1
Załącznik do Sprawozdania Zarządu z działalności Spółki w 2022 roku
OŚWIADCZENIE
DOTYCZĄCE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO
w 2022 r.
Zarząd KCI SA z siedzibą w Krakowie („Spółka”) przedstawia oświadczenie w sprawie zasad ładu
korporacyjnego w Spółce sporządzone zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia
29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów
papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych
przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. Poz. 757 z późn. zm.)
Niniejsze oświadczenie stanowi wyodrębnioną część sprawozdania z działalności Spółki będącego
częścią raportu rocznego Spółki za rok obrotowy 2022.
W roku 2022 KCI S.A. podlegała zbiorowi zasad ładu korporacyjnego pod nazwą „Dobre Praktyki
Spółek Notowanych na GPW 2021”, stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 13/1834/2021 z dnia
29 marca 2021 r. Rady Giełdy i obowiązującego od dnia 1 lipca 2021 roku (tekst dokumentu
dostępny jest na stronie internetowej GPW pod adresem:
https://www.gpw.pl/pub/GPW/files/PDF/dobre_praktyki/DPSN21_BROSZURA.pdf
W roku obrotowym kończącym się dnia 31 grudnia 2022 r., Spółka przestrzegała wszystkich zasad
ładu korporacyjnego zawartych w Dobrych Praktykach z wyłączeniem zasad: 1.3.1., 1.3.2., 1.4.,
1.4.1., 1.4.2., 1.5., 1.6., 2.1., 2.2., 2.11.6., 3.2., 3.3., 3.4., 3.5., 3.6., 4.1., 4.3., 4.4., 6.2., 6.3.
I. W zakresie Polityki informacyjnej i komunikacji z inwestorami
Ze względu na charakter podstawowej działalności Spółki oraz jej skalę, potencjalny wpływ
działalności Spółki na zagadnienia środowiskowe, w tym zmiany klimatu jest pomijalny. Od strony
środowiskowej, działalność można scharakteryzować jako typową działalność biurową. Wszelkie
kwestie w zakresie odbioru i utylizacji odpadów są ujęte w ramach umów najmu, których stroną jest
Spółka, i leżą w gestii właścicieli budynków biurowych, w których Spółka wynajmuje
powierzchnie. W ramach prowadzonej działalności Spółka kładzie nacisk na optymalizację
wykorzystywanych zasobów (energia elektryczna, wykorzystywanie materiałów biurowych),
jednak kwestie te nie uwzględnione w jej strategii biznesowej z uwagi na ich pomijalny wpływ
na środowisko naturalne.
Kwestie społeczne i pracownicze nie uwzględniane w strategii biznesowej Spółki głównie ze
względu na to, że Spółka nie zatrudnia pracowników. Spółka przestrzega jednak wszelkie przepisy
zakazujące jakiejkolwiek dyskryminacji bez względu na jej przyczynę. Strategia Spółki uwzględnia
konieczność budowania dobrych relacji z klientami i kontrahentami.
Spółka w celu należytej komunikacji z interesariuszami zamieszcza na swojej stronie internetowej
informacje na temat założeń posiadanej strategii, w tym zwłaszcza celów długoterminowych oraz
planowanych działań. Postępy jej realizacji, określane za pomocą mierników finansowych i
niefinansowych przedstawiane w raportach bieżących i okresowych. Spółka nie uwzględnia w
swojej strategii biznesowej obszaru ESG z przyczyn podanych powyżej (w komentarzu do zasady
1.3.). Z powyższych względów, w procesach decyzyjnych w Spółce i podmiotach z jej grupy nie są
2
uwzględniane kwestie związane ze zmianą klimatu, jak również Spółka nie prowadzi statystyk
dotyczących wartości wskaźnika równości wynagrodzeń wypłacanych jej pracownikom,
obliczanego jako procentowa różnica pomiędzy średnim miesięcznym wynagrodzeniem (z
uwzględnieniem premii, nagród i innych dodatków) kobiet i mężczyzn za ostatni rok, a także
statystyk działań podjętych w celu likwidacji ewentualnych nierówności w tym zakresie. W
zakresie wynagrodzeń Spółka stosuje zasady rynkowe, z uwzględnieniem wiedzy, doświadczenia i
merytorycznego wkładu osób współpracujących w rozwój Spółki.
Spółka nie prowadzi działalności charytatywnej. Ze względu na dotychczasową politykę
informacyjną oraz tajemnicę handlową Spółka nie będzie ujawniać szczegółów prowadzonej przez
nią działalności sponsoringowej lub innej o zbliżonym charakterze. Jeżeli w roku objętym
sprawozdaniem Spółka lub jej grupa poniosłaby wydatki na tego rodzaju cele, informacja dzie
ujawniona, jeżeli będą tego wymagały powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
Akcje Spółki nie były w roku 2022 zakwalifikowane do indeksów giełdowych WIG20, mWIG40
lub sWIG80. Spółka nie prowadzi spotkań z inwestorami i analitykami. Zarząd udziela odpowiedzi
na pytania dotyczące działalności Spółki w trybie przewidzianym w powszechnie obowiązujących
przepisach prawa.
II. W zakresie Zasad dotyczących Zarządu i Rady Nadzorczej
Przy Zarządzie jednoosobowym niewielka część zasad nie jest stosowana, mianowicie Spółka nie
opracowała oficjalnego dokumentu dotyczącego polityki różnorodności w odniesieniu do władz
Spółki oraz jej kluczowych menadżerów, zaś Walne Zgromadzenie Spółki nie podjęło tego rodzaju
regulacji w ramach uchwalonej w dniu 22 czerwca 2020 r. „Polityki wynagrodzeń Członków
Zarządu i Rady nadzorczej oraz osób pełniących kluczowe funkcje w Spółce KCI S.A. z siedzibą w
Krakowie.” W decyzjach kadrowych Spółka kieruje się bieżącymi potrzebami, które wyrażają się
poprzez uwzględnianie posiadanego przez kandydatów doświadczenia zawodowego, kompetencji
oraz wykształcenia. Takie czynniki jak wiek i płeć kandydata lub przynależność do jakiejkolwiek
większości czy mniejszości nie stanowią wyznacznika w tym zakresie. Osoby współpracujące
oceniane przez kryterium merytorycznego wkładu w rozwój Spółki. Z uwagi na brak pracowników
tworzenie osobnych procedur nie jest w ocenie Spółki konieczne.
Również z powyższych względów nie jest stosowana zasada w zakresie odgórnie wskazanego w
DPSN na GPW 2021 wskaźnika 30%. Skład osobowy Rady Nadzorczej Spółki jest wynikiem
decyzji podejmowanych przez Walne Zgromadzenie, zaś ustalanie składu osobowego Zarządu
Spółki należy do kompetencji Rady Nadzorczej. Organy kierują się bieżącymi potrzebami, które
wyrażają się poprzez uwzględnianie posiadanego przez kandydatów doświadczenia zawodowego,
kompetencji oraz wykształcenia. Takie czynniki jak wiek i płeć kandydata lub przynależność do
jakiejkolwiek większości czy mniejszości nie stanowią wyznacznika w tym zakresie. Kandydaci do
organów Spółki są oceniani przez kryterium merytorycznego wkładu w rozwój Spółki.
Dlatego w sporządzanym przez Radę Nadzorc rocznym sprawozdaniu, przedstawianym
zwyczajnemu walnemu zgromadzeniu do zatwierdzenia, Rada Nadzorcza nie przedstawia
informacji na temat stopnia realizacji polityki różnorodności w odniesieniu do zarządu i rady
nadzorczej, oraz realizacji celów, o których mowa powyżej.
III. W zakresie zasad dotyczących systemów i funkcji wewnętrznych
Spółka nie stosuje następujących zasad:
3
Z uwagi na rozmiar Spółki i rodzaj jej działalności, w strukturze Spółki nie wydzielone
wyspecjalizowane jednostki odpowiedzialne za audyt wewnętrzny, zarządzanie ryzykiem praz
compliance. Z tego względu Spółka nie stosuje zasady 3.2.: Spółka wyodrębnia w swojej
strukturze jednostki odpowiedzialne za zadania poszczególnych systemów lub funkcji, chyba że nie
jest to uzasadnione z uwagi na rozmiar spółki lub rodzaj jej działalności.
Spółka nie stosuje zasady 3.3.: Spółka należąca do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80
powołuje audytora wewnętrznego kierującego funkcją audytu wewnętrznego, działającego zgodnie
z powszechnie uznanymi międzynarodowymi standardami praktyki zawodowej audytu
wewnętrznego. W pozostałych spółkach, w których nie powołano audytora wewnętrznego
spełniającego ww. wymogi, komitet audytu (lub rada nadzorcza, jeżeli pełni funkcje komitetu
audytu) co roku dokonuje oceny, czy istnieje potrzeba powołania takiej osoby.”, gdyż Spółka nie
należy do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80. Z powyższych względów Spółki nie dotyczy
zasada 3.10. tj. dokonywanie co najmniej raz na pięć lat przeglądu funkcji audytu wewnętrznego
przez niezależnego audytora wybranego przy udziale Komitetu Audytu. Funkcjonowanie Komitetu
Audytu jest wystarczające i nie ma potrzeby powoływania dodatkowo audytora wewnętrznego.
Spółka nie stosuje zasady 3.4.: Wynagrodzenie osób odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem i
compliance oraz kierującego audytem wewnętrznym powinno być uzależnione od realizacji
wyznaczonych zadań, a nie od krótkoterminowych wyników spółki., gdyż w strukturze Spółki nie
utworzono stanowiska odpowiedzialnego za zarządzanie ryzykiem, audyt wewnętrzny oraz
compliance.
W strukturze Spółki nie utworzono stanowiska odpowiedzialnego za zarządzanie ryzykiem, audyt
wewnętrzny oraz compliance, dlatego też Spółka nie stosuje zasady 3.5.: „Osoby odpowiedzialne za
zarządzanie ryzykiem i compliance podlegają bezpośrednio prezesowi lub innemu członkowi
zarządu. oraz zasady 3.6.: Kierujący audytem wewnętrznym podlega organizacyjnie prezesowi
zarządu, a funkcjonalnie przewodniczącemu komitetu audytu lub przewodniczącemu rady
nadzorczej, jeżeli rada pełni funkcję komitetu audytu.
IV. W zakresie zasad dotyczących Walnych Zgromadzeń i relacji z akcjonariuszami
Spółka odstąpiła trwale od stosowania następujących zasad:
W ocenie zarządu Spółki dotychczasowy przebieg Walnych Zgromadzeń nie wskazuje na potrzebę
dokonywania transmisji Walnych Zgromadzeń w czasie rzeczywistym. Poza tym, Spółka nie jest w
stanie zapewnić infrastruktury technicznej niezbędnej dla prowadzenia takiego Walnego
Zgromadzenia, gwarantującej bezpieczeństwo techniczne i prawne obsługi Walnych Zgromadzeń.
Dlatego Spółka nie stosuje zasady 4.1.: „Spółka powinna umożliwić akcjonariuszom udział w
walnym zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej (e-walne), jeżeli jest
to uzasadnione z uwagi na zgłaszane spółce oczekiwania akcjonariuszy, o ile jest w stanie zapewn
infrastrukturę techniczną niezbędną dla przeprowadzenia takiego walnego zgromadzenia.” oraz
zasada 4.3.: Spółka zapewnia powszechnie dostępną transmisję obrad walnego zgromadzenia w
czasie rzeczywistym.
Również stosowanie zasady 4.4.: Przedstawicielom mediów umożliwia się obecność na walnych
zgromadzeniach. nie znalazło odzwierciedlenia w oczekiwaniach akcjonariuszy, dlatego Spółka
odstąpiła od jej stosowania.
4
Natomiast jeżeli chodzi o stosowanie zasady 4.11.: Członkowie zarządu i rady nadzorczej biorą
udział w obradach walnego zgromadzenia, w miejscu obrad lub za pośrednictwem środków
dwustronnej komunikacji elektronicznej w czasie rzeczywistym, w składzie umożliwiającym
wypowiedzenie się na temat spraw będących przedmiotem obrad walnego zgromadzenia oraz
udzielenie merytorycznej odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie walnego zgromadzenia.
Zarząd prezentuje uczestnikom zwyczajnego walnego zgromadzenia wyniki finansowe spółki oraz
inne istotne informacje, w tym niefinansowe, zawarte w sprawozdaniu finansowym podlegającym
zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie. Zarząd omawia istotne zdarzenia dotyczące minionego
roku obrotowego, porównuje prezentowane dane z latami wcześniejszymi i wskazuje stopień
realizacji planów minionego roku.”, jest ona stosowana, jednakże w ograniczonym zakresie.
Mianowicie, wyniki finansowe oraz inne istotne informacje udostępniane akcjonariuszom przez
Walnym Zgromadzeniem w sposób przewidziany przepisami prawa. Zarząd osobiście nie
prezentuje na Walnym Zgromadzeniu wyników finansowych, natomiast udziela merytorycznej
odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie walnego zgromadzenia.
V. W zakresie zasad dotyczących konfliktu interesów i transakcji z podmiotami powiązanymi
Spółka stosuje wszystkie zasady DPSN na GPW 2021, traktujące o konflikcie interesów i
transakcjach z podmiotami powiązanymi z tym, że ze względu na strukturę akcjonariatu mogą
mieć miejsce transakcje z głównymi akcjonariuszami Spółki lub podmiotami z nimi powiązanymi,
co nie oznacza, że ich pozycja jest w tym zakresie uprzywilejowana. Transakcje w ramach spółek
Grupy mają charakter transakcji typowych i zawierane są na warunkach rynkowych.
VI. W zakresie zasad dotyczących wynagrodzeń
W związku z tym, że w Spółce nie funkcjonuje program motywacyjny oparty na opcjach lub innych
instrumentach powiązanych z akcjami Spółki, w roku 2022 Spółka nie stosowała zasady 6.2.:
Programy motywacyjne powinny być tak skonstruowane, by między innymi uzależniały poziom
wynagrodzenia członków zarządu spółki i jej kluczowych menedżerów od rzeczywistej,
długoterminowej sytuacji spółki w zakresie wyników finansowych i niefinansowych oraz
długoterminowego wzrostu wartości dla akcjonariuszy i zrównoważonego rozwoju, a także
stabilności funkcjonowania spółki.Również w związku z brakiem funkcjonowania programu opcji
menadżerskich, w spółce nie jest stosowana zasada 6.3.: Jeżeli w spółce jednym z programów
motywacyjnych jest program opcji menedżerskich, wówczas realizacja programu opcji winna być
uzależniona od spełnienia przez uprawnionych, w przeciągu co najmniej 3 lat, z góry
wyznaczonych, realnych i odpowiednich dla spółki celów finansowych i niefinansowych oraz
zrównoważonego rozwoju, a ustalona cena nabycia przez uprawnionych akcji lub rozliczenia opcji
nie może odbiegać od wartości akcji z okresu uchwalania programu.
Opis głównych cech systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem w odniesieniu do
procesu sporządzania sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych.
Systemy kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra
Finansów z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych
przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji
wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. poz. 757)
Zarząd KCI S.A. jest odpowiedzialny za system kontroli wewnętrznej i jego skuteczność w
odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych. Zgodnie z funkcjonującą procedurą
nadzór nad przygotowaniem skonsolidowanych i jednostkowych sprawozdań finansowych pełni
Zarząd.
5
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe jest sporządzone na podstawie sprawozdania
finansowego jednostki dominującej oraz sprawozdań finansowych jednostek kontrolowanych przez
jednostkę dominującą. Sprawozdania finansowe jednostek zależnych po uwzględnieniu korekt
doprowadzających do zgodności z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości
Finansowej („MSSF”) są sporządzane w oparciu o jednolite zasady rachunkowości zastosowane dla
transakcji i zdarzeń gospodarczych o podobnym charakterze. W celu zapewniania jednolitych zasad
rachunkowości funkcjonująca w Spółce polityka rachunkowości została przekazana do stosowania
przez spółki z Grupy Kapitałowej KCI. Skonsolidowane i jednostkowe sprawozdania finansowe
podlegaprzeglądowi oraz badaniu przez niezależnego biegłego rewidenta. Zgodnie z procedurą
od momentu powołania Komitetu Audytu, na nim spoczywa obowiązek monitorowania, doradztwa
oraz wykonywanie czynności opiniodawczych w zakresie kompetencji Rady Nadzorczej, w
odniesieniu do następujących dziedzin funkcjonowania Spółki:
a) Sprawozdawczości finansowej;
b) Planowania finansowego rocznego i kwartalnego;
c) Realizacji przedkładanych Radzie Nadzorczej planów finansowych;
d) Badania sprawozdań finansowych przez biegłego rewidenta;
e) Systemu kontroli wewnętrznej i zewnętrznej, w tym audytu wewnętrznego;
f) Systemu zarządzania ryzykiem;
g) Transakcji z podmiotami powiązanymi.
Zadania Komitetu Audytu w w/w zakresie szczegółowo opisane są w „Regulaminie Komitetu
Audytu Rady Nadzorczej KCI SA” przyjętym uchwałą Rady Nadzorczej z dnia 20.10.2017 r.
Zarząd KCI S.A. jest odpowiedzialny za system kontroli wewnętrznej i jego skuteczność w
odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych. Nadzór merytoryczny nad
przygotowaniem jednostkowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych pełni Zarząd.
Sporządzanie sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych jest procesem
wieloetapowym. Każdy etap jest zakończony weryfikacją i potwierdzeniem zgodności danych.
Spółka stale monitoruje istotne czynniki ryzyka prawnego, podatkowego, gospodarczego oraz
operacyjnego. Osoby odpowiedzialne za administrowanie składnikami majątkowymi dokonują ich
weryfikacji pod kątem ich kompletności, przydatności i utraty wartości. Osoby odpowiedzialne za
realizację kontraktów oraz osoby prowadzące sprawy sądowe, identyfikują potencjalne ryzyka
związane z ich przebiegiem i realizacją.
Dane finansowe oraz dane opisowe na potrzeby sprawozdań finansowych przygotowane przez
podmioty, którym zostało powierzone prowadzenie ksiąg rachunkowych, na podstawie zapisów w
księdze głównej oraz informacji otrzymywanych od osób odpowiedzialnych za administrowanie
składnikami majątkowymi, realizację kontraktów, prowadzenie spraw sądowych, a także od osób
zarządzających tymi spółkami.
Podmioty odpowiedzialne za przygotowanie poszczególnych elementów sprawozdania
finansowego przed ich przygotowaniem potwierdzają zgodność danych księgowych ze stanem
faktycznym oraz fakt kompletnego ujęcia operacji o charakterze majątkowym w księgach
rachunkowych.
Przygotowane sprawozdania podlegają weryfikacji i zatwierdzeniu przez zarządy poszczególnych
podmiotów. Przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowe poddawane ocenie. Sprawozdania
skonsolidowane i jednostkowe sprawozdania finansowe KCI S.A. podlegają przeglądowi lub
badaniu przez niezależnego biegłego rewidenta.
6
Akcjonariusze posiadający bezpośrednio lub pośrednio znaczne pakiety akcji na dzień
sporządzenia oświadczenia:
Według stanu na dzień 31.12.2022 r. wykaz akcjonariuszy posiadających co najmniej 5% osów
przedstawiała się następuco:
Podmiot
Liczba
akcji
Liczba
ow
Wartość
nominalna
akcji
Udział w
kapitale
podstawowym
Udział
w głosach
Gremi Inwestycje S.A.
22 706 755
22 706 755
19 073 674,20
33,11%
33,11%
Gremi International S. a r. l.
20 314 806
20 314 806
16 861 288,98
29,62%
29,62%
Podmiotem bezpośrednio dominującym wobec Gremi Inwestycje S.A. jest Gremi International
S.a.r.l., która jest podmiotem pośrednio dominującym wobec KCI S.A.
Podmiotem dominującym wobec Gremi International S. a r. l., Gremi Inwestycje S.A. i KCI S.A.
jest Pan Grzegorz Hajdarowicz, który posiada łącznie z posiadanym pakietem 18 700 akcji, łącznie
bezpośrednio i pośrednio 43 040 261 akcji Spółki, stanowiących 62,76 % w obecnym kapitale
zakładowym Spółki i uprawniających do 43 040 261 głosów na Walnym Zgromadzeniu Spółki, co
stanowi obecnie 62,76% liczby głosów w Spółce.
Wskazanie posiadaczy wszelkich papierów wartościowych, które dają specjalne uprawnienia
kontrolne, wraz z opisem tych uprawnień
Nie istnieją papiery wartościowe dające specjalne uprawnienia kontrolne w stosunku do Spółki.
Wskazanie wszelkich ograniczeń odnośnie do wykonywania praw głosu takich jak
ograniczenie wykonywania prawa głosu przez posiadaczy określonej części lub liczby głosów,
ograniczenia czasowe dotyczące wykonywania prawa głosu lub zapisy, zgodnie z którymi,
przy współpracy spółki, prawa kapitałowe związane z papierami wartościowymi są oddzielone
od posiadania papierów wartościowych
Z akcjami Spółki nie wiążą się ograniczenia odnośnie do wykonywania z nich prawa głosu.
Wskazanie wszelkich ograniczeń dotyczących przenoszenia prawa własności papierów
wartościowych emitenta
Z akcjami Spółki nie wiążą się ograniczenia dotyczące przenoszenia prawa własności tych
papierów wartościowych
Opis zasad dotyczących powoływania i odwoływania osób zarządzających oraz ich uprawnień
w szczególności prawa do podjęcia decyzji o emisji lub wykupie akcji
Zasady powoływania i odwoływania osób zarządzających zostały określone w Statucie Spółki.
Rada Nadzorcza powołuje Prezesa Zarządu oraz na wniosek Prezesa Zarządu lub z własnej
inicjatywy pozostałych członków Zarządu.
7
Rada Nadzorcza może odwołać Prezesa Zarządu, członka Zarządu lub cały Zarząd przed upływem
kadencji Zarządu. Członkowie Zarządu, w tym Prezes Zarządu, mogą zostać równiodwołani lub
zawieszeni w czynnościach przez Walne Zgromadzenie.
Zgodnie ze Statutem Spółki Zarząd wykonuje wszelkie uprawnienia w zakresie zarządzania Spółką,
z wyjątkiem uprawnień zastrzeżonych przez prawo lub Statut dla pozostałych organów Spółki.
Zarząd może uchwalić swój regulamin, określający szczegółowy tryb działania Zarządu, w tym
sprawy, które mogą być powierzone poszczególnym jego członkom. Regulamin Zarządu podlega
zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą.
Zgodnie z Uchwałą nr 7 Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia 21 czerwca 2019
roku w sprawie upoważnienia Zarządu do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki w trybie
kapitału docelowego oraz zmiany Statutu Spółki, Zarząd Spółki upoważniony został do
podwyższenia kapitału zakładowego Spółki w trybie kapitału docelowego, tj do podwyższania
kapitału zakładowego Spółki poprzez emisję nowych akcji o łącznej wartości nominalnej nie
większej niż 39.000.000 (trzydzieści dziewięć milionów złotych) w drodze jednego lub kilku
kolejnych podwyższeń kapitału zakładowego (kapitał docelowy).
Upoważnienie Zarządu do podwyższania kapitału zakładowego oraz do emitowania nowych akcji
w ramach kapitału docelowego wygasło z upływem 3 lat od dnia wpisania do rejestru
przedsiębiorców zmiany Statutu przewidującej niniejsze upoważnienie dla Zarządu, czyli z dniem
24.09.2022 r.
Opis zasad zmiany statutu lub umowy spółki emitenta
Zmiana Statutu Spółki wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy podjętej
większością 3/4 (trzech czwartych) głosów oddanych i wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
Uchwały w przedmiocie zmian Statutu Spółki zwiększające świadczenia akcjonariuszy lub
uszczuplające prawa przyznane osobiście poszczególnym akcjonariuszom wymaga zgody
wszystkich akcjonariuszy, których dotyczą.
Opis sposobu działania walnego zgromadzenia i jego zasadnicze uprawnienia oraz opis praw
akcjonariuszy i sposobu ich wykonywania
Opis sposobu działania walnego zgromadzenia zawarty został przede wszystkim w Statucie Spółki
oraz Regulaminie Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy dostępnych na stronie Emitenta
www.kci.pl
Zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych oraz Statutem Spółki: Zwyczajne Walne
Zgromadzenie zwołuje Zarząd w sposób umożliwiający jego odbycie w terminie sześciu miesięcy
po upływie każdego roku obrotowego.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na wniosek
akcjonariusza lub akcjonariuszy reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału
zakładowego. Żądanie zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia należy złożyć Zarządowi
na piśmie lub w postaci elektronicznej.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie w drodze uchwały rozstrzyga czy koszty zwołania i odbycia
Zgromadzenia ma ponieść Spółka, czy akcjonariusz lub akcjonariusze, na żądanie których zostało
zwołane Zgromadzenie.
8
Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie w ciągu dwóch tygodni od daty zgłoszenia
wniosku, o którym mowa powyżej.
Rada Nadzorcza może zwołać Zwyczajne Walne Zgromadzenie w przypadku, gdy Zarząd nie
zwołał go w przepisanym terminie, Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie jeżeli uzna to za wskazane.
Akcjonariusze reprezentujący co najmniej połowę kapitału zakładowego lub co najmniej połowę
ogółu głosów w Spółce mogą zwołać nadzwyczajne walne zgromadzenie, wyznaczając
przewodniczącego tego zgromadzenia.
Walne Zgromadzenie zwołuje się przez ogłoszenie dokonywane na stronie internetowej Spółki oraz
w sposób określony dla przekazywania informacji bieżących zgodnie z przepisami o ofercie
publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu
obrotu oraz o spółkach publicznych co najmniej na dwadzieścia sześć dni przed terminem Walnego
Zgromadzenia.
Porządek obrad Walnego Zgromadzenia ustala Zarząd.
Akcjonariusz lub akcjonariusze reprezentujący co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego
mogą żądać umieszczenia określonych spraw w porządku obrad najbliższego Walnego
Zgromadzenia. Żądanie powinno zostzgłoszone Zarządowi nie później niż na dwadzieścia jeden
dni przed wyznaczonym terminem Zgromadzenia. Żądanie powinno zawierać uzasadnienie lub
projekt uchwały dotyczącej proponowanego punktu porządku obrad. Żądanie może zostać złożone
w postaci elektronicznej.
Zarząd jest obowiązany niezwłocznie, jednak nie później niż na osiemnaście dni przed
wyznaczonym terminem Walnego Zgromadzenia, ogłosić zmiany w porządku obrad, wprowadzone
na żądanie akcjonariuszy. Ogłoszenie następuje w sposób właściwy dla zwołania walnego
zgromadzenia.
Akcjonariusz lub akcjonariusze reprezentujący co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego
mogą przed terminem Walnego Zgromadzenia zgłaszać Spółce na piśmie lub przy wykorzystaniu
środków komunikacji elektronicznej projekty uchwał dotyczące spraw wprowadzonych do
porządku obrad Walnego Zgromadzenia lub spraw, które mają zostać wprowadzone do porządku
obrad. Spółka niezwłocznie ogłasza projekty uchwał na stronie internetowej.
Każdy z akcjonariuszy może podczas Walnego Zgromadzenia zgłaszać projekty uchwał dotyczące
spraw wprowadzonych do porządku obrad.
Zgodnie z art. 406
1
§ 1 Kodeksu spółek handlowych prawo uczestniczenia w Walnym
Zgromadzeniu Spółki jako spółki publicznej mają tylko osoby będące akcjonariuszami Spółki na
szesnaście dni przed datą Walnego Zgromadzenia (dzień rejestracji uczestnictwa w Walnym
Zgromadzeniu).
Walne Zgromadzenia odbywają się w Warszawie lub w miejscu siedziby Spółki. Walne
Zgromadzenie może podejmować uchwały bez względu na liczbę reprezentowanych na nim akcji,
chyba że Kodeks spółek handlowych stanowi inaczej.
9
Uchwały Walnego Zgromadzenia podejmowane zwykłą większością głosów oddanych, jeżeli
niniejszy Statut lub kodeks spółek handlowych nie stanowią inaczej.
Uchwały Walnego Zgromadzenia wymaga:
1) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania
finansowego za ubiegły rok obrotowy
2) postanowienie o podziale zysku albo o pokryciu straty,
3) udzielenie absolutorium członkom organów Spółki z wykonania przez nich obowiązków,
4) zawarcie przez Spółkę umowy kredytu, pożyczki, poręczenia lub innej podobnej umowy z
członkiem Zarządu, Rady Nadzorczej, prokurentem, likwidatorem lub na rzecz którejkolwiek z tych
osób,
5) postanowienie dotyczące roszczeń o naprawienie szkody wyrządzonej przy zawiązaniu spółki
lub sprawowaniu zarządu albo nadzoru,
6) nabycie własnych akcji w przypadku określonym w art. 362 § 1 pkt 2 Kodeksu spółek
handlowych oraz upoważnienia do ich nabywania w przypadku określonym w art. 362 § 1 pkt 8
Kodeksu spółek handlowych.
W następujących sprawach uchwały Walnego Zgromadzenia podejmowane są większością 3/4
(trzech czwartych) głosów oddanych:
- zmiana Statutu, w tym podwyższenie lub obniżenie kapitału zakładowego,
- umorzenie akcji,
- emisja obligacji zamiennych lub z prawem pierwszeństwa i emisja warrantów subskrypcyjnych,
- zbycie i wydzierżawienie przedsiębiorstwa Spółki lub jego zorganizowanej części oraz
ustanowienie na nich ograniczonego prawa rzeczowego,
- rozwiązanie Spółki,
Uchwały w przedmiocie zmian Statutu Spółki zwiększających świadczenia akcjonariuszy lub
uszczuplających prawa przyznane osobiście poszczególnym akcjonariuszom wymagają zgody
wszystkich akcjonariuszy, których dotyczą.
Walne Zgromadzenie może przyznać osobie, która sprawowała lub sprawuje funkcję członka Rady
Nadzorczej lub Zarządu, zwrot wydatków lub pokrycie odszkodowania, które osoba ta może być
zobowiązana zapłacić osobie trzeciej w wyniku zobowiązań powstałych w związku ze
sprawowaniem funkcji przez tę osobę, jeżeli osoba ta działała w dobrej wierze oraz w sposób, który
w uzasadnionym świetle okoliczności, w przekonaniu tej osoby był w najlepszym interesie Spółki.
Głosowanie na Walnym Zgromadzeniu jest jawne. Tajne głosowanie zarządza się przy wyborach
oraz nad wnioskami o odwołanie członków organów lub likwidatorów Spółki bądź o pociągnięcie
ich do odpowiedzialności, jak również w sprawach osobowych. Tajne głosowanie zarządza się
również na żądanie choćby jednego z akcjonariuszy obecnych lub reprezentowanych na Walnym
Zgromadzeniu.
Uchwały w sprawie istotnej zmiany przedmiotu działalności Spółki zapadają w jawnym głosowaniu
imiennym. Walne Zgromadzenie otwiera Przewodniczący albo Wiceprzewodniczący Rady
Nadzorczej lub członek Zarządu Spółki, a w przypadku ich nieobecności, uczestniczący w Walnym
Zgromadzeniu akcjonariusz, który reprezentuje największą część kapitału zakładowego Spółki, a
następnie spośród osób uprawnionych do głosowania wybiera się Przewodniczącego Zgromadzenia.
Zgodnie z regulaminem Walnego Zgromadzenia Przewodniczący Zgromadzenia kieruje jego
obradami w sposób zapewniający sprawne i zgodne z prawem przeprowadzenie obrad i podjęcie
10
uchwał przewidzianych porządkiem obrad, zapewniając poszanowanie praw i interesów wszystkich
akcjonariuszy oraz ma obowiązek przeciwdziałać w szczególności nadużywaniu uprawnień przez
uczestników zgromadzenia i zapewniać respektowanie praw akcjonariuszy mniejszościowych. Do
obowiązków Przewodniczącego należy w szczególności:
zarządzenie sprawdzenia listy obecności, a następnie ogłasza ilu uczestników jest obecnych na
zgromadzeniu, podając liczbę akcji i głosów reprezentowanych na Walnym Zgromadzeniu oraz
podpisuje listę obecności i zarządza wyłożenie jej do wglądu akcjonariuszy podczas obrad Walnego
Zgromadzenia, stwierdzenie prawidłowości zwołania Walnego Zgromadzenia i jego zdolności do
podejmowania uchwał, poddanie pod osowanie porządku obrad, udzielanie głosu uczestnikom
obrad, członkom organów spółki, biegłym rewidentom i zaproszonym osobom, poddawanie pod
głosowanie projektów uchwał, zarządzanie głosowania, ogłaszanie wyników głosowań, zamykanie
Walnego Zgromadzenia.
Lista obecności zawiera spis uczestników Walnego Zgromadzenia, z wymienieniem liczby akcji,
które każdy z nich przedstawia i służących im głosów. Każdy z uprawnionych do udziału w
Zgromadzeniu winien podpisać się na liście obecności.
Lista obecności jest dostępna do wglądu przez cały czas obrad Zgromadzenia.
Przewodniczący udziela głosu uczestnikowi Zgromadzenia, który chce zabrać głos w sprawie
będącej przedmiotem obrad, po otwarciu dyskusji na ten temat. Przewodniczący Walnego
Zgromadzenia, w uzasadnionych przypadkach, może określić maksymalny czas wystąpień
akcjonariuszy, może również odebrać głos osobie wypowiadającej się nie na temat, obraźliwie lub
osobie nie przestrzegającej postanowień Regulaminu. Przerwy w obradach nie dłuższe niż 2 (dwie)
godziny, nie stanowią odroczenia obrad i mogą być zarządzane przez Przewodniczącego Walnego
Zgromadzenia w uzasadnionych przypadkach, nie mogą mieć one jednak na celu utrudniania
akcjonariuszom wykonywania ich praw. Głosowanie odbywa się za pomocą kart do głosowania.
Głosowanie nad uchwałami może być przeprowadzone przy użyciu elektronicznych urządzeń do
głosowania.
Skład osobowy i zmiany, które w nich zaszły w ciągu ostatniego roku obrotowego, oraz opis
działania organów zarządzających, nadzorujących lub administracyjnych emitenta
W okresie od dnia 1 stycznia 2022 do dnia 31 grudnia 2022 r. skład Zarządu był następujący:
Piotr Łysek - Prezes Zarządu,
W związku z upływem z dniem 1 lipca 2022 r. kadencji Zarządu, w dniu 27 maja 2022 r. Rada
Nadzorcza KCI S.A. powołała Zarząd Spółki w składzie 1-osobowym na nową 3-letnią kadencję.
W skład Zarządu Rada Nadzorcza Spółki powołała Pana Piotra Łyska i powierzyła mu funkcję
Prezesa Zarządu.
W okresie od dnia 1 stycznia 2022 do dnia 31 grudnia 2022 r. skład Rady Nadzorczej był
następujący:
- Dorota Hajdarowicz - Przewodnicząca Rady Nadzorczej,
- Kazimierz Hajdarowicz - Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej,
- Andrzej Zdebski - Członek Niezależny Rady Nadzorczej,
- Grzegorz Hajdarowicz - Członek Rady Nadzorczej,
- Dariusz Bąk - Członek Rady Nadzorczej,
- Grażyna Cisło - Członek Niezależny Rady Nadzorczej.
11
Zgodnie z postanowieniami Statutu Spółki oraz Regulaminem Zarządu:
Zarząd składa się z jednego do siedmiu członków. Kadencja Zarządu trwa trzy lata i jest wspólna
dla wszystkich członków. Rada Nadzorcza powołuje Prezesa Zarządu oraz na wniosek Prezesa
Zarządu lub z własnej inicjatywy pozostałych członków Zarządu. Rada Nadzorcza określi liczbę
członków Zarządu. Rada Nadzorcza może odwołać Prezesa Zarządu, członka Zarządu lub cały
Zarząd przed upływem kadencji Zarządu. Członkowie Zarządu, w tym Prezes Zarządu, mogą zostać
również odwołani lub zawieszeni w czynnościach przez Walne Zgromadzenie.
Zarząd wykonuje wszelkie uprawnienia w zakresie zarządzania Spółką, z wyjątkiem uprawnień
zastrzeżonych przez prawo lub niniejszy Statut dla pozostałych organów Spółki. Uchwały Zarządu
zapadają bezwzględną większością głosów. W przypadku równości głosów decyduje głos Prezesa
Zarządu.
Jeżeli Zarząd jest wieloosobowy do składania oświadczeń i podpisywania w imieniu Spółki
uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie lub jeden członek Zarządu
działający łącznie z prokurentem.
Rada Nadzorcza zawiera w imieniu Spółki umowy z członkami Zarządu i reprezentuje spółkę w
sporach z członkami Zarządu. Rada Nadzorcza może upoważnić, w drodze uchwały, jednego lub
więcej członków do dokonania takich czynności prawnych. Pracownicy spółki podlegają
Zarządowi. Zarząd zawiera i rozwiązuje z nimi umowy o pracę oraz ustala ich wynagrodzenie na
zasadach określonych przez obowiązujące przepisy. Rada Nadzorcza ustala wynagrodzenie
członków Zarządu zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub innej umowy.
Zarząd może uchwalić swój regulamin, określający szczegółowy tryb działania Zarządu, w tym
sprawy, które mogą być powierzone poszczelnym jego członkom. Regulamin Zarządu podlega
zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą.
Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes Zarządu, a w razie jego nieobecności zastępujący go członek
Zarządu w przypadku zarządu wieloosobowego. Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż
raz w miesiącu. Udział członków Zarządu w posiedzeniu jest obowiązkowy. Na posiedzenie
Zarządu mogą być zapraszani właściwi dla omawianej sprawy pracownicy Spółki, a także inne
osoby. Decyzje Zarządu zapadają w formie uchwał. Uchwały Zarządu mogą być powzięte, jeżeli
wszyscy członkowie zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu Zarządu. Uchwały Zarządu
zapadają bezwzględną większością głosów. W przypadku równości głosów decyduje głos Prezesa
Zarządu. Zarząd może podjąć uchwałę w każdej sprawie, która była przedmiotem posiedzenia
Zarządu. Uchwały Zarządu, poza innymi sprawami wymienionymi w przepisach lub wewnętrznych
aktach normatywnych wymaga:
- przyjęcia Regulaminu Zarządu Spółki,
- przyjęcia programów działalności Spółki (projektów) przedkładanych do zatwierdzenia Radzie
Nadzorczej lub Walnemu Zgromadzeniu oraz sprawozdań przedkładanych przez Zarząd Radzie
Nadzorczej lub Walnemu Zgromadzeniu,
- zwołanie Walnego Zgromadzenia.
Posiedzenie Zarządu protokołowane. Protokół z posiedzenia Zarządu podpisują wszyscy obecni
członkowie Zarządu. Protokoły z posiedzenia Zarządu winny być przechowywane przez Zarząd
12
przez okres pięciu lat. Zarząd zobowiązany jest uzyskać opinię Rady Nadzorczej we wszystkich
sprawach, które mają być zgodnie ze Statutem lub Kodeksem spółek handlowych przedłożone
Walnemu Zgromadzeniu. Zarząd może wnioskow do Rady Nadzorczej o wydanie opinii w
sprawach uznanych przez Zarząd za szczególnie ważne dla działalności Spółki. W razie
sprzeczności interesów Spółki z osobistymi interesami członka Zarządu, jego małżonka, krewnych i
powinowatych do drugiego stopnia oraz osób, z którymi jest powiązany osobiście, członek Zarządu
powinien wstrzymać się od udziału w rozstrzyganiu takich spraw i żądać zaznaczenia tego w
protokole. Członek Zarządu nie może bez zezwolenia Spółki zajmować się interesami
konkurencyjnymi, ani też uczestniczyć w innej Spółce jako członek Zarządu.
Rada Nadzorcza składa się z pięciu (5) do dziewięciu (9) członków. Kadencja Rady Nadzorczej jest
wspólna dla wszystkich członków i trwa trzy lata. Członkowie Rady Nadzorczej powoływani
przez Walne Zgromadzenie. Rada Nadzorcza wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz
przynajmniej jednego Wiceprzewodniczącego. Pierwsze posiedzenie nowo wybranej Rady
Nadzorczej zwołuje którykolwiek z jej członków. W przypadku, gdy pierwsze posiedzenie zwołane
zostanie przez więcej niż jedną osobę, odbywa się posiedzenie zwołane na termin najwcześniejszy.
Rada Nadzorcza odbywa posiedzenia co najmniej raz na kwartał.
Posiedzenia Rady Nadzorczej zwoływane przez jej Przewodniczącego, a w przypadku gdy ten
nie może tego uczynić, posiedzenie zwołuje jeden z Wiceprzewodniczących, z inicjatywy własnej
lub na wniosek Zarządu bądź członka Rady, podając datę, miejsce i proponowany porządek obrad.
W przypadku złożenia pisemnego żądania zwołania posiedzenia Rady Nadzorczej przez Zarząd lub
członka Rady, Przewodniczący Rady Nadzorczej zwołuje je w terminie dwóch tygodni od dnia
otrzymania wniosku. W przypadku niezwołania posiedzenia przez Przewodniczącego we
wskazanym terminie, wnioskodawca może je zwołać samodzielnie, podając datę, miejsce i
proponowany porządek obrad.
Posiedzenia Rady Nadzorczej otwiera i prowadzi Przewodniczący Rady, a pod jego nieobecność
jeden z Wiceprzewodniczących. W przypadku nieobecności zarówno Przewodniczącego jak i
Wiceprzewodniczących Rady, posiedzenie może otworzyć każdy z członków Rady zarządzając
wybór Przewodniczącego posiedzenia.
Rada Nadzorcza podejmuje uchwały, jeżeli w posiedzeniu uczestniczy co najmniej połowa jej
członków, przy czym wszyscy członkowie zostali na nie zaproszeni. Rada Nadzorcza podejmuje
uchwały bezwzględną większością osów. Zawiadomienia zawierające porządek obrad oraz
wskazujące termin i miejsce posiedzenia Rady Nadzorczej winny zostać wysłane listami
poleconymi co najmniej na siedem dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia Rady
Nadzorczej na adresy wskazane przez członków Rady Nadzorczej. Porządek obrad ustala oraz
zawiadomienia rozsyła Przewodniczący Rady Nadzorczej albo inna osoba, jeżeli jest uprawniona
do zwołania posiedzenia. W sprawach nie objętych porządkiem obrad Rada Nadzorcza uchwały
powziąć nie może, chyba że wszyscy jej członkowie obecni i wyrażają zgodę na powzięcie
uchwały. Rada Nadzorcza może powziąć uchwały także bez formalnego zawiadomienia o
posiedzeniu, jeżeli obecni są wszyscy jej członkowie i nie zgłaszają sprzeciwu, co do faktu odbycia
posiedzenia i zamieszczenia poszczególnych spraw w porządku obrad. Uchwały Rady Nadzorczej
mogą być powzięte także bez odbywania posiedzenia w trybie pisemnym, w ten sposób, iż
członkowie Rady Nadzorczej oddają swój głos na piśmie. Uchwała podjęta w trybie pisemnym jest
ważna, gdy wszyscy członkowie Rady zostali powiadomieni o treści projektu uchwały. Członkowie
Rady Nadzorczej mogą brać udzi w podejmowaniu uchwał, oddając swój głos na piśmie za
pośrednictwem innego członka Rady Nadzorczej. Nie dotyczy to głosowań w sprawach
wprowadzonych do porządku obrad na posiedzeniu. Posiedzenie Rady Nadzorczej oraz
13
podejmowanie uchwał przez Radę Nadzorczą może się ponadto odbywać w ten sposób,
członkowie Rady Nadzorczej uczestniczą w posiedzeniu i podejmowaniu uchwał przy
wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, przy czym wszyscy
biorący udzi w posiedzeniu członkowie Rady Nadzorczej muszą być poinformowani o treści
projektów uchwał. Członkowie Rady zobowiązani potwierdzić fakt otrzymania projektów
uchwał za pośrednictwem telefaksu lub poczty elektronicznej, najpóźniej w następnym dniu po ich
otrzymaniu.
Rada Nadzorcza w swoim regulaminie określiła szczegółowy tryb działania Rady.
Rada Nadzorcza może delegować swoich członków do indywidualnego wykonywania
poszczególnych czynności nadzorczych. Jeżeli Walne Zgromadzenie wybierze Radę Nadzorczą
przez głosowanie oddzielnymi grupami, członkowie Rady wybrani przez każdą z grup mogą
delegować jednego członka do stałego indywidualnego wykonywania czynności nadzorczych.
Rada Nadzorcza może zawiesić z ważnych powodów w czynnościach poszczególnych lub
wszystkich członków Zarządu. W miejsce członków Zarządu zawieszonych przez RaNadzorczą
lub członków Zarządu, którzy zostali odwołani, złożyli rezygnację albo z innych przyczyn nie mogą
sprawować swoich czynności, Rada Nadzorcza może delegować, na okres nie dłuższy niż trzy
miesiące, swoich członków do czasowego wykonywania czynności członków Zarządu. W
przypadku niemożności sprawowania czynności przez członka Zarządu, Rada Nadzorcza powinna
podjąć odpowiednie działania w celu dokonania zmiany w składzie Zarządu.
Rada Nadzorcza jest zobowiązana i uprawniona do wykonywania stałego nadzoru nad działalnością
Spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności.
Oprócz spraw wskazanych w ustawie Kodeks spółek handlowych, w innych postanowieniach
Statutu lub w uchwałach Walnego Zgromadzenia do kompetencji Rady Nadzorczej należy:
- ocena sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok
obrotowy w zakresie ich zgodności z księgami, dokumentami, jak i ze stanem faktycznym,
- ocena wniosków Zarządu co do podziału zysku lub pokrycia straty,
- składanie Zgromadzeniu Wspólników pisemnego sprawozdania z wyników czynności, o których
mowa w pkt. 1) i 2),
- wybór biegłego rewidenta do przeprowadzania badania sprawozdania finansowego,
- określanie zakresu i terminów przedkładania przez Zarząd rocznych planów rzeczowo-
finansowych
oraz strategicznych planów wieloletnich,
- opiniowanie strategicznych planów wieloletnich Spółki,
- opiniowanie rocznych planów rzeczowo-finansowych,
- uchwalanie regulaminu szczegółowo określającego tryb działania Rady Nadzorczej,
- zatwierdzanie regulaminu Zarządu Spółki,
- zatwierdzanie regulaminu organizacyjnego przedsiębiorstwa Spółki,
- powoływanie, odwoływanie i zawieszanie w czynnościach członków Zarządu.
Do kompetencji Rady Nadzorczej należy udzielanie Zarządowi zgody na:
- nabycie, zbycie, wydzierżawienie, obciążenie nieruchomości lub udziałów w nieruchomości oraz
nabycie lub zbycie akcji, udziałów w spółkach krajowych i zagranicznych gdy wartość zobowiązań
z tego tytułu przekracza 20% kapitału zakładowego Spółki,
- zaciąganie pozostałych zobowiązań, których wartość przekracza 20% kapitałów własnych,
- udzielenie przez Spółkę gwarancji i poręczeń majątkowych, których wartość przekracza
14
10% kapitałów własnych.
Wynagrodzenie członków Rady Nadzorczej określa Walne Zgromadzenie.
Zgodnie z Regulaminem:
Na posiedzenia Rady Nadzorczej mogą być zapraszani członkowie Zarządu. Na posiedzenia Rady
mogą być zapraszane inne osoby, właściwe dla omawianej sprawy. W uzasadnionych przypadkach,
dla ułatwienia wykonywania swych zadań nadzorczych, Rada może powołać ekspertów i doradców.
Posiedzenie Rady Nadzorczej odbywa się w siedzibie Spółki lub w Warszawie. Dopuszcza się
odbycie posiedzenia Rady w innym miejscu.
Rada Nadzorcza podejmuje uchwały, jeżeli w posiedzeniu uczestniczy co najmniej połowa jej
członków, przy czym wszyscy członkowie zostali prawidłowo na nie zaproszeni. Rada Nadzorcza
podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu
Rady, przy czym w razie równości, rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady. Głosowanie na
posiedzeniach Rady odbywa się jawnie. Na wniosek minimum jednego członka Rady
Przewodniczący zarządza głosowanie tajne. Tryb podejmowania uchwał przez Radę określa Statut
Spółki. Rada na swoich posiedzeniach podejmuje decyzje w formie uchwał i postanowień. Uchwały
Rady mają postać odrębnego dokumentu, stanowiącego załącznik do protokołu z posiedzenia Rady.
Pod uchwałą zapisuje się ilość głosujących oraz wynik głosowania. Uchwały podpisują wszyscy
obecni na posiedzeniu członkowie Rady. Uchwały Rady numerowane są kolejnymi numerami
porządkowymi. Pełny numer uchwały składa się z trzech elementów: cyfry rzymskiej oznaczającej
numer kadencji, łamanej przez numer kolejny uchwały, łamany przez rok jej podjęcia. Posiedzenia
Rady protokołowane przez osobę wskazaprzez Radę. Protokoły powinny zawierać porządek
obrad, imiona i nazwiska obecnych członków, treść podjętych uchwał, ilość osów oddanych za
poszczególnymi uchwałami oraz odrębne zdanie. Do protokołu powinny być załączone wszystkie
materiały dące przedmiotem posiedzenia. Protokół z posiedzenia Rady podpisują obecni na nim
członkowie Rady, najpóźniej na następnym posiedzeniu. Wszyscy obecni na posiedzeniu
członkowie Rady podpisują listę obecności stanowiącą załącznik do protokołu. Protokoły
zamieszcza się w osobnej księdze protokołów i przechowuje w siedzibie Spółki. Księga protokołów
jest prowadzona w formie segregatora zawierającego zbiór poszczególnych protokołów z
posiedzenia Rady Nadzorczej wraz z załącznikami, stanowiącymi integralną część protokołu.
Każdy protokół powinien być oznaczony numerem kolejnym kadencji (cyfry rzymskie) łamanym
przez numer kolejny w danym roku kalendarzowym, łamanym przez rok kalendarzowy.
Poszczególne stronice każdego protokołu i załączników winny być ponumerowane.
Szczegółowy opis działania organów zarządzających, nadzorujących emitenta znajduje się w
Statucie Spółki, dostępnym na stronie: www.kci.pl.
W okresie od 1.01.2022 r. do 31.12.2022 r. w ramach Rady Nadzorczej Spółki działał Komitet
Audytu w składzie:
Grażyna Cisło - Przewodnicząca Komitetu Audytu (członek niezależny)
Andrzej Zdebski - Członek Komitetu Audytu (członek niezależny)
Kazimierz Hajdarowicz - Członek Komitetu Audytu
15
Czas trwania kadencji Komitetu Audytu jest tożsamy z kadencją Rady Nadzorczej. Komitet Audytu
we wskazanym składzie spełnia wymagania określone w art. 129 ust. 1, 3, 5 i 6 Ustawy o biegłych
rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz.U. z 2017 poz. 1089).
Rada Nadzorcza uchwaliła Regulamin Komitetu Audytu.
Na podstawie Statutu Spółki zmienionego uchwałą nr 3 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia
Spółki z dnia 27 września 2017 r, tak długo jak Spółka pozostawać będzie spółką publiczną, Rada
Nadzorcza, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, może powołać Komitet
Audytu. Szczełowe zasady funkcjonowania i wykonywania zadań Komitetu Audytu, tryb jego
pracy, skład, liczebność, zasady powoływania członków oraz ich kwalifikacje będą określały
przepisy powszechnie obowiązującego prawa, uchwała powołująca Komitet Audytu oraz
zatwierdzony wraz z nią regulamin. Uchwała i regulamin, uchwalone przez Radę Nadzorczą
Spółki. Jeśli powołanie Komitetu Audytu nie jest obligatoryjne (zgodnie z przepisami powszechnie
obowiązującego prawa) zadania Komitetu Audytu mogą być wykonywane przez Radę Nadzorczą
kolegialnie w przypadku powzięcia przez Radę Nadzorczą uchwały o przejęciu zadań Komitetu
Audytu.
W ocenie Rady Nadzorczej w w/w składzie Komitet Audytu spełnia kryteria niezależności oraz
pozostałe wymagania określone w art. 128 ust. 1 i art. 129 ust. 1, 3 , 5, i 6 Ustawy o biegłych
rewidentach. Ustawowe kryteria niezależności spełniają Pani Grażyna Cisło i Pan Andrzej Zdebski.
Osobami posiadającymi wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań
finansowych jest Pani Grażyna Cisło, jak również Andrzej Zdebski, a umiejętności te nabyli w
trakcie rozwoju swojej bogatej kariery zawodowej, oraz w trakcie wieloletniego sprawowania
funkcji w instytucjach bankowych, związanych z rynkiem kapitałowym oraz przedsiębiorstwach,
pełniąc funkcje specjalistów, funkcje kierownicze oraz uczestnicząc w Zarządach i Radach
Nadzorczych tych podmiotów. Ponadto, Pani Grażyna Cisło prowadzi biuro rachunkowe i posiada
uprawnienia biegłego rewidenta. Szczegółowe biografie były publikowane przez Spółkę w formie
raportów bieżących i na stronie internetowej Spółki. Osobami posiadającymi wiedzę i umiejętności
z zakresu branży, w której działa Spółka posiadali wszyscy członkowie Komitetu Audytu, a
umiejętności te nabyli w trakcie rozwoju swojej bogatej kariery zawodowej, oraz w trakcie
wieloletniego sprawowania funkcji w instytucjach bankowych, związanych z rynkiem kapitałowym
oraz przedsiębiorstwach, pełniąc funkcje specjalistów, funkcje kierownicze oraz uczestnicząc w
Zarządach i Radach Nadzorczych tych podmiotów. Szczegółowe biografie były publikowane przez
Spółkę w formie raportów bieżących i na stronie internetowej Spółki.
Firma audytorska badająca sprawozdanie finansowe Spółki nie świadczyła na rzecz emitenta
(Spółki) dozwolonych usług niebędące badaniem, w związku z powyższym nie dokonywano oceny
niezależności tej firmy audytorskiej.
W ramach polityki wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania badania oraz polityki
świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie, przez podmioty powiązane z tą
firmą audytorską oraz przez członka sieci firmy audytorskiej dozwolonych usług niebędących
badaniem, emitent kierował się następującymi założeniami:
- wybór jest dokonywany z uwzględnieniem zasad bezstronności i niezależności firmy audytorskiej
oraz analizy prac realizowanych przez nią w Spółce, a wykraczających poza zakres badania
sprawozdania finansowego celem uniknięcia konfliktu interesów (zachowanie bezstronności i
niezależności), a najwyższą jakością wykonywanych prac audytorskich, znajomością przede
wszystkim branży developerskiej oraz handlowej i usługowej, w której działa Spółka KCI S.A. O
wyborze biegłego rewidenta. Na podstawie przepisu art. 133 Ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o
16
biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz.
1421 z późn. zm.), Spółka informuje Komisję Nadzoru Finansowego o wyborze biegłego rewidenta
i podpisaniu umów na przeprowadzenie przeglądu sprawozdań finansowych i przeprowadzenie
badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego;
- podczas dokonywania wyboru firmy audytorskiej, Rada Nadzorcza (a Komitet Audytu na etapie
przygotowywania rekomendacji), kierują się:
a) ceną zaproponowaną przez podmiot uprawniony do badania;
b) możliwością zapewnienia świadczenia pełnego zakresu usług określonych przez Spółkę
(badanie sprawozdań jednostkowych, badania sprawozdań skonsolidowanych, przeglądy
etc.);
c) dotychczasowym doświadczeniem podmiotu w badaniu sprawozdań jednostek o
podobnym do Spółkę profilu działalności;
d) dotychczasowym posiadaniem doświadczenia podmiotu w badaniu sprawozdań
finansowych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.;
e) liczbą osób dostępnych do prowadzenia badania w spółkach Grupy KCI;
f) możliwością przeprowadzenia badania w terminach określonych przez Spółkę;
g) reputacją podmiotu uprawnionego do badania na rynkach finansowych.
- wyboru podmiotu mającego świadczyć usługi biegłego rewidenta dokonuje Rada Nadzorcza
Spółki na podstawie przedstawionych przez Spółkę ofert oraz po zapoznaniu się z opinią i
rekomendacją Komitetu Audytu;
- umowa z podmiotem świadczącym usługi audytorskie zawierana jest na okres nie krótszy niż dwa
lata, z możliwością ich przedłużenia na kolejne co najmniej dwuletnie okresy, za wyjątkiem umowy
z dotychczasowym podmiotem świadczącym usługi audytorskie na rzecz Spółki, obowiązującej w
dniu wejścia w życie procedury, może być przedłużana na kolejne okresy jednego roku, w
przypadku, gdy KCI S.A. posiada ważną w danym roku umowę na świadczenie usług audytorskich.
Szczegóły określone zostały w „Polityce i procedurze wyboru firmy audytorskiej do badania
sprawozdania finansowego i skonsolidowanego sprawozdania finansowego KCI S.A.”
W procesie świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie, przez podmioty
powiązane z firmą audytorską oraz przez członka sieci firmy audytorskiej dozwolonych usług
niebędących badaniem na rzecz Spółki, organy Spółki oraz Komitet Audytu (utworzony w ramach
Rady Nadzorczej, niebędący w sensie formalnoprawnym organem Spółki) kierują się dbałością o
przestrzeganie polskich i unijnych regulacji prawnych oraz wytycznych i wyjaśnień właściwych
organów nadzoru obowiązujących jednostki zainteresowania publicznego, mających na celu:
1) eliminację ryzyka naruszenia niezależności i uchybienia zasadzie sceptycyzmu zawodowego
ze strony firmy audytorskiej lub biegłego rewidenta;
2) poprawę jakości badań ustawowych poprzez podwyższenie standardów raportowania z
badania;
3) zwiększenie kompetencji Komitetu Audytu, jako ciała odgrywającego istotną rolę dla
zapewnienia wysokiej jakości badań ustawowych.
Spółka KCI SA opracowała i wdrożyła „Politykę świadczenia przez firmę audytorską
przeprowadzającą badanie, przez podmioty powiązane z firmą audytorską oraz przez członka
sieci firmy audytorskiej dozwolonych usług niebędących badaniem na rzecz jednostki
zainteresowania publicznego KCI Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie” w której szczegółowo
określającą listę zabronionych usług niebędących badaniem sprawozdań finansowych i termin
obowiązywania zakazu świadczenia usług, oraz listę usług dozwolonych, niebędących badaniem,
które Firma audytorska przeprowadzająca badanie, podmioty powiązane z firmą audytorską oraz
17
członek sieci firmy audytorskiej mogą świadczyć na rzecz Spółki i warunki świadczenia usług
dozwolonych
Obie w/w Polityki zostały przyjęte i uchwalone przez Radę Nadzorczą KCI S.A. Uchwałą Nr
1/11/2017 z dnia 27 listopada 2017 r. w sprawie: uchwalenia Polityki i procedury wyboru firmy
audytorskiej do badania sprawozdania finansowego i skonsolidowanego sprawozdania
finansowego KCI S.A. oraz Polityki świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie,
przez podmioty powiązane z firmą audytorską oraz przez członka sieci firmy audytorskiej
dozwolonych usług niebędących badaniem na rzecz jednostki zainteresowania publicznego KCI
Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie.
Rekomendacja dotycząca wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania spełniła
obowiązujące warunki, i została sporządzona w następstwie zorganizowanej przez Spółkę
procedury wyboru spełniającej obowiązujące kryteria, której efektem była przygotowana przez
Komitet Audytu spółki KCI SA dla Rady Nadzorczej KCI SA REKOMENDACJA” z dnia
20 maja 2022 r. dotycząca wyboru firmy: Kancelaria Porad Finansowo-Księgowych dr Piotr Rojek
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach, wpisanej na listę firm
audytorskich prowadzoną przez Krajową Ra Biegłych Rewidentów pod numerem 1695, która
będzie badała i dokonywała przeglądu sprawozdań finansowych spółki KCI S.A. i sprawozdań
skonsolidowanych Grupy Kapitałowej KCI za lata 2022-2023 według wymogów
międzynarodowych standardów rewizji finansowej i międzynarodowych standardów
sprawozdawczości finansowej. Wyr firmy audytorskiej do badania sprawozdania finansowego i
skonsolidowanego sprawozdania finansowego KCI S.A. nastąpił uchwałą Rady Nadzorczej Spółki
numer 1/05/2022 z dnia 20 maja 2022 r.
W roku 2022 Komitetu Audytu odb 2 posiedzenia w dniu 21.04.2022 r. oraz 22.09.2022 r., a poza
tym pozostawał w bieżącym kontakcie za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się
zarówno z Radą Nadzorczą, jak i Zarządem Spółki oraz osobami sporządzającymi okresowe
sprawozdania finansowe, w sprawach związanych z wykonywaniem obowiązków Komitetu
Audytu.
Polityka różnorodności
Spółka nie opracowała i nie realizuje formalnej polityki różnorodności w odniesieniu do władz
Spółki oraz jej kluczowych menedżerów z uwagi na bardzo stabilny skład Zarządu i niewielką
liczbę kluczowych stanowisk menedżerskich, na których zmiany zachodzą bardzo rzadko. O
składzie Rady Nadzorczej decyduje Walne Zgromadzenie, które przy wyborze członka Rady
Nadzorczej bierze pod uwagę przede wszystkim wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe
danej osoby. Jeśli istnieje możliwość stosowania zasad różnorodności Spółka je wypełnia mimo
braku formalnej polityki w tym zakresie. Przykładem różnorodności w organach Spółki jest skład
Rady Nadzorczej obejmujący osoby o różnorodnym wykształceniu, doświadczeniu zawodowym,
wieku oraz płci.
Kraków, 28 kwietnia 2023 r.
_______________________
Piotr Łysek - Prezes Zarządu
18