pracodawców Handlu i Usług apel o zredukowanie skali podwyżek czynszów
wynikających z indeksacji opartej na wskaźniku inflacji nie znalazł zrozumienia.
W minionym roku rozpoczęliśmy działania w zakresie rozwoju kolekcji zgodnie z określonym
przez nas nurtem #CloseToMyArt, dzięki któremu łączymy modę ze sztuką, nadając temu hasłu
głębszy wyraz. Sztuka jest jedną z ważnych inspiracji dla naszego zespołu projektowego. Solar,
jako marka twórcza i innowacyjna, chce zainteresować swoimi kolekcjami nowe grupy odbiorców
poszukujących wyjątkowych i nietuzinkowych projektów; dlatego też nadajemy temu projektowi
duże znaczenie.
Założony w obliczu niepewnej i trudnej do przewidzenia sytuacji z przed roku cel, jakim było
utrzymanie stabilnej finansowo pozycji, pełnego bezpieczeństwa pracowników, optymalizacji
kosztów i zwiększenie efektywności działania naszej organizacji został zrealizowany. Uważamy,
że strategia i podjęte działania były skuteczne i przyniosły oczekiwane rezultaty, co jest
oczywistą motywacją do dalszej efektywnej pracy. Strategia obrana przez Zarząd, zakładająca
utrzymanie stabilnej pozycji, mimo ogłaszania przez innych uczestników branży fashion chęci
dużej ekspansji, była dobrym wyborem. Wierzymy, że kontynuacja tej strategii pozwoli na
utrzymanie silnej pozycji marki i firmy w bieżącym roku.
Z wyrazami szacunku,
Stanisław Bogacki
Prezes Zarządu
Solar Company S.A.