- 7 -
2.2. Opis czynników mających w ocenie Spółki wpływ na wyniki w perspektywie kolejnych okresów 2023 r.
Głównym czynnikiem mającym wpływ na wyniki Spółki jest utrzymanie korzystnej relacji cen autogazu do paliw konwencjonalnych
na istotnych rynkach dla Spółki, a także utrzymująca się zmienność i niepewność, w szczególności w zakresie rozwoju rosyjskiej
inwazji na Ukrainę, wzrostu cen materiałów i innych czynników produkcji, inflacji czy też dalszego przebiegu pandemii Covid-19 na
świecie, pomimo jej wyhamowania i złagodzenia obostrzeń.
Nadal znaczny wpływ na działalność Spółki wywierają rosnące ceny komponentów produkcyjnych i innych czynników produkcji
pod wpływem inflacji, niedobory komponentów i wydłużające się czasy dostaw. Czynniki te hamują wzrost sprzedaży i wpływają
negatywnie na realizowane marże. Ma to również wpływ na niższą produkcję nowych samochodów, co może w pewnym zakresie
ograniczać sprzedaż zestawów do haków holowniczych. Z drugiej strony wspiera zainteresowanie samochodami używanymi, do
których głównie montowane są produkowane przez spółkę instalacje autogaz.
Rosyjska inwazja na Ukrainę wywiera duży wpływ na światową i polską gospodarkę. Pełne skutki handlowe i gospodarcze
konsekwencje konfliktu są obecnie niepewne. Wiele krajów, w tym UE i Polska wprowadziło liczne sankcje przeciwko Rosji w celu
wywarcia presji ekonomicznej. Potencjalne konsekwencje tych działań to spadek konkurencyjności wyrobów importowanych z
Polski, ograniczenia lub zakaz transferu pieniędzy w celu płatności za produkty AC, potencjalne sankcje na export wyrobów do
Rosji, kryzys gospodarczy w Rosji, zwiększenie napływu podróbek wyrobów AC na teren Rosji. Na rynkach światowych nastąpił
gwałtowny wzrost cen surowców energetycznych, w tym cen paliw konwencjonalnych (benzyna, diesel) i autogazu, przy czym
różnica cen na 1 litrze paliwa jest bardzo korzystna i powinna zachęcać do konwersji pojazdów na gaz. Z drugiej strony niepewność,
zapowiedzi sankcji na import paliwa z Rosji, pomimo zapewnienia dostaw paliw z innych źródeł, i wysoka inflacja mogą ograniczać
nawet niewielkie inwestycje w konwersję samochodu na gaz i podróżowanie samochodem.
W świetle zmian klimatycznych, akcentowany ekologiczny aspekt napędzania samochodów gazem, większe zainteresowanie
samochodami używanymi (przy ograniczonej dostępności i wysokich cenach samochodów nowych) powinny przekładać się na
utrzymanie zainteresowania montażem instalacji gazowych, a w konsekwencji korzystnie wpływać na wartość przychodów ze
sprzedaży Spółki w kolejnych okresach.
Biorąc pod uwagę pozycję walutową Spółki ewentualne dalsze umocnienie PLN wobec EUR i USD będzie działało negatywnie na
poziom sprzedaży i marż.
Spółka na bieżąco monitoruje czynniki istotne dla jej stabilności i rozwoju. Za kluczowe uznawane są następujące:
– czas trwania i sposób zakończenia wojny w Ukrainie,
– dostępność i wzrosty cen materiałów produkcyjnych i towarów oraz innych kosztów prowadzenia działalności,
– kształtowanie się otoczenia makroekonomicznego, w szczególności w zakresie: cen ropy naftowej i różnicy cen paliw
konwencjonalnych w stosunku do autogazu na poszczególnych rynkach działania, poziomu kursów walut, aktywności
konsumentów i konkurentów oraz polityki fiskalnej wobec autogazu na istotnych dla spółki rynkach,
– upowszechnienie autogazu jako paliwa ekologicznego,
– zmiana regulacji homologacyjnych,
– zmiana lokalnych walut na rynkach eksportowych klientów wobec EUR i USD - w których rozliczana jest sprzedaż eksportowa,
– kształtowanie się popytu na wyroby Spółki na rynkach, na których AC działa,
– poziom nasycenia infrastrukturą stacji paliwowych o możliwość tankowania autogazu oraz liczby warsztatów wykonujących
usługę montażu instalacji autogazu w państwach będących obecnymi lub potencjalnymi rynkami zbytu;
– import samochodów używanych,
– dostępne programy wsparcia i dofinansowań w zakresie produktów oferowanych przez AC
– rozwój branży motoryzacyjnej, w tym rynku pojazdów niskoemisyjnych,
– aktywność konkurencji na ważnych rynkach dla Spółki,