LIST DO AKCJONARIUSZY
Szanowni Państwo,
w imieniu Zarządu PMPG Polskie Media S.A. przedstawiamy Państwu Jednostkowy Raport Roczny za rok
obrotowy 2022.
Miniony rok pokazał, jak ważne i biznesowo trafione były decyzje podjęte kilka lat wcześniej. Działając
na rynku, który uległ pewnemu zdestabilizowaniu ze względu na wojnę w Ukrainie i inflację, udało nam
się utrzymać tempo rozwoju, jakie zanotowaliśmy w latach ubiegłych. Jednocześnie z sukcesem
rozwijamy nowe projekty i inwestujemy w spółki, takie jak np. dynamicznie rozwijające się studio
deweloperskie RedDeer.Games (spółka z TOP50 polskich producentów gier), które w przyszłości mogą
pozwol Grupie zdywersyfikować źródła przychodu.
Dane i trendy pozwalają nam patrzeć w przyszłość z optymizmem. Przeniesienie w 2020 roku jednego z
naszych tygodników, czyli „Wprost” od lat mającego wiodącą pozyc na rynku do wydań cyfrowych
zakończyło się sukcesem. Potwierdzeniem tego jest fakt, że nasz tytuł, niezmiennie od lat, utrzymuje się
wg raportów Instytutu Monitoringu Mediów w czołówce (TOP3) najbardziej opiniotwórczych
tygodników i dwutygodników w Polsce. Jest to dla nas potwierdzenie wysokiej jakości i rzetelności
naszego dziennikarskiego zespołu.
Rośnie również liczba aktywnych subskrypcji naszych cyfrowych tytułów. Na koniec grudnia 2022 r.
Wprost odnotowało 77 proc. wzrost sprzedaży subskrypcji w stosunku do końca grudnia roku
poprzedniego. Zwiększyło się także zaangażowanie czytelników wprost.pl, czego najlepszym dowodem
jest rosnąca liczba odsłon przypadająca na użytkownika. Wyrazem uznania użytkowników jest 20 proc.
wzrost sprzedaży cyfrowych wersji (e-wydań) Tygodnika Do Rzeczy”.
Rok 2022 to czas rozwoju produktów wydawniczych wprost.pl i dorzeczy.pl. Zarząd kontynuował
przyjętą w 2020 roku, strategię horyzontalnego rozwoju w obszarze serwowanych treści dziennikarskich.
Spółka AWR Wprost wprowadziła nowe, autorskie formaty podcastów „Wprost Przeciwnie”, „Wprost o
Kulturze” i „Niedyskrecje Parlamentarne”. Nowe treści ukazują się co tydzień w serwisie wprost.pl
przysparzając wydawcy nowych, zaangażowanych użytkowników. Podcasty dostępne na Spotify,
Google Podcast i YouTube. W połowie roku został zrealizowany projekt serwisu wnętrzarskiego -
dom.wprost.pl, który okazał się sukcesem i będzie dalej rozwijany.
Działalność eventowa jest od lat ważnym elementem tożsamości obu marek wydawniczych Grupy,
a w 2022 roku mogliśmy wrócić do przed pandemicznych harmonogramów. Jednocześnie duże zasięgi
i moc opiniotwórcza marek Wprost” i „Do Rzeczy” sprawiają, że nasze eventy to istotny strumień
przychodu. Drugim elementem składowym jest obszar sprzedaży programatycznej. Zarządzanie
inwentory reklamowym odbywa się na poziomie Spółki PMPG i podległa ciągłemu procesowi zmian,
optymalizacji oraz automatyzacji. W efekcie stawki ze sprzedaży reklam w modelach programatycznych
są benchmarkowo wysokie.
W ujęciu finansowym Spółka i Grupa PMPG Polskie Media S.A. może zaliczyć 2022 rok do udanych. Grupa
podtrzymała dynamiczny rozwój osiągając wzrost przychodów na poziomie 52 proc. licząc r/r (45,71 mln
zł, wobec 30,17 mln w 2021 r.). Tym samym zysk brutto ze sprzedaży zwiększsię o 59 proc. Zysk
brutto całej Grupy zwiększył się o 28 proc. r/r.
Stale rosnący potencj wydawniczy Grupy wyniósł w ujęciu średniomiesięcznym, wg danych
Mediapanel | Gemius PBI za 2022 rok, 8,2 mln realnych użytkowników i 118 mln odsłon serwisów
wprost.pl i dorzeczy.pl. Duże zasięgi, w połączeniu z konkurencyjną ofertą reklamową oraz inwestycjami
w ciekawą ofertę wydawniczą, dają Spółce perspektywę na zdynamizowanie przychodów reklamowych.
W naszej ocenie oprócz wizji rozwoju, dysponujemy również kluczowymi składowymi warunkującymi jej
efektywną realizację. Naszym długoterminowym celem strategicznym jest sukcesywne zbudowanie
portfela projektów reprezentujących szerokie spektrum branż.
Dziękujemy naszym Akcjonariuszom i Interesariuszom za zaufanie, które nam okazali, a Partnerom
Biznesowym za udaną współpracę.
Warszawa, dnia 26 kwietnia 2023 roku
Zarząd PMPG Polskie Media S.A.
Katarzyna Gintrowska Prezes Zarządu
Jolanta Kloc Wiceprezes Zarządu
Agnieszka Jabłońska – Wiceprezes Zarządu