66
04.
Środowisko
05.
Pracownicy
07.
Warsztat raportu
06.
Zaangażowanie społeczne
Zgodność z minimalnymi gwaran-
cjami
W 2022 roku prowadziliśmy działalność
zgodnie z minimalnymi gwarancjami,
o których mowa w art. 18 rozporządzenia
2020/852. Minimalne gwarancje to pro
-
cedury mające zapewnić zgodność m.in.
z Wytycznymi OECD dla przedsiębiorstw
wielonarodowych (OECD Guidelines for
Multinational Enterprises) i Wytycznymi
ONZ dla biznesu i praw człowieka (United
Nations Guiding Principles for Business
and Human Rights). Zgodność z mini
-
malnymi gwarancjami została oceniona
w oparciu o wymienione wytyczne ONZ
i OECD oraz interpretację Platformy ds.
Zrównoważonego Finansowania (Final
Report on Minimum Safeguards), która
wskazała, że przedsiębiorstwo prowadzi
działalność niezgodnie z minimalnymi
gwarancjami, jeśli nie prowadzi procesu
należytej staranności w dziedzinie praw
człowieka lub jeśli przedsiębiorstwo
zostało uznane za odpowiedzialne za
określone kategorie naruszeń.
W związku z tym przeprowadziliśmy
analizę zgodności z minimalnymi
gwarancjami, która składała się z dwóch
części. Po pierwsze, zbadano czy w Grupie
Inter Cars funkcjonują procedury należytej
staranności w dziedzinie praw człowieka
(human rights due diligence), o których
mowa w wymienionych Wytycznych
OECD i ONZ. Po drugie, zweryfiko
-
wano, czy w raportowanym okresie
stwierdzone zostały sądowo naruszenia
praw człowieka, praw pracowniczych,
uczciwej konkurencji, opodatkowania
lub przypadki korupcji przez Grupę Inter
Cars, jej najwyższe kierownictwo lub
spółki zależne. Rezultatem tej analizy było
uznanie, iż spełniamy kryteria w zakresie
minimalnych gwarancji.
Wyniki oceny i sposób spełnienia
kryteriów minimalnych gwarancji,
w tym podejście do procesów należytej
staranności w dziedzinie praw człowieka,
opisano w podrozdziale dotyczącym ładu
korporacyjnego na stronie 20.
OBLICZANIE KLUCZOWYCH
WSKAŹNIKÓW WYNIKÓW
Po przeanalizowaniu wszystkich rodzajów
działalności opisanych w Taksonomii pod
kątem technicznych kryteriów kwalifikacji,
zasady „niewyrządzania poważnych
szkód” oraz ustaleniu spełniania mi
-
nimalnych gwarancji, ustalono, że
w naszym przypadku kluczowe wskaźniki
wyników związane z obrotem, nakładami
inwestycyjnymi (CapEx) i wydatkami
operacyjnymi (OpEx) pochodzą z nastę
-
pujących rodzajów działalności zgodnych
z systematyką:
• 6.5. Transport motocyklami, samo
-
chodami osobowymi i pojazdami
użytkowymi
• 7.4. Montaż, konserwacja i naprawa
stacji ładowania pojazdów elektrycz
-
nych w budynkach (i na parkingach
przy budynkach)
• 7.6. Montaż, konserwacja i naprawa
systemów technologii energii odna
-
wialnej
• 7.7. Nabywanie i prawo własności
budynków
Obrót
Prowadzimy działalność głównie w obsza-
rze sprzedaży towarów, zarówno sprzedaż
hurtową w filiach, jak i detaliczną poprzez
sklep internetowy. W niewielkim stopniu
prowadzimy sprzedaż usług – głównie
są to usługi obsługi sieci flotowych
aut w zakresie ich naprawy, produkcja
przyczep i naczep oraz regeneracja części
samochodowych. Po analizie wszystkich
rodzajów działalności opisanych w Tak
-
sonomii ustalono, że przychody zgodne
z systematyką są pomijalne, stanowią
ok. 0% (kwotowo zaledwie 0,004 mln zł)
wszystkich przychodów z działalności
Grupy w roku obrotowym 2022, natomiast
nieco większa część (1,8%; 271 mln zł) to
obrót kwalifikujący się do systematyki,
ale niezgodny z nią. Mianownik kluczo
-
wego wskaźnika wyników związanego
z obrotem wynosi 15 285 mln zł.
Obrót zgodny z systematyką powiązany
jest wyłącznie z działalnością gospodarczą
7.4. Montaż, konserwacja i naprawa
stacji ładowania pojazdów elektrycznych
w budynkach (i na parkingach przy bu
-
dynkach), obejmującą przychody z tytułu
wynajmu stacji ładowania pojazdów przez
Inter Cars Lietuva UAB.
Natomiast kwoty kwalifikujące się, lecz
niezgodne z systematyką, wiążą się
z następującymi dwoma typami działalno
-
ści gospodarczej:
• 6.5. Transport motocyklami, samocho
-
dami osobowymi i pojazdami użytko-
wymi (obejmujący przychody z tytułu
wynajmu samochodów elektrycznych
przez Inter Cars Lietuva UAB)
• 6.6. Usługi transportu drogowego
towarów (obejmujący przychody z tytu
-
łu sprzedaży pojazdów ciężarowych
w ramach Q-Service Truck przez Inter
Cars S.A., co stanowi praktycznie całość
działalności kwalifikującej się)
Przychody z tytułu wynajmu samochodów
elektrycznych bądź stacji ładowania
pojazdów ujęto w skonsolidowanym
sprawozdaniu finansowym Grupy
w myśl MSSF 16 Leasing, podczas gdy
przychody z tytułu usług przeglądów
i napraw – zgodnie z MSSF 15 Przychody
z umów z klientami (uważamy, że klient
jednocześnie otrzymuje i czerpie korzyści
płynące ze świadczonej usługi w mo
-
mencie jej zakończenia, gdyż są to usługi
krótkotrwałe).
Nakłady inwestycyjne (CapEx)
Z analizy wszystkich nakładów inwe-
stycyjnych (CapEx) wynika, że nakłady
możliwe do zaklasyfikowania jako zgodne
z systematyką stanowią 15,1% (73 mln zł)
wszystkich nakładów inwestycyjnych
(CapEx) Grupy w roku obrotowym 2022.
Mianownik kluczowego wskaźnika
wyników związanego z nakładami
inwestycyjnymi (CapEx) wynosi ponad
486 mln zł. Nakłady inwestycyjne (CapEx)
możliwe do zaklasyfikowania jako zgodne
z systematyką powiązane są z następują
-
cymi typami działalności gospodarczej:
• 6.5. Transport motocyklami, samo
-
chodami osobowymi i pojazdami
użytkowymi (obejmujące nakłady
inwestycyjne na pojazdy elektryczne
w ramach działalności Inter Cars S.A.
oraz Inter Cars Lietuva UAB)
• 7.4. Montaż, konserwacja i naprawa
stacji ładowania pojazdów elektrycz
-
nych w budynkach (i na parkingach
przy budynkach) (obejmujące nakłady
inwestycyjne na stacje ładowania
pojazdów elektrycznych w ramach
działalności Inter Cars S.A.)
Spis treści
02.
Grupa Inter Cars
01.
Wstęp
03.
Produkty, usługi i klienci