Grupa Inter Cars
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI ZA ROK 2022
(w tys. zł)
9
Struktura Grupy Kapitałowej Inter Cars S.A. wynika ze strategii ekspansji geograficznej
dystrybucji części zamiennych (Inter Cars Ukraine LLC, Inter Cars Ceska Republika s.r.o., Inter
Cars Slovenska Republika s.r.o., Inter Cars Lietuva UAB, Inter Cars d.o.o, Inter Cars Hungaria
Kft, Inter Cars Belgium NV, IC Italia s.r.l, Inter Cars Romania s.r.l., Inter Cars Latvija SIA, Inter
Cars Bulgaria Ltd., Cleverlog-Autoteile GmbH, Inter Cars Eesti OÜ, Inter Cars INT d o.o., Inter
Cars Piese Auto s.r.l., Inter Cars d o.o. Inter Cars GREECE, Inter Cars United Kingdom -
automotive technology Ltd i Inter Cars d.o.o. Beograd-Rakovica, OOO Inter Cars Automobilna
Technika, Inter Cars Norge, Inter Cars Deutschland GmbH) oraz rozwoju projektów
wspomagających podstawową działalność (Lauber Sp. z o.o., Feber Sp. z o.o., Q-Service Sp. z
o.o., IC Develoment & Finance Sp. z o.o., Armatus Sp. z o.o., Inter Cars Cyprus Limited, Inter
Cars Marketing Services Sp. z o.o., ILS Sp. z o.o., Inter Cars Malta Holding, Inter Cars Malta
Limited, Q-Service Truck Sp. z o.o., Aurelia Auto d.o.o., Inter Cars Fleet Services Sp. z o.o.).
Łącznie dystrybucja towarów działa w oparciu o centrum logistyczne w Zakroczymiu, sieć 244
własnych filii w Polsce i 374 filii poza granicami Polski, na Ukrainie, w Czechach, Słowacji, Litwie,
Węgrzech, w Chorwacji, Włoszech, Belgii, Rumunii, Łotwie, Bułgarii, Niemczech, w Estonii,
Słowenii, Mołdawii, Bośni i Hercegowinie, Grecji, Wielkiej Brytanii i Serbii, centra logistyczne w
Czosnowie, Sosnowcu i Komornikach, w Chorwacji, Rumunii, Bułgarii, Węgrzech, Czechach i
Łotwie. W magazynie centralnym znajdują się wszystkie grupy produktów, w filiach zaś wyłącznie
produkty szybko rotujące, jednakże w takim zakresie, aby utrzymać odpowiednią do potrzeb
lokalnych szerokość asortymentu, jego jakość i dostępność.
3. Podstawowe towary i rynki zbytu Grupy Inter Cars
Szczególne znaczenie dla wyników sprzedaży w 2022 roku miały:
(a) ograniczona podaż samochodów nowych i używanych oraz rekordowo wysoki wiek
importowanych pojazdów - na poziomie 13 lat w miesiącu październiku 2022, co przekłada się
przede wszystkim na wydłużenie okresu użytkowania samochodów oraz zwiększenia zakresu
koniecznych napraw,
(b) utrzymywanie przez Grupę Inter Cars wyższej dynamiki sprzedaży niż niektórzy konkurenci,
co przekłada się na wzrost sprzedaży powyżej rynku. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu
dużej przewagi konkurencyjnej oraz mocnych fundamentów Grupy, w szczególności w
zakresie:
- najszerszej oferty produktowej oraz wynikającej z niej znacznej ilości dostawców dającej
również możliwość dywersyfikacji ryzyka w przypadku niedostępności towarów u producentów.
W wielu grupach produktowych mamy dostępność komplementarnych produktów, tj. do tego
samego pojazdu i zbliżonej jakości, ale od różnych dostawców. Jeśli jeden z dostawców nie
posiada produktów do danego modelu, to inni dostawcy dysponują odpowiednią dostępnością.
Warsztat może dokonać naprawy, ale nie zawsze musi użyć części od preferowanego
producenta.
- wydajności sieci logistycznej i dystrybucyjnej składającej się z 618 filii, z czego w 2022
zostało otwartych 38 nowych filii zagranicznych, co przełożyło się na zdolności zaspokojenia
znacznego wzrostu popytu w krótkim czasie
(c) wzrost przychodów wywołany wzrostem cen sprzedaży.
(d) starzenie się parku samochodowego. Z powodu spadku sprzedaży nowych samochodów
zwiększył się udział rynkowy samochodów używanych, a co za tym idzie częstotliwość napraw.
Ponadto nadal stale rośnie średni wiek pojazdów poruszających się po drogach.
(e) kontynuacja optymalizacji zarządzania zapasami obejmująca zarówno optymalizację stanów
w poszczególnych grupach towarowych oraz optymalizację łańcucha dostaw, polegającą m.in.
na wzroście znaczenia dostaw bezpośrednich od producentów,