SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ZA ROK 2022
Bydgoszcz, 05 kwietnia 2023r
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
2 | S t r o n a
SPIS TREŚCI
List Prezesa Zarządu ................................................................................................................................ 4
O Dadelo S.A. ........................................................................................................................................... 5
1 Sytuacja makroekonomiczna oraz branża e-commerce .................................................................. 8
1.1 Rynek e-commerce .................................................................................................................. 9
1.1.1 Wzrost europejskiego handlu elektronicznego ............................................................... 9
1.1.2 Charakterystyka rynku e-commerce w Polsce: ............................................................. 10
1.1.3 Perspektywy, trendy i wpływ pandemii ........................................................................ 11
2 Komentarz do wyników Dadelo S.A. ............................................................................................. 12
2.1 Główne czynniki kształtujące wynik finansowy ..................................................................... 12
3 Działalność Dadelo w 2022 roku ................................................................................................... 16
4 Ład korporacyjny ........................................................................................................................... 17
4.1 Zbiór zasad ładu korporacyjnego .......................................................................................... 17
4.2 Niestosowanie ładu korporacyjnego ..................................................................................... 18
4.3 Systemy kontroli i zarządzania ryzykiem w procesie sporządzania sprawozdań finansowych
25
4.4 Akcje i akcjonariat ................................................................................................................. 26
4.4.1 Struktura akcjonariatu ................................................................................................... 26
4.5 Statut i władze statutowe ...................................................................................................... 27
4.5.1 Zmiana statutu............................................................................................................... 27
4.5.2 Walne Zgromadzenie ..................................................................................................... 27
4.5.3 Rada Nadzorcza ............................................................................................................. 27
4.5.4 Zarząd ............................................................................................................................ 30
4.5.5 Wynagrodzenia władz statutowych .............................................................................. 30
4.6 Informacja zarządu o wyborze firmy audytorskiej przeprowadzającej badanie rocznego
sprawozdania finansowego ............................................................................................................... 32
5 Ryzyka Finansowe .......................................................................................................................... 33
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
3 | S t r o n a
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
4 | S t r o n a
LIST PREZESA ZARZĄDU
Szanowni Państwo,
Mamy przyjemność przekazać Państwu roczny raport z działalności Dadelo S.A. za 2022 rok, który był
kolejnym okresem dynamicznego wzrostu wyników finansowych.
Rozwój naszej firmy cały czas napędzają takie czynniki, jak: rosnąca wartość rynku e-commerce,
rozwój infrastruktury rowerowej, prowadzenie zdrowego trybu życia przez Polaków czy zwiększająca
się świadomość dotycząca bezpieczeństwa.
Rok 2022 był okresem, który dla branży rowerowej oznaczał w dużej mierze powrót do normalności
sprzed czasu pandemii. Zwiększająca się dostępność towarów na rynku oraz presja inflacyjna,
otworzyły szereg szans dla graczy dysponujących odpowiednim zapleczem finansowym na budowę
ciekawej i atrakcyjnej cenowo dla Klientów oferty w wielu grupach produktowych. Dużym
wyzwaniem dla całego rynku, w tym także naszej firmy (z którym sobie dobrze poradziliśmy), był w
ubiegłym roku zakup towarów, których cena bardzo gwałtownie rosła i jednocześnie unikanie zakupu
towarów, które w wyniku wzrostu cen stawały się nieatrakcyjne dla naszych klientów.
Wzrost ilości towaru w magazynach dostawców w połączeniu z koniunkturą, niższą niż w ubiegłych
dwóch latach, spowodował zwiększoną konkurencję na rynku. Dodatkowo wzrost cen był często
trudny do zaakceptowania przez klientów. Ta mieszanka spowodowała, iż uzyskanie marż na
poziomie roku 2021, gdzie towaru było mniej, okazało się niemożliwe.
Mając świadomość pojawiającej się szansy, Zarząd Dadelo podjął decyzję o działaniach nastawionych
na budowę trwałych udziałów rynkowych i zdobywanie nowych klientów. W roku 2022
zdecydowaliśmy się na kosztowną i szeroko zakrojoną kampanię reklamową w takich kanałach, jak:
telewizja, radio, Internet i kina. Te działania w połączeniu z dalszym dynamicznym rozwojem naszej
oferty przyniosły oczekiwane rezultaty. Nowe atrakcyjne marki i wzrost siły zakupowej spółki były
czynnikami pozwalającymi na uzyskanie znacznego wzrostu przychodów, w sytuacji gdy wiele firm z
branży rowerowej zanotowało spadki sprzedaży.
Przychód firmy wzrósł z 82 814 tys. zł do 117 201 tys. zł, marża na sprzedaży wyniosła 30,5% (mniej o
2 pkt procentowe w porównaniu z rokiem 2021), a wynik netto wyniósł 3 917 tys. zł (6 024 tys. zł. w
roku 2021).
Wzrost przychodów o 41% odbył się kosztem nieznacznej utraty marży. Wynik finansowy został
obciążony poprzez znaczne wzrosty nakładów na marketing i promocję sklepu Centrumrowerowe.pl.
Zeszły rok wykorzystaliśmy ponownie na rozbudowę kadry menadżerskiej, zwiększenie jakości
obsługi klienta (2. miejsce w Polsce spośród wszystkich sklepów rankingu Opineo), a także poprawę
logistyki i efektywności działania magazynu. Udało się nam nawiązać szereg kontaktów handlowych,
dzięki którym w naszej ofercie pojawiło się wiele nowych produktów.
W ostatnim roku intensywnie pracowaliśmy też nad tematem budowy i sprzedaży rowerów pod
własną marką. Zmieniające się tendencje na rynku (niektórzy producenci starają się sami sprzedawać
rowery w sieci) spowodowały, iż firma bardzo szybko odpowiedziała na to własną ofertą produktową.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
5 | S t r o n a
Obecnie z powodzeniem promujemy i sprzedajemy rowery własnych marek, których produkcję
zlecamy producentom rowerowym w kraju i za granicą. W efekcie tych zmian sprzedaż tej kategorii
bardzo dynamicznie rośnie i rowery stanowią już ¼ wartości naszego przychodu.
Dadelo S.A. działa na obiecującym rynku, będącym w wieloletnim trendzie wzrostowym. Perspektywy
dla całej branży są bardzo dobre i nie dostrzegamy oznak załamania się sprzedaży, pomimo sporego
wzrostu cen produktów. Nasza firma szybko dostosowuje się do zmian dzięki fachowemu i
zaangażowanemu personelowi. To za jego sprawą obserwujemy znaczny wzrost popularności naszej
oferty oraz zaufania, jakim darzą nas klienci.
W 2023 roku kontynuujemy działania mające na celu zwiększanie udziału w rynku internetowej
sprzedaży. Dodatkowo w kwietniu br. otworzymy w Warszawie największy w Polsce sklep rowerowy,
w którym będziemy prezentować nasze wybrane produkty. Szereg nowoczesnych rozwiązań będzie
budował nasze kompetencje w modelu sprzedaży omnichanelowej.
Wierzę, że także to działanie sprawi, że rok bieżący będzie znacznie lepszy od minionego.
Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim klientom, kontrahentom oraz pracownikom, którzy
przyczynili się do rozwoju Dadelo S.A.
Z wyrazami szacunku,
Ryszard Zawieruszyński
Prezes Zarządu
O DADELO S.A.
Dadelo S.A. jest liderem w zakresie sprzedaży internetowej rowerów i akcesoriów rowerowych w
Polsce.
W roku 2022 spółka Dadelo S.A. wypracowała 117 201 tys. przychodu, tj. o 41% więcej w porównaniu
do roku 2021.
Spółka wchodzi w skład Grupy Kapitałowej Oponeo.PL S.A. i w roku 2020 zadebiutowała na Giełdzie
Papierów Wartościowych. W ofercie publicznej sprzedawane były akcje Dadelo o wartości 82,8 mln zł.
Z pieniędzy pozyskanych od inwestorów Dadelo S.A. rozwinęło ofertę produktową, posiadamy obecnie
niemal 40 tys. SKU oraz powierzchnię magazynową powiększoną z 2 tys. m
2
do 12 tys. m
2
.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
6 | S t r o n a
Wybrane dane finansowe
Wybrane dane finansowe
w tys. zł
w tys. EUR
2022
2021
2022
2021
I. Przychody ze sprzedaży
117 201
82 814
24 999
18 092
II. Zysk (strata) z działalności operacyjnej
4 436
7 148
946
1 562
III. Zysk (strata) brutto
4 860
7 509
1 037
1 640
IV. Zysk (strata) netto
3 917
6 024
835
1 316
V. Razem przepływy pieniężne netto z działalności
operacyjnej
-13 338
-27 740
-2 845
-6 060
VI. Razem przepływy pieniężne netto z
działalności inwestycyjnej
-2 808
-16 968
-599
-3 707
VII. Razem przepływy pieniężne netto z
działalności finansowej
- 2 433
72 438
-519
15 825
VIII. Razem przepływy pieniężne netto
-18 579
27 730
-3 963
6 058
IX. Liczba akcji (w szt.)
11 604 850
11 467 500
11 604 850
11 467 500
X. Rozwodniona liczba akcji (w szt.)
11 673 525
11 673 525
11 673 525
11 673 525
XI. Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł/EUR)
0,34
0,53
0,07
0,12
XII. Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję
zwykłą (w zł/EUR)
0,34
0,52
0,07
0,11
XIII. Wartość księgowa na jedną akcję (w zł/EUR)
9,13
9,05
1,95
1,98
XIV. Rozwodniona wartość księgowa na jedną
akcję (w zł/EUR)
9,08
8,89
1,94
1,94
XV. Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda (w
zł/EUR)
1 740 727,50
0
371 291,83
0
XVI. Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na
jedną akcję (w zł/EUR)
0,15
0,00
0,03
0,00
Wybrane dane finansowe
w tys. zł
w tys. EUR
31.12.2022
31.12.2021
31.12.2022
31.12.2021
I. Aktywa, razem
119 685
110 002
25 520
23 917
II. Zobowiązania długoterminowe razem
2 739
2 439
584
530
III. Zobowiązania krótkoterminowe razem
10 989
3 835
2 343
834
IV. Kapitał własny razem
105 956
103 729
22 592
22 553
V. Kapitał akcyjny
2 321
2 294
495
499
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
7 | S t r o n a
Struktura bilansu
Wskaźnik udziału
Metoda obliczenia
31.12.2022
31.12.2021
Kapitału własnego
Kapitały własne / Pasywa ogółem
88,53
94,30
Zobowiązań ogółem
Zobowiązania i rezerwy / Pasywa
ogółem
11,47
5,70
Aktywów trwałych
Aktywa trwałe / Aktywa ogółem
13,24
12,43
Aktywów obrotowych
Aktywa obrotowe / Aktywa ogółem
86,76
87,57
Zapasów
Zapasy / Aktywa ogółem
65,55
46,74
Należności
Należności krótkoterminowe / Aktywa
ogółem
12,45
14,51
Wskaźniki rentowności
Wskaźnik
Metoda obliczenia
31.12.2022
31.12.2021
Marża na sprzedaży brutto
(Wynik na sprzedaży brutto / Przychody
ze sprzedaży) * 100
30,49
32,41
Rentowność EBITDA
(Zysk z działalności operacyjnej +
amortyzacja/Przychody ze
sprzedaży)*100
5,86
10,79
Rentowność EBIT
(EBIT / Przychody ze sprzedaży) * 100
3,79
8,63
Rentowność netto (ROS)
(Zysk (strata) netto / Przychody ze
sprzedaży) * 100
3,34
7,27
Rentowność majątku (ROA)
(Zysk (strata) netto / Aktywa ogółem) *
100
3,27
5,48
Rentowność kap. własnego
(ROE)
(Zysk (strata) netto / Kapitał własny) *
100
3,70
5,81
Wskaźniki obrotowości
Wskaźnik
Metoda obliczenia
31.12.2022
31.12.2021
Rotacji zapasów w dniach
Zapasy * 365 lub 365/ Przychody ze
sprzedaży
244,32
226,61
Rotacji należności w dniach
Należności z tyt. dostaw *365 lub
365/Przychody ze sprzedaży
26,23
58,84
Rotacji zobowiązań w dniach
Zobowiązania z tyt. dostaw * 365 lub
365 / Przychody ze sprzedaży
25,96
9,08
Cykl konwersji gotówki
Cykl zapasów + cykl należności - cykl
zobowiązań
244,59
294,53
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
8 | S t r o n a
Wskaźniki płynności
Wskaźnik
Metoda obliczenia
31.12.2022
31.12.2021
Płynności bieżącej
Aktywa obrotowe / Zobowiązania
krótkoterminowe
9,45
25,12
Płynności szybkiej
(Aktywa obrotowe - Zapasy - Rozliczenia
międzyokresowe) /
Zobowiązania krótkoterminowe
2,24
11,68
Płynności gotówkowej
Środki pieniężne / Zobowiązania
krótkoterminowe
0,94
7,54
1 SYTUACJA MAKROEKONOMICZNA ORAZ BRANŻA E-COMMERCE
Według raportu Banku Światowego ze stycznia br. wzrost globalnego PKB w 2023 roku ma wynieść
1,7%. Jeśli te przewidywania się potwierdzą, będzie to najsłabsze tempo rozwoju światowej gospodarki
od 30 lat, nie licząc kryzysu finansowego w 2009 roku oraz roku 2020, który stał pod znakiem pandemii
Covid-19.
1
Według wstępnego szacunku produkt krajowy brutto (PKB) w 2022 roku był realnie wyższy o 4,9% w
porównaniu z rokiem 2021, kiedy jego wzrost wynosił 6,8% (w cenach stałych roku poprzedniego).
W 2022 r. popyt krajowy zwiększył się realnie o 5,5% w porównaniu z 2021 r., w którym zanotowano
wzrost o 8,4%.
2
W 2022 roku obserwowano polepszenie sytuacji na rynku pracy. Zwiększyła się liczba osób
pracujących w gospodarce narodowej oraz przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw.
Stopa bezrobocia zarejestrowanego przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) na koniec grudnia 2022
roku wyniosła 5,2%, w grudniu 2021 roku stopa ta wyniosła 5,8%.
Liczba bezrobotnych zarejestrowanych na koniec roku 2022 wyniosła 812,3 tys. wobec 895,7 tys. osób
na koniec 2021 roku.
3
Jest to niska stopa bezrobocia i plasuje ona Polskę w czołówce państw unijnych
o najniższym bezrobociu.
Zgodnie z szacunkami GUS inflacja w ujęciu rocznym wzrosła o 14,4%. To najwyższy wynik od 22 lat.
W grudniu 2022 r. inflacja przekroczyła 16,6% w porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego
roku.
1
Bankier.pl; https://www.bankier.pl/wiadomosc/Bank-Swiatowy-przepowiada-mozliwa-recesje-dla-globalnej-
gospodarki-8469902.html
2
GUS, Produkt krajowy brutto w 2022 roku szacunek wstępny; https://stat.gov.pl/obszary-
tematyczne/rachunki-narodowe/roczne-rachunki-narodowe/produkt-krajowy-brutto-w-2022-roku-szacunek-
wstepny,2,12.html
3
GUS, Stopa bezrobocia rejestrowanego w latach ’90-’23; www.stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-
pracy/bezrobocie-rejestrowane/bezrobotni-zarejestrowani-i-stopa-bezrobocia-stan-w-koncu-grudnia-2022-r-
,2,125.html; stan na 17-02-2023
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
9 | S t r o n a
1.1 RYNEK E-COMMERCE
1.1.1 Wzrost europejskiego handlu elektronicznego
Podczas pandemii Covid-19 e-commerce i handel detaliczny odegrały dla gospodarki i społeczeństwa
bardzo istotną rolę. Przełożyło się to na znaczne wzrosty w tym sektorze. W 2021 roku całkowity handel
e-commerce urósł o 13% do kwoty 718 miliardów euro. W 2022 roku prognozowany jest nieco niższy
wzrost o 11% co pozwoli uzyskać obroty na poziomie 797 miliardów euro.
Według Eurostatu w 2021 roku 73% internautów dokonało zakupów w sieci. Co ciekawe prognozuje
się, że w 2022 roku ten odsetek wyniósł 75%.
Widać dysproporcję między krajami UE pod względem dokonywania zakupów na platformach e-
commerce. W Holandii aż 94% internautów robi zakupy w sieci, jest to najwyższy wynik wśród krajów
wspólnoty, najmniejszy procent, jedynie 32%, to mieszkańcy Czarnogóry. E-commerce w krajach UE
jest sektorem, który ciągle się rozwija i rośnie w siłę. Powodów jest kilka, ale najbardziej oczywiste to
wzrost produktu krajowego brutto oraz coraz powszechniejszy dostęp do stałego łącza.
4
Produkt Krajowy Brutto w krajach wspólnoty. Wyrażony w miliardach euro.
5
Użytkownicy Internetu. Procent populacji z dostępem do stałego łącza w granicach krajów członkowskich.
6
4
https://ecommerce-europe.eu/wp-content/uploads/2022/06/CMI2022_FullVersion_LIGHT_v2.pdf ; stan na
20-02-2023
5
Tamże.
6
Tamże.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
10 | S t r o n a
1.1.2 Charakterystyka rynku e-commerce w Polsce:
W Polsce już ponad 87% populacji (w przedziale wiekowym 7-75) to użytkownicy Internetu.
7
75% kupuje w polskich sklepach e-sklepach;
32% decyduje się na zagraniczne sieci dostępne przez Internet;
77% osób korzystających z sieci dokonało chociaż raz zakupów internetowych.
Płeć, wiek, poziom wykształcenia lub status materialny rodziny, to czynniki, które mają realny wpływ
na częstotliwość zakupów w sieci.
Polacy kupują w sieci najchętniej odzież, obuwie, kosmetyki i perfumy, książki, płyty, filmy, produkty
farmaceutyczne, sprzęt RTV/AGD oraz odzież sportową.
Dlaczego Polacy kupują w Internecie? Użytkownicy wskazują 3 najważniejsze udogodnienia w
zakupach on-line:
Dostępność całą dobę – 76% badanych
Możliwość dokonywania zakupów z domu oraz nieograniczony czas na zakup 73%
Cena atrakcyjniejsza niż w sklepach stacjonarnych – 67%
Konsumenci w Internecie. Demografia
8
7
Gemius.pl, E-commerce w Polsce 2022; gemius.com › api › downloadReport2022, stan na 20-02-2023.
8
Tamże.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
11 | S t r o n a
Co należy poprawić, aby użytkownicy kupowali częściej? Ponad połowa respondentów wskazuje
koszty dostawy (56%) oraz niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych (53%). Prawie połowa zwraca
uwagę na brak zniżek dla transakcji internetowych (45%).
Najczęstsze problemy, z którymi mierzą się kupujący:
Za długi czas dostawy;
Wysokie koszty przesyłki;
Natrętne reklamy wcześniej oglądanych produktów.
Tym, co najbardziej przeszkadza klientom e-commerce, jest długa dostawa lub problemy z jej
realizacją, dlatego też większość wybiera dostawę za pomocą paczkomatów (81%).
Jeśli chodzi o dostarczenie produktu, Polacy najbardziej oczekują darmowej dostawy do domu z
możliwością darmowego wniesienia (88%), błyskawiczną dostawę do domu – same day delivery
(83%) i dostawy w weekend (75%).
Formy płatności ze względu na użytkowanie
9
.
Polacy najmniej chętnie wybierają płatności za zakupy online z pomocą SMS-ów, kodów QR oraz
płatności ratalnych. Sposoby płatności zdominowały formy bezgotówkowe, jednak płatność gotówką
przy odbiorze osobistym u kuriera nadal wybiera 41% kupujących.
1.1.3 Perspektywy, trendy i wpływ pandemii
Pandemia COVID-19 na zawsze zmieniła oblicze handlu detalicznego i e-commerce. Dzięki handlowi
elektronicznemu konsumenci mieli dostęp do produktów bez konieczności opuszczania domu. W
czasach twardego lockdownu była to często jedyna możliwość nabycia towarów.
2022 to kolejny niespokojny rok. Wybuch wojny na Ukrainie na chwilę zmienił oblicze handlu, także
tego internetowego. Jednak po krótkim czasie wszystko zaczęło wracać do normy – czyli do wzrostów.
Zdaniem analityków Strategy&Polska do 2027 roku wartość rynku e-commerce wzrośnie o ponad 94
miliardy złotych.
9
Tamże.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
12 | S t r o n a
Aby wygrać pojedynek o klienta, internetowe firmy muszą postawić na szybkość i niezawodność
zaspokojenia potrzeb zakupowych. Kupujący chce dokonać transakcji szybko, otrzymać towar najlepiej
tego samego dnia, w razie potrzeby go oddać lub wymienić. Oczekuje, by za dostawę i zwrot płacił
sprzedawca.
10
Autorzy raportu Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” wskazali czynniki, które
będą w najbliższym czasie wpływały na rynek e-commerce. Są to:
Wzrost inflacji. Na galopujące ceny wpływ ma kilka przyczyn, między innymi problemy
podażowe, wynikające z przerwanych łańcuchów dostaw oraz rosyjska inwazja na Ukrainę,
która przełożyła się na wyższe ceny surowców energetycznych. Jeśli wysoka inflacja będzie
utrzymywała się przez dłuższy czas, tradycyjne sklepy, by stać się bardziej konkurencyjne,
mogą przenieść się do sieci.
Walka marketplace’ów o klienta. Globalne platformy zakupowe wyczuły w Polsce potencjał.
Walka o klienta, przede wszystkim za pomocą agresywnych promocji i intensywnych
kampanii marketingowych, może wpłynąć na zmianę decyzji zakupowych Polaków.
Nowe technologie. Wirtualne sklepy nieustannie pracują nad wprowadzaniem innowacji. Ich
skutkiem mają być lepsze doświadczenia zakupowe klientów oraz tańsza realizacja
zamówień. Sprzedawcy będą dążyć do coraz większej automatyzacji procesów logistycznych,
a dostawcy do zwiększenia zagęszczenia automatów paczkowych. Klienci z kolei oczekują
rozwiązań z zakresu BNPL – krótkoterminowego finansowania zakupów błyskawicznej
dostawy prosto do domu. Te wszystkie czynniki poprawiają konkurencyjność oferty online i
zwiększają jej przewagę nad dotychczasowymi kanałami dystrybucji.
Dalsza wymiana pokoleniowa wzrost udziału pokoleń „digital native” (Generacji Y oraz Z)
w ogólnej konsumpcji, dla których zakupy cyfrowe są zupełnie naturalną i często
preferowaną opcją.
11
2 KOMENTARZ DO WYNIKÓW DADELO S.A.
2.1 GŁÓWNE CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE WYNIK FINANSOWY
W 2022 roku Dadelo S.A. wypracowała zysk netto w wysokości 3 917 tys. zł wobec 6 024 tys. zł
osiągniętych w 2021 roku.
Główne czynniki kreujące wynik finansowy w 2022 roku to:
10
„Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027”; https://www.pwc.pl/pl/media/2022/2022-
07-11-do-2027-wartosc-rynku-e-commerce-w-polsce-wzrosnie-o-ponad-94-mld-zl-do-187-mld-zl.html
11
Tamże.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
13 | S t r o n a
Wzrost przychodów ze sprzedaży
Wzrostem przychodów o 41% (117,2 mln zł wobec 82,8 mln zł w roku ubiegłym).
Zysk brutto ze sprzedaży
W wyniku większej dostępności towarów na rynku i nieco mniejszego popytu niż w roku 2021
marża na sprzedaży uległa obniżeniu o 2 pkt procentowe (zysk brutto ze sprzedaży wyniósł
35,734 mln wobec 26,841 mln w roku 2021).
Koszty sprzedaży
Wzrost kosztów sprzedaży o 66% (z 16,321 mln do 27,145 mln) był w głównej mierze
związany z wydatkami na kampanię reklamową oraz obsługą rosnącej sprzedaży.
Podatek dochodowy za 2022 rok w wysokości 944 tys. zł.
Przychody ze sprzedaży
Podstawowymi kategoriami tworzącymi przychód w 2022 roku były części rowerowe, których udział
w sprzedaży wyniósł 27,8%, następnie akcesoria rowerowe 26,7%, rowery 25,6% oraz odzież
rowerowa 18%. Wszystkie oferowane kategorie odnotowały dynamiczne wzrosty w porównaniu do
roku poprzedniego. Najbardziej rozwijała się sprzedaż rowerów. Wpływ na to miała promocja własnej
kolekcji rowerów Oxfeld i Unity.
Koszty operacyjne
Łączna wartość kosztów sprzedaży oraz kosztów ogólnego zarządu w 2022 roku wyniosła 31,18 mln zł
i była wyższa o 62,5% od kosztów w roku poprzednim (19,5 mln). Największy wpływ na wzrost kosztów
miały usługi obce, które wyniosły łącznie 17,944 mln (10,468 w roku 2021). Usługi obce w naszej
firmie to głównie koszty spedycji oraz koszty marketingu i reklamy. Drugim czynnikiem wzrostu
kosztów sprzedaży były koszty pracownicze, które wyniosły 8,2 mln (5,49 mln w roku 2021). Zużycie
materiałów i energii wzrosło z 1,19 mln w 2021 r. do 2,1 mln w 2022 r. Powiększyła się również
amortyzacja z 1,78 mln w 2021 roku do 2,427 mln w roku 2022.
117,2
-81,466
-27,147
4,032
0,159
0,28
4,858
0,943
3,915
Przychody
ze sprzedaży
Koszty
własne
sprzedaży
Koszt
sprzedaży
Koszty ogl.
Zarządu
Przychody
operacyjne
Koszty
operacyjne
Wynik
brutto
Podatek Wynik netto
Żródła kreacji wyniku netto Dadelo S.A. w 2022 roku (w mln zł)
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
14 | S t r o n a
Wynik na pozostałej działalności operacyjnej
Główne czynniki kosztowe wpływające na wynik to aktualizacja wartości aktywów niefinansowych w
kwocie 160 tys. zł oraz reklamacje w kwocie 19tys. zł.
Wynik na działalności finansowej
Wpływ na wynik na działalności finansowej miały koszty odsetek w wysokości 65 tys. zł. Spółka
zanotowała przychód z odsetek w wysokości 276 tys. zł oraz różnic kursowych 213 tys. zł.
Podatek dochodowy
Na kwotę podatku dochodowego w wysokości 944 tys. zł w roku 2022 składa się 1 168 tys. zł
bieżącego obciążenia podatkiem dochodowym oraz -224 tys. zł wartości odroczonej.
Sytuacja finansowa
W dniu 31.12.2022 r. aktywa ogółem wyniosły 119,685 mln zł i były wyższe od stanu na koniec roku
2021 (110,0 mln).
Główne elementy aktywów to:
Zapasy wycenione na dzień 31.12.2022 r. w wysokości 78 452 tys. zł. Ta pozycja stanowiła
65,6% całości aktywów i wzrosła o 65,5 % w porównaniu do roku 2021. Spółka tym samym
zabezpieczała ofertę na start przyszłego sezonu.
Wartości niematerialne na koniec okresu sprawozdawczego w wysokości 305 tys. zł, a w roku
poprzednim wynosiły 1119 tys. zł.
Rzeczowe aktywa trwałe, które wzrosły wraz z rozwojem działalności. Spółka zrealizowała
nakłady inwestycyjne w urządzenia i maszyny, środki transportu oraz inne środki trwałe. Na
koniec 2022 rok wartość rzeczowych aktywów trwałych wynosiła 9 038 tys. zł, a rok wcześniej
było to 6 224 tys. zł.
Na inwestycje krótkoterminowe składały się środki pieniężne. Na koniec 2022 roku wyniosły
10 324 tys. zł, natomiast na koniec 2021 roku 28 903 tys. zł.
Wartość firmy na koniec 2022 roku wynosi 6 095 tys. zł.
Główne elementy pasywów to:
Kapitały własne wyniosły na koniec 2022 roku 105,956 mln
Zobowiązania krótkoterminowe na dzień 31.12.2022 r. wyniosły 10 989 tys. zł, w tym leasing
stanowił kwotę 1 079 tys. zł, a zobowiązania z tytułu dostaw i usług 9 760 tys. zł.
Zobowiązanie długoterminowe wyniosły 2 739 tys. zł.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
15 | S t r o n a
Przepływy pieniężne
W 2022 roku Dadelo S.A. odnotowała ujemne przepływy pieniężne w wysokości -18 579 tys. zł wobec
-27 730 tys. zł w roku poprzednim. Złożyły się na nie:
Ujemne przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej w wysokości -13 338 tys. zł
Na ujemny wynik w 2022 roku w największym stopniu wpłynęła zmiana stanu zapasów, która
wyniosła -27 038 tys. zł, częściowo pokryta przez wypracowany zysk brutto w wysokości 4
860tys. zł ( zysk netto 3 917tys. zł ).
Ujemne przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej w wysokości -2 808 tys. zł.
Ujemne przepływy pieniężne netto z działalności finansowej w wysokości -2 433 tys. zł. W
głównej mierze jest to skutek wypłaty dywidendy za rok 2021 w wysokości 1 730 tys. zł.
Na koniec roku 2022 Dadelo S.A. posiadała środki pieniężne w wysokości 10 324 tys. zł, rok wcześniej
było to 28 903 tys. zł.
Zmiany w kapitale własnym
Na koniec 2022 roku kapitały własne wyniosły 105 956 tys. zł wobec 103 729 tys. zł rok wcześniej.
Wskaźniki finansowe
W 2022 roku spółka wraz ze wzrostem wolumenu obniżyła rentowność brutto na sprzedaży, która
wyniosła 30,49% i była o 1,92 p.p. niższa od roku ubiegłego. Obniżeniu uległy również wskaźniki
rentowności.
Pozostałe informacje finansowe
Kredyty i pożyczki
Dadelo S.A. posiada możliwość korzystania z linii kredytowej w wysokości 5 mln udzielonej przez BNP
Paribas Bank Polska S.A. Okres kredytowania określono do dnia 18 maja 2023 roku. Oprocentowanie
kredytu stanowi stopa bazowa Wibor 1 M powiększona o marżę w wysokości 0,9 p.p.
Zabezpieczeniem zobowiązania wynikającego z linii kredytowej są:
weksel in blanco
Na dzień 31.12.2022 r. linia nie była wykorzystana.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
16 | S t r o n a
3 DZIAŁALNOŚĆ DADELO W 2022 ROKU
Dadelo S.A. jest sprzedawcą rowerów i jednocześnie największym w Polsce sprzedawcą akcesoriów
i części rowerowych drogą on-line za pośrednictwem domeny Centrumrowerowe.pl. Oferta
należącego do spółki sklepu internetowego skierowana jest do różnych segmentów odbiorców na
terenie całego kraju.
Oferta sklepu dzieli się 4 główne segmenty asortymentowe: rowery, części rowerowe, akcesoria oraz
odzież i obuwie. Na koniec 2022 roku oferta Spółki obejmowała prawie 40 tys. różnych produktów, a
co ważne, dostępne one w naszym magazynie i trafiają w ponad 90% w przeciągu 24h od
zamówienia. W rankingu portalu Opineo, sklep Centrumrowerowe.pl zajmuje 2-gie miejsce spośród
wszystkich sklepów internetowych w Polsce. Rok 2022 upłynął pod stałym polepszaniem oferty sklepu
oraz jakości obsługi klienta.
Spółka współpracuje z ponad 300 punktami odbioru rowerów, w których klient może dokonać odbioru
zakupionego towaru. Dzięki tej współpracy oraz starannie dobranej ofercie Spółce udało się podwoić
liczbę sprzedanych rowerów w 2022 roku. Udział rowerów w całkowitej sprzedaży Spółki przekroczył
25%. Duży wpływ na ten sukces miała dobra sprzedaż rowerów pod marką własną Unity i Oxfeld.
Rowery te charakteryzują się bardzo dobrą relacją ceny do jakości, co spotkało się z dużym popytem
ze strony naszych klientów.
Następuje ciągłe umacnianie pozycji Dadelo S.A. na rynku krajowym. Zarówno w obszarze sprzedaży,
jak i zakupów. Ciągły wzrost wolumenu sprzedaży, rozbudowa oferty asortymentowej powoduje
wzrost pozycji konkurencyjnej na rynku i umożliwia spółce dywersyfikację źródeł zaopatrzenia, w coraz
większym stopniu opartego na kontraktach bezpośrednich i zakupach zagranicznych.
Dadelo dynamicznie zwiększa sprzedaż we wszystkich grupach produktowych, zwiększając zarówno
wolumen, jak i średnią cenę sprzedaży. Wzrost średniej ceny jest w pewnym stopniu wynikiem wzrostu
cen produktów, ale przede wszystkim zmianą polityki handlowej koncentrującej się na rozbudowie
oferty o produkty droższe i bardziej zaawansowane technologicznie.
W IV kw. 2022 roku Zarząd podpisał umowę na wynajem sklepu o pow. 2680 m
2
w Warszawie przy ul.
Aleja Krakowska 61 (Okęcie Park). Otwarcie sklepu przewidziane jest na koniec I kw. 2023. Decyzja była
podyktowana chęcią większej promocji sklepu, a w szczególności produktów własnych marek (w tym
rowerów). Dodatkowo Spółka liczy na pozyskanie innych marek i produktów, których dotąd nie
oferowała.
Pod koniec roku 2022 Spółka zdecydowała zmienić funkcjonowanie wynajmowanych magazynów i z
obecnych dwóch o łącznej powierzchni 6,5 tys. m
2
przenieść się do jednego magazynu centralnego o
powierzchni 12 tys. m
2
zlokalizowanego w Bydgoszczy. Umowa wynajmu została podpisana na okres 5
lat.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
17 | S t r o n a
4 ŁAD KORPORACYJNY
4.1 ZBIÓR ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO
Niniejsze oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego w Dadelo S.A. jest przekazywane
zgodnie z wymogami określonymi w Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 roku w
sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych
oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa
niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. z 2018 r. poz. 757).
Dadelo S.A. stosuje zasady ładu korporacyjnego zawarte w Dobrych Praktykach Spółek Notowanych na
GPW 2016, które zostały przyjęte uchwałą Rady Nadzorczej Giełdy Papierów Wartościowych w
Warszawie S.A. w dniu 13 października 2015 roku.
Tekst obowiązującego zbioru zasad jest dostępny publicznie na oficjalnej stronie Giełdy Papierów
Wartościowych w Warszawie S.A. poświęconej zagadnieniom ładu korporacyjnego spółek notowanych
na Głównym Rynku GPW: http://corp-gov.gpw.pl/.
Zarząd Dadelo S.A. informuje, że dopełnił wszelkich starań, aby prowadzona polityka informacyjna była
przejrzysta i efektywna oraz w jak najwyższym stopniu zapewniała odpowiednią komunikację z
inwestorami i analitykami.
W ramach realizowanej polityki informacyjnej Zarząd Dadelo S.A. kontaktuje się z inwestorami
bezpośrednio, tj. na spotkaniach Zarządu z inwestorami, na telekonferencjach oraz przez Dział Relacji
Inwestorskich, który odpowiada na indywidualne zapytania inwestorów.
W 2022 roku Spółka prowadziła przeznaczoną dla inwestorów stronę internetową, na której
udostępniała wszelkie informacje o Spółce niezbędne do właściwej oceny jej sytuacji i perspektyw, w
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
18 | S t r o n a
tym dane o wynikach finansowych, działaniach podejmowanych przez Zarząd i innych istotnych
zdarzeniach dotyczących funkcjonowania Spółki. Dane zamieszczane w serwisie relacji inwestorskich
Dadelo S.A.: https://ir.dadelo.pl/ są na bieżąco aktualizowane.
4.2 NIESTOSOWANIE ŁADU KORPORACYJNEGO
Spółka w 2022 roku nie stosowała następujących zasad wskazanych w Dobrych Praktykach Spółek
Notowanych na GPW 2016:
Zasada
Komentarz Dadelo S.A.
I. Polityka informacyjna i komunikacja z inwestorami
I.Z.1. Spółka prowadzi korporacyjną stronę internetową i zamieszcza na niej, w czytelnej formie i
wyodrębnionym miejscu, oprócz informacji wymaganych przepisami prawa:
I.Z.1.7. opublikowane przez spółkę materiały
informowania o strategii.
Zasada nie jest stosowana w części dotyczącej
informowania o strategii. Spółka nie publikuje
oddzielnych materiałów i dokumentów na
temat strategii.
I.Z.1.10. prognozy finansowe jeżeli spółka
podjęła decyzję o ich publikacji opublikowane
w okresie co najmniej ostatnich 5 lat, wraz
z informacją o stopniu ich realizacji,
Zasada nie ma zastosowania, gdyż Spółka nie
publikuje prognoz finansowych.
I.Z.1.16. informację na temat planowanej
transmisji obrad walnego zgromadzenia nie
później niż w terminie 7 dni przed datą walnego
zgromadzenia,
Spółka nie przewiduje bezpośredniej transmisji
obrad Walnego Zgromadzenia, co wynika z zasady
IV.Z.2. Koszty transmisji obrad Walnego
Zgromadzenia zbyt wysokie i niewspółmierne do
potencjalnych korzyści dla akcjonariuszy.
I.Z.1.20. zapis przebiegu obrad walnego
zgromadzenia w formie audio lub wideo,
Zasada nie jest stosowana. Spółka nie
przewiduje ani bezpośredniej transmisji obrad
Walnego Zgromadzenia, ani zamieszczania na
swojej stronie internetowej zapisu przebiegu
w formie audio lub wideo obrad Walnego
Zgromadzenia. Mając na względzie ewentualne
problemy prawne związane z zapisem
przebiegu Walnego Zgromadzenia oraz koszty
realizacji takiego zapisu, Spółka nie zamierza
stosować powyższej zasady.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
19 | S t r o n a
I.Z.2. Spółka, której akcje zakwalifikowane są do
indeksów giełdowych WIG20 lub mWIG40,
zapewnia dostępność swojej strony internetowej
również w języku angielskim, przynajmniej
w zakresie wskazanym w zasadzie I.Z.1. Niniejszą
zasadę powinny stosować również spółki spoza
powyższych indeksów, jeżeli przemawia za tym
struktura ich akcjonariatu lub charakter i zakres
prowadzonej działalności.
Zasada nie ma zastosowania. Akcje Spółki nie są
zakwalifikowane do indeksów giełdowych
WIG20 ani mWIG40.Spółka na życzenie
inwestorów
przygotowuje informacje w języku angielskim.
II. Zarząd i Rada Nadzorcza
II.Z.1. Wewnętrzny podział odpowiedzialności za
poszczególne obszary działalności spółki
pomiędzy członków zarządu powinien b
sformułowany w sposób jednoznaczny i
przejrzysty, a schemat podziału – dostępny na
stronie internetowej spółki.
Zasada nie jest stosowana. Spółka opracowała
podział odpowiedzialności za poszczególne
obszary działalności pomiędzy Członków Zarządu,
jednak nie zamieszcza tych informacji na stronie
internetowej.
II.Z.7. W zakresie zadań i funkcjonowania
komitetów działających w radzie nadzorczej
zastosowanie mają postanowienia Załącznika I
do Zalecenia Komisji Europejskiej, o którym
mowa w zasadzie II.Z.4. W przypadku gdy
funkcję komitetu audytu pełni rada nadzorcza,
powyższe zasady stosuje się odpowiednio.
Zasada nie jest stosowana. Ocena sytuacji
Dadelo S.A. sporządzona przez Radę
Nadzorczą nie zawiera oceny systemu
compliance ani funkcji audytu wewnętrznego ze
względu na brak wyodrębnienia w Spółce
działów zajmujących się compliance oraz
audytem wewnętrznym.
II.Z.10. Poza czynnościami wynikającymi
z przepisów prawa raz w roku rada nadzorcza
sporządza i przedstawia zwyczajnemu walnemu
zgromadzeniu:
Zasada nie jest stosowana. Ocena sytuacji
Dadelo S.A. sporządzona przez Radę
Nadzorczą nie zawiera oceny systemu
compliance ani funkcji audytu wewnętrznego ze
względu na brak wyodrębnienia w Spółce
działów zajmujących się compliance oraz
audytem wewnętrznym.
II.Z.10.1. ocenę sytuacji spółki, z
uwzględnieniem
oceny systemów kontroli wewnętrznej,
zarządzania ryzykiem, compliance oraz funkcji
audytu wewnętrznego; ocena ta obejmuje
wszystkie istotne mechanizmy kontrolne, w tym
zwłaszcza dotyczące raportowania finansowego
i działalności operacyjnej;
III. Systemy i funkcje wewnętrzne
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
20 | S t r o n a
III.R.1. Spółka wyodrębnia w swojej strukturze
jednostki odpowiedzialne za realizację zadań w
poszczególnych systemach lub funkcjach, chyba
że wyodrębnienie jednostek organizacyjnych nie
jest uzasadnione z uwagi na rozmiar lub rodzaj
działalności prowadzonej przez spółkę.
Zasada nie jest stosowana. Spółka nie ma w
swojej strukturze wyodrębnionych jednostek
odpowiedzialnych za realizację zadań systemów
kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem oraz
audytu wewnętrznego. Działania takie są
realizowane przez poszczególne komórki
organizacyjne Spółki lub podmioty zewnętrzne
(bez wyodrębnionej w tym celu komórki
specjalnej).
III.Z.1. Za wdrożenie i utrzymanie skutecznych
systemów kontroli wewnętrznej, zarządzania
ryzykiem, compliance oraz funkcji audytu
wewnętrznego odpowiada zarząd spółki.
Zasada nie jest stosowana. Zarząd odpowiada za
kontrolowanie działalności operacyjnej Spółki, w
tym kontrolowanie wewnętrznych procesów jej
działalności wraz z procesami zarządzania
ryzykiem. Ze względu na wielkość firmy funkcje
zawarte w przedmiotowej zasadzie realizowane
są na bieżąco w każdym obszarze działalności
przez poszczególne komórki organizacyjne Spółki
lub podmioty zewnętrzne (bez wyodrębnionej w
tym celu komórki specjalnej).
III.Z.2. Z zastrzeżeniem zasady III.Z.3 osoby
odpowiedzialne za zarządzanie ryzykiem, audyt
wewnętrzny i compliance podlegają
bezpośrednio prezesowi lub innemu członkowi
zarządu, a także mają zapewnioną możliwość
raportowania bezpośrednio do rady nadzorczej
lub komitetu audytu.
Zasada nie jest stosowana, gdyż – jak wskazano
w uzasadnieniu niestosowania zasady nr III.Z.1
w Spółce nie wyodrębniono komórek
zajmujących się zarządzaniem ryzykiem,
audytem wewnętrznym i compliance. W ocenie
Spółki obecna struktura organizacyjna, w której
dyrektorzy poszczególnych pionów podlegają
Zarządowi Spółki, zapewnia prawidłowy
przepływ informacji oraz dostateczny nadzór nad
działalnością poszczególnych obszarów. W
Spółce nie istnieją procedury zabraniające
kierowania raportów bezpośrednio do Rady
Nadzorczej.
III.Z.3. W odniesieniu do osoby kierującej funkcją
audytu wewnętrznego i innych osób
odpowiedzialnych za realizację jej zad
zastosowanie mają zasady niezależności
określone w powszechnie uznanych,
międzynarodowych standardach praktyki
zawodowej audytu wewnętrznego.
Zasada nie jest stosowana, gdyż w Spółce nie
ma wyodrębnionej jednostki audytu
wewnętrznego oraz nie istnieje wyodrębnione
stanowisko osoby kierującej tą jednostką.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
21 | S t r o n a
III.Z.4. Co najmniej raz w roku osoba
odpowiedzialna za audyt wewnętrzny (w
przypadku wyodrębnienia w spółce takiej
funkcji) i zarząd przedstawiają radzie nadzorczej
własną ocenę skuteczności funkcjonowania
systemów i funkcji, o których mowa w zasadzie
III.Z.1, wraz z odpowiednim sprawozdaniem.
Zasada nie jest stosowana. W Spółce nie ma
wyodrębnionej jednostki audytu wewnętrznego
oraz nie istnieje wyodrębnione stanowisko
osoby kierującej tą jednostką, a Komitet Audytu
działa w ramach Rady Nadzorczej
III.Z.5. Rada nadzorcza monitoruje skuteczność
systemów i funkcji, o których mowa w zasadzie
III.Z.1, w oparciu między innymi o sprawozdania
okresowo dostarczane jej bezpośrednio przez
osoby odpowiedzialne za te funkcje oraz zarząd
spółki, jak równi dokonuje rocznej oceny
skuteczności funkcjonowania tych systemów i
funkcji zgodnie z zasadą II.Z.10.1. W przypadku
gdy w spółce działa komitet audytu, monitoruje
on skuteczność systemów i funkcji, o których
mowa w zasadzie III.Z.1, jednakże nie zwalnia to
rady nadzorczej z dokonania rocznej oceny
skuteczności funkcjonowania tych systemów i
funkcji.
Zasada nie jest stosowana, gdyż w Spółce nie ma
wyspecjalizowanych jednostek zarządzania
procesami kontroli wewnętrznej, zarządzania
ryzykiem, compliance.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
22 | S t r o n a
IV. Walne zgromadzenie i relacje z akcjonariuszami
IV.R.2. Jeżeli jest to uzasadnione z uwagi na
strukturę akcjonariatu lub zgłaszane spółce
oczekiwania akcjonariuszy, o ile spółka jest
w stanie zapewnić infrastrukturę techniczną
niezbędną dla sprawnego przeprowadzenia
walnego zgromadzenia przy wykorzystaniu
środków komunikacji elektronicznej, powinna
umożliwić akcjonariuszom udział w walnym
zgromadzeniu przy wykorzystaniu takich
środków, w szczególności poprzez:
1) transmisję obrad walnego zgromadzenia
w czasie rzeczywistym,
2) dwustronną komunikację w czasie
rzeczywistym, w ramach której akcjonariusze
mogą wypowiadać się w toku obrad walnego
zgromadzenia, przebywając w miejscu innym niż
miejsce obrad walnego zgromadzenia,
3) wykonywanie, osobiście lub przez
pełnomocnika, prawa głosu w toku walnego
zgromadzenia.
Zasada nie jest stosowana. W ocenie Spółki
obecna struktura akcjonariatu nie uzasadnia
stosowania przedmiotowej zasady;
obowiązujące zasady udziału w Walnym
Zgromadzeniu umożliwiają realizację praw
wynikających z akcji oraz zabezpieczają interesy
wszystkich akcjonariuszy.
IV.R.3. Spółka dąży do tego, aby w sytuacji gdy
papiery wartościowe wyemitowane przez spółkę
przedmiotem obrotu w różnych krajach (lub na
różnych rynkach) i w ramach różnych systemów
prawnych, realizacja zdarzeń korporacyjnych
związanych z nabyciem praw po stronie
akcjonariusza następowała w tych samych
terminach we wszystkich krajach, w których
one notowane.
Zasada nie ma zastosowania. Papiery
wartościowe emitowane przez Spółkę są
przedmiotem obrotu jedynie na rynku polskim.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
23 | S t r o n a
IV.Z.2. Jeżeli jest to uzasadnione z uwagi na
strukturę akcjonariatu spółki, spółka zapewnia
powszechnie dostępną transmisję obrad walnego
zgromadzenia w czasie rzeczywistym.
Zasada nie jest stosowana. W ocenie Spółki
struktura akcjonariatu oraz niezgłaszanie Spółce
oczekiwań akcjonariuszy uzasadniają brak
transmisji obrad Walnego Zgromadzenia
w czasie rzeczywistym. Ponadto obowiązujące
zasady udziału w Walnym Zgromadzeniu
umożliwiają realizację praw wynikających
z posiadania akcji oraz zabezpieczają interesy
wszystkich akcjonariuszy.
Spółka zapewnia akcjonariuszom możliwość
uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu
osobiście lub przez pełnomocnika. Spółka
realizuje nałożone przepisami prawa obowiązki
informacyjne i niezwłocznie, nie później niż
w terminie 24 godzin od zakończenia Walnego
Zgromadzenia, przekazuje w formie raportów
bieżących informacje o treści podjętych uchwał
oraz wynikach głosowań i jednocześnie
publikuje te informacje na korporacyjnej stronie
internetowej. Poza tym po zakończeniu obrad
Spółka umieszcza na swojej stronie
internetowej zapis wideo Walnego
Zgromadzenia.
Spółka nie wyklucza możliwości stosowania
wyżej wymienionej zasady w przyszłości.
IV.Z.3. Przedstawicielom mediów umożliwia się
obecność na walnych zgromadzeniach.
Zasada nie jest stosowana. W Walnych
Zgromadzeniach Spółki udział biorą osoby
uprawnione i obsługujące Walne
Zgromadzenie. Zdaniem Spółki obowiązujące
przepisy prawa wystarczająco regulu
wykonywanie nałożonych na spółki publiczne
obowiązków informacyjnych w zakresie
jawności i transparentności spraw będących
przedmiotem obrad Walnego Zgromadzenia.
W przypadku pytań kierowanych do Spółki ze
strony przedstawicieli mediów Spółka udziela
niezwłocznie stosownych odpowiedzi
w granicach dopuszczanych przez obowiązujące
przepisy prawa.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
24 | S t r o n a
VI. Wynagrodzenia
VI.R.1. Wynagrodzenie członków organów spółki
i kluczowych menedżerów powinno wynikać
z przyjętej polityki wynagrodzeń.
W 2020 roku
Zarząd podjął uchwałę o przyjęciu polityki
wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady
Nadzorczej, pozytywnie zaopiniowaną przez
Radę Nadzorczą, która to zostanie
przedstawiona pod obrady Walnego
Zgromadzenia Akcjonariuszy.
VI.R.2. Polityka wynagrodzeń powinna być ściśle
powiązana ze strategią spółki, jej celami krótko- i
długoterminowymi, długoterminowymi
interesami i wynikami, a także powinna
uwzględniać rozwiązania służące unikaniu
dyskryminacji z jakichkolwiek przyczyn.
Zasada nie była stosowana w 2022 roku, gdyż
w Spółce nie funkcjonował dokument
stanowiący politykę wynagrodzeń.
VI.R.3. Jeżeli w radzie nadzorczej funkcjonuje
komitet do spraw wynagrodzeń, w zakresie jego
funkcjonowania ma zastosowanie zasada II.Z.7.
Zasada nie jest stosowana. W Radzie Nadzorczej
Dadelo S.A. nie funkcjonuje komitet ds.
wynagrodzeń.
VI.Z.1. Programy motywacyjne powinny być tak
skonstruowane, by między innymi uzależniać
poziom wynagrodzenia członków zarządu spółki i
jej kluczowych menedżerów od rzeczywistej,
długoterminowej sytuacji finansowej spółki oraz
długoterminowego wzrostu wartości dla
akcjonariuszy i stabilności funkcjonowania
przedsiębiorstwa.
Zasada szczegółowa nie ma zastosowania.
W Spółce dotychczas nie zostały przyjęte
programy motywacyjne dla zarządu
i kluczowych menadżerów.
VI.Z.2. Aby powiązać wynagrodzenie członków
zarządu i kluczowych menedżerów z
długookresowymi celami biznesowymi i
finansowymi spółki, okres pomiędzy przyznaniem
w ramach programu motywacyjnego opcji lub
innych instrumentów powiązanych z akcjami
spółki a możliwością ich realizacji powinien
wynosić minimum 2 lata.
Zasada szczegółowa nie ma zastosowania.
W Spółce dotychczas nie zostały przyjęte
programy motywacyjne dla zarządu
i kluczowych menadżerów.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
25 | S t r o n a
VI.Z.4. Spółka w sprawozdaniu z działalności
przedstawia raport na temat polityki
wynagrodzeń, zawierający co najmniej:
1) ogólną informację na temat przyjętego w
spółce systemu wynagrodzeń,
2) informacje na temat warunków i wysokości
wynagrodzenia każdego z członków zarządu, w
podziale na stałe i zmienne składniki
wynagrodzenia, ze wskazaniem kluczowych
parametrów ustalania zmiennych składników
wynagrodzenia i zasad wypłaty odpraw oraz
innych płatności z tytułu rozwiązania stosunku
pracy, zlecenia lub innego stosunku prawnego o
podobnym charakterze oddzielnie dla spółki i
każdej jednostki wchodzącej w skład grupy
kapitałowej,
3) informacje na temat przysługujących
poszczególnym członkom zarządu i kluczowym
menedżerom pozafinansowych składników
wynagrodzenia,
4) wskazanie istotnych zmian, które w ciągu
ostatniego roku obrotowego nastąpiły w polityce
wynagrodzeń, lub informację o ich braku,
5) ocenę funkcjonowania polityki wynagrodzeń z
punktu widzenia realizacji jej celów, w
szczególności długoterminowego wzrostu
wartości dla akcjonariuszy i stabilności
funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Zasada nie jest stosowana. Spółka publikuje
informacje dotyczące wynagrodzeń członków
organów Spółki zgodnie z obowiązującymi
spółkę Ustawą o Rachunkowości. Raport na
temat Polityki
wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady
Nadzorczej zostanie przedstawiony z raporcie
za
rok 2020 zgodnie z nowelizacją Ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i
warunkach
wprowadzania instrumentów finansowych do
zorganizowanego systemu obrotu oraz o
spółkach publicznych.
4.2. SYSTEMY KONTROLI I ZARZĄDZANIA
RYZYKIEM W PROCESIE SPORZĄDZANI
4.3 SYSTEMY KONTROLI I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM W PROCESIE SPORZĄDZANIA SPRAWOZD
FINANSOWYCH
Przyjęta polityka rachunkowości dla Dadelo S.A. zgodnie z zasadami Ustawy o Rachunkowości
stanowi o prawidłowości i rzetelności prowadzenia ksiąg rachunkowych dla tych jednostek. Zgodnie z
Ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r., na podstawie której Zarząd Spółki zatwierdził
dokumentację opisującą wdrożone przez Spółkę zasady rachunkowości, przy sporządzaniu
jednostkowych sprawozdań finansowych Dadelo S.A. stosuje się MSR od 2021 roku. Przygotowanie
danych źródłowych podlega sformalizowanym procedurom operacyjnym i akceptacyjnym, które
określają zakres kompetencji poszczególnych osób. Podsta danych wprowadzanych do Księgi
Głównej zapisy w dokumentach i Księgach Źródłowych. Dzięki stosowaniu systemu kontroli
wewnętrznej w zakresie prowadzenia rachunkowości i sprawozdawczości finansowej Spółka zapewnia
rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji finansowej i majątkowej.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
26 | S t r o n a
Zarząd ponosi odpowiedzialność za system kontroli wewnętrznej i zarządzanie ryzykiem oraz jego
skuteczność w odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych.
Spółka posiada dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości określające metody wyceny
aktywów i pasywów oraz ustalenia wyniku finansowego, a także sposób prowadzenia ksiąg
rachunkowych, systemu ochrony danych i ich zbiorów. Przygotowane sprawozdanie finansowe jest
formalnie zatwierdzane przez głównego księgowego, a następnie przez Zarząd Spółki.
W procesie sporządzania sprawozdań elementem kontrolnym jest weryfikacja sprawozdania
finansowego Spółki przez niezależnego biegłego rewidenta. Do zadań biegłego rewidenta należy w
szczególności: przegląd półrocznych sprawozdań finansowych oraz badanie sprawozdań rocznych.
Dane finansowe będące podstawą sprawozdań finansowych i raportów okresowych pochodzą ze
stosowanej przez Spółkę miesięcznej sprawozdawczości finansowej i operacyjnej prowadzonej za
pomocą systemu finansowo-księgowego. Przygotowanie sprawozdań finansowych i raportów
okresowych rozpoczyna się po akceptacji wyników z zakończonego okresu. W trakcie roku Zarząd i
Rada Nadzorcza analizują, oceniają i nadzorują uzyskane wyniki finansowe pod kątem zgodności z
przyjętymi założeniami planu budżetu opracowanymi zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości
Spółki.
Dadelo S.A. monitoruje istotne czynniki ryzyka prawnego, podatkowego, gospodarczego i
operacyjnego, które mają wpływ na kierunki działalności Spółki. Ponadto, przez Spółkę tworzone
rezerwy na podatek odroczony oraz urlopy.
4.4 AKCJE I AKCJONARIAT
4.4.1 Struktura akcjonariatu
W dniu 2 września 2020 r. Walne Zgromadzenie podjęło uchwałę o podziale Akcji na skutek
obniżenia ich wartości nominalnej („Podział Akcji”), zgodnie z którą wszystkie Akcje Spółki zostały
podzielone poprzez obniżenie wartości nominalnej każdej Akcji z 1,00 do 0,20 i zamianę jednej
Akcji Spółki o wartości nominalnej 1,00 zł na pięć Akcji Spółki o wartości nominalnej 0,20 zł każda.
Opisany powyżej Podział Akcji został zarejestrowany przez właściwy sąd rejestrowy w dniu 6 listopada
2020 r. Tym samym kapitał zakładowy Spółki wynosił 1.373.500 i składa się z 6.867.500 akcji zwykłych
na okaziciela serii A o wartości nominalnej 0,20 zł każda.
Dnia 19.08.2020 roku Nadzwyczajne walne zgromadzenie Spółki postanowiło wdrożyć
program motywacyjny dla kluczowych pracowników i osób zarządzających spółką. Program będzie
prowadzony w latach 2020-2022, przy czym akcje stanowiące wynagrodzenie z tytułu programu będą
przez spółkę emitowane w latach 2021-2023. Program zostanie przeprowadzony w drodze
wyemitowania przez zarząd spółki, w ramach kapitału docelowego łącznie 206 025 akcji na okaziciela
serii B, a następnie zostaną one zaoferowane do objęcia osobom uprawnionym z wyłączeniem prawa
poboru. W roku 2022 kluczowym pracownikom firmy zaoferowano łącznie 68 675 akcji serii B.
Wykaz akcjonariuszy posiadających co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na Walnym Zgromadzeniu
Dadelo S.A. przedstawiał się następująco:
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
27 | S t r o n a
Struktura akcjonariuszy posiadających co najmniej 5% w ogólnej liczbie głosów Jednostki dominującej na dzień 31 grudnia
2022 roku
Akcjonariusz
31.12.2022
31.12.2021
Liczba akcji
Udział w kapitale
zakładowym i w liczbie
głosów na walnym
zgromadzeniu w %
Liczba akcji
Udział w kapitale
zakładowym i w liczbie
głosów na Walnym
Zgromadzeniu w %
OPONEO.PL S.A.
6 867 500
59,18
6 867 500
59,89
ALIANZ POLSKA S.A.
722 224
6,22
0
0
SANTANDER TFI S.A.
577 664
4,98
577 664
5,04
GENERALI OFE
657 000
5,66
657 000
5,73
Pozostali
2 780 462
23,96
3 365 336
29,34
Razem
11 604 850
100
11 467 500
100
4.5 STATUT I WŁADZE STATUTOWE
4.5.1 Zmiana statutu
Zmiana Statutu Spółki wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia oraz wpisu do rejestru
przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
4.5.2 Walne Zgromadzenie
Walne Zgromadzenia odbywają się w siedzibie Spółki w Bydgoszczy. Walne Zgromadzenie Dadelo S.A.
obraduje jako zwyczajne lub nadzwyczajne. Zwołuje je Zarząd z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek
akcjonariuszy reprezentujących co najmniej pięć procent kapitału zakładowego Spółki zawierający
powód zwołania Zgromadzenia bądź na wniosek Rady Nadzorczej.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd Spółki corocznie, najpóźniej do 30
czerwca następnego roku obrotowego.
4.5.3 Rada Nadzorcza
Zasady powoływania i odwoływania
Rada Nadzorcza składa się z pięciu członków powoływanych i odwoływanych uchwałą Walnego
Zgromadzenia na wspólną kadencję trwającą 5 lat. Co najmniej dwóch członków Rady Nadzorczej
powinno spełniać kryterium niezależności w rozumieniu art. 129 Ustawy z dnia 11 maja 2017 roku o
biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Co najmniej jeden członek
Rady Nadzorczej powinien posiadać kwalifikacje w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań
finansowych. Co najmniej jeden członek Rady Nadzorczej powinien posiadać wiedzę i umiejętności z
zakresu branży, w której działa Spółka.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
28 | S t r o n a
Zarówno cała Rada Nadzorcza, jak i jej poszczególni członkowie mogą być w każdej chwili odwołani
przez Walne Zgromadzenie.
Jeżeli w wyniku wygaśnięcia mandatu członka Rady Nadzorczej przed upływem jego kadencji liczba
członków Rady Nadzorczej spadnie poniżej pięciu, Zarząd w terminie 14 dni zwołuje Nadzwyczajne
Walne Zgromadzenie w celu uzupełnienia składu Rady Nadzorczej w taki sposób, aby skład Rady
Nadzorczej odpowiadał określonym w Statucie wymaganiom.
Skład
31 grudnia 2022 roku w skład Rady Nadzorczej Dadelo S.A. wchodzili:
Dariusz Topolewski Przewodniczący Rady Nadzorczej,
Michał Butkiewicz – Członek Rady Nadzorczej,
Maciej Karpusiewicz Członek Rady Nadzorczej,
Lucjan Ciaciuch Członek Rady Nadzorczej,
Wojciech Małachowski – Członek Rady Nadzorczej
Kompetencje
Kompetencje Rady Nadzorczej zostały określone w Statucie Spółki.
Komitet Audytu
Rada Nadzorcza powołuje w drodze uchwały Komitet Audytu oraz uchwala regulamin Komitetu
Audytu, określający jego funkcje, zadania oraz zasady funkcjonowania.
Rada Nadzorcza powołuje spośród swojego grona i odwołuje członków Komitetu Audytu, w tym
Przewodniczącego Komitetu Audytu. Komitet Audytu składa się przynajmniej z trzech członków, w
tym z Przewodniczącego Komitetu Audytu.
Członkowie Komitetu Audytu, w tym Przewodniczący Komitetu Audytu, powinni spełniać kryterium
niezależności w rozumieniu art. 129 Ustawy z dnia 11 maja 2017 roku o biegłych rewidentach,
firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Co najmniej jeden Członek Komitetu Audytu
powinien posiadać kwalifikacje w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych. Co
najmniej jeden Członek Komitetu Audytu powinien posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu branży,
w której działa Spółka.
31 grudnia 2022 roku i na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania w skład Komitetu Audytu
wchodzili:
Lucjan Ciaciuch Przewodniczący Komitetu Audytu,
Wojciech Małachowski – Członek Komitetu Audytu,
Michał Butkiewicz – Członek Komitetu Audytu.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
29 | S t r o n a
Michał Butkiewicz jest członkiem Rady Nadzorczej Spółki od stycznia 2018 r. oraz Członkiem Komitetu
Audytu od października 2020 r. Pan Butkiewicz posiada wieloletnie doświadczenie w kierowaniu
różnymi obszarami przedsiębiorstw. W latach 1992-2008 pracował przy wdrażaniu projektów
strategicznych dla PKO Bank Polski S.A., GCB Centrostal Bydgoszcz S.A. oraz Bank Pocztowy S.A. Pan
Butkiewicz posiada również udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu działalności w branży
e-commerce, zdobyte w spółce Oponeo, w której od września 2008 r. pełni funkcję członka zarządu i
dyrektora finansowego. W Oponeo Pan Butkiewicz zajmuje się m.in. nadzorem nad finansami,
księgowością, HR, administracją, logistyką i magazynowaniem.
Wojciech Małachowski jest członkiem Rady Nadzorczej Spółki oraz Członkiem Komitetu Audytu od
października 2020 r.
Pan Małachowski posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego i
finansowego. W latach 1994-2017 prowadził własną działalność gospodarczą MW Pośrednictwo
Ubezpieczeniowe, w ramach której świadczył usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego i finansowego
dla AIG Amplico Life S.A., Pramerica S.A., Warta S.A., RB Expert S.A. i PDK S.A. Od 2018 r. zajmuje
stanowisko Dyrektora Struktury w Generali Finance sp. z o.o. Wojciech Małachowski ukończył
Wydział Mechaniczny Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, uzyskując tytuł magistra
inżyniera. Zgodnie z oświadczeniem złożonym Spółce, spełnia kryteria niezależności.
Lucjan Ciaciuch jest członkiem Rady Nadzorczej Spółki oraz Przewodniczącym Komitetu Audytu od
października 2020 r. Pan Ciaciuch posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie finansów. W latach
1977-1979 pełnił funkcję inspektora w Wydziale Finansowym Urzędu Miejskiego w Bydgoszczy, a
następnie w latach 1979-1982 w Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy. W 1983 r. pełnił funkcję
Starszego Komisarza Skarbowego w Izbie Skarbowej w Bydgoszczy. W latach 1983-1991 obejmował
stanowisko Dyrektora Wydziału Finansowego w Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy. Od 1991 do
1995 był zastępcą prezesa, dyrektorem ds. finansowych w PBPP Piecobudowa-Bydgoszcz. W latach
1995-2011 sprawował funkcję biegłego rewidenta w Uni-Rach-Plus sp. z o.o. Od 2011 r. prowadzi
własną firmę audytorską Uni-Rach-Audyt L. Ciaciuch. Lucjan Ciaciuch ukończył Wydział Prawa i
Administracji na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, uzyskując tytuł magistra
administracji. Posiada uprawnienia biegłego rewidenta wpisanego na listę podmiotów uprawnionych
do badania sprawozdań finansowych pod numerem ewidencyjnym 500/4802 oraz kwalifikacje na
syndyka i likwidatora przedsiębiorstw. Zgodnie z oświadczeniem złożonym Spółce, spełnia kryteria
niezależności oraz posiada wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań
finansowych.
W Spółce przestrzegane przepisy dotyczące powołania, składu i funkcjonowania Komitetu Audytu,
w tym dotyczące spełnienia przez członków Komitetu Audytu kryteriów niezależności oraz wymagań
odnośnie do posiadania wiedzy i umiejętności z zakresu branży, w której działa Spółka, jak również
w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych.
Powołany w Spółce Komitet Audytu wykonywał i wykonuje zadania Komitetu Audytu przewidziane w
obowiązujących przepisach. W roku 2022 zarówno Komitet Audytu jak i Rada Nadzorcza odbyły 2
posiedzenia.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
30 | S t r o n a
4.5.4 Zarząd
Zasady powoływania i odwoływania
Zgodnie ze statutem, Członków zarządu powołuje i odwołuje Rada Nadzorcza. Członek zarządu może
być odwołany lub zawieszony w czynnościach także przez Walne Zgromadzenie.
Skład
Zgodnie ze Statutem Zarząd jest jedno- lub wieloosobowy. Członkowie Zarządu powoływani i
odwoływani uchwałą Rady Nadzorczej, która powierza funkcję Prezesa Zarządu jednemu z nich w
drodze głosowania. Kadencja Zarządu jest wspólna i trwa pięć lat.
31 grudnia 2022 roku Zarząd DADELO S.A. stanowili:
Ryszard Zawieruszyński – Prezes Zarządu,
Wojciech Topolewski Członek Zarządu,
Jacek Zieziulewicz Członek Zarządu,
Kompetencje
Zarząd Spółki jest uprawniony i obowiązany do podejmowania wszelkich decyzji wiążących się z
operatywnym zarządzaniem sprawami Dadelo S.A. z dopełnieniem należytej staranności.
4.5.5 Wynagrodzenia władz statutowych
Wynagrodzenie i warunki umów z członkami Zarządu i członkami Rady Nadzorczej
Członkowie Zarządu zatrudnieni są, co do zasady, na podstawie powołania. W roku 2022 skład
Zarządu nie zmienił się w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Poniższa tabela przedstawia wynagrodzenie oraz inne świadczenia otrzymywane całego Zarządu od
Spółki za lata 2021-2022 (bez względu na podstawę takiego wynagrodzenia).
Członek Zarządu
01.01.2022-31.12.2022
01.01.2021-31.12.2021
Z tytułu pełnienia
funkcji w Zarządzie
Z tytułu umowy o
pracę w Spółce
Z tytułu pełnienia funkcji
w Zarządzie
Z tytułu umowy o pracę
w Spółce
Zarząd – łącznie 3 osoby
1 471 591
120 000
1 303 653
60 000
Członek Rady Nadzorczej
01.01.2022-31.12.2022
01.01.2021-31.12.2021
Z tytułu pełnienia funkcji w
Radzie Nadzorczej
Z tytułu umowy o
pracę w Spółce
Z tytułu pełnienia
funkcji w Radzie
Nadzorczej
Z tytułu umowy o
pracę w Spółce
Rada Nadzorcza - łącznie
66 800
0
0
0
Łączna wartość świadczeń otrzymanych od Spółki przez wyżej wymienionych członków Zarządu za rok
zakończony 31 grudnia 2022 r. wyniosła 1 471 591 zł, natomiast za rok zakończony 31 grudnia 2021 r.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
31 | S t r o n a
wyniosła 1 303 653 zł. Świadczenia te obejmowały wynagrodzenia z tytułu powołania do pełnienia
funkcji członka Zarządu oraz umowy o pracę.
Poza świadczeniami opisanymi powyżej w Spółce nie występują świadczenia warunkowe lub
odroczone przysługujące członkom Zarządu, z wyjątkiem świadczeń określonych w umowach
regulujących zasady uczestnictwa w Programie Motywacyjnym.
Program motywacyjny
W dniu 19 sierpnia 2020 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę nr 1 w
sprawie ustanowienia w Spółce programu motywacyjnego (która została zmieniona uchwałą nr 2
Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia 2 września 2020 r. w sprawie zmiany Uchwały
nr 1 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Dadelo S.A. z siedzibą w Bydgoszczy z dnia 19 sierpnia
2020 r. w sprawie ustanowienia w Spółce programu motywacyjnego) („Uchwała w Sprawie
Programu”), w związku z którą, w Spółce ustanowiony został program motywacyjny („Program”),
którego celem jest stworzenie nowych, efektywnych instrumentów motywacyjnych dla osób, które są
odpowiedzialne za rozwój Spółki, jak również zapewnienie wysokiego poziomu i stałości kadry
zarządzającej poprzez trwałe związanie ich ze Spółką, co finalnie powinno doprowadzić do
maksymalizacji zysków Spółki oraz podniesienia jej wartości.
Uczestnikami Programu będą osoby kluczowe dla Spółki (w tym członkowie organów), istotne z punktu
widzenia realizacji strategii Spółki, po zawarciu ze Spółką umowy uczestnictwa w Programie.
Program zostanie przeprowadzony w drodze wyemitowania przez Spółkę w ramach kapitału
docelowego łącznie nie więcej niż 206.025 akcji zwykłych na okaziciela serii B o wartości nominalnej
0,20 każda, a następnie zaoferowania tych akcji beneficjentom Programu, z wyłączeniem prawa
poboru dotychczasowych akcjonariuszy. Zarząd będzie podejmował decyzję o emisji akcji w ramach
Programu nie częściej niż raz w roku obrotowym następującym po roku, za który beneficjentom
Programu przyznawane jest wynagrodzenie w ramach Programu.
Osoby uprawnione uzyskają prawo do wynagrodzenia w ramach Programu, tj. akcje zostaną
zaoferowane do objęcia beneficjentom Programu wyłącznie w przypadku wzrostu rocznych
przychodów wykazanych w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym Spółki o wartość nie mniejszą
niż wskazana w regulaminie Programu, przy zachowaniu wskaźnika EBITDA na poziomie nie mniejszym
niż wskazany w regulaminie Programu.
Uprawnionymi do objęcia akcji emitowanych w ramach Programu będą wyłącznie osoby uprawnione,
które będą pozostawać ze Spółką w stosunku pracy, zlecenia lub innym podobnym stosunku prawnym
(w tym będą członkami organów Spółki) na dzień przypadający w kolejnym roku obrotowym,
określonym w regulaminie Programu oraz spełniające pozostałe kryteria określone w ramach
Programu.
Program prowadzony będzie w Spółce sukcesywnie w latach 2020-2022, przy czym akcje stanowiące
wynagrodzenie z tytułu Programu Spółka planuje emitować w latach 2021-2023.
Akcje emitowane w ramach Programu będą objęte okresowym zakazem zbywania.
Intencją Rady Nadzorczej jest przydzielenie po 1/3 liczby akcji w każdym z 3 lat okresu Programu, przy
czym za pierwszy rok jako kryterium przydziału Rada Nadzorcza planuje przyjąć powodzenie pierwszej
oferty publicznej akcji Spółki, zaś w kolejnych latach przyjąć szczegółowe kryteria w postaci wskaźników
ekonomicznych.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
32 | S t r o n a
Program zostanie wyceniony i ujęty w księgach zgodnie z zasadami Międzynarodowych Standardów
Sprawozdawczości Finansowej („MSSF”) (Spółka w tym zakresie zdecydowała się stosować zasady
MSR). Łączna wycena programu wynosi ok. 82 tys. zł. W roku 2022 kluczowym pracownikom firmy
zaoferowano łącznie 68675 akcji serii B. Na 31 grudnia 2022 roku kapitał z wyceny programu
motywacyjnego wynosi 54 tys. zł.
4.6 INFORMACJA ZARZĄDU O WYBORZE FIRMY AUDYTORSKIEJ PRZEPROWADZAJĄCEJ
BADANIE ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Zarząd Dadelo S.A., na podstawie oświadczenia Rady Nadzorczej Dadelo S.A. informuje, iż wybór
firmy audytorskiej do badania rocznego jednostkowego sprawozdania finansowego Spółki odbył się
zgodnie z obowiązujący prawem oraz:
Firma audytorska przeprowadzająca badanie sprawozdań finansowych Spółki za 2022 rok na
podstawie umowy nr 006/2022/PIE z dnia 13 czerwca 2022 roku, tj. HLB M2 Audit PIE sp. z
o.o. (dalej: „Firma Audytorska”), została przez Radę Nadzorczą wybrana zgodnie z
obowiązującymi przepisami, w tym dotyczącymi wyboru i procedury wyboru firmy
audytorskiej.
Firma Audytorska oraz członkowie zespołu wykonującego badanie spełniali warunki do
sporządzenia bezstronnego i niezależnego sprawozdania z badania sprawozdań finansowych
Spółki za 2022 rok zgodnie z obowiązującymi przepisami, standardami wykonywania zawodu
i zasadami etyki zawodowej.
W Spółce są przestrzegane obowiązujące przepisy związane z rotacją firmy audytorskiej i
kluczowego biegłego rewidenta oraz obowiązkowymi okresami karencji.
Spółka posiada politykę w zakresie wyboru firmy audytorskiej oraz politykę w zakresie
świadczenia na rzecz Spółki przez firmę audytorską, podmiot powiązany z firmą audytorską
lub członka jego sieci dodatkowych usług niebędących badaniem, w tym usług warunkowo
zwolnionych z zakazu świadczenia przez firmę audytorską.
Główne założenia polityki wyboru firmy audytorskiej:
- w zakresie wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania badania sprawozdania
finansowego DADELO S.A. przyjmuje się następujące zasady wyboru: a) wybór dokonywany
jest zgodnie z § 18 pkt. 7 lit. m Statutu Spółki; b) firma audytorska do przeprowadzania
badania sprawozdania finansowego musi spełniać warunki niezależności określone w art. 69
do 73 u o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym.
- firmę audytorską wybiera Rada Nadzorcza z firm rekomendowanych przez Komitet Audytu.
- procedura i wybór firmy audytorskiej powinny być dokonane z odpowiednim
wyprzedzeniem, aby wyeliminować ryzyko naruszenia niezależności i dochować innych
obostrzeń wynikających z przepisów prawa, a jednocześnie by zapewnić odpowiednią jakość
badań i udział firmy audytorskiej w niezbędnych czynnościach.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
33 | S t r o n a
- firma audytorska nie może przeprowadzać badania sprawozdania finansowego za okres nie
dłuższy niż 5 kolejnych lat z tym, że kluczowy biegły rewident firmy audytorskiej nie może
przeprowadzać badania dłużej niż przez 5 kolejne lata.
- wybrana firma audytorska przeprowadza przegląd śródroczny i sprawozdanie finansowe za
zakończony rok obrotowy.
- wyboru dokonuje się z firm składających oferty, jak również zaproszonych do złożenia ofert,
biorąc pod uwagę: a) ich dotychczasowe doświadczenie w zakresie badania sprawozdań
finansowych; b) posiadane doświadczenie i zaplecze kadrowe; c) doświadczenie w badaniu
firm o podobnej specyfice działalności jak DADELO S.A.; d) możliwości techniczne
przeprowadzania badania w oczekiwanym przez DADELO S.A. terminie; e) cenę usługi
badania sprawozdania finansowego.
Informacje o wynagrodzeniu firmy audytorskiej, wypłaconym lub należnym za rok obrotowy
Wynagrodzenie podmiotu uprawnionego do badania
sprawozdań finansowych ( tys. zł.)
31.12.2022
31.12.2021
Badanie rocznego sprawozdania finansowego
35
30
Inne usługi poświadczające, w tym przegląd sprawozdania finansowego
24
20
Usługi doradztwa podatkowego
0
0
Pozostałe usługi
0
0
Razem
59
50
Za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 roku kwota wynagrodzenia na rzecz firmy audytorskiej z
tytułu badania i przeglądu sprawozdań finansowych oraz pozostałych usług pokrewnych wynosiła 59
tys. zł netto.
Za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 roku kwota wypłaconego wynagrodzenia na rzecz firmy
audytorskiej z tytułu badania i przeglądu sprawozdań finansowych oraz pozostałych usług
pokrewnych wynosiła 50 tys. zł netto
W okresie objętym badaniem Spółka nie korzystała z usług firmy audytorskiej innych niż wskazano
powyżej.
5 RYZYKA FINANSOWE
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
34 | S t r o n a
Informacje na temat zarządzania ryzykiem finansowym
Czynniki ryzyka finansowego
Spółka jest narażona na różne rodzaje ryzyka finansowego, w tym ryzyko zmiany cen zapasów,
ryzyko zmiany kursów walut, ryzyko zmiany stóp procentowych, ryzyko zakłócenia przepływów
środków pieniężnych, ryzyko płynności i ryzyko kredytowe. Zarząd obserwuje sytuację na rynkach
finansowych i w miarę możliwości podejmuje działania mające na celu minimalizację ryzyka.
Ryzyko zmiany cen zapasów
Spółka prowadzi długofalowy plan zakupów zapasów, intencjonalnie wydłużany jest cykl rotacji
zapasów w zamian za możliwie najbardziej obniżony koszt nabycia zapasów.
Ryzyko stóp procentowych
Spółka nie zawiera terminowych transakcji stopy procentowej w oparciu o tzw. kontrakty FRA (ang.
Forward Rate Agreement).
Ryzyko zakłócenia przepływów środków pieniężnych
Charakter prowadzonej działalności Spółki sam w sobie stanowi zabezpieczenie przepływu
środków pieniężnych. Około 94% klientów Spółki to osoby fizyczne, które płacą od razu przy dokonaniu
zakupów. Natychmiastowe płatności stanowią około 80% ogółu płatności dokonywanych na rzecz
Spółki. Termin spłaty zobowiązań Spółki stanowi jedną z determinant podejmowania współpracy
handlowej.
Ryzyko płynności
Aby zabezpieczyć się przed utratą płynności finansowej, Spółka zawarła w dniu 20 września
2019 r. umowę wielocelowej linii kredytowej z BNP Paribas na kwotę 5 mln zł. Spółka w roku 2022 nie
korzystała z linii kredytowej. Spółka zmniejsza ryzyko płynności finansowej ustalając możliwie zbieżne
terminy płatności wobec dostawców i terminy należności od odbiorców.
Ryzyko zmiany kursów walut
Spółka dokonuje zakupów w walutach obcych (głównie euro oraz dolarach). Szczególnie dynamiczna
zmiana kursu USDPLN powoduje znaczne ryzyko w wycenie zakupionego towaru. Decyzje o zakupie
towaru za obce waluty zawsze powiązane są z zakupem waluty pod konkretną transakcję. Spółka nie
korzystała z opcji walutowych lub transakcji forward.
Ryzyko kredytowe
Polityka zabezpieczenia przed ryzykiem kredytowym opiera się na wewnętrznych procedurach
ustalania kredytów kupieckich w oparciu o przeprowadzaną weryfikację odbiorców i ich zdolności
kredytowej. Spółka efektywnie monitoruje należności.
Sprawozdanie z działalności za rok 2022
35 | S t r o n a
W ocenie zarządu powyższe zabezpieczenia ryzyka finansowego są wystarczające.
Ryszard Zawieruszyński Wojciech Topolewski Jacek Zieziulewicz
Prezes Zarządu Członek Zarządu Członek Zarządu
Bydgoszcz, dnia 05 kwietnia 2023 r.