SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI ZA 2022 ROK
2 | S t r o n a
Zarząd Megaron Spółka Akcyjna przedstawia Sprawozdanie z działalności Spółki za 2022 r., sporządzone w oparciu
o Rozporządzenie Ministra Finansów z 29 marca 2018 roku w sprawie informacji bieżących i okresowych
przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji
wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. z 2018 roku poz. 757).
1. PODSTAWOWE INFORMACJE O SPÓŁCE
Emitent jest spółką akcyjną z siedzibą w Szczecinie. Został utworzony i działa zgodnie z przepisami prawa
polskiego, w szczególności przepisami Kodeksu spółek handlowych.
Firma
MEGARON Spółka Akcyjna
Siedziba
Szczecin, Rzeczpospolita Polska
Województwo
Zachodniopomorskie
Adres siedziby
ul. Pyrzycka 3 e, f, 70-892 Szczecin
Sąd Rejestrowy
Sąd Rejonowy w Szczecinie XIII Wydział Gospodarczy Krajowego
Rejestru Sądowego
Numer KRS
0000301201
Przeważająca działalność wg PKD
2352Z
Akcje Spółki MEGARON S.A. notowane na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych od dnia 25 lutego
2011 r.
1.1. PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI
Spółka prowadzi działalność produkcyjną w branży materiałów budowlanych. Jest producentem materiałów
budowlanych przygotowanych na bazie spoiw mineralnych i organicznych stosowanych do prac
wykończeniowych wewnątrz budynków. Spółka posiada nowoczesny zakład produkcyjny w Szczecinie
zlokalizowany na obrzeżach miasta, w którym wytwarza szeroką gamę produktów z kategorii chemii budowlanej.
Produkcja odbywa się w dwóch halach produkcyjno-magazynowych:
HALA I (Szczecin, ul. Pyrzycka 3e, f) - z linią technologiczną do wytwarzania produktów suchych,
HALA II (Szczecin, ul, Pyrzycka 3a) - z liniami technologicznymi do wytwarzania produktów gotowych
(dyspersyjnych) oraz regałami wysokiego składowania.
1.2. ODDZIAŁY SPÓŁKI
Spółka nie posiada oddziałów na terenie kraju ani poza jego granicami. Posiada struktury organizacyjne w postaci
przedstawicieli handlowych zlokalizowanych i działających na terenie całego kraju, współpracujących z
wyspecjalizowanymi ogólnopolskimi i regionalnymi branżowymi dystrybutorami materiałów budowlanych.
Sprzedaż zagraniczna prowadzona jest poprzez wyspecjalizowanych dystrybutorów materiałów budowlanych
działających na poszczególnych rynkach zagranicznych, za współpracę z którymi odpowiada dział eksportu Spółki.
3 | S t r o n a
1.3. ZMIANY W SKŁADZIE OSÓB ZARDZAJĄCYCH I NADZORUJĄCYCH
W okresie od 1 stycznia 2022 do 31 grudnia 2022 r. oraz do dnia sporządzenia niniejszego sprawozdania Zarząd
Spółki pracował w następującym składzie:
Piotr Sikora
Prezes Zarządu
Kasper Zaziemski
Członek Zarządu
Kajetan Zaziemski
Mariusz Sikora
Członek Zarządu
Członek Zarządu
W okresie sprawozdawczym oraz w okresie od dnia bilansowego do dnia sporządzenia niniejszego sprawozdania
Rada Nadzorcza pracowała w następującym składzie:
W okresie od 1 stycznia 2022 r. do 11 kwietnia 2022 r.
Mariusz Adamowicz
Przewodniczący Rady Nadzorczej
Iwona Kowalczyk
Arkadiusz Mielczarek
Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej
Sekretarz Rady Nadzorczej
Mieszko Parczewski
Członek Rady Nadzorczej
Mieczysław Żywotko
Członek Rady Nadzorczej
W okresie od 12 kwietnia 2022 r. do 19 kwietnia 2022 r.
Iwona Kowalczyk
Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej
Arkadiusz Mielczarek
Mieszko Parszewski
Sekretarz Rady Nadzorczej
Członek Rady Nadzorczej
Mieczysław Żywotko
Członek Rady Nadzorczej
W okresie od 20 kwietnia 2022 r. do 26 czerwca 2022 r.
Iwona Kowalczyk
Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej
Arkadiusz Mielczarek
Mieszko Parszewski
Sekretarz Rady Nadzorczej
Członek Rady Nadzorczej
Mieczysław Żywotko
Członek Rady Nadzorczej
Maria Zaziemska
Członek Rady Nadzorczej
W okresie od 27 czerwca 2022 r. do 28 czerwca 2022 r.:
Iwona Kowalczyk
Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej
Arkadiusz Mielczarek
Mieszko Parszewski
Sekretarz Rady Nadzorczej
Członek Rady Nadzorczej
Maria Zaziemska
Członek Rady Nadzorczej
4 | S t r o n a
W okresie od 28 czerwca 2022 r. do 31 grudnia 2022 oraz do dnia sporządzenia niniejszego Sprawozdania:
Andrzej Malec
Przewodniczący Rady Nadzorczej
Iwona Kowalczyk
Arkadiusz Mielczarek
Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej
Sekretarz Rady Nadzorczej
Adam Krawiec
Członek Rady Nadzorczej
Artur Gibas
Członek Rady Nadzorczej
Zasady funkcjonowania Zarządu oraz Rady Nadzorczej regulują odpowiednio regulamin zarządu oraz regulamin
rady nadzorczej - dokumenty dostępne są na stronie internetowej Emitenta (www.megaron.com.pl).
1.4. ZMIANY W ZASADACH ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM SPÓŁKI ORAZ JEJ GRUPĄ
KAPITAŁOWĄ
W 2022 r. nie wystąpiły zmiany w zasadach zarządzania przedsiębiorstwem Emitenta za wyjątkiem tych opisanych
w pkt 1.3.
1.5. INFORMACJE O FIRMIE AUDYTORSKIEJ UPRAWNIONEJ DO BADANIA EMITENTA
W dniu 31 marca 2021 r. Rada Nadzorcza Uchwałą nr 7/03/2021/RN-P dokonała wyboru firmy audytorskiej B-think
Audit sp. z o.o. wpisanej na liście firm audytorskich prowadzonej przez Państwową Agencję Nadzoru
Audytorskiego PANA pod numerem 4063 do badania sprawozdania finansowego na lata 2021-2022. W dniu 07 maja
2021 r. Prezes Zarządu zawarł umowę z ww. firmą audytorską na badanie jednostkowego sprawozdania
finansowego, sporządzonego za rok obrotowy kończący się w 31 grudnia 2021 r. oraz 31 grudnia 2022 r.,
półrocznego skróconego jednostkowego sprawozdania finansowego sporządzonego za okres kończący się 30
czerwca 2021 oraz 30 czerwca 2022 r., a także opinii do sprawozdania o wynagrodzeniach za lata 2019-2020, 2021
oraz 2022.
W dniu w dniu 24 marca 2023 r. Rada Nadzorcza Uchwałą nr 2/03/2023/RN-P dokonała wyboru firmy audytorskiej
HLB M2 Audit PIE Sp. z o.o. z wpisanej na liście firm audytorskich prowadzonej przez Państwową Agencję Nadzoru
Audytorskiego PANA pod numerem 4123 do badania do badania sprawozdania finansowego na lata 2023-2024, a
także do wydania opinii do sprawozdania o wynagrodzeniach za te same okresy. Na dzień sporządzenia
niniejszego sprawozdania Spółka nie zawarła umowy z ww. firmą audytorską.
Informacja o wynagrodzeniu
2022
2021
Data zawarcia umowy
07.05.2021
07.05.2021
Wynagrodzenie biegłego rewidenta za badanie roczne [w zł]
35 000
35 000
Pozostałe usługi zwrot kosztów świadczenia usług [w zł]
2 000
2 000
Wynagrodzenie biegłego rewidenta za przegląd/badanie śródroczne
[w zł]
25 000
30 000
5 | S t r o n a
Wynagrodzenie biegłego rewidenta za opinię do sprawozdania o
wynagrodzeniach [w zł]
7 500
7 500
2. OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH WIELKOŚCI EKONOMICZNO-FINANSOWYCH
UJAWNIONYCH W ROCZNYM SPRAWOZDANIU FINANSOWYM, W SZCZEGÓLNOŚCI OPIS
CZYNNIKÓW I ZDARZ, W TYM O NIETYPOWYM CHARAKTERZE, MAJĄCYCH ZNACZĄCY
WPŁYW NA DZIAŁALNOŚĆ EMITENTA I OSIĄGNIĘTE PRZEZ NIEGO ZYSKI LUB
PONIESIONE STRATY W ROKU OBROTOWYM, A TAKŻE OMÓWIENIE PERSPEKTYWY
ROZWOJU DZIAŁALNOŚCI EMITENTA PRZYNAJMNIEJ W NAJBLIŻSZYM ROKU
OBROTOWYM
Przychody ze sprzedaży w 2022 r. wyniosły 48 829 tys. zł, co w porównaniu do roku poprzedniego wskazuje na
wzrost przychodów o 0,6%. Koszty działalności podstawowej wyniosły 47 316 tys. zł, a w porównaniu z rokiem
poprzednim wzrosły o 2,9%.
Poniżej przedstawione zostały podstawowe dane finansowe i wskaźniki Spółki.
WYBRANE DANE FINANSOWE
01.01.2022
31.12.2022
01.01.2021
31.12.2021
01.01.2022
31.12.2022
01.01.2021
31.12.2021
w tys. zł
w tys. EUR
I. Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i
materiałów
47 829
47 533
10 202
10 384
II. Zysk (strata) z działalności operacyjnej
-423
2 643
-90
577
III. Zysk (strata) brutto
-1 149
2 418
-245
528
IV. Zysk (strata) netto
-1 053
1 822
-225
398
V. Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej
3 142
2 134
670
466
VI. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej
-375
-118
-80
-26
VII. Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej
-2 824
-3 313
-602
-724
VIII. Przepływy pieniężne netto, razem
-57
-1 298
-12
-284
IX. Aktywa, razem
35 879
37 855
7 650
8 230
X. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania
15 578
15 962
3 322
3 470
XI. Zobowiązania długoterminowe
3 854
4 361
822
948
XII. Zobowiązania krótkoterminowe
8 685
8 189
1 852
1 780
XIII. Kapitał własny
20 300
21 893
4 328
4 760
XIV. Kapitał zakładowy
540
540
115
117
XV. Liczba akcji (w szt.)
2 700 000
2 700 000
2 700 000
2 700 000
XVI. Zysk (strata) na jedną akcję zwyą (w zł / EUR)
-0,39
0,67
-0,08
0,15
XVII. Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w /
EUR)
-0,39
0,67
-0,08
0,15
XVIII. Wartość księgowa na jedną akcję (w zł/EUR)
7,52
8,11
1,60
1,76
6 | S t r o n a
XIX. Rozwodniona wartość księgowa na jedną akcję (w zł/EUR)
7,52
8,11
1,60
1,76
XX. Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję
(w zł / EUR)
0,20
0,37
0,04
0,08
Wskaźnik rentowności
Definicja
2022
2021
Rentowność działalności operacyjnej
Zysk z działalności operacyjnej/
Przychody netto ze sprzedaży
-0,9%
5,6%
Rentowność brutto sprzedaży
Zysk brutto/
Przychody netto ze sprzedaży
-2,4%
5,1%
Rentowność netto sprzedaży
Zysk netto/
Przychody netto ze sprzedaży
-2,2%
3,8%
Rentowność netto aktywów
Zysk netto/
Aktywa
-2,9%
4,8%
Rentowność netto kapitału własnego
Zysk netto/
Kapitał własny
-5,2%
8,3%
Wskaźnik płynności
Definicja
2022
2021
Płynność bieżąca
Aktywa krótkoterminowe/
Zobowiązania krótkoterminowe
1,28
1,64
Płynność szybka
(Należności krótkoterm. + środki pieniężne i
inne)/ Zobowiązania krótkoterminowe
Zobowiązania krótkoterminowe
0,76
0,92
Pokrycie zobowiązań należnościami
Należności długo- i krótkoterminowe/
Zobowiązania krótko i długoterminowe
0,50
0,49
2.1. STRUKTURA SPRZEDAŻY I RYNKI ZBYTU
2.1.1. INFORMACJE O PODSTAWOWYCH PRODUKTACH
Spółka specjalizuje się w produkcji suchych i mokrych (gotowych do użycia) gładzi przygotowanych na bazie
surowców mineralnych. Asortyment wyrobów oferowanych przez Spółkę można podzielić na następujące
kategorie:
a) Pod marką MEGARON:
Gładzie Gipsowe: Finisz Gs-1; Super Finisz Gt-120, Gładź Gipsowa Maszynowa Gv-10, Gładź Gipsowo –
Polimerowa Professional Gv-15;
Gotowe Gładzie Polimerowe: Super Finisz Dv-20, Finisz Dv-21, Bezpyłowa Df-16, Lekka Dv-25;
Gipsy Szpachlowe: Francuski Gs-2, Szpachlowy Gs-3; Zbrojony Gs-10;
Dekoracyjne Papy w Płynie: Biała Uv-90, Ceglana Uv-213, Brązowa Uv-811, Grafitowa Uv-715;
Kleje Gipsowe Gl-3, Gl-5;
Kleje Dyspersyjne Dekorfix Dw-13;
Emulsje Gruntujące Uniwersalna Dk-150.
7 | S t r o n a
b) Pod marką ŚMIG:
Gładzie Gotowe: Biała Gotowa Gładź Szpachlowa A-2, Biała Gotowa Gładź Szpachlowa A-6, Biała
Gotowa Gładź Malarska A-8, Biała gładź prosto pod wałek A-11;
Gładzie Gipsowe: Biała Gładź Szpachlowa Łatwoszlifowalna D-1, Biała Gładź Szpachlowa
Wzmocniona D-2, Gładź Francuska D-7, Gładź Szpachlowa Łatwoszlifowalna E-1;
Masy Szpachlowe: Supermocna Masa Szpachlowa C-50;
Kleje Cementowe: Klej elastyczny mrozoodporny S-3, Klej do kuchni, łazienki i salonu S-4, Klej do
gresu S-6, Klej żelowy Contact MAX ŚMIG S-8
Gipsy Szpachlowe Gips Szpachlowy Do Łączenia Płyt G-K Bez Taśmy D-3, Biały Gips Szpachlowy Do
Łączenia Płyt G-K 60 D-4;
Kleje Do Płytek Gotowe: Gotowy Klej Do Płytek Dekoracyjnych F-2; Gotowy Klej Do Płytek Klasy D1TE
F-60;
Farby Renowacyjne: Wodoszczelna Farba Renowacyjna W-1, W-2, W-3, W-4;
Grunty: Grunt Uniwersalny K-15.
2.1.2. WARTCIOWA STRUKTURA SPRZEDAŻY
2022
2021
[tys. zł]
[%]
[tys. zł]
[%]
Produkty gotowe, dyspersyjne
38 263
80%
33 915
71%
Produkty suche
9 567
20%
13 618
29%
RAZEM
47 829
100%
47 533
100%
2.1.3. ILOŚCIOWA STRUKTURA SPRZEDAŻY
2022
2021
[tony]
[%]
[tony]
[%]
Produkty gotowe, dyspersyjne
16 079
63%
18 066
57%
Produkty suche
9 388
37%
13 557
43%
RAZEM
25 467
100%
31 623
100%
2.1.4. INFORMACJA O RYNKACH ZBYTU
Spółka prowadzi sprzedaż w kraju i na rynkach zagranicznych.
2021
2021
[tys. zł]
[%]
[tys. zł]
[%]
Rynek krajowy
39 827
83%
40 241
85%
8 | S t r o n a
Rynek zagraniczny
8 002
17%
7 292
15%
RAZEM
47 829
100%
47 533
100%
Najważniejsze terytorialnie rynki zbytu wg kryterium wielkości sprzedaży to:
w kraju - województwa wielkopolskie, mazowieckie i śląskie;
za granicą - Wielka Brytania, Niemcy, Szwecja i Hiszpania.
Z najważniejszymi odbiorcami Spółka ma zawarte umowy o współpracy określające szczegółowo warunki dostaw,
terminy dostaw oraz terminy płatności. Spółka prowadzi politykę dywersyfikacji odbiorców.
2.2. ŹRÓA ZAOPATRZENIA
2.2.1. DOSTAWY SUROWCÓW
Spółka prowadzi politykę dywersyfikowania dostawców, w tym dywersyfikowania dostawców surowców i
komponentów. Praktyką jest równoległa współpraca z 2-3 dostawcami z danej branży, co ogranicza ryzyko
związane z brakiem dostaw lub brakiem ciągłości dostaw, a w sytuacjach tego wymagających pozwala na zmianę
dostawcy. Spółka nie jest związana umowami, które uniemożliwiałyby dokonanie szybkiej zmiany dostawcy.
Transakcje handlowe z dostawcami realizowane na podstawie składanych elektronicznie, jednorazowych
zamówień w oparciu o oferty handlowe dostawców określające warunki dostawy na określony, dłuższy okres (z
reguły na rok kalendarzowy). Na takich zasadach odbywa się współpraca z dostawcami najważniejszych
surowców i komponentów. .
2.2.2. DOSTAWA OPAKOWAŃ
W zakresie współpracy z dostawcami opakowań stosowana jest także zasada dywersyfikacji dostawców.
Organizacja dostaw polegająca na:
równoległej współpracy z przynajmniej dwoma dostawcami każdego rodzaju opakowania,
utrzymywaniem stanu magazynowego opakowań w magazynie dostawcy,
pozwala na stałe i nieprzerwane zaopatrzenie w opakowania.
Podobnie jak w przypadku współpracy z dostawcami surowców, transakcje z dostawcami opakowań realizowane
na podstawie pisemnych, jednorazowych zamówień, składanych w oparciu o oferty handlowe dostawców
określającye warunki dostawy na określony okres (z reguły na rok kalendarzowy).
2.3. REALIZACJA PROGNOZ FINANSOWYCH
W okresie sprawozdawczym Emitent nie publikował prognoz finansowych.
9 | S t r o n a
2.4. OCENA ZARDZANIA ZASOBAMI FINANSOWYMI
W raportowanym okresie emitent terminowo wywiązywał się ze wszystkich swoich istotnych zobowiązań. Nie ma
problemów z dostępem do kredytów bankowych. Spółka na bieżąco monitoruje sytuację ekonomiczną swoich
odbiorców. Korzysta również z ubezpieczenia kredytów kupieckich.
Pomimo wykazanej straty netto, Spółka wykazała dodatnią rentowność ze sprzedaży. Obecna sytuacja finansowa
Emitenta jest stabilna. Podjęte przez Spółkę działania powodują, że nie ma w tej chwili podstaw do obaw o
pogorszenie sytuacji finansowej Emitenta w najbliższej przyszłości.
2.5. OCENA MOŻLIWCI REALIZACJI ZAMIERZEŃ INWESTYCYJNYCH, W TYM INWESTYCJI
KAPITAŁOWYCH, W PORÓWNANIU DO WIELKOŚCI POSIADANYCH ŚRODKÓW, Z
UWZGLĘDNIENIEM MOŻLIWYCH ZMIAN W STRUKTURZE FINANSOWANIA TEJ
DZIAŁALNCI
Spółka poniosła znaczące wydatki inwestycyjne na rozbudowę hali magazynowej oraz laboratorium
kontenerowego w poprzednich okresach sprawozdawczych. W związku z powyższym w 2022 r. Spółka
koncentrowała swoją uwagę na pełnym wykorzystaniu potencjału tych inwestycji, w szczególności na sprzedaży
klei cementowych o różnych klasach. Ze względu na mające miejsce od maja 2022 r. spowolnienie na krajowym
rynku materiałów budowlanych, Emitent ograniczył wydatki inwestycyjne
2.6. OCENA CZYNNIKÓW I NIETYPOWYCH ZDARZEŃ MAJĄCYCH WYW NA WYNIK
DZIAŁALNCI ZA ROK OBROTOWY, Z OKREŚLENIEM STOPNIA WPŁYWU TYCH
CZYNNIKÓW LUB NIETYPOWYCH ZDARZEŃ NA OSIĄGNIĘTY WYNIK
Mająca miejsce od 24 lutego 2022 r. do dnia sporządzenia niniejszego sprawozdania napaść Federacji Rosyjskiej
na Ukrainę wywarła, w opinii Emitenta, istotny, pośredni wpływ na jego sytuację finansową. Mimo, iż Emitent nie
zawierał żadnych bezpośrednich transakcji handlowych z podmiotami zlokalizowanymi na terytorium Federacji
Rosyjskiej lub Białorusi, zaburzenia w obrocie międzynarodowym, przerwanie łańcuchów dostaw oraz
spowodowany tym wzrost inflacji i rosnące stopy procentowe istotnie wpłynęły na sytuację finansową Spółki. Od
maja 2022 r. Spółka obserwuje bowiem spowolnienie koniunktury na krajowym rynku nieruchomości, które już
bezpośrednio przyczyniła się do spadku popytu na materiały budowlane i wykończeniowe. W opinii Spółki,
spowolnienie to będzie występowało w kolejnych kwartałach.
W lutym 2022 r. miała miejsce istotna przerwa w funkcjonowaniu dwóch linii produkcyjnych, będąca następstwem
wykrycia wad fizycznych dostarczanych do tych linii surowców. W tym samym miesiącu Spółka przywróciła do
użytkowania obie linie. Ze względu na trwającą obecnie procedurę likwidacji skutków finansowych powstałej w
związku z tym szkody, Emitent nie ma możliwości określenia ostatecznego wpływu zaistniałej sytuacji na jego
wyniki finansowe.
Mająca miejsce również w pierwszym półroczu 2022 r. pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 wywarła, w opinii
Spółki mniejszy, niż w okresach poprzednich, wpływ na jej działalność operacyjną, wyniki finansowe i sytuację
10 | S t r o n a
płatniczą. Emitent w dalszym ciągu elastycznie reaguje na kolejne etapy rozwoju epidemii w Polsce i na świecie,
wybierając optymalny model funkcjonowania Spółki w danym okresie.
30 sierpnia 2022 r. Zarząd Megaron S.A. otrzymał informację, że odbiorca Emitenta, brytyjska spółka Birmingham
Innovations LTD złożyła przed Wysokim Trybunałem Sądów Gospodarczych i Majątkowych Anglii i Walii z siedzibą
w Birmingham (High Court of Justice Business and Property Courts in Birmingham) zawiadomienie o zamiarze
powołania zarządcy (Notice of Intention to Appoint an Administrator) zgodnie z zasadą 3.23 brytyjskiego Prawa
upadłościowego (Insolvency England and Wales Rules 2016). Wartość należności od ww. kontrahenta wyniosła
1.153 tys zł. 6 grudnia 2022 r. Emitentowi została wypłacona przez ubezpieczyciela kwota 756 tys tytułem uznania
jego odpowiedzialności w zakresie ubezpieczenia należności handlowych, natomiast na pozostałą kwotę spółka
utworzyła odpis ujęty w pozostałych kosztach operacyjnych za 2022 r.
3. ZEWNĘTRZNE I WEWNĘTRZNE CZYNNIKI ISTOTNE DLA ROZWOJU SPÓŁKI ORAZ
PERSPEKTYWY ROZWOJU JEJ DZIAŁALNOŚCI Z OKRLENIEM W JAKIM STOPNIU
EMITENT JEST NA NIE NARAŻONY
3.1. CZYNNIKI RYZYKA ZWIĄZANE Z MAKROOTOCZENIEM
3.1.1. RYZYKO ZWIĄZANE Z SYTUACJĄ MAKROEKONOMICZ POLSKI
Głównymi czynnikami makroekonomicznymi mającymi wpływ na działalność Emitenta są:
kondycja sektora budownictwa kubaturowego a zwłaszcza budownictwa mieszkaniowego;
aktualny i perspektywiczny wzrost PKB;
aktualny i perspektywiczny poziom dochodów konsumentów;
aktualny i perspektywiczny poziom inflacji;
aktualna i perspektywiczna stopa bezrobocia;
polityka kredytowa banków wobec finansowania potrzeb mieszkaniowych konsumentów kredytami
hipotecznymi.
Przychody ze sprzedaży uzyskiwane przez Emitenta zależą również od sytuacji na rynku budownictwa
kubaturowego - zwłaszcza mieszkaniowego. Emitent, opracowując swoją strategię działania, opiera się m.in. na
ogólnodostępnych raportach dotyczących sytuacji gospodarczej w Polsce.
Emitent spodziewa się nasilenia zjawisk mogących wywrzeć negatywny wpływ na jego działalność po dniu
bilansowym, w szczególności:
wzrost inflacji mogący w negatywny sposób wpłynąć na wzrost kosztów podstawowej działalności
gospodarczej, a w konsekwencji na spadek rentowności, a także na ograniczenie popytu po stronie
nabywców oferowanych przez Emitenta wyrobów gotowych;
niestabilna sytuacja międzynarodowa, mogąca w istotny sposób przyczynić się do zakłócenia możliwości
eksportu produktów Spółki i ciągłości łańcuchów dostaw.
11 | S t r o n a
3.1.2. RYZYKO WALUTOWE
Wpływ zmian kursów walut w działalność Spółki można podzielić na dwa obszary:
Produkcja/sprzedaż część surowców pochodzi z importu. Wzrost kursu EUR względem PLN wpływa na
wzrost części kosztów produkcji. W związku z tym, że Spółka prowadzi sprzedaż eksportową ryzyko wzrostu
kosztów produkcji wskutek zmiany kursu EUR jest niwelowane przychodami uzyskiwanymi w EUR. Spółka ocenia
wpływ tego ryzyka na działalność Spółki jako niewielki. W 2022 r.:
o koszty poniesione w EUR wyniosły 927 tys.;
o przychody uzyskane w EUR wyniosły 1.703 tys.;
Koszty transportu - koszty transportu stanowią 10% kosztów Spółki. Ich poziom zależy od cen paliw, a te
z kolei powiązane z ceną ropy naftowej i kursem PLN/USD. W okresie sprawozdawczym ceny paliw kształtowały
się na umiarkowanym poziomie. Istnieje ryzyko wzrostu kosztów w przyszłości wskutek wzrostu kosztów
transportu będących pochodną wzrostu cen ropy i osłabienia PLN względem USD.
3.1.3. RYZYKO ZWIĄZANE ZE ZMIANAMI STÓP PROCENTOWYCH
Ryzyko zmiany stóp procentowych wpływa w pośredni i bezpośredni sposób na działalność operacyjną i wyniki
finansowe Spółki. W bezpośredni sposób zmiana wysokości stóp procentowych podwyższa koszty obsługi przez
Spółkę jej zadłużenia. Umowy kredytowe Emitenta, wskutek wieloletniej pozytywnej współpracy z kredytodawcą,
oprocentowane wprawdzie według indywidualnie negocjowanych stóp procentowych, niemniej jednak w 2022
r. Spółka doznała istotnego wzrostu kosztów finansowych z ww. tytułu. Na dzień bilansowy wysokość zadłużenia,
którego koszty uzależnione od wysokości stóp procentowych, przestawiała się następująco:
Rodzaj zadłużenia
Opis
Wysokość zadłużenia na dzień
31.12.2022 (w tys)
Długoterminowe
Kredyt inwestycyjny
1 098
Długoterminowe
Zobowiązania z tyt. leasingu powyżej 12 m-cy
2 756
Krótkoterminowy
Kredyt inwestycyjny - część krótkoterminowa
111
Krótkoterminowy
Zobowiązania z tyt. leasingu do 12 m-cy
1 307
Kredyt na rachunku
bankowym
Rachunek MBANK
641
Kredyt na rachunku
bankowym
Rachunek SANTANDER
1 498
Wpływ zmian stóp procentowych jest także pośredni poprzez oddziaływanie na ceny kredytów udzielanych przez
banki komercyjne, w tym ceny kredytów mieszkaniowych oraz funkcjonowanie kontrahentów, którzy z kredytów
bankowych korzystają. W tym przypadku Spółka spodziewa się potencjalnego ograniczenia podaży kredytów dla
12 | S t r o n a
klientów indywidulanych, co skutkować może w dłuższej perspektywie spowolnieniem dynamiki wzrostu popytu
na oferowane przez nią wyroby gotowe.
3.1.4. RYZYKO ZWIĄZANE ZE ZMIANAMI PRAWNYMI
Emitent, tak jak i inne podmioty gospodarcze, podlega regulacjom prawnym z wielu obszarów m. in.: przepisom
prawa handlowego, przepisom prawa podatkowego, przepisom prawa pracy, ubezpieczeń społecznych czy
ochrony środowiska. Spółka na bieżąco śledzi procesy zmian prawa, zawczasu dostosowując działalność do
wdrażanych zmian. W przypadkach tego wymagających Spółka występuje o pisemne interpretacje do
odpowiednich organów administracji.
Ze względu na rodzaj prowadzonej działalności Spółka szczególnie zwraca uwagę na regulacje prawne i ich
planowane zmiany związane z ochroną środowiska, zdrowia td.. mogące wpłynąć na zakres stosowanych do
produkcji surowców i komponentów. Według obecnego stanu wiedzy Spółki nie ma zagrożeń prawnych dla
funkcjonowania branży w której działa Spółka.
3.1.5. RYZYKO KONKURENCJI
Rynek producentów materiałów i chemii budowlanej jest mocno konkurencyjny i zdywersyfikowany. Obok
znanych koncernów o zasięgu międzynarodowym w branży działają ogólnokrajowi polscy producenci o
ustabilizowanej mocnej pozycji a także wiele mniej znanych małych firm o ugruntowanej pozycji na rynkach
lokalnych. Oferta większości z nich jest zbliżona asortymentowo, produkty są łatwe do skopiowania, stąd trudno
o uzyskanie przewagi wynikającej z ich unikalności.
Ostatnie kilka lat w branży producentów materiałów i chemii budowlanej to okres stagnacji przychodów.
Skutkiem tego pojawia się presja na ceny i obniżanie marż, a dalj - poszukiwanie poprawy rentowności przez
ograniczanie kosztów i lepszą efektywność działania oraz szukanie szans wzrostu przez poszerzanie oferty
produktowej i wchodzenie na nowe rynki zbytu. też sygnały świadczące o zainteresowaniu konsolidacją co
może prowadzdo powstania podmiotów o silniejszej pozycji rynkowej i większych możliwościach oddziaływania
na rynek.
Spółka ocenia ryzyko konkurencji jako istotne z punktu widzenia obecnej i przyszłej działalności. Spółka w
strategii rozwoju zakłada zmiany w ofercie produktowej i zwiększenie udziału sprzedaży w rynku krajowym przez
wzrost ilości punktów sprzedaży produktów Spółki. Jednocześnie od kilku lat Emitent rozwija sprzedaż
bezpośrednio do wykonawców mającą na celu stworzenie równoległego, alternatywnego kanału dystrybucji jej
produktów.
3.1.6. RYZYKO STAGNACJI BĄDŹ REGRESJI RYNKÓW, NA KTÓRYCH DZIAŁA EMITENT
Spółka jest producentem mas, mieszanek i emulsji budowlanych stosowanych w pracach wykończeniowych lub
remontowych wewnątrz budynków. Ryzyko stagnacji bądź regresji rynku, na jakim działa Spółka można podzielić
na trzy obszary:
13 | S t r o n a
ryzyko stagnacji bądź regresji budownictwa mieszkaniowego i oraz rynku prac remontowych,
ryzyko regresji rynku na produkty Spółki wskutek zmian w budownictwie i wystroju wnętrz,
ryzyko zastąpienia produktów oferowanych przez Spółkę innymi produktami.
Ryzyko regresji rynku może być wynikiem:
poprawy jakości nowobudowanych budynków i wynikającego z tego mniejszego zapotrzebowania na
masy i mieszanki wyrównujące,
powszechnego stosowania płyt g-k,
większego zainteresowania konsumentów stosowaniem tapet i innych okładzin do wystroju wnętrz.
Obserwujemy wieloletni trend zastępowania gładzi suchych masami gotowymi. Masy gotowe mimo, iż droższe
wygodniejsze w użyciu, skracają czas pracy i pozwalają lepiej organizować, ograniczają ryzyko wystąpienia
strat wskutek niewłaściwego oszacowania planowanego zużycia produktu. W ostatecznym rozrachunku
zważywszy na rosnące koszty pracy stosowanie droższych mas gotowych jest uzasadnione ekonomicznie. Spółka
oferuje oba rodzaje produktów i na bieżąco reaguje na potrzeby rynku. Kolejnym elementem ryzyka substytucji
produktów jest możliwość pojawienia się na rynku produktów o tym samym przeznaczeniu, lecz o znacząco
lepszych właściwościach użytkowych.
3.2. CZYNNIKI RYZYKA ZWZANE Z MIKROOTOCZENIEM
3.2.1. CZYNNIKI RYZYKA ZWIĄZANE BEZPREDNIO Z DZIAŁALNC EMITENTA
3.2.1.1. RYZYKO ZWIĄZANE Z SEZONOWOŚC SPRZEDAŻY
Popyt na produkty Spółki ma charakter sezonowy związany z sezonowością branży budowlanej. Jednak ze względu
na fakt, iż produkty Spółki wykorzystywane są do prac prowadzonych wewnątrz budynków, sezonowość nie jest
aż tak zauważalna jak w całym sektorze budowlanym. Rozkład procentowy sprzedaży rocznej w poszczególnych
kwartałach wygląda w przybliżeniu następująco: 1kw 31%, 2kw 25%, 3kw 24%, 4kw 20%. W ocenie Spółki sezonowość
sprzedaży nie generuje istotnego ryzyka.
3.2.1.2. RYZYKO ZWIĄZANE Z KANAŁAMI DYSTRYBUCJI ORAZ UTRATA KLUCZOWYCH
ODBIORCÓW
Ze względu na zdywersyfikowanie kanałów dystrybucji (markety i rynek tradycyjny), jak również
zdywersyfikowaną bazę odbiorców, ryzyko związane z możliwością utraty kluczowych odbiorców należy ocenić
jako niewielkie. Tym niemniej ze względu na to, że niemal 20% sprzedaży generowane jest przez Firmę A, Emitent
dąży do zwiększenia bazy odbiorców i w ten sposób zwiększenia rozproszenia sprzedaży.
Dodatkowym elementem ograniczającym ryzyko utraty kluczowych odbiorców (kanałów dystrybucji) jest sposób
organizacji pracy przedstawicieli handlowych, którzy aktywnie kontaktują się z klientami (punktami sprzedaży) i
rozpoznają ich potrzeby w zakresie produktów oferowanych przez Emitenta. Takie działanie sprawia, w wypadku
utraty któregokolwiek z odbiorców (dystrybutorów), przedstawiciele handlowi zaspokoją popyt ze strony
kupujących poprzez znalezienie dla niego alternatywnego kanału dystrybucji.
14 | S t r o n a
3.2.1.3. RYZYKO DOTYCCE UTRATY KLUCZOWYCH DOSTAWW
Temat opisany w punkcie 2.2.1 oraz 2.2.2.
3.2.1.4. RYZYKO ZWIĄZANE Z ANOMALIAMI POGODOWYMI
Anomalie pogodowe wpływają na skrócenie lub wydłużenie sezonu budowlanego, jednak ze względu na specyfikę
zastosowań produktów Spółki ma to ograniczony wpływ na jej działanie. Innym skutkiem anomalii pogodowych
mogą być dłuższe przerwy w dostawach energii elektrycznej. Spółka zabezpiecza się przed takim ryzykiem
utrzymując tzw. minima stanów magazynowych produktów pozwalających na realizację zamówień nawet w
przypadku przerw w produkcji.
3.2.1.5. RYZYKO FINANSOWE
Ryzyko finansowe polega na:
ryzyku pogorszenia sytuacji finansowej głównych kontrahentów co mogłoby skutkować wzrostem
należności przeterminowanych i trudnościami w ich ściągnięciu;
ryzyku zwiększenia ilości przeterminowanych należności o relatywnie niewielkich kwotach;
ryzyku sprzedaży z marżą poniżej marż planowanych.
System przeciwdziałania wystąpienia negatywnych skutków związanych z ryzykiem finansowym składa się:
z procedur ustalających i weryfikujących warunki handlowe dla poszczególnych Klientów (terminy
płatności i kredyty kupieckie);
ubezpieczenia, począwszy od 01 stycznia 2023 r., wszystkich należności handlowych;
z procedur związanych z procesem monitorowania i windykacji należności przeterminowanych;
z zasad ustalania cen i zasad akceptacji cen niestandardowych.
W ocenie Spółki stosowane zasady przeciwdziałania ryzyku finansowemu pozwalają na jego kontrolowanie w
wystarczającym stopniu. Jednocześnie Emitent prowadzi politykę dywersyfikowania źródeł finansowania
zewnętrznego poprzez zawieranie umów kredytowych z co najmniej dwoma bankami. Ma to na celu uzyskanie
większej niezależności Spółki i łatwiejsze negocjowanie przez nią kosztów finansowani. W opinii zarządu Emitenta
wymienione w nocie 16.3 do sprawozdania finansowego umowy kredytowe w rachunku bieżącym w
wystarczającym stopniu pokrywają zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne.
3.2.2. CZYNNIKI WEWNĘTRZNE
3.2.2.1. POZYCJA SPÓŁKI NA RYNKU
Podstawowe czynniki określające pozycję Spółki na rynku to:
potencjał produkcyjny Spółka utrzymuje nad większością konkurentów przewagę technologiczną
wynikającą z wysokiego stopnia zautomatyzowania i efektywnej organizacji bazy produkcyjnej,
magazynowej i logistycznej,
15 | S t r o n a
specjalizacja Spółka koncentruje działania na rynku mineralnych mas i mieszanek budowlanych z
położeniem akcentów na większy udział w rosnącym rynku mas gotowych (mokrych),
sieć dystrybucji Spółka jest obecna we wszystkich najważniejszych sieciach marketów budowlanych,
współpraca z wyspecjalizowanymi hurtownikami chemii budowlanej,
znajomość marki Spółka poniosła znaczące nakłady marketingowe - w tym na kampanie telewizyjne i
inne działania w mediach - poniesione na promowanie i wspieranie znajomości marki MEGARON oraz
ŚMIG.
3.2.2.2. POTENCJ ROZWOJU SPÓŁKI
Obecny stan wykorzystania parku maszynowego nie uległ istotnej zmianie w stosunku do poprzedniego roku i
nadal pozwala na dwukrotne zwiększenie produkcji bez ponoszenia istotnych nakładów inwestycyjnych.
3.2.2.3. STRATEGIA RYNKOWA I ROZWÓJ EMITENTA
W 2022 r. Spółka kontynuowała rozwój sprzedaży na rynku krajowym białej gładzi dyspersyjnej do nakładania
wałkiem Śmig A-11. Gładź ta wpisuje się w dotychczasowy zakres specjalizacji Spółki, tj. oferowanie produktów
wykończeniowych do zastosowań wewnętrznych o najwyższej jakości, z przeznaczeniem dla najbardziej
wymagających klientów. Dodatkowo Spółka planuje sprzedaż ww. produktu na rynnach zachodniej Europy, a w
szczególności na wymagające rynki Niemiec i Wielkiej Brytanii. W okresie objętym sprawozdaniem finalizowane
były także prace mające na celu wprowadzenie na rynek jasnoszarej gładzi polimerowej Finisz Dv-21 oraz rozwoju
sprzedaży gipsu szpachlowego zbrojonego Megaron Gs-10.
Gładź Dv-21 przeznaczona jest do wykonywania ścian i sufitów wewnątrz pomieszczeń pod malowanie lub
tapetowanie. Nakładana może być pacą, wałkiem lub natryskiem. Jednocześnie cechuje kolor ułatwiający
wychwycenie nierówności podczas szlifowania, który jaśnieje wraz z postępem prac. Pakowana jest w szare
wiadro, pochodzące z materiałów z recyklingu.
Gips Gs-10 przeznaczony jest natomiast do łączenia płyt gipsowo-kartonowych bez taśmy wzmacniającej. Służy
również do naprawiania spękanych tynków, wypełniania ubytków, bruzd i pęknięć w powierzchniach mineralnych.
Charakteryzuje się niezwykłą wytrzymałością i elastycznością i jest najmocniejszym (wg. badań normowych)
gipsem szpachlowym dostępnym na rynku.
Dekoracyjna Papa w Płynie Megaron Uv-213 / Uv-715 / Uv-811 / Uv-903 jest elastycznym materiałem powłokowym,
służącym do zabezpieczania zewnętrznych powierzchni. Dostępna jest w czterech kolorach i posiada różnorodne
możliwości zastosowania, jakie jak:
renowacja i ochrona powierzchni,
uszczelnianie styków oraz łączeń,
uszczelnianie pęknięć i przecieków,
renowacja i ochrona murków przed szkodliwym działaniem wody oraz
przyziemia ścian zewnętrznych.
16 | S t r o n a
Równolegle do ww. działań, za pośrednictwem strony internetowej smig.pl spółka rozwijała bazę wiedzy
zawierającą artykuły oraz porady związane ze sztuką budowlaną. Zawarte w niej treści są przeznaczone zarówno
dla profesjonalistów jak i amatorów. Jednocześnie w I połowie 2022 r. uruchomiony został sklep internetowy
sklep.smig.pl umożliwiający bezpośrednią sprzedaż do użytkowników końcowych.
W marcu 2023 r. Spółka wprowadziła natomiast na rynek innowacyjny klej cementowy wysokiej klasy normowej
C2TES1 o nazwie S-8 Contact Max zapewniający maksymalny kontakt płytek z podłożem. Sprzedaż kleju została
wsparta przez najnowocześniejszy na rynku program lojalnościowy dla wykonawców, który został opracowany
wewnątrz firmy w 2022 roku. Rozwiązania zastosowane w programie wyjątkowe w branży natomiast kleje
cementowe zupełnie nowym segmentem rynku dla Spółki, stąd prognozowany wzrost przychodów będzie
dynamiczny.
3.3. SZANSE I ZAGROŻENIA DLA EMITENTA
Szanse:
poszerzenie asortymentu oferowanych produktów,
niewykorzystane moce produkcyjne,
sprzedaż eksportowa,
rozwój sprzedaży jasnoszarej gładzi polimerowej Finisz Dv-21, gipsu szpachlowego zbrojonego
Megaron Gs-10, kleju cementowego C2TES1 S-8 Contact Max oraz dekoracyjnych pap w płynie
Megaron Uv-213 / Uv-715 / Uv-811 / Uv-903,
rozwój programu motywacyjnego Specjalista mającego na celu promowanie sprzedaży kleju
cementowego C2TES1 S-8 Contact Max.
Zagrożenia:
dalsze istotne spowolnienie koniunktury w sektorze nieruchomości, które przekładać się
będzie na spadek popytu na materiały wykończeniowe i materiały budowlane,
wzrosty inflacji oraz będący jego konsekwencją wzrost stóp procentowych,
kurs PLN/EUR wpływający na poziom ponoszonych przez spółkę kosztów,
wzmożona konkurencja na rynku w zakresie ustalania poziomu cen materiałów i usług
budowlanych,
przedłużająca się niestabilna sytuacja polityczna w obszarze Europy środkowo-wschodniej,
wpływająca bezpośrednio na spowolnienie gospodarcze i koniunkturę w sektorze
budowlanym.
4. INFORMACJE O ZAWARTYCH UMOWACH ZNACZĄCYCH DLA DZIALNOŚCI EMITENTA,
W TYM ZNANYCH EMITENTOWI UMOWACH ZAWARTYCH POMIĘDZY AKCJO-
NARIUSZAMI, UMOWACH UBEZPIECZENIA, WSPÓŁPRACY LUB KOOPERACJI
17 | S t r o n a
W okresie sprawozdawczym Emitent zawarł oraz kontynuował realizację następujących umów znaczących dla
swojej działalności.
4.1. UMOWA O KREDYT W RACHUNKU BIEŻĄCYM Z BANKIEM MBANK S.A. Z SIEDZIBĄ W
WARSZAWIE Z DNIA 26 MAJA 2017 R.
Na warunkach określonych w umowie, Bank przyznał Emitentowi kredyt w wysokości nieprzekraczającej
początkowo 4.000 tys. , a obecnie 5.000 tys. zł, z przeznaczeniem na finansowanie bieżącej działalności. Termin
spłaty kredytu początkowo został określony na dzień 25 maja 2020 r. Prawne zabezpieczenie spłaty udzielonego
kredytu stanowi weksel własny in blanco Emitenta wraz z deklaracją wystawcy weksla. Zgodnie z umową środki
z kredytu zostały uruchomione po przedstawieniu przez Emitenta dokumentów potwierdzających skuteczne
ustanowienie zabezpieczeń przewidzianych ww. umową.
Aneksem z dnia 17 kwietnia 2020 r. wykorzystanie środków kredytu obrotowego przedłużono do 24 listopada 2020
r. oraz wprowadzono dodatkowe zabezpieczenie kredytu w formie gwarancji de minimis udzielonej przez Bank
Gospodarstwa Krajowego na kwotę 80 % kwoty Kredytu. Miało to na celu wydłużenie okresu finansowania Spółki
w związku z panującą pandemią koronawirusa SARS-COV-2 i zwiększonym zapotrzebowaniem na kapitały obce.
Kolejnym aneksem z dnia 20 listopada 2020 r. umowa został przedłużona do 23 listopada 2023 r., natomiast
aneksem z dnia 9 lutego 2023 aneksu zwiększono wysokość kredytu o 1.000 tys. oraz wydłużono okres
obowiązywania kredytu o 36 miesięcy, tj do 11 lutego 2026 r.
4.2. UMOWA O KREDYT INWESTYCYJNY Z BANKIEM MBANK S.A. Z SIEDZIBĄ W WARSZAWIE
Z DNIA 27 SIERPNIA 2018
Na warunkach określonych w umowie, Bank przyznał Emitentowi kredyt w wysokości nieprzekraczającej 5.300
tys. z przeznaczeniem na finansowanie rozbudowy hali produkcyjno- magazynowej w wysokości
nieprzekraczającej 1.575 tys. zł., na sfinansowanie nakładów na budowę laboratorium kontenerowego w
wysokości nieprzekraczającej 1.650 tys. zł. oraz zakup środka trwałego tj. systemu pakowania o wartości
nieprzekraczającej 2.075 tys. zł. Termin spłaty kredytu został pierwotnie określony na dzień 31 lipca 2023 r. Prawne
zabezpieczenie spłaty udzielonego kredytu stanowi hipoteka umowna, zastaw rejestrowy, cesja polisy
ubezpieczeniowej, oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 par. 1 pkt 5 KPC. Zgodnie z umową
środki z kredytu zostały uruchomione po przedstawieniu przez Emitenta dokumentów potwierdzających
skuteczne ustanowienie zabezpieczeń przewidzianych ww. umową.
Aneksem z dnia 26 czerwca 2019 roku ww. umowa kredytowa została wydłużona do 30 września 2019 r., natomiast
aneksem z dnia 25 września 2019 r. do 29 listopada 2019 r. 17 kwietnia 2020 r. ww. umowa została przedłużona o
sześć miesięcy. Miało to na celu wydłużenie okresu finansowania Spółki w związku z panującą pandemią
koronawirusa SARS-COV-2 i zwiększonym zapotrzebowaniem na kapitały obce. Aneksem z dnia 18 stycznia 2023
roku termin spłaty kredytu został przedłużony do dnia 31 stycznia 2025 r.
18 | S t r o n a
4.3. UMOWA O KREDYT W RACHUNKU BIĄCYM Z BANKIEM SANTANDER S.A. Z SIEDZI
W WARSZAWIE Z DNIA 17 GRUDNIA 2021 R.
Na warunkach określonych w umowie, Bank przyznał Emitentowi kredyt w wysokości nieprzekraczającej 3.000
tys. z przeznaczeniem na finansowanie bieżącej działalności. Termin spłaty kredytu zostokreślony na dzień
16 grudnia 2024 r. Prawne zabezpieczenie spłaty udzielonego kredytu stanowi weksel własny in blanco Emitenta
wraz z deklaracją wystawcy weksla, zabezpieczenie kredytu w formie gwarancji de minimis udzielonej przez Bank
Gospodarstwa Krajowego na kwotę 80 % kwoty kredytu wraz z wekslem własnym in blanco i deklaracją wystawcy
weksla na rzecz Banku Gospodarstwa Krajowego. Pozostałe warunki umowy nie odbiegają od warunków
powszechnie stosowanych dla tego rodzaju umów.
4.4. UMOWA O ELASTYCZNY KREDYT ODNAWIALNY Z BANKIEM MBANK S.A. Z SIEDZIBĄ W
WARSZAWIE Z DNIA 9 LUTEGO 2023 R.
Na warunkach określonych w umowie, Bank przyznał Emitentowi kredyt w wysokości nieprzekraczającej 1.000
tys. zł z przeznaczeniem na finansowanie bieżącej działalności. Termin spłaty kredytu początkowo został
określony na dzień 16 grudnia 2024 r. Prawne zabezpieczenie spłaty udzielonego kredytu weksel własny in blanco
Emitenta wraz z deklaracją wystawcy weksla, zabezpieczenie kredytu w formie gwarancji de minimis udzielonej
przez Bank Gospodarstwa Krajowego na kwotę 80 % kwoty kredytu wraz z wekslem własnym in blanco i
deklaracją wystawcy weksla na rzecz Banku Gospodarstwa Krajowego. Pozostałe warunki umowy nie odbiegają
od warunków powszechnie stosowanych dla tego rodzaju umów.
4.5. INFORMACJE O TRANSAKCJACH ZAWARTYCH PRZEZ EMITENTA LUB JEDNOSTKĘ OD
NIEGO ZALEŻNĄ Z PODMIOTAMI POWZANYMI NA INNYCH WARUNKACH NIŻ
RYNKOWE
W okresie sprawozdawczym nie zostały zawarte przez Emitenta transakcje z podmiotami powiązanymi, zarówno
pojedynczo, ani też łącznie, które byłyby istotne i zawarte na warunkach innych niż rynkowe.
4.6. INFORMACJE O ZACIĄGNIĘTYCH I WYPOWIEDZIANYCH UMOWACH DOTYCZĄCYCH
KREDYTÓW I POŻYCZEK
Wszystkie zaciągnięte przez Spółkę istotne umowy kredytowe opisane zostały w pkt. 4.1. - 4.4. W całym okresie
sprawozdawczym Emitent wywiązał się terminowo ze wszystkich swoich zobowiązań finansowych. W okresie
sprawozdawczym Emitent nie zaciągnął pożyczek.
4.7. INFORMACJE O UDZIELONYCH W DANYM ROKU OBROTOWYM POŻYCZKACH ZE
SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM POŻYCZEK UDZIELONYCH PRZEZ EMITENTA
W roku 2022 Emitent udzielił własnym pracownikom nieoprocentowanych pożyczek na łączną kwotę 69 tys.
złotych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz środków ogólnych Spółki. Emitent nie
udzielił pożyczek podmiotom powiązanym.
19 | S t r o n a
4.8. INFORMACJE O UDZIELONYCH I OTRZYMANYCH W DANYM ROKU OBROTOWYM
PORĘCZENIACH I GWARANCJACH, ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM PORĘCZ I
GWARANCJI UDZIELONYCH JEDNOSTKOM POWIĄZANYM EMITENTA
W okresie sprawozdawczym Emitent nie udzielał poręczeń i gwarancji. Jednocześnie otrzymał on zabezpieczenie
dwóch kredytów w formie gwarancji de minimis udzieloneych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na kwotę
80% kwoty Kredytu.
4.9. WSZELKIE UMOWY ZAWARTE MIĘDZY EMITENTEM A OSOBAMI ZARDZAJĄCYMI,
PRZEWIDUJĄCE REKOMPENSATĘ W PRZYPADKU ICH REZYGNACJI LUB ZWOLNIENIA
Z ZAJMOWANEGO STANOWISKA BEZ WAŻNEJ PRZYCZYNY LUB GDY ICH ODWANIE
LUB ZWOLNIENIE NASTĘPUJE Z POWODU PĄCZENIA EMITENTA PRZEZ PRZEJĘCIE
Spółka nie posiada zawartych z osobami zarządzającymi umów o pracę, umów o zarządzanie, umów zlecenia lub
umów o świadczenie usług, które ustalałyby szczególne świadczenia dla członków organów zarządzających i
nadzorujących Emitenta, wypłacane w chwili rozwiązania stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, na
podstawie którego dana osoba wykonuje w Spółce powierzone jej funkcje. Wyjątkiem wykraczającym poza
regulacje prawne wynikające z Kodeksu Pracy są zapisy w umowach o pracę z osobami zarządzającymi
wprowadzające trzymiesięczny okres wypowiedzenia umowy o pracę niezależnie od stażu pracy w Spółce.
4.10. NIESPŁACONE PYCZKI, KREDYTY, GWARANCJE, PORĘCZENIA ITP. UDZIELONE
PRZEZ SPÓŁKĘ BĄ JEDNOSTKI OD NIEJ ZALEŻNE NA RZECZ OSÓB ZARDZAJĄCYCH
I NADZORUJĄCYCH,DŹ NA RZECZ OSÓB Z NIMI POWZANYCH
Na dzień kończący okres sprawozdawczy transakcje o takim charakterze nie występowały.
5. STRUKTURA AKCJONARIATU
Od dnia 16 października 2020 roku, na dzień bilansowy i na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania
finansowego struktura akcjonariatu przedstawia się następująco:
Akcjonariusz
Liczba akcji
Emitenta
% udziału w kapitale
zakładowym
Liczba głosów na
WZ
% udział ogólnej
liczbie głosów na
WZ
Piotr Sikora
1 151 821
42,66%
2 106 821
43,89%
Andrzej Zdanowski
575 000
21,30%
1 025 000
21,35%
Kasper Zaziemski
166 110
6,15%
331 110
6,90%
Kajetan Zaziemski
165 000
6,11%
330 000
6,88%
Kornel Zaziemski
165 000
6,11%
330 000
6,88%
20 | S t r o n a
Mariusz Sikora
140 000
5,19%
280 000
5,83%
Adam Sikora
107 299
3,97%
167 299
3,49%
Pozostali
229 770
8,51%
229 770
4,78%
Nie istnieją papiery wartościowe dające specjalne uprawnienia kontrolne w stosunku do spółki. Akcje imienne
serii A w liczbie 2.100.000 sztuk uprzywilejowane jedynie co do głosu, w ten sposób, że na jedną akcję
przypadają dwa głosy na Walnym Zgromadzeniu. Z akcjami spółki nie wiążą się żadne ograniczenia dotyczące
przenoszenia praw własności, ani ograniczenia w wykonywaniu prawa głosu poza wskazanymi w § 8 Statutu Spółki
(po zmianach przyjętych przez Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Megaron S.A. z dnia 18 kwietnia
2014 r.)
tj.: uprzywilejowanie wygasa z chwilą zbycia akcji na rzecz osób niebędących akcjonariuszami akcji serii
A lub z chwilą zamiany na akcje na okaziciela, z wyłączeniem darowizny dokonanej na rzecz zstępnych, rodzeństwa
lub małżonków. Akcje serii B i C są akcjami zwykłymi na okaziciela. Nie nastąpił skup akcji własnych.
Zgodnie z artykułem 16 Ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 roku o zmianie ustawy Kodeks Spółek Handlowych oraz
niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 roku poz. 1467, z późniejszymi zmianami) Zarząd Megaron S.A. wezwał
pięciokrotnie akcjonariuszy Spółki posiadających niezdematerializowane akcje Emitenta, do złożenia posiadanych
dokumentów akcji w Spółce. Konieczność złożenia dokumentów akcji związana była z nowym obowiązkiem
nałożonym na spółki akcyjne oraz spółki komandytowo-akcyjne przepisami Kodeksu Spółek Handlowych, który
polega na obligatoryjnym założeniu przez Spółkę rejestru akcjonariuszy w podmiocie uprawnionym do
przechowywania lub rejestrowania instrumentów finansowych. Jednocześnie moc obowiązująca dokumentów
akcji, wydanych przez Spółkę, wygasła z dniem 1 marca 2021 roku. Z tym samym dniem uzyskały moc prawną
wpisy w rejestrze akcjonariuszy.
5.1. INFORMACJE O ZNANYCH EMITENTOWI UMOWACH, W WYNIKU KTÓRYCH W
PRZYSZŁOŚCI MOGĄ NASTĄPIĆ ZMIANY W PROPORCJACH POSIADANYCH AKCJI PRZEZ
DOTYCHCZASOWYCH AKCJONARIUSZY
Z posiadanych przez Emitenta informacji nie ma zawartych umów o takim charakterze.
5.2. AKCJE EMITENTA POSIADANE PRZEZ OSOBY ZARZĄDZAJĄCE I NADZORUJĄCE
Z informacji dostępnych Emitentowi wynika, że na dzień 31 grudnia 2022 roku:
Imię, nazwisko oraz
sprawowana funkcja w
zarządzie
Liczba akcji
Emitenta
% udziału w kapitale
zakładowym
Liczba głosów na
WZ
% udział ogólnej
liczbie głosów na WZ
Piotr Sikora -
Prezes Zarządu
1 151 821
42,66%
2 106 821
43,89%
Kasper Zaziemski -
Członek Zarządu
166 110
6,15%
331 110
6,90%
21 | S t r o n a
Kajetan Zaziemski -
Członek Zarządu
165 000
6,11%
330 000
6,88%
Mariusz Sikora
Członek Zarządu
140 000
5,19%
280 000
5,83%
5.3. INFORMACJA O SYSTEMIE KONTROLI PROGRAMÓW AKCJI PRACOWNICZYCH
W Spółce nie funkcjonują obecnie programy akcji pracowniczych.
5.4. INFORMACJA O NABYCIU AKCJI WŁASNYCH
W 2022 r. Emitent nie prowadził programu nabycia akcji własnych.
5.5. WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW POCHODCYCH Z WPŁYWÓW
Z WYEMITOWANYCH PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH
W okresie sprawozdawczym Emitent nie wyemitował dodatkowych papierów wartościowych.
5.6. INFORMACJE O POWIĄZANIACH ORGANIZACYJNYCH LUB KAPITAŁOWYCH EMITENTA Z
INNYMI PODMIOTAMI ORAZ OKREŚLENIE JEGO ÓWNYCH INWESTYCJI KRAJOWYCH
I ZAGRANICZNYCH
W okresie sprawozdawczym Emitent nie prowadził inwestycji krajowych lub zagranicznych. Emitent nie ma
powiązań z innymi podmiotami.
5.7. OŚWIADCZENIE O STOSOWANIU ŁADU KORPORACYJNEGO
Spółka sporządziła oświadczenie o stosowaniu ładu korporacyjnego w osobnym dokumencie.
5.8. WARTĆ WYNAGRODZ, NAGRÓD LUB KORZCI W TYM WYNIKAJĄCYCH Z
PROGRAMÓW MOTYWACYJNYCH LUB PREMIOWYCH OPARTYCH NA KAPITALE
EMITENTA OSÓB ZARZĄDZAJĄCYCH I NADZORUJĄCYCH
Informacja została wskazana w pkt. I.16 dodatkowych not objaśniających do sprawozdania finansowego.
6. OPIS POSTĘPOWAŃ TOCZĄCYCH SIĘ PRZED SĄDEM, ORGANEM WŁAŚCIWYM DLA
POSTĘPOWANIA ARBITRAŻOWEGO LUB ORGANEM ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
31 marca 2019 r. Spółka złożyła do Sądu Okręgowego w Szczecinie, Wydział VIII Gospodarczy, pozew o zapłatę w
postępowaniu upominawczym od Sodexo Benefits and Rewards Services Polska sp. z o.o. kwoty 2 893 tys. wraz
z odsetkami ustawowymi tytułem zwrotu niewykorzystanych środków pieniężnych w programie motywacyjnym.
21 kwietnia 2022 r. Sąd pierwszej instancji oddalił w całości powództwo i zasądził od Emitenta zwrot kosztów
postępowania na rzecz pozwanego. 06 lipca 2022 r. Spółka złożyła do Sądu Apelacyjnego w Szczecinie apelację
22 | S t r o n a
od wyroku zaskarżając ten wyrok w części, tj. w zakresie powództwa o zapłatę 1 094 tys. wraz z odsetkami
ustawowymi. Na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania Sąd Apelacyjny w Szczecinie nie wydał orzeczenia
w tej sprawie.
7. INFORMACJE O ZNACZĄCYCH ZDARZENIACH, JAKIE NASTĄPIŁY PO DNIU BILANSOWYM,
A NIEUWZGLĘDNIONYCH W SPRAWOZDANIU FINANSOWYM ZA BIEŻĄCY OKRES
Brak znaczących zdarzeń, jakie nastąpiły po dniu bilansowym.
8. WAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIA W DZIEDZINIE BAD I ROZWOJU
Intensywna działalność badawczo-rozwojowa Spółki koncentrowała się na poszukiwaniu i realizacji
innowacyjnych projektów zmierzających w kierunku poszerzenia oferty wyrobów oraz optymalizacji procesów
wytwarzania. Działania prowadzone były zarówno we własnym zakresie jak i w ścisłej współpracy z jednostkami
zewnętrznymi i instytucjami naukowymi. Wieloletnie doświadczenie oraz opracowywane Know-How umożliwi
wejście w nowe segmenty branży. W ciągu 2022 r. część tych prac została zakończona oraz uwieńczona
uzyskaniem pozytywnej oceny zewnętrznych jednostek notyfikujących, co otwiera drogę do wdrożenia ich do
produkcji. Dodatkowo spółka rozpoczęła prace badawcze nakierowane na wprowadzenie na rynek popularnych
na Zachodzie gładzi lekkich. Łączna wartość tych nakładów szacowana jest na 52 tys. i została opisana w nocie
nr 8 do sprawozdania finansowego.
9. INFORMACJA O INSTRUMENTACH FINANSOWYCH
Spółka w bieżącym roku obrotowym wykorzystywała następujące instrumenty finansowe: środki pieniężne,
udzielone pożyczki, a w zakresie ryzyka płynnościowego i kredytowego: zobowiązania
z tytułu kredytów i leasingu finansowego. Szerzej zobowiązania z tyt. kredytów zostały opisane w nocie nr 15 i 16,
natomiast pełen zakres informacji o instrumentach finansowych posiadanych przez Spółkę na 31 grudnia 2022 r.
został zawarty w sprawozdaniu finansowym w nocie nr 1.2. Sprawozdania finansowego.
Szczecin, dnia 24 kwietnia 2023 r.
Piotr Sikora Prezes Zarządu
Mariusz Sikora Członek Zarządu
Kajetan Zaziemski Członek Zarządu
Kasper Zaziemski Członek Zarząd