Szanowni Państwo,
Przekazuję w Państwa ręce jednostkowy i skonsolidowany
raport finansowy Sfinks Polska za rok 2022. Był to rok
intensywny i ważny dla naszej Grupy m.in. pod kątem
odbudowywania pozycji rynkowej po trudnościach
związanych z pandemią. Warto mieć jednak nadal na
uwadze, że nasze wyniki nie wprost porównywalne do
tych z wcześniejszego okresu, tj. 2021 r., ze względu na
trwający wówczas kilkumiesięczny lockdown dla
gastronomii. Z kolei w 2022 r. w pierwszych miesiącach
lokale były objęte jeszcze restrykcjami antycovidowymi. Dopiero od końca marca 2022 roku działanie
lokali nie było ograniczone w ten sposób, co poprawiło warunki odbudowywania sprzedaży przez
nasze sieci.
W 2022 r. zarządzane przez Grupę Sfinks Polska restauracje osiągnęły 167,17 mln przychodów ze
sprzedaży gastronomicznej wobec 103,39 mln w roku 2021 r. To przełożyło się na skonsolidowane
przychody ze sprzedaży, wypracowane przede wszystkim w ramach sieci SPHINX, Chłopskie Jadło
i Piwiarnia, na poziomie 100,57 mln w 2022 r. wobec 63,90 mln rok wcześniej. Skonsolidowany
wynik netto za 2022 r. był dodatni i wyniósł 21,48 mln zł wobec -19,58 mln zł rok wcześniej. Ważnym
czynnikiem determinującym działalność spółki było uprawomocnienie się wiosną 2022
r. postanowienia sądu zatwierdzającego układ z wierzycielami. Na jego mocy spółka zyskała
wydłużony czas spłaty zobowiązań, część długu podlegała umorzeniu, a część zamianie na akcje.
Łączny dodatni wpływ tego wydarzenia na wynik netto w 2022 r. wyniósł 26 mln zł. To wydarzenie
miało długofalowe pozytywne znaczenie dla naszej Grupy. Umożliwiło ono bowiem ustabilizowanie
sytuacji finansowej, a dzięki temu ułatwiło koncentrację na odbudowie sprzedaży i rentowności oraz
wykorzystaniu szans, jakie pojawiły się na rynku. Warto także zwrócić uwagę, że zasady spłaty
kredytu objętego układem umożliwiają stabilizację sytuacji płynnościowej spółki ze względu na spłaty
w pierwszej kolejności stałych rat kapitałowych a spłatę odsetek dopiero w roku 2028, co w obecnej
sytuacji rynkowej ma szczególne znaczenie.
W efekcie wyżej wymienionych czynników Grupa odnotowała m.in. znacząco większy wynik EBITDA,
który na koniec 2022 r. wyniósł 41,81 mln wobec 11,14 mln rok wcześniej (po oczyszczeniu
z wpływu MSSF 16 odpowiednio: 23,32 mln zł wobec -7,17 mln zł).
Na koniec 2022 r. zarządzana przez Sfinks Polska sieć liczyła 117 lokali, z czego tylko 29% stanowiły
restauracje własne, zaś pozostałe 71% franczyzowe. Właśnie w oparciu o ten model zamierzamy
odbudowywać naszą sieć i pozycję rynkową osłabioną w wyniku pandemii. Motorem tego rozwoju
będzie sieć SPHINX, która jest naszą najbardziej wartościową i popularną marką gastronomiczną.
Pozostałe marki z naszego portfolio, jak Piwiarnia i Chłopskie Jadło, mają relatywnie stałe grono
odbiorców i są komplementarne pod kątem oferty. Jednocześnie w 2022 r. prowadziliśmy testy
naszego konceptu The Burgers w formule stacjonarnej. Ocena możliwości szerszego wdrożenia
będzie możliwa w przyszłości. Oprócz tego w ramach rozwijania dodatkowych źródeł przychodów
cały czas pracujemy nad poszerzeniem oferty dań gotowych, które mogą być sprzedawane w sieciach
sklepów detalicznych oraz maszynach vendingowych.
Coraz ważniejszy wpływ dla naszej działalności mają narzędzia takie jak program lojalnościowy
i aplikacja mobilna Aperitif. Dzięki niemu goście naszych restauracji zyskują dostęp do wielu
atrakcyjnych ofert i promocji. Na koniec roku 2022 z tego programu korzystało już ponad 510 tys.
osób. W efekcie Aperitif jest istotnym elementem mającym wpływ na generowanie sprzedaży,
a także jest źródłem naszej przewagi konkurencyjnej oraz zachętą dla potencjalnych partnerów
franczyzowych.
Kolejny rok niesie ze sobą nowe wyzwania, a otoczenie jest nadal dynamiczne, jednak dziś jesteśmy
w zupełnie innej sytuacji niż rok czy dwa lata temu. Nie tylko przetrwaliśmy bardzo trudny czas, ale
czujemy się także mocniejsi. Obecnie koncentrujemy się na odbudowie naszej pozycji rynkowej.
Pozytywne trendy sprzedażowe, jakie notujemy w roku 2023 r. oraz rosnące zainteresowanie
franczyzą pod naszymi markami pozwala nam coraz bardziej optymistycznie patrzeć w przyszłość.
Sylwester Cacek
Prezes Zarządu
Sfinks Polska