Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej Sfinks Polska
w roku obrotowym 2022 12
decyzję o rozpoczęciu procesu przeglądu opcji strategicznych, którego celem było rozpoznanie aktualnych,
dostępnych dla Spółki możliwości realizacji długoterminowej strategii Spółki. W dniu 10 stycznia 2020 r.
zakończono przegląd, a wnioski z przeglądu miały stanowić podstawę do opracowania nowej strategii
Grupy. Na początku marca 2020 roku wybuchła w Polsce epidemia COVID-19 w wyniku czego w dniu
13 marca została zamrożona możliwość obsługi gości w restauracjach na ok. dwa miesiące. Kolejne fale
zachorowań na COVID-19 i rozwój pandemii spowodowały duże ograniczenia w działalności Grupy, w tym
kolejny okres 7 miesięcy zakazu obsługi gości w lokalach. W tym okresie realizacja strategii Spółki była
mocno ograniczona, a wręcz niemożliwa. Spółka musiała skupić swoje działania i ponieść olbrzymi wysiłek
związany z przetrwaniem tak trudnego okresu, przeprowadzając trudne procesy uproszczonej
restrukturyzacji oraz pozyskania środków na ratowanie w ramach programu rządowego. Ze względu
na powyższe, jak też niepewność związaną z wpływem potencjalnych zmian w otoczeniu, a szczególnie
związanych z epidemią COVID-19 w 2022 roku oraz wojną w Ukrainie do dnia opublikowania niniejszego
raportu Grupa nie sporządziła aktualizacji ani nowej Strategii Rozwoju.
www.sfinks.pl/sites/default/files/raporty-biezace/rb_26_2019.pdf
www.sfinks.pl/sites/default/files/raporty-biezace/rb_50_2019.pdf
www.sfinks.pl/sites/default/files/raporty-biezace/rb_47_2019_przegl%C4%85d%20opcji%20strategicznych_pdf.pdf
www.sfinks.pl/sites/default/files/raporty-biezace/RB_4_2020.pdf
www.sfinks.pl/sites/default/files/raporty-biezace/rb_11_2020_pdf.pdf
www.sfinks.pl/sites/default/files/raporty-biezace/rb_14_2020_informacja%20dot%20strategii_pdf.pdf
www.sfinks.pl/sites/default/files/raporty-biezace/rb_11_2020_pdf.pdf
www.sfinks.pl/sites/default/files/raporty-biezace/rb_21_2020_aktualizacja%20COVID_wysłanypdf.pdf
W tak zmienionych warunkach Spółka nie mogła zrealizować niektórych założeń strategii, szczególnie tych
związanych z rozwojem. Strategia zakłada rozwój organiczny jak też poprzez akwizycję sieci.
Ze względu na ograniczenia wynikające z korzystania z pożyczki uzyskanej na podstawie Ustawy z dnia
16 lipca 2020 r. o udzieleniu pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców
Spółka nie może w przyszłości dokonywać inwestycji poprawiających jej konkurencyjność na rynku,
w tym związanych z akwizycją. W związku z czym strategicznym kierunkiem dla Sfinks Polska S.A.
jest uzyskanie wzrostu skali działania na rynku gastronomicznym poprzez rozwój sieci restauracji
franczyzowych, głównie w oparciu o najbardziej rozpoznawalną markę SPHINX.
W świetle zdarzeń jakie miały miejsce w latach 2020-2022 istotnym elementem strategii Spółki są
odpowiednio zdefiniowane misja oraz wartości Spółki. Dzięki realizacji misji i wartości Spółka wypracowała
solidne fundamenty działania (goodwill), na który między innymi składają się relacje z klientami
i kontrahentami oraz autentycznie kierująca się wartościami spółki kadra pracowników, co pozwoliło
Spółce przetrwać trudny okres oraz skutecznie odbudowywać pozycje rynkową.
Grupa przed wybuchem pandemii COVID-19 podjęła duży wysiłek związany z budową fundamentów
dla wzrostu skali działania poprzez rozwój sieci lokali gastronomicznych, pracując nad realizacją projektów
budujących przewagę konkurencyjną w kolejnych latach obejmujące m.in. nowe narzędzia informatyczne,
wdrożenie własnego portalu smacznie i szybko.pl, wdrożenie programu lojalnościowego Aperitif.
Od 2018 roku Grupa prowadzi własny portal zamówień online
Smacznie i szybko.pl (www.smacznieiszybko.pl/). Strategia Grupy
zakłada, obok rozwoju sieci lokali gastronomicznych, znaczny wzrost
sprzedaży w systemie dostaw do klienta we wszystkich sieciach
Grupy oraz tworzenie własnych marek sprzedaży w takim systemie
dostaw. Zarząd planuje objęcie tym kanałem sprzedaży wszystkich marek Grupy oferując jakość i warunki
znacznie korzystniejsze niż dotychczas dostępne na rynku. Znajomość przez klientów marek z portfela
Grupy Sfinks Polska, bogata oferta produktowa oraz skala rozwoju sieci ma umożliwić osiągnięcie nowej
usłudze sprzedaży w systemie dostaw do klienta istotnej przewagi konkurencyjnej.