Polityka w zakresie wyboru firmy audytorskiej.
Główne założenia dotyczące wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania przeglądu i
badania ustawowego sprawozdania finansowego Spółki i skonsolidowanego
sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej za dany rok obrotowy są następujące:
1) Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest przez Radę Nadzorczą Spółki w formie
uchwały po zapoznaniu się z rekomendacją Komitetu Audytu;
2) Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest z odpowiednim wyprzedzeniem, aby
umowa o badanie sprawozdania finansowego mogła zostać podpisana w terminie
umożliwiającym firmie audytorskiej udział w inwentaryzacji znaczących składników
majątkowych;
3) Przy wyborze firmy audytorskiej Komitet Audytu oraz Rada Nadzorcza Spółki
zwracają szczególną uwagę na konieczność zachowania bezstronności i niezależności
firmy audytorskiej i biegłego rewidenta, w szczególności Komitet Audytu, przedstawiając
rekomendację Radzie Nadzorczej Spółki, uwzględnia zakres usług wykonywanych przez
firmę audytorską i biegłego rewidenta w okresie ostatnich pięciu lat poprzedzających
wybór firmy audytorskiej, podlega to kontroli i monitorowaniu na każdym etapie
procedury wyboru audytora;
4) Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest z uwzględnieniem doświadczenia firmy
audytorskiej w zakresie ustawowego badania sprawozdań finansowych jednostek
zainteresowania publicznego, w tym spółek notowanych na Giełdzie Papierów
Wartościowych w Warszawie S.A.,
5) Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest z uwzględnieniem ceny zaproponowanej
przez podmiot uprawniony do badania oraz możliwości zapewnienia świadczenia
wymaganego zakresu usług;
6) Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest z uwzględnieniem zasady rotacji firmy
audytorskiej i kluczowego biegłego rewidenta w taki sposób, aby maksymalny czas
nieprzerwanego trwania zleceń badań ustawowych przeprowadzanych przez tę samą
firmę audytorską lub firmę audytorską powiązaną z tą firmą audytorską lub
jakiegokolwiek członka sieci działającej w państwach Unii Europejskiej, do której należą
te firmy audytorskie, nie przekraczał pięciu lat, zaś kluczowy biegły rewident nie
przeprowadzał badania ustawowego w Spółce przez okres dłuższy niż pięć lat (w takim
przypadku kluczowy biegły rewident może ponownie przeprowadzać badanie ustawowe
w Spółce po upływie co najmniej trzech lat od zakończenia ostatniego badania
ustawowego);
7) Pierwsza umowa o badanie sprawozdania finansowego jest zawierana z firmą
audytorską na okres nie krótszy niż dwa lata z możliwością przedłużenia na kolejne, co
najmniej dwuletnie okresy, z uwzględnieniem wynikających z przepisów prawa zasad
rotacji firmy audytorskiej i kluczowego biegłego rewidenta.
Główne założenia polityki w zakresie świadczenia dodatkowych usług niebędących
badaniem, przez firmę audytorską, podmiot powiązany z firmą audytorską lub członka
jego sieci są następujące:
1) Biegły rewident, firma audytorska, przeprowadzająca ustawowe badanie Spółki,
podmiot powiązany z firmą audytorska, ani żaden z członków sieci, do której należy
biegły rewident lub firma audytorska, nie mogą świadczyć bezpośrednio ani pośrednio na
rzecz Spółki ani jednostek z nią powiązanych z Grupy Kapitałowej Lena Lighting S.A.
żadnych zabronionych usług niebędących badaniem sprawozdań finansowych ani
czynnościami rewizji finansowej.
2) Usługami zabronionym nie są usługi wskazane w art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja
2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym.
3) Świadczenie usług, o których mowa w pkt 2, możliwe jest jedynie w zakresie
niezwiązanym z polityką podatkową Spółki, po przeprowadzeniu przez Komitet Audytu
oceny zagrożeń i zabezpieczeń niezależności, wymaga to zgody Komitetu Audytu i
wytycznych w zakresie świadczonej usługi.
4) Zarząd informuje Komitet Audytu każdorazowo o wykonywaniu usług wymienionych
w ust. 3 przez firmę audytorską, podmiot z nią powiązany lub członka jego sieci.