Pismo Prezesa Zarządu do Akcjonariuszy
Na ręce akcjonariuszy, inwestorów i innych uczestników rynku kapitałowego
składam Raport Roczny, który w sposób syntetyczny przedstawia
najważniejsze wydarzenia, które w roku 2022 miały miejsce w Spółce oraz
w jej otoczeniu rynkowym.
2022 rok był wyjątkowo zmiennym i trudnym okresem dla gospodarki, w tym
także dla branży stalowej. Zdecydowały o tym przede wszystkim gospodarcze
skutki wojny w Ukrainie oraz postępujące spowolnienie gospodarcze i spadek
liczby inwestycji w Polsce i na świecie. W minionym roku, w warunkach tak
dynamicznie zmieniającego się otoczenia, Zarząd konsekwentnie realizował
przyjętą strategię rynkową, która opiera się na rozwoju Spółki w ramach
dwóch podstawowych branżowych segmentów działalności: stalowego,
realizowanego przez Centralę Stalprofil S.A., obejmującego handel wyrobami
hutniczymi oraz segmentu infrastruktury, obejmującego usługi budowlano-
montażowe sieci przesyłowych gazu, oferowane przez STALPROFIL S.A.
Oddział w Zabrzu.
Wybuch wojny w Ukrainie przyniósł niepewność związaną z niedoborami na rynku stali i niespotykany wzrost
cen wyrobów hutniczych. Znalazło to odzwierciedlenie w nadzwyczajnych wartościach marż, uzyskiwanych
przez dystrybutorów stali na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2022 r. W drugiej połowie roku ceny
stali przeszły korektę, po której wróciły do poziomów notowanych przed wybuchem wojny. Z końcem grudnia
2022 r. ceny większości wyrobów hutniczych były niższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, notując
jednocześnie około 50% spadek w porównaniu ze szczytem cenowym, który miał miejsce na rynku stali w
marcu 2022 roku. Skutki wojny w Ukrainie oraz poważne wzrosty cen energii i kosztów produkcji, dotykające
producentów i konsumentów stali wywołały spadek popytu, poparty niską skłonnością do gromadzenia
zapasów. Dla dystrybutorów stali drugie półrocze 2022 roku było zatem okresem niższych marż i słabszych
wyników finansowych, które poddawane były korekcie w wyniku dokonywanych przecen zapasów.
Krajowy rynek stali odczuł także regres w inwestycjach infrastrukturalnych, które na koniec 2022 roku w
widoczny sposób wyhamowały. Według danych Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej, produkcja stali w
Polsce w 2022 r. spadła znacząco (o 12,4% r/r), a zużycie jawne wyniosło 13,3 mln ton, co oznacza spadek o
13,5%. Według danych World Steel Association w 2022 r. także w Unii Europejskiej produkcja stali spadła o
10,5% r/r i osiągnęła poziom 136,7 mln ton.
W tych wyjątkowo zmiennych i wymagających dla rynku dystrybucji stali warunkach rynkowych STALPROFIL
S.A. uzyskał bardzo dobre wyniki sprzedażowe nie tylko na rynku krajowym, ale również na konkurencyjnym
europejskim rynku dystrybucji stali. W 2022 r. STALPROFIL S.A. uzyskał łącznie prawie 1 248 mln zł
przychodów ze sprzedaży, czyli o 19,9% więcej niż w roku poprzedzającym. Wypracowany wynik netto w
kwocie prawie 65 mln zł, mimo iż oznacza spadek o 39,9% r/r, jest drugim najwyższym rezultatem w historii
Spółki.
Wartość sprzedaży do krajów UE wyniosła ponad 99 mln zł, co stanowi 43,1-proc. wzrost r/r. Głównymi
odbiorcami zagranicznymi Spółki w roku 2022 byli odbiorcy z Czech, Słowacji, Litwy, Estonii, Rumunii i
Niemiec. Dobre rezultaty segmentu stalowego zostały uzupełnione przychodami z drugiego obszaru
aktywności biznesowej Spółki, jednak niższymi niż w roku poprzednim. Oddział STALPROFIL S.A. w Zabrzu
funkcjonował w 2022 r. w warunkach spadku zamówień na nowe gazociągi. W obliczu wysokiej konkurencji i
przetargów rozstrzyganych często po cenach poniżej kosztorysu inwestorskiego, Oddział unikał
podejmowania kontraktów wiążących się z ryzykiem uzyskania ujemnej rentowności. W 2022 r. przychody z
usług wykonawstwa sieci przesyłowych gazu osiągnęły 48,6 mln zł, co stanowi 3,9% przychodów ze sprzedaży
ogółem.
Uzyskane przez Spółkę wyniki finansowe i wskaźniki rentowności są nie tylko efektem działań
marketingowych aktywizujących sprzedaż, ale także konsekwentnie realizowanego programu rozwoju,
nakierowanego na najnowsze trendy w dystrybucji stali, jakimi są automatyzacja i przemysł 4.0. Dystrybucja
wyrobów hutniczych ewoluuje w kierunku dostaw materiałów ściśle wyselekcjonowanych, częściowo
przetworzonych, przygotowanych pod konkretne przedsięwzięcia inwestycyjne – klienci oczekują już nie tylko