1.7.29 Koszty finansowania zewnętrznego
Koszty finansowania zewnętrznego dotyczące budowy, przystosowania, montażu lub ulepszenia środków trwałych lub
wartości niematerialnych i prawnych, przez okres budowy, przystosowania, montażu lub ulepszenia są ujmowane w
wartości tych aktywów, jeśli zobowiązania te zostały zaciągnięte w tym celu.
Pozostałe koszty finansowania zewnętrznego ujmowane są w rachunku zysków i strat.
1.7.30 Ustalanie utraty wartości
Na każdy dzień bilansowy Spółka dokonuje przeglądu wartości bilansowych posiadanego majątku trwałego i wartości
niematerialnych i prawnych w celu stwierdzenia, czy nie występują przesłanki wskazujące na utratę ich wartości. Jeżeli
stwierdzono istnienie takich przesłanek, szacowana jest wartość odzyskiwalna danego składnika aktywów, w celu ustalenia
potencjalnego odpisu z tego tytułu. W sytuacji, gdy składnik aktywów nie generuje przepływów pieniężnych, które są w
znacznym stopniu niezależne od przepływów generowanych przez inne aktywa, analizę przeprowadza się dla grupy
aktywów generujących przepływy pieniężne, do której należy dany składnik aktywów. Jeśli możliwe jest wskazanie
wiarygodnej i jednolitej podstawy alokacji, składniki majątku trwałego Spółki alokowane są do poszczególnych jednostek
generujących przepływy pieniężne lub do najmniejszych grup jednostek generujących takie przepływy, dla których można
wyznaczyć wiarygodne i jednolite podstawy alokacji. Za potencjalną oznakę utraty wartości w przypadku Spółki uważa się
fakt poniesienia straty operacyjnej przez Spółkę w roku obrotowym. W takim przypadku ustalana jest zdyskontowana suma
przyszłych korzyści ekonomicznych, które przyniesie Spółka. Ewentualna utrata wartości jest ustalana w oparciu o
zdyskontowaną wartość strumieni pieniężnych z działalności podstawowej z uwzględnieniem wartości rezydualnej.
Wartość odzyskiwalna ustalana jest jako wyższa spośród dwóch wartości: wartość godziwa pomniejszona o koszty
sprzedaży lub wartość użytkowa. Ta ostatnia wartość odpowiada wartości bieżącej szacunku przyszłych przepływów
pieniężnych zdyskontowanych przy użyciu stopy dyskonta po opodatkowaniem uwzględniającej aktualną rynkową wartość
pieniądza w czasie oraz ryzyko specyficzne dla danego składnika aktywów.
Jeżeli wartość odzyskiwalna jest niższa od wartości bilansowej składnika aktywów (lub jednostki generującej przepływy
pieniężne), wartość bilansową tego składnika lub jednostki pomniejsza się do wartości odzyskiwalnej. Stratę z tytułu utraty
wartości ujmuje się niezwłocznie jako koszt okresu, w którym wystąpiła.
Jeśli strata z tytułu utraty wartości ulega następnie odwróceniu, wartość netto składnika aktywów (lub jednostki generującej
przepływy pieniężne) zwiększana jest do nowej oszacowanej wartości odzyskiwalnej, nieprzekraczającej jednak wartości
bilansowej tego składnika aktywów jaka byłaby ustalona, gdyby w poprzednich latach nie ujęto straty z tytułu utraty wartości
składnika aktywów jednostki generującej przepływy pieniężne. Odwrócenie straty z tytułu utraty wartości ujmuje się w
niezwłocznie w zysku/stracie okresu.
Testy na utratę wartości aktywów
Na dzień 31 grudnia 2022 roku Spółka przeprowadziła test na utratę wartości składników majątku, który polega na
porównaniu jego wartości bilansowej z tzw. wartością odzyskiwalną. Istnieją dwa podstawowe sposoby realizacji korzyści
ekonomicznych wynikających z danego składnika majątku lub grupy składników i ustalenia jego/ich wartości odzyskiwalnej
gdzie przyjmuje się wyższą z dwóch wartości:
• sprzedaż (w tym wypadku posługujemy się standardem tzw. wartości sprzedażnej, rozumianej jako wartość godziwa
pomniejszona o koszty zbycia danego aktywa) lub
• dalsze użytkowanie (w tym wypadku posługujemy się standardem wartości użytkowej).
Dla celów testu na utratę wartości aktywów wykorzystano metodę opłat licencyjnych, która opiera się na założeniu, że
korzyści wynikające z posiadania marki są równe kosztom, jakie musiałby ponieść jej użytkownik gdyby nie posiadał praw
do niej, a jedynie użytkował ją na podstawie umowy licencyjnej ze stroną trzecią.
Schemat wyceny można przedstawić w następujący sposób:
A. wyznaczenie prognozy sprzedaży prowadzonej z wykorzystaniem wycenianej marki;