Sprawozdanie Grupy Kapitowej ZPUE S.A. na temat informacji
niefinansowych za rok 2022
Zakres raportu
Niniejsze sprawozdanie niefinansowe zostało sporządzone zgodnie z art. 55 Ustawy o
rachunkowości z dnia 29 września 1994 r.
Sprawozdanie prezentuje
informacje niefinansowe
dotyczące Grupy Kapitałowej ZPUE S.A. za okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.
Włoszczowa, kwiecień 2023 r.
2
Spis treści
1.
ZPUE S.A. PATRZY Z ENERGIĄ W PRZYSZŁOŚĆ ......................................................... 3
1.1
Z energią w przyszłość .................................................................................................. 3
1.2
Profil działalności ZPUE S.A.
..............................................................................................
4
1.3
ZPUE S.A w Polsce i na świecie
.........................................................................................
5
1.4
Nasz wpływ na gospodarkę
.................................................................................................
7
1.5
Struktura zarządzania – skład organów
...........................................................................
7
1.6
Struktura akcjonariatu ZPUE S.A. .............................................................................. 8
1.7
Zarządzanie ryzykiem
...........................................................................................................
9
1.8
Informacje RPEiR nr 2020/852 .................................................................................. 10
2.
DZIAŁAMY Z ENERGIĄ...................................................................................................... 11
2.1
Nasza strategia .......................................................................................................... 11
2.2
Strategia zrównoważonego rozwoju
...............................................................................
11
2.3
Etyka........................................................................................................................... 12
2.4
Dialog ......................................................................................................................... 13
2.5
Łańcuch wartości
.................................................................................................................
14
2.6 Innowacyjność i rozwój
.....................................................................................................
17
3.
KLIENCI ............................................................................................................................ 17
3.1
Nasi Klienci ................................................................................................................ 17
3.2
Odpowiedzialność za produkty
........................................................................................
18
3.3. Serwis ....................................................................................................................... 19
4.
PRACOWNICY ................................................................................................................. 21
4.1
Struktura zatrudnienia (DANE NA DZIEŃ 31.12.2022)
.................................................
21
4.2. Dla pracownika ........................................................................................................ 21
4.3
Kultura dialogu .......................................................................................................... 21
5.
SPOŁECZEŃSTWO
....................................................................................................................
22
5.1
Fundacja „Jesteśmy Blisko“
.............................................................................................
22
5.2
Sponsoring sportowy ............................................................................................... 23
5.3
Współpraca z uczelniami
...................................................................................................
23
6.
DBAMY O PRZYRODĘ, NIE ZAPOMINAMY O JAKOŚCI
....................................................
24
6.1 Zintegrowany system zarządzania środowiskiem i jakością
....................................
24
6.2.
Polityka środowiska
...........................................................................................................
24
6.3.
Środowiskowa odpowiedzialność za produkty i recycling
.......................................
25
6.4
Kontrola zużycia i emisje
...................................................................................................
25
6.4.1
Emisje do atmosfery w roku 2022................................................................... 26
3
1.
ZPUE S.A. PATRZY Z ENERGIĄ W PRZYSZŁOŚĆ
1.1
Z energią w przyszłość
Szanowni Państwo,
z przyjemnością prezentuję raport niefinansowy
Gr u py K a p i t a ł o w e j
ZPUE S.A.
za rok 2022.
Niniejszy raport jest
sprawozdaniem z odpowiedzialnego działania w biznesie, społeczeństwie, a
także w środowisku.
Michał Wypychewicz
Prezes Zarządu ZPUE S.A.
4
1.2 Profil działalności ZPUE S.A.
Jesteśmy jednym z wiodących w Polsce producentów urządzeń elektroenergetycznych do
rozdziału
energii elektrycznej.
Produkujemy oraz dostarczamy nowoczesne rozwiązania i systemy do zasilania linii kablowych i
napowietrznych przystosowane do pracy w inteligentnych sieciach Smart Grid, w szczególności
Klientom z branży
przemysłowej, infrastrukturalnej i transportowej:
Magazyny energii,
Stacje ładowania samochodów elektrycznych,
Kontenerowe stacje transformatorowe,
Rozdzielnice średniego napięcia,
Rozdzielnice niskiego napięcia,
Słupowe stacje transformatorowe,
Aparaturę do linii napowietrznych.
Realizujemy dostawy instalacji elektroenergetycznych w nowych oraz modernizowanych
obiektach energetyki, a także oferujemy generalne wykonawstwo w zakresie energetycznym dla
obiektów użyteczności publicznej. Zapewniamy optymalny i profesjonalny serwis systemów
zasilania.
5
1.3 ZPUE S.A. w Polsce i na świecie
6
7
1.4 Nasz wpływ na gospodarkę
Nasze rozwiązania i systemy zasilają setki tysięcy obiektów w całej Polsce
1.5 Struktura zarządzania - skład organów
Skład Zarządu ZPUE S.A. według stanu na dzień 31 grudnia 2022 r.:
1) Michał Wypychewicz – Prezes Zarządu
2) Krzysztof Jamróz – V-ce Prezes Zarządu
3) Michał Stępień – V-ce Prezes Zarządu
4) Tomasz Gajos – Członek Zarządu
5) Wojciech Marcinkowski – Członek Zarządu
W okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia dzisiejszego nie dokonywano zmian w składzie Zarządu.
Skład Rady Nadzorczej ZPUE S.A. według stanu na dzień 31 grudnia 2022 r.:
1) Bogusław Wypychewicz – Prezes Rady Nadzorczej
2) Małgorzata Wypychewicz – Zastępca Prezesa Rady Nadzorczej
3) Katarzyna Wypychewicz – Członek Rady Nadzorczej
4) Jarosław Myjak – Członek Rady Nadzorczej
5) Antoni Różowicz – Członek Rady Nadzorczej
8
W okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia dzisiejszego nie dokonywano
zmian w składzie Rady
Nadzorczej.
Członkowie Zarządu, w ramach pełnionych funkcji, są zobowiązani do informowania Rady
Nadzorczej
o każdym konflikcie interesów w związku z pełnioną funkcją lub o możliwości jego
powstania.
1.6 Struktura akcjonariatu ZPUE S.A.
Tabela: Akcjonariat ZPUE S.A. według stanu na dzień 31.12.2022 r.
Akcjonariusz Liczba i rodzaj akcji
Udział w
ogólnej
liczbie akcji
(%)
Liczba
głosów
Udział w
ogólnej liczbie
głosów (%)
Bogusław Wypychewicz (posiadający akcje ZPUE S.A.
wspólnie z małżonką Małgorzatą Wypychewicz za
pośrednictwem spółek Koronea sp. z o.o. i Koronea
Investment S.à r.l.)
100.000 akcji imiennych
uprzywilejowanych serii A
688.189 akcji zwykłych na
okaziciela
56,3% 1.188.189 66,01%
Michał Wypychewicz
1 akcja imienna zwykła serii G
1000 akcji zwykłych na okaziciela
0,071% 1001 0,06%
ZPUE S.A. (akcje własne bez prawa głosu)
610.811 akcji zwykłych na
okaziciela
43,63% 610.811 33,93%
Razem 1 400 001 akcji 100% 1 800 001 100%
Wykres: Struktura akcjonariatu według udziału w ogólnej liczbie akcji (%).
9
Wykres: Struktura akcjonariatu według udziału w ogólnej liczbie głosów na WZA (%).
1.7 Zarządzanie ryzykiem
Zależy nam na skutecznym zarządzeniu ryzykiem począwszy od bezpieczeństwa i higieny
pracy, poprzez skutki społeczne oraz środowiskowe naszej działalności biznesowej.
Zarządzanie
ryzykiem w naszej firmie realizujemy poprzez monitorowanie 100% obszaw naszego
funkcjonowania. Szczegółowe analizy rynku pozwalają na ograniczenie ryzyka płynącego z
rozwoju naszej działalności. Analizujemy na bieżąco zmieniające się środowisko biznesowe,
zarówno w skali światowej, jak i krajowej. Szczelną wagę przywiązujemy do aspektów
produkcyjnych, rynkowych, środowiskowych, finansowych i politycznych, mając na względzie
międzynarodową skalę
prowadzonego biznesu.
Zewnętrzny audyt norm PN-EN ISO 9001, PN-EN ISO oraz PN-EN ISO 45001 z czerwca
2022 r. wykazał, że stosujemy i skutecznie rozwijamy system zarządzania w
obszarach:
Polityki celów i ich realizacji w organizacji;
Procesów istniejących w systemie zarządzania i ich interakcji;
Zarządzania dokumentacją systemową;
Systemu zapisów;
Zarządzania zasobami;
10
Pomiarów i analiz;
Procesu ciągłego doskonalenia
.
Patrzymy na ryzyko z perspektywy całej organizacji to nasz priorytet!
Po zdefiniowaniu problemów szukamy ich rozwiązań;
Angażujemy się do działania w sytuacjach zagrożenia.
Zarządzanie przez jakość
Spełniamy międzynarodowe standardy zarządzania jakością ISO 9001 oraz system zarządzania
środowiskowego ISO 14001 i BHP ISO 45001. Poprzez spełnianie wymow tych norm stale
doskonalimy proces zarządzania i wzmacniamy stabilność naszych procew we wszystkich
obszarach firmy. Jednocześnie dbamy o środowisko - lepiej zarządzamy czynnikami ryzyka w zakresie
jego ochrony, optymalizujemy dobór suroww, materiałów, produktów i chcemy poprawiać
efektywności ich zużycia oraz zmniejszać ilości odpadów, a także doskonalimy system
zarządzania BHP, w tym eliminowanie zagrożeń i ograniczenia ryzyka w zakresie BHP.
1.8 Informacje RPEiR nr 2020/852
Nasze produkty w trosce o środowisko
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 definiuje 6 celów
środowiskowych, z których w sprawozdaniu niefinansowym za rok 2022 skupiamy się zgodnie z
zaleceniami na
pierwszych dwóch:
1.
Łagodzenie zmian klimatu
2.
Akceptacja zmian klimatu
W roku 2022 blisko 30% naszej
sprzedaży to produkty dla Odnawialnych Źródeł Energii. Liczby te
wpisują się w filozofię
i cele Zielonego Europejskiego Ładu.
Dwa cele główne EZŁ:
1.
Zmniejszenie do 2050 roku śladu węglowego.
2.
Zmniejszenie śladu środowiskowego poprzez wprowadzenie Gospodarki o Obiegu
Zamkniętym.
W roku 2022 rozwijaliśmy rynkową ofertę naszego nowego produktu stacje
ładowania samochodów elektrycznych. Skutecznie rozwijamy również naszą
ofertę magazynów energii.
Jednym z przykładów naszej realizacji jest farma fotowoltaiczna w Ręczynie w województwie
11
dolnośląskim. Dla 70 hektarowej farmy dostarczyliśmy 72 stacje transformatorowe o mocy 1 MW.
Urządzenia wyposażone są w rozdzielnice SN i nN.
Punkty wyjścia oraz założenia dla dokumentów (RPEiR nr 2020/852): „Nie powinno się
kwalifikować działalności gospodarczej jako zrównoważonej środowiskowo, jeśli przynosi ona
więcej szkód niż korzyści dla środowiska.
2.
DZIAŁAMY Z ENERGIĄ
2.1 Nasza strategia
RAZEM POBUDZAMY POSTĘP
W ramach głównych założeń, obok ambitnych celów finansowych i
geograficznych, jakie sobie
postawiliśmy, uporządkowaliśmy naszą wewnętrzną strukturę, by zwiększyć
sprawność i
efektywność organizacji. W centrum zmian, które wprowadziliśmy i których nadal
dokonujemy jest CZŁOWIEK – nasz Klient, Dostawca, Pracownik.
MISJA
Wspieramy rozwój naszych Klientów dostarczając nowoczesne i kompleksowe rozwiązania
elektroenergetyczne
WIZJA
Bycie krajowym liderem i znaczącym uczestnikiem na wybranych rynkach zagranicznych
w
branży elektroenergetycznej
WARTOŚCI
Zaangażowanie Kreatywność Orientacja na Klienta Profesjonalizm Współpraca
Identyfikacja z firmą
2.2 Strategia zrównoważonego rozwoju
Ambitne cele zrównoważonego rozwoju
25 września 2015 roku Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęło
Rezolucję
pt. „Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030”.
Źdło:
www.unic.un.org.pl/files/164/Agenda%202030_pl_2016_ostateczna.pdf
Dokument stał się drogowskazem oraz źródłem inspiracji dla uporządkowanego i
zaplanowanego podej
ścia do zrównoważonego rozwoju dzięki zawartej w dokumencie
liście 17 celów. Wybraliśmy z
niej sześć obszarów, które są związane z naszą działalnością
12
i traktujemy je jako zobowiązanie na
najbliższe lata.
SZEŚĆ OBSZARÓW ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU ZWIĄZANYCH Z
DZIAŁALNOŚCIĄ ZPUE S.A.
1. ZAPEWNIĆ WSZYSTKIM DOSTĘP DO ŹRÓDEŁ STABILNEJ, ZRÓWNOWAŻONEJ I NOWOCZESNEJ
ENERGII PO
PRZYSTĘPNEJ CENIE
2. PROMOWAĆ STABILNY, ZRÓWNOWAŻONY I INKLUZYWNY WZROST GOSPODARCZY, PEŁNE I
PRODUKTYWNE ZATRUDNIENIE ORAZ GODNĄ PRACĘ DLA WSZYSTKICH LUDZI
3. BUDOWAĆ STABILNĄ INFRASTRUKTURĘ, PROMOWAĆ ZRÓWNOWAŻONE UPRZEMYSŁOWIENIE
ORAZ
WSPIERAĆ INNOWACYJNOŚĆ
4. UCZYNIĆ MIASTA I OSIEDLA LUDZKIE BEZPIECZNYMI, STABILNYMI, ZRÓWNOWAŻONYMI ORAZ
SPRZYJAJĄCYMI WŁĄCZENIU SPOŁECZNEMU
5. ZAPEWNIĆ WZORCE ZRÓWNOWAŻONEJ KONSUMPCJI I PRODUKCJI
6. WZMOCNIĆ ŚRODKI WDRAŻANIA I OŻYWIĆ GLOBALNE PARTNERSTWO NA RZECZ
ZRÓWNOWAŻONEGO
ROZWOJU
2.3 Etyka
W każdej działalności konieczne jest oparcie się na fundamentalnych zasadach. W naszym
przypadku to transparentność, etyka, działanie zgodne z zasadami fair play.
W ZPUE S.A. obowiązuje Kodeks Postępowania dla Dostawców oraz Kodeks etyki dla
pracowników.
KODEKS POSTĘPOWANIA DLA DOSTAWCÓW
To zbiór naszych minimalnych wymagań wobec dostawców towarów, usług lub świadczeń w
ramach łańcucha dostaw, w zakresie postępowania zgodnego z prawem, wartościami oraz
zasadami odpowiedzialności społecznej. W ramach Kodeksu dostawców uwzględniliśmy zasadę,
że dostawca prowadzi swoją działalność w sposób uczciwy i etyczny. Zgodnie z przyjętą zasada,
dostawca nie stosuje żadnych form korupcji czy przekupstwa, zarówno w kontaktach z
urzędnikami państwowymi, funkcjonariuszami publicznymi, klientami, jak i partnerami
biznesowymi, a także nie przekazuje żadnego rodzaju niewłaściwych lub niestosownych płatności,
korzyści, gratyfikacji na rzecz innych osób lub podmiotów.
KODEKS ETYKI
13
Wyznacza minimalne standardy zachowania obowiązujące wszystkich pracowników. W oparciu o
ten dokument wszelkie decyzje biznesowe podejmowane z zachowaniem uczciwości i
rzetelności, na podstawie obiektywnych czynników, takich jak koszt, jakość, wartość, obsługa i
możliwość realizacji zobowiązań. Ponadto w myśl Kodeksu Etyki wszyscy pracownicy zobowiązani
są unikać wszelkich działań lub powiązań, które mogłyby być niezgodne lub wydają się niezgodne
z interesami Grupy. Spółka uruchomiła również dające możliwość przesłania anonimowych
zgłoszeń kanały powiadamiania, dla działających w dobrej wierze sygnalistów, którzy podlegają
ochronie.
PROCEDURA COMPLIANCE
Procedura Compliance została wprowadzona w celu zapewnienia nadzoru nad przestrzeganiem
prawa i przepisów wewnętrznych Spółki, a także przyjętych przez Spółkę standardów
postępowania, w tym zapewnienia uczciwości w działaniu i utrzymanie dobrej reputacji Spółki,
lojalności wobec klientów, Dostawców, jak również eliminację ryzyka utraty kapitału zaufania do
Spółki. Dokument dotyczy wszystkich pracowników, w tym władz Spółki, niezależnie od formy
zatrudnienia, czy współpracy.
Compliance w ZPUE S.A. to system zarządzania zgodnością ze wszystkimi obowiązkami
organizacji oraz ich regulacjami, promowanie prewencji zgodności i jej adaptacja. Compliance to
zapewnienie przestrzegania nakazów oraz niełamanie zakazów, ustanowionych przepisami
powszechnie obowiązującego prawa. Jest w Spółce traktowany jako niezbędny element
prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa w przestrzeni prawno-ekonomicznej oraz
etycznej.
Compliance Officer - Inspektor ds. Nadzoru nad przestrzeganiem przepisów wewnętrznych Spółki
dotyczących przestrzegania prawa, a także przyjętych przez Spółkę standardów postępowania
dotyczących przestrzegania prawa i etyki biznesu, powołany uchwałą Zarządu Spółki. W ramach
wykonywanych obowiązków Compliance Officer podejmuje działania polegające na
minimalizowaniu ryzyka braku zgodności działań przedsiębiorstwa.
2.4 Dialog
W trosce o transparentność dzialności oraz przejrzystość dziań ZPUE S.A. prowadzi
wielopłaszczyznowy dialog zarówno z otoczeniem zewnętrznym jak i wewnątrz organizacji. Korzystamy
przy tym z wielu dostępnych narzędzi, zawno tradycyjnych jak i wykorzystujących najnowsze
14
zdobycze teleinformatyki.
PRACOWNICY I ICH RODZINY
Newsletter w wersji papierowej i elektronicznej, portal wewnętrzny dla pracowników, sieć tablic
informacyjnych z ogłoszeniami, program racjonalizatorski IDEA, zabawa choinkowo-karnawałowa
dla dzieci pracowników, samoobsługowe kioski pozwalające pracownikom produkcji na
korzystanie z
wewnętrznego portalu HR, piknik integracyjny dla pracowników i ich rodzin
KLIENCI
Strona internetowa, spotkania i konferencje, targi branżowe, media, media społecznościowe,
katalogi.
Magazyn SMART, uczestnictwo naszych ekspertów w programach na żywo w radiu i
telewizji.
DOSTAWCY, FIRMY WSPÓŁPRACUJĄCE
Kontakt bieżący, media społecznościowe, spotkania, audyty, kwartalnik SMART.
LOKALNA SPOŁECZNOŚĆ
Działalność Fundacji „Jesteśmy Blisko”, spotkania z przedstawicielami samorząw,
media społecznościowe, sponsoring klubów sportowych: Raków Częstochowa, Hetman
Włoszczowa i DEKO Włoszczowa,
sponsoring Kieleckiego Klubu Karate Kyokushin
Koronea.
MEDIA I OPINIA PUBLICZNA
Artykuły, publikacje w branżowych pismach i portalach, social media
KONKURENCJA
Udział w konferencjach i targach branżowych, media społecznościowe, katalogi, strona www,
kwartalnik.
WŁADZE PAŃSTWOWE
Środki masowego przekazu, konferencje, fora.
2.5 Łańcuch wartości
Uczymy się odpowiedzialnie zarządzać naszym łańcuchem dostaw. Dokładamy wszelkich starań,
by nasze cele ekonomiczne łączyć z korzyściami dla społeczeństwa i środowiska.
Efektywna polityka zakupowa
W naszej polityce zakupowej określiliśmy szczegółowe zasady obowiązujące w zakresie naszych
zakuw i dostaw. Efektywna i planowa procedura zakupowa zapewnia nam i naszym
15
kooperantom
bezpieczeństwo i komfort dostaw.
Nasze Ogólne Warunki Zakuw są zintegrowane z Kodeksem Etyki
Główne specjalizacje naszych dostawców:
Aparatura modułowa;
Sygnalizatory;
Przekładniki;
Wkładki bezpiecznikowe;
Materiały ączne;
Transformatory;
Izolatory;
Metale kolorowe;
Aparatura łączeniowa;
Sterowniki;
NASZA POLITYKA ZAKUPOWA:
Stawiamy wysokie wymagania BHP;
Promujemy dostawców chroniących środowisko;
Procedura kwalifikowania dostawcy.
Polityka zakupowa
Optymalizujemy drogi transportu floty własnej i przewoźników promujemy firmy
transportowe i
spedycyjne, które zapewniają transport ładunku w obie strony. Cement, kruszywo,
piasek – zamawiamy
w promieniu 30 km od zakładu we Włoszczowie
Promujemy firmy, stosujące etyczne warunki zatrudnienia - akceptujące klauzule
bazujące na
międzynarodowych konwencjach ochrony praw człowieka.
Nieustannie modyfikujemy łańcuch dostaw i wdrażamy strategię zakupową w
odniesieniu do materiałów wytypowanych jako potencjalnie problemowe:
Szukamy alternatywnego źródła dostaw;
Zamieniamy materiał problemowy na standardowy o wysokiej dostępności;
Utworzyliśmy magazyn depozytowy dostawcy;
Przekazujemy dostawcy prognozy zakupów.
16
Nasze kroki w kierunku odpowiedzialnego łańcucha dostaw
ŁAŃCUCH DOSTAW
1
Dostawy materiałów i usług
2
Kontrola jakościowa
3
Produkcja
4
Zarządzanie zapasami
5
Dostawa do klientów
ODPOWIEDZIALNA PRODUKCJA
Budowanie kultury zaangażowania i odpowiedzialności Pracowników to nasz priorytet. Wierzymy,
że
tylko w pełni zaangażowany Zespół to klucz do sukcesu.
Realizowane przez nas procesy produkcyjne są oparte na metodologii lean
manufacturing. Nasi pracownicy pracują w kulturze ciągłego doskonalenia z
wykorzystaniem szerokiej palety narzędzi poprawiających efektywność naszej pracy tj.:
5S, Kaizen, standaryzacja, Kanban, etc.
NASZE NARZĘDZIA LEAN MANUFACTURING
1
Wybór dostawcy
2
Uczciwa współpraca
3
Wspólne projekty
5S lepsza organizacja stanowisk
pracy
SMED szybkie przezbrojenia
TPM
optymalne utrzymanie ruchu
VSM
mapowanie strumienia
wartości
KAIZEN
ciągłe doskonalenie
POKA
YOKE
zapobieganie
ędom
JiT
dokładnie i na czas
17
PROGRAM RACJONALIZATORSKI „IDEA”
To program polegający na zgłaszaniu i nagradzaniu projektów racjonalizatorskich zgłaszanych
przez
Pracowników produkcji ZPUE S.A.
Do dyspozycji Pracowniw są koordynatorzy programu pracujący na co dzień we
Włoszczowie,
Katowicach i Gliwicach.
2.6. Innowacyjność i rozwój
Innowacyjność to jeden z filarów naszej strategii rozwoju
Decydujące znaczenie w rozwoju naszej firmy i produktów mają badania. Pod koniec 2017
roku
otworzyliśmy pierwsze, własne Centrum Badawczo-Rozwojowe.
Celem naszego Zespołu jest:
Prowadzenie prac badawczych nad innowacyjnymi produktami samodzielnie i we
współpracy z jednostkami naukowymi;
Wsparcie istniejących produktów w celu zwiększenia ich sprawności i niezawodności;
Opracowanie, projektowanie oraz wdrożenie do produkcji nowych wyrow;
Nadzór nad próbami typu w niezależnych, akredytowanych laboratoriach;
Tworzenie dokumentacji technicznej i rozwój produktów już istniejących.
3. KLIENCI
3.1 Nasi Klienci
Naszym celem wobec Klientów jest dostarczanie im wartości i korzyści. Ich satysfakcja i lojalność
są
dla nas bardzo ważne.
NASI KLIENCI
Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD)
Duże zakłady przemysłowe
Średnie zakłady produkcyjne
Małe firmy prywatne
Transport, Stocznie
18
OBIEKTY, KTÓRE ZASILAMY
Biurowce,
Budynki użyteczności publicznej,
Osiedla mieszkaniowe,
Hale magazynowe,
Centa dystrybucyjne,
Drogi i infrastrukturę,
Hotele i centra rozrywki,
Lotniska,
Porty morskie.
3.2. Odpowiedzialność za produkty
Działając w branży elektroenergetycznej bierzemy na siebie odpowiedzialność za
zdrowie i życie człowieka oraz mienie o wysokiej wartości. Poprawiamy jakość życia,
gwarantując:
Trwałość,
Bezpieczeństwo,
Niezawodność.
Na życzenie Klienta przeprowadzamy testy FAT przed wysyłką stacji do odbiorcy końcowego
również w
obecności niezależnych inspektorów.
Nasze produkty wysokiej jakości, bezpieczne dla użytkownika.
Minimalizujemy negatywny wpływ naszych urządzeń na środowisko.
Nieustannie pracujemy nad udoskonalaniem naszych produktów. Ich funkcjonalność
możemy
rozszerzyć a cykl życia wydłużyć poprzez ich retrofit lub modernizację.
Nieustannie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, które wprowadzane na rynek
podnoszą bezpieczeństwo dostaw i oszczędności energii chroniąc środowisko.
Jesteśmy odpowiedzialni na wszystkich etapach procesu produkcji: od pozyskiwania
materiałów i surowców, przez proces wytwarzania po dystrybucję.
Kolej i trakcja
Przemysł wydobywczy
19
3.3. Serwis
Od kompletnego produktu po najdrobniejsze detale. ZPUE S.A. dokłada
wszelkich starań aby użytkownicy urządzeń przez cały okres ich eksploatacji
mogli liczyć na profesjonalne wsparcie, w każdej sytuacji wymagającej
interwencji serwisu. Oferujemy szeroki zakres usług takich jak przeglądy
gwarancyjne i okresowe, remonty, naprawy a także modernizację produktów.
KLIENT POD DOBRĄ OPIEKĄ UMOWY SERWISOWE
Wśd usług serwisowych znajdują się m.in. umowy serwisowe otwierające współpracę między
ZPUE
S.A. a Klientami. Obejmują one realizację działań serwisowych w ramach
zoptymalizowanych i
uzgodnionych kosztów.
PO PIERWSZE, ODPOWIEDZIALNOŚĆ USŁUGI REKLAMACYJNE
ZPUE S.A. dokłada najwyższych starań, aby produkty opuszczające zakład, spełniały najwyższe
standardy jakości wykonania i przygotowania do pracy. Jeśli mimo tego pojawią się usterki i
zostaną one zgłoszone, nasz serwis usunie je w ramach procedury reklamacyjnej.
GOTOWI NA KAŻDĄ SYTUACJĘ CZĘŚCI ZAMIENNE
Dbamy o to, aby nasi Klienci mieli dostęp do wszystkich części zamiennych, stosowanych w
urządzeniach produkowanych przez ZPUE S.A. Każdorazowo potrzeby klienta określamy na podstawie
dokumentacji techniczno-ruchowej i przygotowujemy najlepsze możliwe rozwiązanie oraz
dostaw
ę
potrzebnych elementów.
20
PEŁEN WACHLARZ WSPARCIA NAPRAWY, REMONTY, RECYCLING
Nasi specjaliści są gotowi do przeprowadzenia szybkich napraw poawaryjnych oraz w trakcie postojów
obiektów. Oferujemy także remonty, które obejmują analizę, naprawę, testowanie oraz
przywcenie urządzenia do odpowiedniego stanu technicznego. Dbając o otaczające nas
środowisko, oraz wspierając Klientów na każdym etapie życia produktu w palecie naszych usług
znajduje sięwnież
recycling transformatorów.
ŁATWY START – INSTALACJA URZĄDZEŃ, POMIARY I URUCHOMIENIA
Nasza rola nie kończy się na samej produkcji, dystrybucji oraz usuwaniu awarii. Wspieramy
Klienw także na etapie uruchomienia urządzeń, ączając w to pomiary i badania, testowanie
poprawności
działania oraz konfiguracji naszych produktów oraz ich podzespołów. Pewność i zaufanie
to podstawa
dziania.
POD OKIEM FACHOWCÓW PRZEGLĄDY SERWISOWE I GWARANCYJNE
Już na etapie użytkowania, warto zapobiegać awariom i niezaplanowanym naprawom. uży
temu serwis prewencyjny wykonywany przez doświadczonych specjalistów ZPUE S.A. W trosce
o jak najlepsze funkcjonowanie urządzeń oraz najwyższy standard uug, oferujemy wyłącznie
naprawy
autoryzowane przez producenta, przy zastosowaniu wyłącznie oryginalnych części i
podzespołów.
IDZIEMY Z DUCHEM CZASU MODERNIZACJE, ROZBUDOWA, DOPOSAŻENIE
Rozbudowa, modernizacja, doposażenie urządzeń? Nasz serwis zadba aby nasze produkty były
zawsze najbardziej aktualne. Wymieniamy przestarzałe i wycofane z produkcji wączniki na nowsze,
bardziej
niezawodne, bezpieczne i łatwiejsze w eksploatacji. Doposażamy rozdzielnice i
przystosowujemy je do
nowych systew nadzoru i sterowania. Jesteśmy otwarci na sugestie
naszych klientów dotyczące
rozbudowy i rekonstrukcji.
DZIELIMY SIĘ WIEDZĄ SZKOLENIA
Nasi eksperci dzielą się wiedzą i doświadczeniem podczas szkoleń, które opracowaliśmy biorąc
pod
uwagę rzeczywiste sytuacje podczas pracy z danym urządzeniem. To oferta dla pracowników
nadzoru,
inżyniew, techniw, użytkowników, programistów oraz pracowniw
odpowiedzialnych za konserwację i utrzymanie ruchu. Szkolenia oferowane są klientom i
partnerom ZPUE S.A., a także
personelowi wewnętrznemu firmy.
SŁUŻYMY DOŚWIADCZENIEM I RADĄ USŁUGI INŻYNIERYJNE I DORADCZE
Usługi inżynieryjne i doradcze ZPUE S.A. pomagają określić sposoby na poprawę niezawodności,
użyteczności, łatwości utrzymania oraz bezpieczeństwa procesów produkcyjnych. Naszym wspólnym
celem jest obniżenie kosztów eksploatacyjnych oraz zminimalizowanie możliwości wystąpienia awarii.
NA MIARĘ POTRZEB KLIENTA – USŁUGI ZAAWANSOWANE
Dzięki wszechstronnej ofercie produktów oraz usług jesteśmy w stanie świadczyć usługi
dostosowane do potrzeb konkretnego Klienta. Realizujemy projekty zapewniające optymalizację
produkcji, poprawę
efektywności energetycznej czy praktyk utrzymania ruchu. Nasze usługi
21
zaawansowane pomogą
Państwu poprawić wyniki w obszarze produkcji, obniżyć zużycie energii i
sprawnie zarządzać kosztami.
4. PRACOWNICY
4.1 Struktura zatrudnienia (dane na dzień 31.12.2022)
4.2. Dla pracownika
SZKOLENIA
W 2022 roku przeprowadziliśmy szkolenia zarówno miękkie, jak i twarde. Były one
przeprowadzone
zarówno wewnątrz organizacji, jak również przez firmy zewnętrzne.
REKRUTACJA
Proces rekrutacji w ZPUE S.A prowadzony jest w sposób transparentny zarówno na zewnątrz jak
i
wewnątrz Firmy.
ONBOARDING
Proces wdrożenia nowych pracowniw w ZPUE S.A. odbywa się według ściśle określonego
harmonogramu.
PAKIET SOCJALNY W 2022 ROKU
Niskooprocentowane pożyczki, zapomogi, świąteczne paczki dla dzieci.
Dodatkowe benefity: wsparcie przy relokacji kandydatów do pracy, spotkanie
integracyjne w
formie pikniku dla pracowników i ich rodzin.
POMOC ZAWSZE NA MIEJSCU
Na terenie Zakładu ZPUE S.A. we Włoszczowie można skorzystać z przychodni lekarskiej.
4.3
Kultura dialogu
INTRANET
Stawiamy na nowoczesną komunikację z Pracownikami. Wiedzę o miejscu pracy, ofercie,
ważnych wydarzeniach, wewnętrznych regulacjach oraz procedurach mogą zaczerpnąć z
Intranetu, którego
zasoby są na bieżąco aktualizowane m.in. o fotogalerie, materiały wideo, materiały
multimedialne oraz
przydatne artyky
PORTAL HR
Dodatkowe narzędzie nie tylko dla Pracowniw korzystających na co dzień z komputera. Dzięki
Liczba Pracowników 2 480
Fizyczni / Umysłowi 1658 / 822
Do 50 lat / 50+ 2147 / 333
22
samoobsługowym kioskom dostęp do wewnętrznej sieci informatycznej mają także pracownicy
produkcji.
NEWSLETTER
Z myślą o Pracownikach ZPUE S.A. od 2018 wydajemy miesięcznik „Newsletter”. W każdym numerze
znajdują się aktualności, instrukcje oraz fotografie. W ważnych momentach dla firmy oraz lokalnej
społeczności przygotowujemy wydania specjalne. Gazeta trafia do wszystkich zaadów produkcyjnych
ZPUE S.A. w wersji papierowej i elektronicznej.
PROGRAM POLECEŃ PRACOWNICZYCH
Program poleceń pracowniczych polega na
zgłaszaniu przez
Pracowników
potencjalnych kandydatów
do zatrudnienia w ZPUE S.A. Pomyślnie przeprowadzona rekrutacja wiąże się z nagrodą finansową
dla
osoby polecającej.
IMPREZY INTEGRACYJNE
Pozwalające na lepszą integrację pracowników ZPUE S.A.
5. SPOŁECZEŃSTWO
5.1. Fundacja „Jesteśmy Blisko“
Od 2010 roku przy ZPUE S.A. działa Fundacja „Jesteśmy Blisko”. Każdego roku podejmuje liczne
działania na rzecz podopiecznych oraz lokalnej społeczności. Fundacja w szczególności prowadzi
badania profilaktyczne, podejmuje działania na rzecz środowiska, zachęca innych do działania
prospołecznego.
W ramach pomocy podopiecznym Fundacja podejmuje działania obejmujące m.in.:
przeznaczanie środków finansowych na leczenie i rehablilitację, dostosowywanie domów
jednorodzinnych do potrzeb osób niepełnosprawnych, zakup środków i urządzeń ułatwiających
funkcjonowanie osobom niepełnosprawnym, organizowanie i wydawania paczek
świątecznych, organizowanie spotkań integracyjnych, przekazywanie darowizn rzeczowych.
W ramach działań prozdrowotnych Fundacja podejmuje działania obejmujące m.in.:
organizowanie bad profilaktycznych, organizowanie szczepień, zbiórki krwi, spotkania z
ekspertami do spraw medycznych, zakup środków i sprzętu medycznego, przekazywanie kart
aptecznych na zakup leków osobom potrzebującym.
W ramach dbania o rozwój dzieci i młodzieży Fundacja podejmuje działania obejmujące m.in.:
finansowanie posiłków w szkołach, organizowanie akcji spełniamy marzenia, finansowanie
sprzętu komputerowego z dostępem do darmowego internetu, organizowanie spotkań
edukacyjnych, finansowanie korepetycji oraz wyjazdów na kolonie, zachęcanie do
23
wolontariatu.
W ramach dbania o środowisko Fundacja podejmuje działania obejmujące m.in.: sadzenie
drzew, organizowanie akcji zbiórki elektrośmieci, zbieranie odzieży używanej oraz nakrętek
plastikowych.
Ponadto Fundacja angażuje się w życie lokalnej społeczności, uczestnicząc w lokalnych
wydarzeniach i imprezach kulturalnych, organizując koncerty charytatywne i happeningi,
finansując modernizację obiektów użyteczności publicznej.
5.2. Sponsoring sportowy
HETMAN WŁOSZCZOWA
Od lat wspieramy KS Hetman Włoszczowa lokalny klub o ponad 70-letniej tradycji i interesującej
historii. Klub oprócz piłkarskiej drużyny seniorskiej prowadzi także sekcje młodzieżowe oraz dziecięce
wpajając młodym ludziom pasję do sportu.
KIELECKI KLUB KARATE KYOKUSHIN KORONEA
Od ponad 20 lat jesteśmy strategicznym sponsorem Kieleckiego Klubu Karate Kyokushin Koronea.
Klub
wychował, zainspirow i rozwinął pasję u tysięcy młodych ludzi.
DEKO WŁOSZCZOWA
W 2021 roku ZPUE S.A. podpisało umowę partnerską z DEKO Włoszczowa. Tym samym ZPUE
S.A. zostało sponsorem strategicznym klubowego projektu „Trening Futbol Talent”. Partnerem
tego
projektu został Widzew Łódź.
WYDARZENIA SPORTOWE
Wspieramy organizację wielu wydarzeń sportowych takich jak coroczny międzynarodowy
turniej
Hetman Cup
.
5.3. Współpraca z uczelniami:
ZPUE S.A. współpracuje z licznymi uczelniami wyższymi, w tym m.in.:
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Politechnika Śląska
Politechnika Świętokrzyska
Politechnika Częstochowska
Politechnika Krakowska
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
24
6. DBAMY O PRZYRODĘ, NIE ZAPOMINAMY O JAKOŚCI
6.1 Zintegrowany system zarządzania środowiskiem i jakością
ZPUE S.A. posiada wdrożony, utrzymywany i certyfikowany Zintegrowany System Zarządzania
Jakością, Środowiskiem i BHP oparty na trzech normach: ISO 9001 z 2015 r. - potwierdzającej
zarządzanie w obszarze jakości, ISO 14001 z 2015 r. potwierdzającej dbałość spółki o
środowisko naturalne i ISO 45001 z 2018 r. - dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy. Co
roku niezależna jednostka certyfikująca weryfikuje zgodność naszego Zintegrowanego
Systemu Zarządzania z wymaganiami norm ISO. W roku 2022 audyt nadzoru nie wykazał
niezgodności. Zalecono jedynie pewne usprawnienia w funkcjonowaniu systemu, które
natychmiast zaczęliśmy wdrażać. Pozytywny wynik audytu nadzoru oznacza utrzymanie
przyznanego certyfikatu. Ważny certyfikat potwierdzający właściwe funkcjonowanie Systemu
Zarządzania jest istotnym sygnałem dla Kontrahentów z całego świata, że ZPUE S.A to firma
godna najwyższego zaufania.
6.2 Polityka środowiska
Wszyscy Pracownicy związani z ZPUE S.A. zawsze i we wszystkich warunkach postępują w
sposób odpowiedzialny za jakość i środowisko w celu zwiększania zadowolenia Klienta oraz
zapewnienia udoskonalania efektu działalności środowiskowej, jak również w celu unikania
zanieczyszczenia środowiska i stałego zmniejszania negatywnego oddziaływania na środowisko.
Cele środowiskowe
realizujemy w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju poprzez:
Systemowe podejście do jakości i środowiska obejmujące ciągłe doskonalenie Zintegrowanego
Systemu Zarządzania oraz metod postępowania w ramach procesów niezbędnych dla realizacji
zamówień naszych Klientów. Działalność ta jest ściśle powiązana z przestrzeganiem
uregulowań prawnych dotyczących ochrony środowiska.
Stałe eliminowanie zagrożeń dla środowiska naturalnego.
Systematyczne szkolenie wszystkich Pracowników oraz osób działających w imieniu i na rzecz
ZPUE S.A. w zakresie podstaw i metod zarządzania jakością i środowiskiem oraz
motywowanie pracowników do osiągania celów jakościowych i środowiskowych.
ZPUE S.A. wdrożyło i udowodniło stosowanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania opartego
na trzech normach w tym ISO 14001 z 2015 r. potwierdzającej dbałość spółki o środowisko
naturalne.
25
Normy i certyfikaty, które posiadamy i stosujemy: ISO 14001, ISO 9001, ISO 45001 Audyty TUV, kontrola
organów WIOŚ.
6.3. Środowiskowa odpowiedzialność za produkty i recycling
Z końcem swojej żywotności rozdzielnica TPM może być przetworzona, poddana procesom
recyklingu
w celu ponownego wykorzystania zgodnie z wymaganiami europejskimi związanymi z
zakończeniem żywotności urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Zastosowane materiały
izolacyjne i przewodzące są identyfikowalne i łatwe do separacji. Staramy się pozyskiwać surowce od
firm, które
stosują materiały pochodzące z recyklingu. W procesie
produkcyjnym, w zależności
od rodzaju produktu, wykorzystywane są głównie takie materiały jak beton,
metale, tworzywa
sztuczne. Po zakończeniu użytkowania produktu pozwala to na poddanie
recyklingowi
większości jego poszczególnych elemenw.
WAŻNE LICZBY:
10-20% na takim poziomie kształtuje się u nas udzi (w zależności od specyfiki danego produktu)
surowców powtórnie wykorzystywanych. Nasi poddostawcy komponentów
metalowych oraz surowców
do produkcji betonu deklarują korzystanie z materiałów pochodzących z recyklingu.
6.4. Kontrola zużycia i emisje
ZPUE S.A. dokłada wszelkich starań by w każdym zakresie swojej działalności, prowadzić ją tak
by ograniczyć do minimum szkodliwe działanie dla środowiska naturalnego. Podstawą
jakichkolwiek zmian jest dokładne zbadanie procew zużycia energii elektrycznej, gazu
ziemnego, ciepła
systemowego czy oleju opałowego oraz ich monitorowanie. Tak działamy i szukamy
dróg zmniejszenia
zużycia.
2022
2021
Zużycie energii
9 334,990 MWh
7 941 400 kWh
Zużycie wody
44,589 m3
36,83 tys. m3
Zdefiniowaliśmy najbardziej energochłonne procesy i urządzenia:
Wykrawarki laserowe;
Malowanie proszkowe elementów;
Produkcja słupów wirowanych;
Cięcie laserem
Produkcja obudów betonowych;
26
Zgrzewanie tworzywa;
Wytwarzanie energii cieplnej
Wszystkie nowe urządzenia zakupione przez ZPUE S.A. spełniają
najwyższe standardy w dziedzinie
oszczędności energii.
PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK
Budujemy w technologiach pozwalających oszczędzić energię. Instalacje na halach obniżają
emisję
hałasów, pyłów czy gazów.
Termomodernizacja istniejących budynków.
Sukcesywnie wymieniamy oświetlenie na lampy LED energooszczędne i bardziej przyjazne dla
środowiska.
Uruchomiona przez ZPUE S.A. Inteligentna Stacja Transformatorowa SPS korzysta z OZE
(słońce i
wiatr).
Zmniejszenie odpadów czyściwa. Podpisanie umowy z firmą piorącą pozwoliła nam
wykorzystywać
wielokrotnie to samo czyściwo.
Wielokrotne wykorzystywanie wprowadzonych do firmy kartonów na potrzeby wydziałów
produkcyjnych.
Sukcesywna wymiana floty samochodowej z paliwa ON na PB i elektryczne.
Na wydziałach produkcyjnych w czasie przerwy pracownicy wyłączają oświetlenie, wyłączają
maszyny, a
to wpływa na oszczędność zużycia energii.
Jak ograniczamy zużycie wody?
W biurach stosujemy baterie z perlatorami oraz zamontowano systemy z podwójnym spłukiwaniem
wody w toalecie. Wszystkie powstające odpady przekazujemy firmom posiadającym stosowne zezwolenia w
zakresie gospodarowania odpadami. Przejęcie odpadów przez fir udokumentowane
jest na karcie
przekazania odpadów w systemie BDO. Dla wszystkich wydziałów opracowano instrukcję
postępowania z
odpadami.
6.4.1 Emisje do atmosfery
PROCESY TECHNOLOGICZNE
2022
2021
Pył
1573,63 kg
1485,26 kg
NOx
211,69 kg
8,36 kg
CO
218,48 kg
50,87 kg
Czynnik chłodniczy R407C
0 kg
0,3 kg
27
SOx
53,13 kg
Benzo(a)piren
0,0000631 kg
CO2
266,71 Mg
0
PROCESY ENERGETYCZNE
2022
2021
SOx
36338,14 kg
41085,41 kg*
NOx
22518,86 kg
21314,99 kg
CO
15031,24 kg
56079,52 kg
CO
2
13201,89 Mg
12764,17 mg
Pyły
7610,61 mg
4182,45 kg
Benzo(a)piren
10,51 kg
10,30 kg
*
Wzrost emisji nastąpił w związku z nabyciem ciepłowni dostarczającej ciepło dla miasta Włoszczowa
Zintegrowany System Zarządzania Jakością i Środowiska
W naszym Systemie wdrożyliśmy między innymi:
Procedurę gotowości
na
wypadek
awarii
środowiskowych
zapewniają
odpowiednie reagowanie i zmniejszenie związanych z nimi wpływów środowiskowych.
Procedurę odzysku gazu SF
6
z rozdzielnic.
Instrukcję prowadzenia monitoringu i pomiarów środowiskowych wprowadzającą
regularne
monitorowanie.
Dokonywanie pomiarów i ocenę efektów działalności środowiskowej.
Wskaźniki środowiskowe związane z ilością zużywanej energii, wody, paliw,
odpadów w zależności od wielkości produkcji.
Obliczanie śladu węglowego dla organizacji.
Obliczanie śladu węglowego dla wybranych produktów.
Szkody wyrządzone środowisku nałożone kary,
koszty
działań naprawczych, koszty wizerunkowe
0