SPRAWOZDANIE FINANSOWE STALPRODUKT S.A. ZA ROK OBROTOWY 2022
Pismo Prezesa Zarządu
1
Szanowni Państwo, Drodzy Akcjonariusze,
Po raz kolejny mam przyjemność przedstawić Państwu Raport Roczny Stalprodukt S.A.,
prezentujący wyniki, najważniejsze informacje dotyczące działalności Spółki w roku 2022
oraz jej przyszłe perspektywy.
Społeczeństwa praktycznie wszystkich rejonów świata nie zdążyły się jeszcze otrząsnąć
ze skutków pandemii koronawirusa COVID-19, kiedy nadeszło kolejne wydarzenie, równie
tragiczne pod względem skali i jego następstw – napaść Rosji na Ukrainę, w wyniku której
dziesiątki tysięcy obywateli Ukrainy straciło życie, kilka milionów musiało szukać
schronienia za granicą. Nałożone na Rosję przez Stany Zjednoczone i Unię Europejską
pakiety różnorakich sankcji politycznych i gospodarczych, wpłynęły na poziom handlu z tym
krajem i zakłóciły wypracowane przez lata łańcuchy dostaw. Powyższe ograniczenia
przyczyniły się do wzrostu cen surowców energetycznych (takich jak ropa naftowa, gaz
ziemny, węgiel), co przyczyniło się do dynamicznego wzrostu inflacji, wzrostu kosztów
działalności przedsiębiorstw oraz znaczącego pogorszenia ich rentowności.
Wzrost kosztów produkcji musiał być skompensowany wzrostem cen wyrobów gotowych
również w przypadku Stalproduktu, co z kolei wpłynęło na uzyskanie przez Spółkę
znaczącego wzrostu przychodów ze sprzedaży i wyników z działalności. Ogółem przychody
ze sprzedaży produktów towarów i materiałów wyniosły w 2022 roku 2 719,3 mln zł i były
o 36,1 proc. wyższe od uzyskanych w roku 2021. Wzrost uzyskanych wyników był jeszcze
większy: zysk operacyjny wzrósł o 44,9 proc., natomiast zysk netto był wyższy o 80,9 proc.
i osiągnął poziom 398,1 mln zł.
Koniunktura na rynku blach transformatorowych, a zwłaszcza wzrost zarówno cen, jak
i wolumenów sprzedaży, sprzyjała uzyskaniu przez Segment Blach Elektrotechnicznych
bardzo dobrych wyników. Wzrost przychodów tego Segmentu wyniósł 83,2 proc., a jego
marża wzrosła o 148,4 proc. Wzrósł także znacząco udział Segmentu Blach
Elektrotechnicznych w całkowitej strukturze sprzedaży Spółki - z 34,8 proc. w roku 2021 do
46,9 proc. w roku 2022.
Znacznie słabiej radził sobie drugi podstawowy segment operacyjny Spółki – Segment Profili.
Mimo wzrostu średnich cen wyrobów gotowych, spowodowane trudnym otoczeniem
rynkowym spadki wolumenów sprzedaży kształtowników giętych na zimno, barier
drogowych i wyrobów centrów serwisowych, spowodowały zaledwie 9-proc. wzrost
przychodów Segmentu, przy prawie 56-proc. spadku wyniku. Udział sprzedaży Segmentu
w asortymentowej strukturze sprzedaży zmniejszył się z 46,2 proc. do 37,1 proc.
Znacznie lepiej radził sobie Segment pozostałej działalności osiągając prawie 15-proc. wzrost
sprzedaży, przy ponad 57-proc. poprawie wyniku. Jego udział w strukturze sprzedaży spadł
w mniejszym stopniu niż w przypadku Segmentu Profili, tj. z 19,0 proc. w roku 2021 do
16,0 proc. w roku ubiegłym.
Po kilkuletnim okresie budowy, przesuwanym kilkukrotnie otwarciu z powodu pandemii
koronawirusa i drastycznego spadku liczby gości w krakowskich hotelach (zwłaszcza tych