List Prezesa Zarządu do Akcjonariuszy Spółki VRG S.A.
Szanowni Państwo,
w 2022 roku Grupa VRG osiągnęła najlepsze w historii Spółki wyniki finansowe. Rekordowo
wysokie przychody i wyższa niż w poprzednim roku marża brutto na sprzedaży pozwoliły na
osiągnięcie wysokiego zysku netto i utrzymanie dobrej i bezpiecznej sytuacji finansowej.
Skonsolidowane przychody Grupy VRG ze sprzedaży w 2022 roku wyniosły 1,27 mld i były
znacząco, bo o 19 proc. wyższe niż w roku 2021. Utrzymanie dwucyfrowej dynamiki wzrostu
sprzedaży było jednym ze strategicznych celów Grupy na 2022 rok. Należy podkreślić, że Grupa
zanotowała wzrost przychodów, utrzymując przy tym wysoki poziom rentowności.
Skonsolidowany zysk netto wyniósł 93,0 mln , wobec 66,3 mln zysku w roku 2021. Spółka
przyjęła i ogłosiła w 2022 roku politykę dywidendową i wypłaciła pierwszą od 1999 roku
dywidendę w łącznej kwocie 39,9 mln zł.
Na wzrost sprzedaży rok do roku wpływ miała odbudowa popytu na odzież formalną, stanowiącą
najważniejszą grupę produktową w segmencie odzieżowym. Grupa dobrze wykorzystała
odradzający się po pandemii popyt, powrót do pracy stacjonarnej oraz okres licznych uroczystości
rodzinnych i biznesowych (koncentrujących się w szczególności w drugim i czwartym kwartale).
Bardzo dobra oferta produktowa, rozwój sieci sprzedaży i odpowiednie wsparcie w zakresie
komunikacji marketingowej pomogły wykorzystać dobrą koniunkturę na rynku jubilerskim
i wygenerować rekordowe wyniki w tym segmencie.
Grupa zakończyła 2022 rok z siecią 534 salonów w całej Polsce, operując na 52 tys. m
2
powierzchni. Nasza strategia zarządzania powierzchnią handlową była silnie skoncentrowana na
kryterium rentowności sprzedaży. Grupa otworzyła nowe i zmodernizowane salony w segmencie
jubilerskim i odzieżowym w najlepszych dobrze rokujących lokalizacjach jednocześnie zamykając
część nierentownych salonów w segmencie odzieżowym.
W ramach realizacji strategii omnichannel Grupa zwiększa możliwości realizowania dostaw
i zwrotów (włącznie z dostawą ekspresową) oraz rozwija funkcjonalności stron i aplikacji
sprzedażowych poprzez wprowadzenie bardziej intuicyjnych narzędzi. Spółka pracuje także nad
programowaniem własnych rozwiązań, umożliwiających interaktywne dopasowanie rozmiarów
w e-sklepach. Kontynuujemy sprzedaż na platformie Zalando i pracujemy nad rozpoczęciem
współpracy z kolejnymi platformami.
Segment odzieżowy osiągnął przychody w wysokości 648,2 mln o 13,8 proc. więcej rok do roku.
Reprezentująca segment jubilerski marka W.KRUK kolejny raz wypracowała rekordowe wyniki,
przychody tego segmentu wyniosły 625,7 mln zł, o 25,1 proc. więcej rok do roku.
Grupa Kapitałowa VRG zamyka rok 2022 z rekordowym wynikiem sprzedaży
i wysokim poziomem marży brutto na sprzedaży. Grupa jest w dobrej kondycji w aspekcie sytuacji
płynnościowej i finansowej i to pomimo wypłaty pierwszej od 23 lat dywidendy.
W 2022 roku miały miejsce ważne dla Spółki zmiany organizacyjne. Zakończony został proces
formułowania składu Zarządu Spółki, który aktualnie funkcjonuje w składzie reprezentującym
i odpowiedzialnym za oba główne segmenty biznesowe Grupy.
Główną ambicją Zarządu na 2023 rok jest uzyskanie lepszych wyników rok do roku oraz
kontynuacja wzrostu przychodów w obu segmentach.
Planujemy, prace nad nowymi konceptami sklepów w markach odzieżowych i dalszy rozwój sieci
w segmencie jubilerskim. Uwzględniając wycofanie się z części nierentownych lokalizacji da to w
2023 roku około 4 procentowy wzrost powierzchni handlowej Grupy. W sumie planujemy wydać
na inwestycje w 2023 roku ok. 42 mln , z czego większość przeznaczona będzie na rozwój
i modernizację sieci sklepów stacjonarnych oraz na rozwój technologii w ramach prowadzonej
strategii omnichannel.
Mocną stroną Grupy VRG jest dywersyfikacja biznesu opartego na dwóch segmentach, wysoka
rozpoznawalność i bardzo dobry wizerunek marek Grupy. Realnym w związku z tym wydaje się
cel wzrostu przychodów i uzyskiwania lepszych wyników finansowych rok do roku, nawet w
trudniejszych warunkach rynkowych. Grupa pracuje nad nowymi inicjatywami mającymi
zwiększać skalę działalności oraz podnosić rentowność wszystkich posiadanych marek zarówno w
perspektywie najbliższego roku jak i lat przyszłych.
Mam nadzieję, że w 2023 roku będziemy mogli dzielić się z rynkiem informacjami o naszych
nowych zamierzeniach i ich planowanych efektach.
Janusz Płocica
Prezes Zarządu
Kraków, 4 kwietnia 2023 r.