ATLANTA POLAND S. A.
Sprawozdanie finansowe na dzień 30 czerwca 2023 roku
i za okres 12 miesięcy zakończony 30 czerwca 2023 roku
dodatkowe informacje i objaśnienia
(w tysiącach złotych polskich)
str. 23
Ryzyko uzależnienia od odbiorców
Listę odbiorców ATLANTA POLAND S.A. tworzy ponad 400 podmiotów, w tym około 350 na rynku hurtowym oraz
około 60 na rynku detalicznym. Głównymi odbiorcami produktów Spółki w segmencie hurtowym są zakłady
cukiernicze, w przypadku produktów przetworzonych odbiorcy ci stanowią ok. 90%. Natomiast segment detaliczny
zdominowany jest przez odbiorców sieciowych.
Pomimo znacznego rozproszenia klientów i dużej ich liczby, w poprzednich latach obrotowych z jednym z odbiorców
tj. firmą Jeronimo Martins Polska S.A. ATLANTA POLAND S.A. realizowała obroty stanowiące ponad 10% rocznych
przychodów Spółki. W roku obrotowym 2022/2023 sprzedaż zrealizowana do ww. podmiotu stanowiła 34,7 %
przychodów ze sprzedaży ogółem Spółki. Ewentualne zmniejszenie zakresu współpracy z Jeronimo Martins Polska S.A.
może negatywnie wpłynąć na wyniki finansowe Spółki. ATLANTA POLAND S.A. stara się minimalizować powyższe
ryzyko poprzez ciągłe poszukiwanie nowych odbiorców, w tym na rynkach zagranicznych oraz zwiększanie sprzedaży
do klientów, z którymi współpraca realizowana jest w niewielkiej skali.
Ryzyko związane z umowami handlowymi zawartymi przez jednostkę
Specyfika działalności prowadzonej na rynku detalicznym powoduje, że umowy handlowe jakie Spółka zawiera
z sieciami super i hipermarketów, zawierają szereg postanowień, które mogą niekorzystnie wpływać na jej wyniki
finansowe. W szczególności postanowienia te dotyczą możliwości obciążenia Spółki karami umownymi za
nieterminowe bądź niekompletne dostawy, za dostarczenie towaru o pogorszonej jakości lub niezgodnej ze specyfikacją
klienta, ustanawiają możliwość zwrotu dostarczonego towaru oraz wydłużania terminów płatności. Spółka stara się
minimalizować powyższe ryzyko poprzez realizowanie dostaw w terminie, dostarczanie towarów i produktów o jak
najwyższej jakości a także stosując dodatkową ochronę w postaci zawartej umowy ubezpieczeniowej w zakresie OC
działalności.
Ryzyko reklamacji
ATLANTA POLAND S.A. narażona jest na ryzyko reklamacji ze strony klientów. Bakalie są surowcami pochodzenia
roślinnego i narażone są na występowanie naturalnych zanieczyszczeń. Jakość surowców jest ściśle związana z etapami
wzrostu, transportu oraz magazynowania. Podczas tych etapów może dojść do zanieczyszczenia surowców. Aby
zminimalizować ryzyko związane z reklamacjami odbiorców finalnych, Spółka stworzyła własne laboratorium
fizykochemiczne oraz mikrobiologiczne, które pozwalają na kontrolę jakości zarówno surowców, jak i wyrobów
gotowych w całym toku produkcyjnym. ATLANTA POLAND S.A. posiada sprawnie działające systemy jakości, które
dają gwarancję, że oferowane produkty są bezpieczne pod względem jakościowym. Spółka utrzymuje certyfikację
systemu zarządzania jakością ISO 9001:2015, który ma na celu zapewnienie spełnienia wymagań Klientów i stałą
poprawę jakości produkowanych wyrobów oraz świadczonych usług. W Spółce utrzymywany jest również
certyfikowany System Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli (HACCP - Hazard Analysis and Critical
Control Points). Jest to postępowanie mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa żywności poprzez: identyfikację i
oszacowanie skali zagrożeń z punktu widzenia wymagań zdrowotnych oraz ocenę ryzyka wystąpienia zagrożeń podczas
przebiegu wszystkich etapów produkcji i obrotu żywnością. Od 2008 roku ATLANTA POLAND S.A. posiada także
certyfikowany system BRC (Global Standard - Food - międzynarodowy standard żywności opracowany przez
Brytyjskie Konsorcjum Detalistów), który stawia wymogi w zakresie systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności
dla producentów i dostawców żywności.
Jednostką certyfikującą ww. systemów jakościowych wdrożonych w Spółce jest Lloyd’s Register Quality Assurance.
Niepewność związana z rozliczeniami podatkowymi
Regulacje dotyczące podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych oraz obciążeń związanych
z ubezpieczeniami społecznymi podlegają częstym zmianom. Te częste zmiany powodują brak odpowiednich punktów
odniesienia, niespójne interpretacje oraz nieliczne ustanowione precedensy, które mogłyby mieć zastosowanie.
Obowiązujące przepisy zawierają również niejasności, które powodują różnice w opiniach, co do interpretacji prawnej
przepisów podatkowych, zarówno pomiędzy organami państwowymi jak i organami państwowymi i
przedsiębiorstwami.
Rozliczenia podatkowe oraz inne obszary działalności (na przykład kwestie celne czy dewizowe) mogą być
przedmiotem kontroli organów, które uprawnione są do nakładania wysokich kar i grzywien, a wszelkie dodatkowe
zobowiązania podatkowe, wynikające z kontroli, muszą zostać zapłacone wraz z wysokimi odsetkami. Te warunki
powodują, że ryzyko podatkowe w Polsce jest większe niż w krajach o bardziej dojrzałym systemie podatkowym.
W konsekwencji, kwoty prezentowane i ujawniane w sprawozdaniach finansowych mogą się zmienić w przyszłości w
wyniku ostatecznej decyzji organu kontroli podatkowej.
Z dniem 15 lipca 2016 r. do Ordynacji Podatkowej zostały wprowadzone zmiany w celu uwzględnienia postanowień
Ogólnej Klauzuli Zapobiegającej Nadużyciom (GAAR). GAAR ma zapobiegać powstawaniu i wykorzystywaniu
sztucznych struktur prawnych tworzonych w celu uniknięcia zapłaty podatku w Polsce. GAAR definiuje unikanie