Oświadczenie na temat danych niefinansowych Grupy AB
za okres od 01-07-2022 do 30-09-2023
Ul. Europejska 4, 55-040 Magnice, Tel (+48 71) 3937 600, fax (+48 71) 39 37 529, www.ab.pl
Kapitał Zakładowy: 16.187.644 PLN; Kapitał Wpłacony: 16.187.644 PLN
Strona 13
W Centrum Dystrybucyjnym w Magnicach są wykorzystywane najnowsze urządzenia z zakresu techniki
magazynowej, pozwalające ograniczyć energochłonność, a tym samym zużycie energii elektrycznej.
Wydzielono specjalną strefę do ładowania, wymiany i regeneracji akumulatorów, wyposażoną w
odpowiedni typ posadzki i wyciągi przeciwpożarowe. Do wymiany bądź regeneracji akumulatorów
wzywany jest specjalistyczny serwis zewnętrzny. Wszystkie komputery oraz urządzenia elektryczne
używane w firmie mają certyfikaty CE i są dobierane tak, aby ich energochłonność była możliwie jak
najniższa. Z kolei ATC podjęło następujące działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii
elektrycznej: wymiana starych lamp flourescencyjnych na energooszczędne lampy ledowe w całej
powierzchni administracyjnej, magazynowej oraz na zewnątrz budynku, procedura wyłączania oświetlenia
poza godzinami pracy, wybieranie nowych urządzeń elektrycznych o możliwie niskiej konsumpcji energii
w procesach zakupowych.
AT Computers wymieniło urządzenie klimatyzacyjne w serwerowni na nowocześniejsze i bardziej wydajne
w kontekście konsumpcji energii.
• Inwestycja w instalacje fotowoltaiczną o mocy 100kW, którą zainstalowano na dachach budynku
magazynowego we Wrocławiu przy ul. Kościerzyńskiej 32. Jest to pierwszy z etapów budowy systemu
pozwalającego na zmniejszenie kosztów utrzymania obiektów. Instalacja ta wyprodukowała w roku
obrotowym 2022/2023 97 MWh energii elektrycznej, z czego autokonsumpcja we wskazanym okresie
wyniosła 95 MWh, zaś do sieci oddano 2 MWh.
• Zmniejszenie zużycia wody do celów socjalnych - poprzez działania związane ze zmniejszeniem
ciśnienia i założenie zaworów wciskowych. Rozwiązania te są absolutnie nieuciążliwe dla pracowników, a
powodują znaczną oszczędność wody. Ograniczanie zużycie wody w plastikowych butelkach poprzez
montaż dystrybutorów z filtrami do wody wodociągowej. W okresie całego roku zbierana jest woda
deszczowa z całej powierzchni dachu centrum logistycznego do zbiornika o pojemności 80 m3, która po
przefiltrowaniu wykorzystywana jest do celów sanitarnych. W ATC stosowane są nowoczesne urządzenia
(krany, prysznice) z gwarancją od producenta w zakresie mniejszej utraty wody.
• Na terenie parkingu przy siedzibie w Magnicach zastosowana została kostka brukowa ze szczelinami
wypełnionymi zasypką z kruszywa, której celem jest ułatwienie wnikania wody opadowej do gruntu.
• Nasadzanie drzew i zmniejszenie częstotliwości koszenia trawników, co ma wpływ na zwiększoną
retencję wody oraz rozwój drobnych organizmów.
• Sukcesywna wymiana floty samochodowej na samochody wyposażone w silniki hybrydowe, dzięki czemu
zmniejsza się zanieczyszczenie środowiska.
• Zmniejszenie zużycia gazu oraz emisji spalin z kotła gazowego w siedzibie AB w Magnicach, poprzez
czasową regulację pracy kotłowni za pomocą nowoczesnego oprogramowania typu BMS, tak by zużycie
gazu było jak najmniejsze. System ten jest używany również do sterowania klimatyzacją i wentylacją.
W 2022 r. AB S.A. wymieniło kocioł gazowy ogrzewający magazyn przy ul. kościerzyńskiej na kocioł
kondensacyjny o wyższej efektywności energetycznej.
W ATC cały system grzewczy jest regulowany odpowiednio do temperatury zewnętrznej poprzez sensory
zewnętrzne. W 2016 roku ATC przeprowadziło audyt energetyczny siedziby spółki, który potwierdził
oszczędny profil zużywania energii (elektrycznej i grzewczej). Większość klimatyzatorów zostało
wymienione na nowe, bardziej oszczędne i przyjazne środowisku. Zakupiony nowy system ogrzewania i
chłodzenia posiada funkcjonalność pomiaru i kontroli, co umożliwia lepsze zarządzanie zużyciem energii
w ciągu roku. Siedziba ATC jest poddawana regularnemu audytowi energetycznemu, którego zalecenia
są wprowadzane w życie.
• Panele solarne – w okresie letnim w siedzibie w Magnicach woda jest podgrzewana przepływowo za
pomocą paneli solarnych.
• Ograniczenie zużycia papieru w AB S.A. poprzez oferowanie swoim kontrahentom rozliczenia w formie
e-faktury, stosowanie faxu elektronicznego, co pozwala na otrzymywanie wiadomości drogą elektroniczną,
księgowanie wyciągów bankowych w formie elektronicznej, komunikacja wewnątrz firmy odbywająca się
głównie w formie elektronicznej oraz wdrożono system elektronicznego obiegu dokumentów
księgowych. Papier stosowany do wydruków dokumentów logistycznych, jest papierem z recyklingu.
W ATC od 2016 roku wszystkie dokumenty są rejestrowane w formie elektronicznej, a komunikacja
wewnętrzna odbywa się również w formie elektronicznej, co pozwala na znaczące ograniczenie zużycia
papieru.
• Ograniczanie zużycia drewnianych palet poprzez ich naprawę. Przy budynku magazynu, jest
prowadzony warsztat stolarski, w którym w profesjonalny sposób demontowane są uszkodzone elementy
palet w celu wymiany. Naprawione palety są ponownie użytkowane.
• Segregacja odpadów. Z racji ciągłego rozwoju i poszerzania asortymentu, co roku zwiększa się ilość
odpadów foliowych i papierowych na terenie firmy. Odpady papierowe, foliowe oraz inne są segregowane
przed przekazaniem ich do odzysku lub unieszkodliwienia. Firma posiada specjalną maszynę służącą do
zgniatania w bele odpadów kartonowych, foliowych i plastikowych. Specjalnie wydelegowani do tego