JEDNOSTKOWE SPRAWOZDANIE FINANSOWE NEWAG S.A. ZA ROK ZAKOŃCZONY 31 GRUDNIA 2022 ROKU
29 /76
▪ z obowiązku wykonania przyszłych świadczeń wynikających z bieżącej działalności, których kwotę można oszacować
i są uzasadnione ryzykiem gospodarczym i zwyczajami handlowymi.
Pozostałe pasywa dotyczące przychodów, to stan na koniec okresu sprawozdawczego wartości nominalnej przychodów (długo-
i krótkoterminowych), których realizacja następuje w okresach przyszłych. Do pozostałych pasywów dotyczących przychodów
zalicza się między innymi:
▪ otrzymane dotacje na sfinansowanie lub nabycie środków trwałych
▪ przychody do rozliczenia w przyszłych okresach
Dotacje wykazane w wartości godziwej ujmuje się jako dochody przyszłych okresów i rozlicza do wyniku w sposób systematyczny
przez okres użytkowania składnika aktywów.
Pozostałe pasywa wykazywane są z podziałem na długo i krótkoterminowe i w sprawozdaniu z sytuacji finansowej prezentowane
są łącznie ze zobowiązaniami.
3.28. Zobowiązania warunkowe
Zobowiązanie warunkowe jest możliwym zobowiązaniem, które powstaje na skutek zdarzeń przeszłych i którego istnienie zostanie
potwierdzone dopiero w przyszłości w momencie wystąpienia niepewnych zdarzeń (nad którymi jednostka nie ma pełnej kontroli).
Zobowiązaniem warunkowym może być również obecne zobowiązanie jednostki, które powstaje na skutek przeszłych zdarzeń
i którego nie można wycenić wystarczająco wiarygodnie lub nie jest prawdopodobne, aby wypełnienie tego zobowiązania
spowodowało wypływ środków zawierających w sobie korzyści ekonomiczne. W związku z tym zobowiązanie takie nie jest
prezentowane w bilansie, ale jest opisywane w dodatkowych informacjach i objaśnieniach do sprawozdania finansowego.
Zobowiązanie warunkowe wycenia się w wartości udzielonych gwarancji, poręczeń lub w inny sposób wiarygodnie oszacowanej
wartości.
3.29. Przychody i koszty
Przychody ze sprzedaży
Spółka stosuje zasady rozpoznawania przychodów zgodnie z MSSF 15 „Przychody z umów z klientami” do wszystkich swoich umów
z klientami, z wyjątkiem umów leasingowych, instrumentów finansowych oraz umów ubezpieczeniowych. Spółka ujmuje przychody
w taki sposób, aby odzwierciedlić transfer towarów lub usług na rzecz klientów w takiej kwocie, która odzwierciedla wysokość
wynagrodzenia (tj. płatność), do którego Spółka spodziewa się uzyskać prawo w zamian za towary lub usługi. Przychód powstaje
w momencie, gdy kontrola nad towarami lub usługami przechodzi w ręce klienta, a w zależności od spełnienia określonych
warunków przychody są albo rozkładane w czasie w sposób odzwierciedlający wykonanie umowy albo ujmowane jednorazowo
w momencie przeniesienia kontroli nad towarami lub usługami na klienta. Spółka stosuje pięciostopniowy model rozpoznawania
przychodów, który obejmuje:
▪ identyfikację umowy z klientem,
▪ wskazanie elementów (poszczególnych zobowiązań) zawartych w umowie,
▪ ustalenie ceny transakcyjnej,
▪ alokację ceny do poszczególnych elementów umowy,
▪ rozpoznawanie przychodu po spełnieniu warunków związanych z poszczególnymi elementami umowy.
Spółka identyfikuje umowę dotyczącą realizowanych świadczeń lub też wiąże odrębnie zawarte umowy dotyczące określonych
świadczeń oraz określa ich treść ekonomiczną. Identyfikacja umów uwzględnia prawdopodobieństwo otrzymania zapłaty.
W ramach drugiego kroku ustala się świadczenia zawarte w umowie i rozważa ich ewentualne odrębne ujęcie. W niektórych
przypadkach może występować konieczność dokonania analizy kilku umów i ujęcia przychodów tak, jakby wynikały z jednej umowy
zawartej z klientem. W zakresie ustalania ceny transakcyjnej określane jest wynagrodzenie, którego otrzymanie jest oczekiwane
przez Spółkę, biorąc pod uwagę stały lub zmienny charakter ceny, jej formę (pieniężną i/lub niepieniężną), jak również wartość
pieniądza w czasie w sytuacji, kiedy udzielono kontrahentowi dłuższego kredytu kupieckiego. Przypisanie ceny transakcyjnej
do zobowiązań do wykonania świadczenia następuje, jeśli w ramach transakcji są realizowane różne świadczenia, które kwalifikują
się do odrębnego ujęcia. Ostatnim elementem jest określenie, czy zobowiązanie do wykonania świadczenia spełniane jest w czasie,
czy w określonym momencie i w związku z tym jest odpowiednio ujmowany przychód. Ujęcie przychodów następuje po spełnieniu
przez Spółkę zobowiązań wynikających z umowy, czyli po przekazaniu kontrahentowi towarów lub wykonaniu usługi na jego rzecz.
W Spółce występują głównie umowy, w których zobowiązanie do wykonania świadczenia spełniane jest jednorazowo w momencie
odbioru prac protokołem końcowym po wystawieniu faktury, gdyż wtedy następuje przeniesienie na klienta kontroli nad towarami
lub usługami będącymi przedmiotem tego zobowiązania. W takim przypadku przychody ujmowane są jednorazowo w wyniku
finansowym Spółki.
Rozliczenie umów sprzedaży, które oprócz dostawy, standardowej gwarancji, licencji na oprogramowanie i dokumentację,
szkolenie pracowników zawierają obowiązek świadczenie usługi serwisowej ( przeglądy certyfikacyjne) tj. wykonywania
w określonym czasie usługi utrzymania, następuje poprzez wydzielenie jako odrębnego zobowiązania do wykonania świadczenia,
do którego zaalokowana zostanie część ceny transakcyjnej i odrębnie ujęty przychód w momencie realizacji usługi tj. w momencie
późniejszym niż usługa dostawy i inne objęte umową. Spółka każdorazowo dokonuje oszacowania kwoty przychodu z tytułu
świadczenia usługi serwisowania, odnosząc go w początkowym ujęciu na przychody przyszłych okresów. Comiesięczne rozliczenie
usług utrzymania jest odnoszone na wynik finansowy okresu. Z uwagi na standardowy charakter gwarancja i licencja