Łódź, 18 kwietnia 2023 r.
Do Akcjonariuszy Redan SA
Szanowni Państwo,
Pragnę przedstawić Państwu Raport Roczny Redan za rok 2022.
W tym roku działalność Redan była nadal ściśle związana ze sprzedażą odzieży, przede wszystkim pod
marką „Top Secret”.
Ponownie był to trudny okres dla handlu detalicznego. Po dwóch latach wyraźnie negatywnego
wpływu pandemii koronawirusa SARS-COV-2, wystąpiła przyspieszająca inflacja i rosnące stopy
procentowe, wybuch wojny w Ukrainie, a następnie kryzys energetyczny i dynamicznie rosnące koszty
utrzymania zarówno dla klientów jak i przedsiębiorstw. Spowodowało to pogorszenie nastrojów
konsumenckich oraz spadek średnich realnych dochodów klientów. W samym 2022 r. nie
spowodowało to jednak zmniejszenia sprzedaży odzieży, choć widać było spadki dynamik wzrostu
sprzedaży on-line, a powrót do zainteresowania zakupami w sklepach tradycyjnych w Polsce.
W takich okolicznościach wypracowanie przez Redan zysku netto, w kwocie 0,7 mln zł, uważam za
sukces.
Z jednej strony jest to konsekwencją poprawy biznesu operacyjnego. Kolejny rok zwiększyła się
wartość wolumenu marży handlowej na sprzedaży towarów – w 2022 roku o 1,8 mln zł, tj. 13%.
Pomimo presji rynkowej udało nam się obniżyć koszty sprzedaży i ogólnego zarządu o 0,7 mln zł, tj. o
4%. Zmiany te wpłynęły pozytywnie na poprawę wyniku operacyjnego o 2,5 mln zł, choć nadal był on
ujemny i wyniósł -2,7 mln zł. EBITDA zaś prawie osiągnęła próg rentowności (-72 tys. zł).
Z drugiej strony pozytywny wpływ na wynik Spółki miało rozwiązanie części rezerw i odpisów
dotyczących operacji ze spółką Top Secret Sp. z o.o. oraz dodatnie różnice kursowe, co pozwoliło
pokryć koszty odsetkowe i wygenerować nadwyżkę 3,1 mln zł na saldzie przychodów i kosztów
finansowych.
Operacje związane z biznesem marki „Top Secret” w Polsce prowadzone w 2022 r. zapewniały Redan
88% przychodów ze sprzedaży oraz 73% wypracowanej marży handlowej (wraz z przychodami z tytułu
usług). W praktyce jednak Redan zapewnia głównie obsługę logistyczną tych procesów i ma bardzo
ograniczone możliwości wpływu na zwiększenie sprzedaży w Polsce – przychody uzyskiwane przez
Spółkę bezpośrednio zależą od obrotów w sklepach i e-commerce marki „Top Secret”. Te operacje
pozostaną jednak w najbliższych latach podstawową działalnością Redan.
W oparciu o własne zasoby oraz z pełną kontrolą Spółka rozwija zaś sprzedaż zagraniczną marki
„Top Secret”. W 2022 zmniejszyła się ona o 25% (tj. 2,4 mln zł), przede wszystkim na sprzedaży
realizowanej za pośrednictwem zagranicznych multibrandowych sklepów internetowych. Jest to
konsekwencją postpandemicznego odreagowania wpływającego hamująco na e-commerce oraz