SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI NEWAG S.A. i GRUPY KAPITAŁOWEJ NEWAG
45 / 61
W dniu 4 marca 2019 roku Spółka otrzymała od Krakowskiego Parku Technologicznego Sp. z o.o. decyzję o wsparciu
Nr 16/2019, następnie decyzję zmieniającą od Ministra Rozwoju Nr 104/DRI/20 z dnia 17 kwietnia 2020 roku. Decyzje te
uprawniają Spółkę do korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego dostępnego dla pomiotów
prowadzących działalność na podstawie stosownej decyzji w obrębie Polskiej Strefy Inwestycji (PSI). W efekcie obowiązek
zapłaty podatku dochodowego dotyczy wyłącznie dochodu osiąganego z działalności podlegającej opodatkowaniu, tj. takiej
działalności, która generalnie wykracza poza zakres zezwolenia lub prowadzona jest poza terenem strefy.
W terminie do dnia 31 marca 2022 r. Spółka zobowiązana była ponieść minimalne nakłady inwestycyjne w wysokości
co najmniej 80,4 mln zł. Maksymalna kwota wydatków od której Spółka będzie mogła kalkulować wysokość pomocy
publicznej wynosi 104,5 mln zł (przysługująca pomoc to 35% tych nakładów). Zakończenie inwestycji powinno nastąpić
31 marca 2022 r. Poza warunkami poniesienia wydatków kwalikowanych w odpowiedniej wysokości, Spółka jest również
zobligowana do spełnienia określonych warunków w zakresie zatrudnienia. Termin obowiązywania decyzji to 12 lat
od momentu jej wydania.
Do końca 2021 roku Spółka poniosła koszty kwalikowane na nowe inwestycje w wysokości 70.060 tys. zł. Na dzień 31 grudnia
2021 roku do wykorzystania pozostała kwota 10.338 tys. zł, od której zgodnie z warunkami MSR12 spółka utworzyła aktywo
na podatek odroczony w wysokości 3.530 tys. zł. Do dnia 31.12.2021 r. Spółka korzystając z prawa wynikającego z decyzji
odliczyła od podatku dochodowego CIT łącznie kwotę 25.523 tys. złotych.
Do dnia 31 marca 2022 roku Spółka poniosła nakłady inwestycyjne w łącznej wysokości 71.186 tys. złotych. Oznacza to,
iż Spółka w wymaganym w decyzji terminie nie wypełniła warunków decyzji co do poniesienia minimalnej kwoty nakładów
do dnia 31 marca 2022 roku w wysokości 80.398 tys. złotych.
W dniu 28 grudnia 2021 roku Spółka zwróciła się do Ministra Rozwoju i Technologii z pismem o zmianę treści decyzji odnośnie
okresu utrzymania zatrudnienia i zatrudnienia nowych pracowników. Pismo uzupełniające dotyczące w/w wniosku zostało
wysłane 30 marca 2022 roku. Następnie pismem z dnia 28 marca 2022 roku Spółka zwróciła się do Ministra Rozwoju
i Technologii z wnioskiem o zmianę treści decyzji dotyczącej wymaganej kwoty minimalnych nakładów w następujący sposób:
„Poniesienie na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalikowanych nowej inwestycji, po dniu wydania decyzji,
w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1162), dalej
zwana jako: „ustawą”, o łącznej wartości co najmniej 80 398 000,00 PLN (słownie: osiemdziesiąt milionów trzysta
dziewięćdziesiąt osiem tysięcy złotych), przy czym nakłady w wysokości co najmniej 66.000.000,00 PLN (słownie: sześćdziesiąt
sześć milionów złotych) zostaną poniesione w terminie do dnia 31 marca 2022 r., a nakłady w wysokości co najmniej
14.398.000,00 PLN (słownie: czternaście milionów trzysta dziewięćdziesiąt osiem tysięcy złotych) związane z leasingiem
nansowym, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 pkt 3) ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, poniesione będą najpóźniej
do dnia 30 czerwca 2026 roku.
Jako uzasadnienie wnioskowanego wydłużenia okresu rozliczenia części nakładów Spółka wskazała na nansowanie
inwestycji z dwóch źródeł:
▪ ze środków własnych oraz,
▪ w odniesieniu do niektórych z nabywanych maszyn i urządzeń – w formie leasingu nansowego obejmującego
zobowiązanie do nabycia tych aktywów z dniem upływu okresu ich najmu.
Po konsultacji z doradcą prawno-podatkowym Zarząd Newag S.A. ocenił szanse na pozytywne rozpatrzenie wniosku dla Spółki
na wysoce prawdopodobne.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że decyzje Ministra Rozwoju i Technologii w zakresie zmian Decyzji o Wsparciu są decyzjami
uznaniowymi, co powoduje, że rozstrzygnięcia powyższych spraw mogą być odmienne od zaproponowanych przez Zarząd
Spółki. W przypadku otrzymania przez Spółkę odmowy zmiany Decyzji o wsparciu, może skutkować to koniecznością złożenia
korekty deklaracji CIT za lata 2020 i 2021 w zakresie odliczonych już kwot związanych z działalnością w PSI w łącznej wysokości
25.523 tys. złotych oraz wyksięgowanie aktywa na podatek odroczony od pozostającej do odliczenia kwoty wsparcia
w wysokości 3.530 tys. zł.
Poziom ryzyka: niski.
Ryzyko związane z epidemią COVID-19
Epidemia koronawirusa może mieć wpływ na działalność Emitenta i jego Grupy. Do negatywnych skutków pandemii mogących
mieć wpływ na działalność Grupy można zaliczyć m.in zakłócenia łańcucha dostaw, wzrost kosztów transportu, czasowe
wstrzymanie produkcji zarówno na skutek braku dostaw komponentów i materiałów, jak również w wyniku zmniejszonej
dostępności pracowników; zmniejszony popyt na towary i usługi oferowane przez Grupę uzależniony od zdolności
nansowych zamawiających tabor szynowy. Tego rodzaju potencjalne negatywne konsekwencje będą zależne od wielu
czynników makroekonomicznych i mikroekonomicznych, w szczególności długości trwania epidemii, ewentualnych nawrotów
epidemii, zakresu i czasu ograniczeń wprowadzanych przez instytucje państwowe oraz pomocy publicznej kierowanej
do zamawiających. W dniu 16 maja 2022 roku weszła w życie wprowadzona przez polski rząd zmiana kwalikacji zagrożenia
COVID-19 ze stanu epidemii na stan zagrożenia epidemicznego. Od początku rozwoju pandemii COVID-19 Grupa
podejmowała szereg działań, których celem było ograniczenie rozprzestrzeniania się koronawirusa. Zarząd na bieżąco
monitoruje sytuację związaną z rozprzestrzenianiem się koronawirusa w kraju i na świecie celem minimalizacji zagrożeń
związanych z ewentualnym nawrotem pandemii. W Grupie funkcjonują procedury postępowania na wypadek wystąpienia
przypadków zakażenia wśród pracowników. Epidemia wirusa SARS-CoV-2 nie miała istotnego wpływu na wyniki nansowe
Grupy na koniec okresu sprawozdawczego. Poziom ryzyka: niski.