Szanowni Państwo,
obecni i przyszli Akcjonariusze, Pracownicy, Współpracownicy i Klienci Rainbow Tours Spółki Akcyjnej,
W imieniu Zarządu Rainbow Tours Spółki Akcyjnej mam przyjemność przedstawić Państwu jednostkowy raport roczny
Rainbow Tours Spółki Akcyjnej za rok obrotowy 2022. Raport podsumowuje działalność i wyniki Spółki za rok 2022, który z punktu
widzenia prowadzenia działalności turystycznej charakteryzował się stosunkowo dużą liczbą czynników zewnętrznych
determinujących działalność touroperatorską. W efekcie wybuchu wojny na terytorium Ukrainy (co samo w sobie stanowiło czynnik
decydujący o pojawieniu się negatywnych nastrojów konsumenckich wśród potencjalnych klientów usług turystycznych i miało efekt w
mających miejsce w marcu 2022 roku istotnych spadkach poziomów realizowanej przez Spółkę sprzedaży), w pierwszej połowie 2022
roku wpływ na działalność realizowaną przez Spółkę miały rekordowe poziomy cen paliwa lotniczego (osiągające swoje szczyty w
marcu, kwietniu i następnie w czerwcu 2022 roku). Począwszy od lipca 2022 roku wysoce istotnym determinantem prowadzonej
działalności były wysokie kursy dolara amerykańskiego, z rekordowymi poziomami notowań we wrześniu i październiku 2022 roku
(realizacja po wysokim kursie waluty USD płatności za wycieczki budżetowane przed sezonem „Lato 2022” i przed wybuchem wojny
w Ukrainie). Przed początkiem wojny w Ukrainie ceny oferowanych wycieczek były budżetowane przy zastosowaniu stosunkowo
niskich z późniejszej perspektywy (po wybuchu wojny w Ukrainie) cenach paliwa lotniczego i kursów podstawowych walut
rozliczeniowych, co spowodowało, że ich realizacja następowała z wysoce obniżoną marżą lub w przypadku części z nich ze stratą
na sprzedaży.
Spółka w zasadzie nie zanotowała istotnego bezpośredniego wpływu przedmiotowego konfliktu zbrojnego w Ukrainie na
prowadzoną działalność. Oferta produktowa realizowana przez Spółkę na terytorium Rosji lub Ukrainy przed wystąpieniem konfliktu
zbrojnego miała nieznaczący wolumen (głównie wycieczki objazdowe) i nie stanowiła istotnego udziału w sprzedaży realizowanej w
ramach podstawowej działalności Spółki. Niemniej, doświadczenia Spółki z okresu sprawozdawczego roku 2022 wskazują, w
odniesieniu do przebiegu i realizacji poziomów sprzedaży realizowanej przez Spółkę dla najistotniejszego w roku kalendarzowym
sezonu letniego (tj. sezonu „Lato 2022”) na wpływ konfliktu zbrojnego wyłącznie dla okresu bezpośrednio następującego po agresji
militarnej Rosji na Ukrainie (okres 2-3 tygodni po dniu rozpoczęcia wojny, tj. po dniu 24.02.2022 r.), kiedy w zasadzie wyłącznie w tym
okresie zauważalny był istotny spadek ilości rezerwacji wycieczek turystycznych przez klientów Spółki. Po swoistym „oswojeniu się”
przez konsumentów (i potencjalnych klientów Spółki) z sytuacją występowania konfliktu w Ukrainie, konflikt ten ostatecznie nie miał w
skali roku 2022 istotnego bezpośredniego wpływu na wybory konsumenckie potencjalnych klientów Spółki i prowadzoną działalność.
Potwierdzenie tych tendencji znajduje się w raportowanych przez Spółkę kolejnych wzrostach liczby rezerwacji (zarówno dla sezonu
„Lato 2022”, „Zima 2022/2023” jak i nadchodzącego sezonu „Lato 2023”) oraz wzrostach wielkości przychodów w porównaniu do
analogicznych okresów wcześniejszych.
M.in. w efekcie powyższego, przy uwzględnieniu wpływu w/w czynników na wynikowość, w 2022 roku Spółka osiągnęła
zauważalny wzrost poziomu jednostkowych przychodów z działalności i osiągnęła swoje historyczne maksimum w tym zakresie.
Przychody Spółki zanotowane w całym okresie sprawozdawczym 2022 roku (tu: okres wychodzenia ze skutków pandemii
koronawirusa SARS-CoV-2 oraz odbudowywania sprzedaży) wyniosły 2.352.088 tys. zł i tym samym wzrosły o około 86,0% w relacji
do danych zanotowanych w okresie porównywalnym roku 2021 (tu: okres funkcjonowania Spółki w rzeczywistości gospodarczej
dotkniętej skutkami pandemii koronawirusa SARS-CoV-2), a także stanowiły więcej o około 35,5% w relacji do poziomu przychodów
2019 roku (tu: okres normalnego funkcjonowania Spółki w poprzednio historycznie rekordowym dla Spółki pod względem przychodów
roku 2019 przed wystąpieniem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2).
Podobne tendencje towarzyszą parametrowi, jakim jest liczba uczestników imprez turystycznych obsłużonych przez Spółkę.
W 2022 roku z oferty Spółki skorzystało 505.836 osób, co stanowi wzrost liczby klientów w roku 2022 o około 50,9% w stosunku do
danych za rok 2021, kiedy łączna liczba klientów Spółki wyniosła 335.258 osób. W relacji do danych za rok obrotowy 2019
(wspomniany okres normalnego funkcjonowania Spółki w poprzednio historycznie rekordowym dla Spółki pod względem liczby
obsłużonych przez Spółkę osób roku 2019), kiedy łączna liczba klientów Spółki wyniosła 491.008 osób, dane za rok 2022 także
wskazują na mający miejsce w 2022 roku wzrost o około 3,0% liczby klientów w odniesieniu do łącznej liczby klientów za rok 2019.
Przy uwzględnieniu niekorzystnych czynników zewnętrznych i kosztotwórczych, jakie wskutek agresji wojskowej Federacji
Rosyjskiej w Ukrainie zdominowały po 24.02.2022 r. sprzedaż operacyjną Spółki (wzrost kursów waluty USD i EUR, wzrosty cen paliwa
lotniczego obciążające marżowość i zyskowność na działalności operacyjnej w 2022 roku, które „podrożyły” koszty wycieczek
sprzedanych i zabudżetowanych według kursów waluty i cen paliwa lotniczego ustalanych przed agresją wojskową na terytorium
Ukrainy), Spółka w całym roku obrotowym 2022 zanotowała, po uwzględnieniu pewnego wpływu korzystania z programów