LIST PREZESA DO AKCJONARIUSZY
Szanowni Państwo,
Wojna w Ukrainie, najniższe od dwudziestu lat nastroje konsumenckie, znaczny spadek PKB, galopu-
jąca inflacja, wzrost stopy referencyjnej NBP do poziomu najwyższego od 20 lat, ceny paliw i energii
prawie dwukrotnie wyższe niż w ubiegłym roku. Takie były uwarunkowania mikro i makroekono-
miczne w ubiegłym roku finansowym. Spółka w dalszym ciągu odczuwała skutki pandemii. Spłata
zadłużenia, w tym pożyczki z PFR negatywnie wpłynęła na cash flow, co w konsekwencji spowodowało
braki w dostawach i wstrzymanie współpracy z wieloma kluczowymi dla sektora sportowego Dostaw-
cami towarów. Duży wpływ na wynik Spółki miały negatywne dla uprawiania sportów zimowych wa-
runki pogodowe. Praktycznie „brak zimy” w 1 kwartale 23’ zdecydowanie ograniczył popyt Klientów
na artykuły z kategorii zimowych. Szansą na poprawę wyników oraz rozwój Spółki okazał się proces
pozyskania finansowania poprzez emisje akcji, co zaskutkowało podpisaniem umowy inwestycyjnej z
nowym Inwestorem w kwietniu 2023 roku.
Przychody
Przychody roku obrotowego 2022/2023 netto ze sprzedaży wyniosły 239 458 tys. zł i były o 3,3% wyższe
w stosunku do analogicznego okresu roku 2021/2022. Taka dynamika wzrostu sprzedaży wynika
przede wszystkim ze znacznego wyhamowania potrzeb zakupowych sprzętu i odzieży sportowej, która
w ubiegłym roku była bardzo wysoka ze względu na COVID -19 i czasową zmianę zachowań w sferze
aktywności fizycznej społeczeństwa Polskiego. Nie bez znaczenia był również fakt, że od pandemii
wyposażenie „sportowe” (sprzęt i odzież) można było kupić w sklepach, które do tego roku nie posia-
dały w swojej ofercie produktów tej kategorii (szczególnie sklepy z branży fashion, RTV i AGD i nawet
Spożywcze).
Spółka osiągnęła wyniki w poszczególnych kanałach: Sklepy stacjonarne - przychody netto ze sprze-
daży wyniosły 143.700 tys. zł i były o 7,9%% wyższe w stosunku do analogicznego okresu; w kanale
e-commerce przychody netto ze sprzedaży wyniosły 24.200 tys. zł i były o 2,5% wyższe w stosunku do
analogicznego okresu.
Struktura organizacyjna
W ciągu całego roku finansowego 22/23 Zarząd Spółki funkcjonował w jednoosobowym składzie, tj.:
Prezes Zarządu Marek Kaczmarek. Struktura kluczowych menedżerów Spółki była stabilna.
Strategia
28 lutego 2020 roku Zarząd podjął uchwałę dot. „STRATEGIA INTERSPORT Polska S.A. na lata 2020-
2024. W obliczu stale zmieniających się warunków społeczno – gospodarczych, głównie związanych z
wybuchem wojny w Ukrainie oraz znacznym spowolnieniem gospodarczym, działania Zarządu oraz
kluczowych menadżerów Spółki zostały zweryfikowane i ukierunkowane na: Finanse, Rozwój oraz
Poprawę Procesów.
W „Finansach” zweryfikowano cele na lata 2020 2024 zawarte w strategii uchwalonej w lutym 2020
roku. Działania w tym obszarze skupiły się głownie na pozyskaniu finasowania niezbędnego do dal-
szego funkcjonowania i rozwoju Spółki (podpisanie umowy inwestycyjnej w dniu 19 kwietnia 2023
roku) oraz umorzeniu pożyczki z programu tarcza 2.0 dla dużych firm, umowa podpisana 18.03.22,
pożyczka na kwotę 16,6 mln z opcją umorzenia do 75% (oświadczenie o częściowym umorzeniu od
PFR z dnia 4 sierpnia 2023 roku). W obliczu stale rosnących kosztów prowadzenia biznesu, Zarząd
Spółki podjął decyzję o ograniczeniu kosztów poprzez: oszczędności wynikające z negocjacji czynszo-
wych na łączkwotę 0,64 mln PLN. Zaktualizowano i ustalono porozumienia z dostawcami i bankami
w zakresie spłaty zobowiązań. Działania te pozwoly na przygotowanie oferty sprzedażowej do kolej-
nych sezonów roku 23/24.)
W „Rozwój” w dalszym ciągu kanał sprzedaży omnichannel były priorytetem: 1) otwarcia nowych
sklepów); 2) remodeling sklepów stacjonarnych do formatu 2.0 light; Poprawa standardu obsługi
klienta badanie TK (Ocena - 2022_10: 62%, 2023_01: 75%, 2023_03: 78%); Poprawa kompetencji
produktowych: szkolenia dla personelu sklepowego, wewnętrzne (dział wsparcia) oraz zewnętrzne
Larix, Head, Adidas. (Posnania). 3) przebudowa witryny sklepu internetowego (UDS - wyszukiwarka),
jego głównych funkcjonalności (co skutkowało) poprawą konwersji o 42%; Uruchomienie sprzedaży
C&C z poziomu sklepu, udział w sprzedaży w kanale omnichannel 12%; Optymalizacja kampanii płat-
nych CPC, wzrost przychodu o 109%; Zwiększenie bazy subskrybentów, optymalizacja działań mar-
keting automation, wzrost sprzedaży o 105 ;
„Procesy” w tym obszarze zgodnie z planem, kontynuacja kluczowego projektu Spółki wdrożenie
systemu ERP VERTO.
Działalność operacyjna – kierunek digitalizacja sprzedaży i procesów
INTERSPORT rozpoczął obsługę procesów operacyjnych na nowym systemie ERP i POS VERTO Stre-
amsoft z dniem 01.05.2022. Bezpośrednio po starcie produkcyjnym rozpoczął się okres wdrożenia
systemów i zastosowanie rozwiązań we wszystkich procesach operacyjnych Spółki. Rozwój Firmy w
obszarze technologicznym w ubiegłym roku, które przyczyniły się do zmniejszenia jej długu techno-
logicznego, to: UDS 1,2 Główna wyszukiwarka dostępna w naszym sklepie internetowym. Został
zmieniony wewnętrzny mechanizm wyszukiwania, który zapewnia obecnie znacznie efektywniejsze
działanie (ponad 2-krotny wzrost szybkości działania).; Skaner kodów kreskowych - Funkcja dostępna
w przeglądarce na urządzeniu mobilnym/smartfonie. Klient po wejściu na naszą stronę internetową,
wykorzystując wbudowany w urządzenie przenośne (smartfon, tablet, aparat), ma możliwość zeska-
nowania kodu kreskowego produktu i w ten sposób może w szybki sposób dotrzeć do karty takiego
produktu i sprawdzić jego dostępność w naszej sieci sprzedaży.; Koszyk - Wprowadzono m.in. możli-
wość bezpośredniego dodania produktu z poziomu listy produktów; zmiana rozmiaru bezpośrednio z
poziomu listy produktów w koszyku. Podobnie jak to zostało zrobione z listą produktów i kartą pro-
duktu, koszyk stanowi obecnie osobną aplikację; PIM - Product content. Realizacja nowego narzędzia
do szybkiego zarządzania opisami, specyfikacją produktów. Obecne narzędzie zdecydowanie uprasz-
cza sam proces edycji informacji, jak również gwarantuje, że zmiany mogą być publikowane natych-
miast.; C&C - Zamówienia w imieniu klienta, płatność offline - Uruchomienie mechanizmu przyjęcia
płatności w salonie (karta płatnicza) w procesie składania zamówienia przez sprzedawcę w imieniu
klienta. skala anulowanych zamówień zmniejszyła się 5-krotnie.; Pozostałe - PayNow mBank-
Uruchomienie integracji z nowym operatorem płatności, który zastąpił Przelewy24.; Zwroty digita-
lizacja- formularz zwrotu do zakupów internetowych. Wdrożenie procesu: w pełni zautomatyzuje oraz
skróci okres zwrotu środków do max 3 dni.
Cele tych zmian to jak najszybsze połączenie kanałów sprzedaży zarówno w wymiarze technologicz-
nym jak i operacyjnym; zmiany w przyzwyczajeniach zakupowych klientów muszą być wspierane przez
technologię. Zmiany te ujęte zostały w planie na rok 2022/2023 oraz ich rozwój w kolejnych latach.
Optymalizacja sieci
Mimo bardzo trudnych warunków prowadzenia biznesu, INTERSPORT Polska S.A. dba o pozyskanie
nowych atrakcyjnych lokalizacji oraz remodeling istniejących.
W roku obrotowym 2022/2023 Spółka otworzyła: CH Westfield Mokotów - data otwarcia 18.05.2022,
wielkość salonu: 1.360 m2, salon przejęty po Go Sport, CH Atrium Promenada data otwarcia:
16.12.2022, wielkość salonu: 1.600 m2, salon przejęty po Go Sport,
Spółka zmodernizowała : CH Posnania Poznań data otwarcia w nowej lokalizacji: 2.08.2022, wiel-
kość salonu starego: 870 m2, nowego: 757 m2; otwarcie w standardzie INTERSPORT 1,5 Light.
W ostatnich latach Rynek detaliczny sprzedaży produktów sportowych w Polsce przeżywał
„turbulencje” przedstawione w badaniu rocznym i nadal jest pod ich wpływem! Bardzo ważne w tym
czasie było i jest aktywne wsparcie Akcjonariuszy. Tym bardziej cieszy fakt, że do tego grona dołączył
kolejny, bardzo silny Partner (EpicentrK), który swoim doświadczeniem i zapleczem gwarantuje roz-
wój Firmy w kolejnych latach. INTERSPORT Polska S.A. ma ogromny potencjał, doceniany przez
Klientów i Dostawców. Biorąc pod uwagę fakt, że Spółka pozyskała inwestora strategicznego, na pod-
stawie przygotowanych wspólnie planów rozwoju na lata 23 27’ oraz deklarowanym wsparciem
wszystkich Inwestorów, Firma ma ogromną szansę na dynamiczny rozwój w kolejnych latach.
Z poważaniem,
Marek Kaczmarek - Prezes Zarządu INTERSPORT Polska S.A. 27.07.2023