SYNEKTIK SA
Jednostkowe sprawozdanie finansowe za rok obrotowy 2022
trwający od 1 października 2022 roku do 30 września 2023 roku
Noty informacji dodatkowej, stanowią integralną część sprawozdania finansowego
21
Identyfikacja umowy z klientem
Umowa z klientem spełnia swoją definicję, gdy zostaną spełnione wszystkie następujące kryteria: strony umowy
zawarły umowę i są zobowiązane do wykonania swoich obowiązków; Spółka jest w stanie zidentyfikować prawa
każdej ze stron dotyczące dóbr lub usług, które mają zostać przekazane; Spółka jest
w stanie zidentyfikować warunki płatności za dobra lub usługi, które mają zostać przekazane; umowa ma treść
ekonomiczną oraz jest prawdopodobne, że Spółka otrzyma wynagrodzenie, które będzie jej przysługiwało
w zamian za dobra lub usługi, które zostaną przekazane klientowi.
Identyfikacja zobowiązań do wykonania świadczenia
W momencie zawarcia umowy Spółka dokonuje oceny dóbr lub usług przyrzeczonych w umowie z klientem
i identyfikuje jako zobowiązanie do wykonania świadczenia każde przyrzeczenie do przekazania na rzecz klienta
dobra lub usługi (lub pakietu dóbr lub usług), które można wyodrębnić lub grupy odrębnych dóbr lub usług, które
są zasadniczo takie same i w przypadku których przekazanie na rzecz klienta ma taki sam charakter.
Określenie ceny transakcyjnej
W celu ustalenia ceny transakcyjnej Spółka uwzględnia warunki umowy oraz stosowane przez nią zwyczajowe
praktyki handlowe. Cena transakcyjna to kwota wynagrodzenia, które zgodnie z oczekiwaniem Spółki, będzie jej
przysługiwać w zamian za przekazanie przyrzeczonych dóbr lub usług na rzecz klienta, z wyłączeniem kwot
pobranych w imieniu osób trzecich (np. niektórych podatków od sprzedaży, opłaty paliwowej, akcyzy).
Wynagrodzenie określone w umowie z klientem może obejmować kwoty stałe, kwoty zmienne lub oba te rodzaje
kwot.
Alokacja ceny transakcyjnej do poszczególnych zobowiązań do wykonania świadczenia
Spółka przypisuje cenę transakcyjną do każdego zobowiązania do wykonania świadczenia (lub do odrębnego
dobra lub odrębnej usługi) w kwocie, która odzwierciedla kwotę wynagrodzenia, które, zgodnie z oczekiwaniem
Spółki, przysługuje jej w zamian za przekazanie przyrzeczonych dóbr lub usług klientowi.
Ujęcie przychodów w momencie spełniania zobowiązań do wykonania świadczenia
Spółka ujmuje przychody w momencie spełnienia (lub w trakcie spełniania) zobowiązania do wykonania
świadczenia poprzez przekazanie przyrzeczonego dobra lub usługi (tj. składnika aktywów) klientowi (klient
uzyskuje kontrolę nad tym składnikiem aktywów). Przychody ujmowane są jako kwoty równe cenie transakcyjnej,
która została przypisana do danego zobowiązania do wykonania świadczenia. Spółka przenosi kontrolę nad
dobrem lub usługą w miarę upływu czasu i tym samym spełnia zobowiązanie do wykonania świadczenia oraz
ujmuje przychody w miarę upływu czasu, jeśli spełniony jest jeden z następujących warunków:
‐ klient jednocześnie otrzymuje i czerpie korzyści płynące ze świadczenia w miarę jego wykonywania,
‐ w wyniku wykonania świadczenia powstaje lub zostaje ulepszony składnik aktywów, a kontrolę nad tym
składnikiem aktywów, w miarę jego powstawania lub ulepszania, sprawuje klient,
‐ w wyniku wykonania świadczenia nie powstaje składnik o alternatywnym zastosowaniu dla Spółki,
a Spółce przysługuje egzekwowalne prawo do zapłaty za dotychczas wykonane świadczenie.
Przychody zgodnie z MSSF 15, ze względu na specyfikę prowadzonej przez Spółkę działalności, w tym realizację
długoterminowych kontraktów sprzedażowych związanych z dostawą wiodących na rynku rozwiązań
informatycznych oraz sprzętu do placówek medycznych wraz z usługami jego instalacji, dostosowania
pomieszczeń do jego wymogu i szeregu innych, Spółka dokonała analizy wpływu wdrożenia tego MSSF na
prezentowane przez nią dane finansowe.
Z przeprowadzonej analizy wyniknęła konieczność dokładnego przeglądu i w niektórych przypadkach zmiany
momentu prezentowania w przychodach niektórych komponentów umów z kontrahentami. Dotyczy to
w szczególności: prac budowlanych, dostawy i instalacji sprzętu, szkoleń, udzielonych dodatkowych gwarancji,
serwisowania, udzielonych licencji na oprogramowanie. Niektóre z tych komponentów będą rozliczane do