Raport kwartalny za III kw. 2023 r.
5
5
2. Sytuacja finansowa
2.1 Zwięzły opis istotnych dokonań i niepowodzeń emitenta wraz z wykazem
najważniejszych zdarzeń dotyczących emitenta oraz czynników i zdarzeń mających
istotny wpływ na sprawozdanie finansowe w III kwartale 2023 r.
Przychody ze sprzedaży wyniosły w III kwartale 2023 r. 65,6 mln zł, a w okresie 3 kwartałów 2023 r. 191,7 mln zł i były niższe od
rekordowych przychodów ze sprzedaży za analogiczny okres roku ubiegłego odpowiednio o 12,5% w odniesieniu do III kwartału
2022 r. oraz o 4,1% w stosunku do 3 kwartałów 2022 r.
Utrzymujące się wysokie ceny paliw konwencjonalnych (benzyna, diesel) oraz korzystne relacje cen 1 litra autogazu (LPG, CNG)
do paliw konwencjonalnych na większości rynków sprzedażowych Spółki, przystępność transportowa LPG wobec innych
alternatywnych paliw oraz akcentowany na świecie ekologiczny aspekt napędzania samochodów paliwami alternatywnymi,
sprzyjają zainteresowaniu instalacjami gazowymi.
Przy czym niepewność na rynku, spowolnienie gospodarcze i widoczny przy tym kryzys konsumencki, presja inflacyjna i wyższe
stopy procentowe, niższy import samochodów używanych, jak i zapowiedzi sankcji na import paliwa z Rosji, pomimo zapewnienia
dostaw paliw z innych źródeł, tłumią wzrost popytu i negatywnie wpływają na koszty Spółki. Zakończenie w I kwartale 2023 r.
dostaw do Algierii w ramach przetargu oraz umocnienie PLN wobec EUR i USD, w których rozliczana jest sprzedaż eksportowa,
miało również negatywy wpływ na wartość zrealizowanych przychodów ze sprzedaży w odniesieniu do porównywalnego okresu
roku ubiegłego.
Przychody AC opierają się przede wszystkim na sprzedaży samochodowych instalacji gazowych. Sprzedaż takich instalacji
obejmuje w szczególności:
– wyroby własne, w tym komponenty oraz kompletne systemy konwersji aut benzynowych i diesla na gaz LPG, CNG i LNG. Ich
sprzedaż, przy wysokiej bazie III kwartału 2022 r., w III kwartale 2023 r. spadła o 8 mln zł, tj. o 15,6% w stosunku do
porównywalnego rekordowego okresu roku ubiegłego;
– towary, w skład których wchodzą m.in. części i akcesoria motoryzacyjne, komponenty instalacji gazowych LPG i CNG których
spółka nie jest producentem (mechanika i inne akcesoria), a sprzedaje je jako uzupełnienie kompleksowej oferty dla partnerów,
w tym w ramach przetargu. Sprzedaż towarów obejmuje również komponenty do instalacji fotowoltaicznych. Konkurencyjny
rynek nie pozwala na realizację wysokich marż w tym obszarze sprzedaży. Ich sprzedaż, m.in. w wyniku zakończenia przetargu
do Algierii, w raportowanym okresie spadła o 1,3 mln zł, tj. o 23,6% w stosunku do III kwartału 2022 r.;
Eksport zestawów do haków holowniczych (wiązki elektryczne wraz z modułami elektronicznymi dla poszczególnych marek
samochodów), sprzedawanych na kraje Europy Zachodniej poprzez niemieckiego partnera, po spadku w trudnym dla gospodarki
niemieckiej I półroczu 2023 r., zanotował w raportowanym okresie wzrost o 1 mln zł, tj. o 7,6%.
Sprzedaż pozostałych wyrobów w III kwartale 2023 r., obejmujących głównie produkcję wiązek elektrycznych i elektroniki na
potrzeby przemysłu automotive i AGD, w wyniku spowolnienia gospodarczego, spadła w stosunku do porównywalnego okresu
2023 r. o 0,4 mln zł, tj. o 11,1%.
Usługi mają mniejszy udział w obrotach Spółki i obejmują montaż instalacji fotowoltaicznych oraz instalacji gazowych we własnym
warsztacie.