Szanowni Państwo,
Przekazuję w Państwa ręce jednostkowy i skonsolidowany
raport finansowy Sfinks Polska za rok 2022. Był to rok
intensywny i ważny dla naszej Grupy m.in. pod kątem
odbudowywania pozycji rynkowej po trudnościach
związanych z pandemią. Warto mieć jednak nadal na
uwadze, że nasze wyniki nie są wprost porównywalne do
tych z wcześniejszego okresu, tj. 2021 r., ze względu na
trwający wówczas kilkumiesięczny lockdown dla
gastronomii. Z kolei w 2022 r. w pierwszych miesiącach
lokale były objęte jeszcze restrykcjami antycovidowymi. Dopiero od końca marca 2022 roku działanie
lokali nie było ograniczone w ten sposób, co poprawiło warunki odbudowywania sprzedaży przez
nasze sieci.
W 2022 r. zarządzane przez Grupę Sfinks Polska restauracje osiągnęły 167,17 mln zł przychodów ze
sprzedaży gastronomicznej wobec 103,39 mln zł w roku 2021 r. To przełożyło się na skonsolidowane
przychody ze sprzedaży, wypracowane przede wszystkim w ramach sieci SPHINX, Chłopskie Jadło
i Piwiarnia, na poziomie 100,57 mln zł w 2022 r. wobec 63,90 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowany
wynik netto za 2022 r. był dodatni i wyniósł 21,48 mln zł wobec -19,58 mln zł rok wcześniej. Ważnym
czynnikiem determinującym działalność spółki było uprawomocnienie się wiosną 2022
r. postanowienia sądu zatwierdzającego układ z wierzycielami. Na jego mocy spółka zyskała
wydłużony czas spłaty zobowiązań, część długu podlegała umorzeniu, a część zamianie na akcje.
Łączny dodatni wpływ tego wydarzenia na wynik netto w 2022 r. wyniósł 26 mln zł. To wydarzenie
miało długofalowe pozytywne znaczenie dla naszej Grupy. Umożliwiło ono bowiem ustabilizowanie
sytuacji finansowej, a dzięki temu ułatwiło koncentrację na odbudowie sprzedaży i rentowności oraz
wykorzystaniu szans, jakie pojawiły się na rynku. Warto także zwrócić uwagę, że zasady spłaty
kredytu objętego układem umożliwiają stabilizację sytuacji płynnościowej spółki ze względu na spłaty
w pierwszej kolejności stałych rat kapitałowych a spłatę odsetek dopiero w roku 2028, co w obecnej
sytuacji rynkowej ma szczególne znaczenie.
W efekcie wyżej wymienionych czynników Grupa odnotowała m.in. znacząco większy wynik EBITDA,
który na koniec 2022 r. wyniósł 41,81 mln zł wobec 11,14 mln zł rok wcześniej (po oczyszczeniu
z wpływu MSSF 16 odpowiednio: 23,32 mln zł wobec -7,17 mln zł).
Na koniec 2022 r. zarządzana przez Sfinks Polska sieć liczyła 117 lokali, z czego tylko 29% stanowiły
restauracje własne, zaś pozostałe 71% franczyzowe. Właśnie w oparciu o ten model zamierzamy
odbudowywać naszą sieć i pozycję rynkową osłabioną w wyniku pandemii. Motorem tego rozwoju
będzie sieć SPHINX, która jest naszą najbardziej wartościową i popularną marką gastronomiczną.
Pozostałe marki z naszego portfolio, jak Piwiarnia i Chłopskie Jadło, mają relatywnie stałe grono
odbiorców i są komplementarne pod kątem oferty. Jednocześnie w 2022 r. prowadziliśmy testy
naszego konceptu The Burgers w formule stacjonarnej. Ocena możliwości szerszego wdrożenia
będzie możliwa w przyszłości. Oprócz tego w ramach rozwijania dodatkowych źródeł przychodów