Raport roczny Grupy Kapitałowej AB
za rok obrotowy 2022/2023
Ul. Europejska 4, 55-040 Magnice, Tel (+48 71) 3937 600, fax (+48 71) 39 37 529, www.ab.pl
Kapitał Zakładowy: 16.187.644,00 PLN; Kapitał Wpłacony: 16.187.644,00 PLN
6 | S t r o n a
Pismo Prezesa Zarządu
Magnice, dnia 19 grudnia 2023 r.
Szanowni Państwo, Drodzy Akcjonariusze,
rok obrotowy 2022/2023 to okres dalszego zrównoważonego rozwoju Grupy AB oraz budowania długoterminowych
fundamentów wzrostu wartości. Był to również czas zmiany okresu trwania roku finansowego, który obecnie kończy
się 30 września, czyli trzy miesiące później niż we wcześniejszych latach i w lepszy sposób dopasowuje kalendarz
sprawozdawczy do specyfiki działalności dystrybutora. W związku z tym przejściowy rok finansowy 2022/2023 trwał
niestandardowe pięć kwartałów i dlatego też publikacja raportu rocznego następuje w grudniu, a nie jak dotychczas
we wrześniu.
Niezmiennie umacniamy pozycję największego dystrybutora IT i elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE,
korzystając z wypracowanych przez lata przewag konkurencyjnych. Naszą bieżącą działalność oraz perspektywy
długoterminowe wspiera postępująca transformacja cyfrowa społeczeństw, na której mapie Polska, Czechy
i Słowacja, czyli główne rynki AB S.A. i jej spółek zależnych, są bardzo ważnymi obszarami. Sprzęt elektroniczny
i rozwiązania IT odgrywają istotną rolę w zwiększaniu efektywności komunikacji, procesów biznesowych czy
doskonaleniu funkcji e-administracji państwowej. Ponadto rosnące zapotrzebowanie na innowacyjne technologie
stanowi istotny czynnik determinujący rozwój branży IT. Duże nadzieje wiąże się również z rozwojem sztucznej
inteligencji (AI), przewidujemy to jako kolejny czynnik wzrostu branży IT i skali naszej działalności. Transformacja
cyfrowa to również wyzwania w sferze dystrybucyjnej. Rozumiemy je i dlatego też nieustannie inwestujemy w
najnowocześniejsze rozwiązania magazynowe, logistyczne i handlowe.
Dla mnie najważniejsze jest jednak to, że od samego początku działalności Grupy AB, tj. od ponad 30 lat, jesteśmy
blisko naszych klientów, słuchamy ich potrzeb, dostarczamy dedykowane rozwiązania i maksymalizujemy wartość
w łańcuchu dystrybucyjnym. Jesteśmy dumni z możliwości wspierania naszych partnerów biznesowych w ich
rozwoju, to właśnie dzięki tej współpracy możemy cały czas udoskonalać nasze procesy sprzedażowe, logistyczne
i finansowe. Długoletnia współpraca z naszymi partnerami stanowi jednoznaczne potwierdzenie, że ich sukces jest
jednocześnie naszym sukcesem. Nasze ponad doświadczenie stanowi solidną podstawę do podejmowania
kolejnych wyzwań. Dzięki temu prowadzimy z sukcesem sprzedaż we wszystkich kluczowych kanałach rynkowych,
a nasze portfolio klasycznych produktów IT i elektroniki użytkowej jest dopełniane przez komplementarny
asortyment (np. oprogramowanie w modelu chmurowym). Ponadto naszym klientom oferujemy również szeroki
zakres usług dodatkowych, m.in. finansowych, logistycznych i serwisowych. Nasza obecność na polu edukacyjnym,
w ramach prowadzonego przez AB Centrum Kompetencyjnego, ułatwia zdobywanie niezbędnej wiedzy przez
naszych partnerów. Jesteśmy autoryzowanym ośrodkiem Pearson Vue, w którym przeprowadzamy certyfikowane
egzaminy. Obok dystrybucji produktów dostarczamy również pełny ekosystem rozwiązań dla naszych partnerów,
dzięki czemu nasze relacje są kompleksowe i wymierne dla obu stron.
Widzimy przewagi technologiczne na rynku e-commerce B2B, którego byliśmy pionierem w Polsce. Rozwijanie
oferty XaaS jest konsekwentnym krokiem w wykorzystywaniu naszego potencjału biznesowego, zwłaszcza w
kontekście gospodarki obiegu zamkniętego. To podejście jest spójne z zasadami zrównoważonego rozwoju, który
stanowi integralną część naszej strategii. Prowadzimy liczne inicjatywy zarówno w zakresie środowiska
naturalnego, jak również wsparcia społeczności i dbania o sferę ładu korporacyjnego.
W aspekcie finansowym rok finansowy 2022/2023, trwający jak wspomniałem niestandardowo 15 miesięcy,
przyniósł znakomite wyniki, przychody przekroczyły 19,2 mld zł, EBITDA zamknęła się wynikiem 369 mln zł, a zysk
netto wyniósł 191,3 mln zł, przekraczając tym samym 1,0% marży zysku netto. Wzrost realizowanych marż to
pokłosie realizowanej strategii sprzedaży, utrzymywania najwyższej w branży efektywności kosztowej i