Chojnów, 28 kwietnia 2023 roku
LIST PREZESA ZARZĄDU
Szanowni Państwo,
Akcjonariusze FEERUM S.A.
W imieniu Zarządu przekazujemy Państwu skonsolidowany raport Grupy FEERUM, prezentujący
i podsumowujący rok 2022.
Miniony rok obfitował w kolejne wyzwania, które postawiła tym razem wojna na Ukrainie.
Przedsiębiorstwo szybko przystosowało się do nowej rzeczywistości, dzięki czemu zakończyliśmy 2022
rok jako firma o stabilnej sytuacji i dobrej płynności finansowej.
W minionym roku wypracowaliśmy 75,9 mln przychodów, co było przede wszystkim efektem dobrej
sprzedaży na rodzimym rynku. Zysk brutto ze sprzedaży ukształtował się na poziomie ponad 17,6 mln
zł, EBITDA wyniosła 15,3 mln, a zysk netto na poziomie 4,7 mln zł.
Istotną pozycję obrotów ubiegłego roku, obok elewatorów zbożowych, stanowiła sprzedaż ziarna
kukurydzy (8,3%), skupionego przez Grupę podczas sezonu zbioru zbóż roku 2021, realizowana w
momencie korzystnych trendów cenowych na rynku płodów rolnych. Ponadto podkreślenia wymaga
fakt, iż obecny magazyn jest przygotowany do zbiorów kolejnego sezonu.
W dniu 24 lutego 2022 roku rozpoczęła się inwazja wojsk Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. W związku
z tym, Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski ogłosił wprowadzenie na terenie całego kraju stanu
wojennego. Biorąc pod uwagę dynamikę sytuacji oraz dużą niepewność towarzyszącą prowadzeniu
działalności gospodarczej w tym regionie, zgodnie z oczekiwaniami Zarząd działalność na tym rynku
jest na poziomie minimalnym i taka pozostanie w perspektywie najbliższych miesięcy.
Rolnictwo na świecie to sektor dużych możliwości. W obecnie zaistniałej sytuacji polityczno-
gospodarczej ten aspekt jest szczególnie widoczny. Okres pandemii, a teraz także okres rosyjskich
działań wojennych na terenie Ukrainy, ujawniają znaczące zaburzenia kanałów dystrybucji i łańcuchów
dostaw, a tym samym potwierdzają zasadność rozbudowy wewnętrznych, krajowych obiektów
magazynowych, umożliwiających zabezpieczenie rezerw żywnościowych.
Obserwowane w 2022 roku ceny produktów rolnych były na historycznym poziomie, rewolucja w tym
zakresie na rynkach i giełdach światowych wynika z faktu, Ukraina oraz Rosja dużymi
producentami i eksporterami dla rynku zbóż. Doświadczane ograniczenie eksportu wynika między
innymi z odcięcia morskich dróg handlowych, ograniczenia żeglugi w portach na Morzu Czarnym oraz
z zamknięcia Morza Azowskiego dla statków handlowych przez Rosjan. Rosja i Ukraina łącznie
odpowiadają za 30% światowego eksportu pszenicy. W sytuacji dalszych ograniczeń dostępu do
portów Morza Czarnego, Polska, ze względu na swoje położenie, może stsię hubem logistycznym
dla zboża ukraińskiego eksportowanego na terytorium Europy, co będzie wymagało znaczącej
rozbudowy infrastruktury technicznej. Sytuacja transportu prowizorycznego przez Polskę przy braku
odpowiedniej infrastruktury stanowi bezpośrednie zagrożenie i destabilizację rolnictwa Polskiego.
Sytuacja braku powierzchni magazynowej, przeładunkowej i portowej w Polsce niekorzystnie wpływa
na sytuację polskiego rolnictwa. Dziś widzimy, że nowe kierunki zbytu zboża ukraińskiego na trwałe
będą wiodły między innymi przez Polskę.
Jak pokazują dzisiejsze realia - prawidłowe przechowywanie żywności jest tutaj wielką potrzebą i
jednocześnie wyzwaniem. System właściwego i bezpiecznego magazynowania żywności to dla
gospodarek krajowych sposób na wzmocnienie i uniezależnienie od reszty świata. Według naszej oceny
kolejne kontrakty z różnych części świata jedynie kwestią czasu. Ofertę FEERUM wyróżnia pełna
kompleksowość, innowacyjność i duże doświadczenie w realizacji obiektów w niezwykle
zróżnicowanych warunkach. Warto również podkreślić, że w czasach rosnących kosztów pracy i
problemów ze znalezieniem odpowiedniej kadry, nasze rozwiązania oparte na automatycznym
zarządzaniu całym kompleksem magazynowym pozostawiają oferty firm konkurencyjnych daleko
w tyle.
Uzupełnieniem działalności Spółki jest powstała z pasji do jazdy rowerowej nowa marka Madani. W
sztandarowej ofercie marki znajdują się rowery, odzież oraz akcesoria rowerowe. Każdy produkt jest
dokładnie opracowany i przetestowany przez zespół doświadczonych rowerzystów tak, aby zapewnić
jak największy komfort podczas jazdy. Przekrój rynkowy oraz różnorodność produktów sprawiają, że
gama potencjalnych klientów jest szeroka. W ramach rozwoju marki Madani planowane są innowacje
produktowe, które mogą zrewolucjonizować ten rynek i znacząco podnieść poziom zainteresowania
samą marką i jej produktami. Obecnie produkcja komponentów do rowerów oraz ubrań zlecana jest
na zewnątrz, a zakład Feerum w Chojnowie służy jako centrum logistyczne, które nadal koncentruje się
przede wszystkim na produkcji silosów i elewatorów.
Zarząd zakłada, że tymczasowe odcięcie od ważnego obszaru rynku ukraińskiego zrekompensowane
zostanie poprzez wzmożony popyt na produkty Feerum na krajowym rynku oraz przychody
generowane z nowej gałęzi biznesu - rowerowej marki Madani. Strategia dywersyfikacji, którą
stosujemy, wchodząc w sektory działalności wymagające innego zestawu umiejętności oraz w których
zaspokajane inne niż dotychczas potrzeby klientów jest odpowiedzią na dzisiejsze wyzwania
społeczno-gospodarcze.
Pragniemy podziękować Akcjonariuszom, Partnerom i Klientom za okazane zaufanie. Rok 2022 pokazał
jak wiele możemy osiągnąć, koncentrując się na wspólnym celu. Wierzymy, że wykazana przez nas
elastyczność oraz wysokie tempo w dostosowywaniu się do nowej, pandemicznej, a teraz wojennej
rzeczywistości to dobry prognostyk na rok 2023 i lata następne. Doświadczenia tego trudnego, ale też
niosącego wyzwania czasu już teraz wykorzystujemy do budowania przewag konkurencyjnych
FEERUM, udoskonalania naszej oferty i poszukiwania nowych dróg ekspansji.
Z wyrazami szacunku,
Daniel Janusz Piotr Wielesik
Prezes Zarządu Członek Zarządu