Szanowni Państwo,
Za nami kolejny udany rok. Jako organizacja zrealizowaliśmy założone cele, nie
tylko utrzymując pozycję lidera w Polsce w segmencie osobowym i ciężarowym, ale
też konsekwentnie poszerzając zakres działania na innych rynkach, na których
jesteśmy obecni. Na arenie europejskiej Inter Cars utrzymał znakomitą drugą pozycję
a na świecie może pochwalić się siódmym miejscem.
Grupa Inter Cars zanotowała rekordowe wyniki, przychody ze sprzedaży
wyniosły ponad 15 mld (3,2 mld euro) oraz rekordowy w historii firmy skonsolidowany
zysk netto na poziomie 745 mln zł.
rys. Sprzedaż Inter Cars w mld EUR (2011-2022)
W 2021 roku walka toczyła się o zatarcie skutków pandemii. W 2022 roku
chodziło o stawienie czoła wielokrotnym wstrząsom wywołanym przede wszystkim
wojną prowadzoną przez Rosję przeciwko Ukrainie. Konflikt wojenny przekształcił się
stopniowo w kryzys gospodarczy i energetyczny. Mimo to dystrybutorzy części z
powodzeniem uniknęli niebezpieczeństw związanych z niedoborami, dezorganizacją
łańcucha dostaw i nieregularnymi źródłami zaopatrzenia, aby ostatecznie osiągnąć
lepsze wyniki w kolejnym roku.
W 2022 roku kontynuowaliśmy z powodzeniem naszą strategię i misję Razem
tworzymy, wspieramy, dostarczamy”. Nasi klienci doskonale wiedzą, że dysponujemy
najpełniejszą ofertą części na rynku i dostarczamy towar w tym samym dniu, w którym
został zamówiony. Nieustannie pracujemy nad tym aby wzmocnić nasze przewagi
konkurencyjne, pokazując również Klientom konkretne korzyści wynikające z
pomocnych rozwiązań w codziennym prowadzeniu serwisu samochodowego, a nasze
działania opieramy o strategię zrównoważonego rozwoju.
Widzimy nadal przestrzeń do wzrostów w kolejnym roku, przede wszystkim w
organicznym rozwoju segmentów sprzedaży w każdym z krajów. Rozwój w oparciu o
strategie segmentowe daje nam zwinność i elastyczność w zarządzaniu biznesem i
zwiększa naszą konkurencyjność, czego efektem jest to, że w wielu krajach notujemy
wyższe dynamiki sprzedaży niż lokalni konkurenci.
Rozwijamy nowoczesne narzędzia elektroniczne niezbędne do efektywnego
prowadzenia biznesu związanego ze świadczeniem sprzedaży i montażu części
zamiennych. Na polskim rynku coraz intensywniej wdrażamy Inter Cars e-catalog,
kompleksowe narzędzie, bez którego trudno wyobrazić sobie dziś pracę
nowoczesnego warsztatu. Aplikacja z miesiąca na miesiąc zyskuje nowe
funkcjonalności, dzięki czemu korzysta z niej coraz większa liczba naszych klientów.
Od lat budujemy firmę opartą na wartościach w sferze społecznej i
ekonomicznej. Mocno akcentowane w naszej kulturze organizacyjnej partnerstwo
najpełniej objawia się w systemie franczyzowym, który z powodzeniem realizujemy od
początku działalności firmy i który pozwolił nam na zbudowanie tak silnej pozycji
rynkowej. Na koniec 2022 roku byliśmy obecni w 19 krajach w całej Europie, w których
prowadziliśmy sprzedaż naziemną z wykorzystaniem filii. W skali globalnej nasze
towary eksportujemy do ponad 30 krajów.
Przed nami kolejne wyzwania. Cała branża motoryzacyjna dzie musiała
ponownie przeanalizować swój biznes model, aby przygotować się na nadbiegające
tempa przemiany: oczywiście elektryfikację i „connectivity”. Będzie to wymagać rewizji
dotychczasowych modeli biznesowych oraz poszukiwanie nowych sposobów na
monetyzację nadarzających się szans w związku z pojawiającymi się nowymi trendami
na rynku.
Dotychczas, rynek niezależny przez wiele lat mógł liczyć na powolną rotację
taboru samochodowego, co pozwalało mu przyswoić zmiany w technologii i
zachowaniach klientów. Wydaje się, że sytuacja staje się co raz bardziej dynamiczna,
w szczególności dla producentów nowych pojazdów oraz producentów części, którzy
nie mają po raz pierwszy w swojej historii tyle czasu do dyspozycji, przede wszystkim
ze względu na planowany od 2035 zakaz sprzedaży samochodów z silnikami
spalinowymi.
Dystrybutorzy niezależni, naszym zdaniem, mają nadal więcej czasu na
dostosowanie się do nadchodzących zmian. Przede wszystkim ze względu na czas
niezbędny na dostosowanie parku samochodowego w Europie, który obecnie wynosi
prawie 360 milionów aut, z czego 75% tej floty jest starsza niż 5 lat, przy średnim wieku
pojazdów w Europie ok 13 lat. Istnieją ponadto ograniczenia w rozwoju elektro
mobilności wynikające z braku przygotowania infrastruktury np. sieci ładowarek,
pomimo głoszonych ambitnych celów przez niektóre kraje. Ta inercja rynkowa oznacza
powolną transformację w stronę elektro mobilności naszej branży.
Podsumowując, w gruncie rzeczy mając korzystne otocznie rynkowe dla naszej
branży zakładamy ze taka sytuacja utrzyma się również w kolejnych latach, a branża
dystrybucji części samochodowych na tym tle jawi się jako bezpieczny port.
W najbliższym czasie ekspansja geograficzna nie będzie naszym priorytetem.
Koncentrujemy się na rynkach, na których jesteśmy już obecni i na nich będziemy
chcieli umacniać pozycję lidera w każdym z segmentów. Nasza strategia zarządzania
firmą, poprzez specjalizacje w ramach wybranych obszarów, poprawia szybkość
działania i przekłada się na większą elastyczność a przez to sprawniejsze realizowanie
strategii segmentowych. Jednocześnie pozwala nam to uzyskać synergię nie tylko
kosztową, ale także przychodową dzięki sprzedaży krzyżowej naszych produktów. W
2023 roku planujemy otwarcie kilkunastu nowych filii w krajach, w których prowadzimy
działalność. W Polsce skupimy się na rozwoju naszej infrastruktury logistycznej, w
szczególności rozbudowie magazynu centralnego w Zakroczymiu oraz robotyzacje
procesów logistycznych w kraju i zagranicą.
Rok 2023 z perspektywy rynku „automotive aftermarket” zapowiada się
optymistycznie, zakładamy dalszy trend wzrostowy. Problemy z dostępnością nowych
samochodów, wysoki popyt na części w warsztatach, wynikający z akumulacji
oszczędności przez gospodarstwa w czasie pandemii, realizacja odkładanych podczas
pandemii wydatków wszystko to działa na naszą korzyść. W większości krajów
rośniemy szybciej niż konkurencja, co jest możliwe dzięki przewagom wynikającym z
szerokości oferty i dostępności części.
Elementem niepewności pozostaje rozwój konfliktu w Ukrainie, ponadto wysoka
inflacja w regionie i zwiększanie się kosztów powadzenia biznesu, co wymusza na
właścicielach przedsiębiorstw poszukiwania oszczędności i zmniejszenia inwestycji.
Pociąga to za sobą tendencję do wydłużania czasu eksploatacji pojazdów
posiadanych przez aktualnych właścicieli. Zauważamy więc rosnący popyt na
sprzedaż części, a co za tym idzie poprawę dynamiki naszej sprzedaży.
Sposób prowadzenia działalności jest dla nas równie ważny, co jej zakres.
Coraz większy nacisk kładziemy na kwestie ESG. W 2022 roku rozpoczęliśmy
przegląd naszej strategii zrównoważonego rozwoju. Chcemy przygotować Grupę
Kapitałową na nadchodzące zmiany regulacyjne, takie jak Europejski Zielony Ład, a
jednocześnie umożliwić realizację podjętych przez siebie ambitnych zobowiązań we
wszystkich trzech obszarach - środowiskowym, społecznym i zarządczym. W proces
ten angażujemy naszych interesariuszy, a nadzorują go najważniejsi członkowie kadry
kierowniczej.
Obserwujemy też wzrost oczekiwań dotyczących zrównoważonych,
przyjaznych dla środowiska produktów i usług, szczególnie widoczny wśród
przedstawicieli młodego pokolenia. Transformacja branży motoryzacyjnej ma
podstawowe znaczenie dla osiągnięcia celów Porozumienia Paryskiego. Zdajemy
sobie z tego sprawę i choć staramy się minimalizować negatywne oddziaływanie firmy
na środowisko, cały czas wyznaczamy sobie nowe, jeszcze ambitniejsze cele. Dążymy
do osiągnięcia neutralności klimatycznej, a nowa strategia ESG określi przyjęte przez
firmę docelowe wskaźniki dekarbonizacji.
Integralną częścią strategii ESG podejmowane przez nas inicjatywy
dotyczące regeneracji zużywanych części. Od lat udowadniamy kierowcom i
mechanikom, że prawidłowo zregenerowana część jest tak samo dobra, jak nowa.
Cieszę się, że nasze działania w tym zakresie budzą coraz większe zainteresowanie.
Regeneracja - to mniej odpadów na wysypiskach, mniejsze zużycie surowców i energii
korzyści dla środowiska, gospodarki i konsumentów jest tu naprawdę wiele, a my
możemy zapewnić częściom „drugie życie”. W związku z tym uruchomiliśmy platformę
Inter Cars Marketplace, która umożliwia naszym zweryfikowanym partnerom
oferowanie na sprzedaż używanych części zamiennych.
Cieszę się również, że opinia publiczna dostrzega nasze zaangażowanie w
kwestie ESG. Dowodzą tego przyznane nam prestiżowe wyróżnienia jak choćby
Listek CSR od Tygodnika Polityka oraz tytuł Spółki Świadomej Klimatycznie, które
traktujemy jako potwierdzenie, że obraliśmy właściwy kierunek.
Nasze przedsiębiorstwo wprawdzie stale rośnie, ale zachowuje charakter firmy
rodzinnej, w której najważniejsze relacje. Jesteśmy otwarci, propagujemy
bezpośrednie kontakty i wymianę doświadczeń, a także kulturę otwartej dyskusji, która
jest źródłem inspiracji i nowych pomysłów. Uważam, że stałe podnoszenie kwalifikacji
pracowników jest nieodzownym warunkiem rozwoju firmy. W naszej branży
powiedzenie „kto nie jedzie do przodu, ten się cofa” nabiera szczególnego znaczenia.
Dbamy też o relacje z otoczeniem od lat zdobywamy zaufanie partnerów handlowych
i instytucjonalnych a dzięki temu utrzymujemy wiarygodność.
Nasze zaangażowanie społeczne - to również działalność Fundacji Inter Cars,
która w ubiegłym roku prowadziła interesujące programy dla młodych ludzi, rozwijające
potrzebne kwalifikacje i uczące odpowiedzialności za środowisko. Były to między
innymi program stypendialny „Akcelerator”, „Operacja Czysta Rzeka” czy projekt
edukacyjny „Be.Eco”. Wzięło w nich udział kilka tysięcy uczniów i nauczycieli. Dzięki
fundacji możemy wykorzystać posiadane kwalifikacje z korzyścią dla społeczeństwa i
wywołać trwałe, pozytywne zmiany. Szczegółowy opis działań Fundacji Inter Cars
przedstawiono w jednym z rozdziałów raportu zrównoważonego rozwoju. Zdaję sobie
sprawę, jak duże znaczenie ma rzetelna i przejrzysta sprawozdawczość dotycząca
tego obszaru.
Naszym celem jest nadal ambicja aby rosnąć szybciej niż rynek i w każdym z
krajów, w których działamy. To cel biznesowy na najbliższe lata. Bardzo chciałbym
również, abyśmy nadal kultywowali partnerskie podejście do biznesu w odniesieniu
do naszych pracowników, dostawców i innych interesariuszy. Jestem przekonany, że
dialog, szczerość i zaufanie to podstawy, na fundamentach których utrzyma się nawet
najpotężniejsza budowla. Bez nich nie byłoby Inter Cars, którego znamy.
Dlatego chciałbym w imieniu własnym, zarządu oraz całego zespołu
Pracowników Grupy Kapitałowej Inter Cars podziękować naszym Klientom i Partnerom
za współpracę, a naszym Udziałowcom za zaufanie i motywację, które napędzają nas
każdego dnia do efektywnego działania.
Z wyrazami szacunku,
Maciej Oleksowicz
Prezes Zarządu Inter Cars SA