Szanowni Państwo,
rok 2023 był satysfakcjonujący dla Grupy Santander Bank Polska. To czas, w którym odnieśliśmy sukcesy na wielu polach.
Koncentrowaliśmy się na realizacji naszych celów – podnoszeniu satysfakcji klientów, digitalizacji oraz odpowiedzialnej
bankowości. Udowodniliśmy, że nasza misja pomagania klientom znajduje odzwierciedlenie zarówno w wymiarze społecznym,
jak i finansowym. Skuteczność działań w tych obszarach potwierdza wysoka satysfakcja naszych klientów w wynikach badania
NPS oraz wypracowane przez nas solidne rezultaty finansowe.
Rok 2023 Grupa Santander Bank Polska zakończyła zyskiem należnym akcjonariuszom jednostki dominującej w wysokości ponad
4,8 mld zł. Wyraźnie wzrosły wolumeny naszej sprzedaży. Dochody zwiększyły się o 29% w ujęciu rocznym, do kwoty 16 mld zł.
Depozyty klientów wzrosły o 7% r/r, a portfel kredytów brutto wzrósł w ujęciu rocznym o 4%. Mamy bardzo dobrą sytuację
kapitałową, nasze wskaźniki płynnościowe wyraźnie przekraczają wymagane poziomy.
Systematycznie rozwijamy ofertę, wprowadzając rozwiązania użyteczne dla naszych klientów. Jednym z naszych priorytetów jest
troska o bezpieczeństwo środków i danych klientów przez konsekwentne inwestowanie w cyberbezpieczeństwo.
W 2023 roku w gospodarce dominowało kilka trendów. Mieliśmy do czynienia z szybszą od oczekiwań dezinflacją, a jednocześnie
odbijaniem wzrostu PKB. Inwestycje rosły w szybkim tempie. Konsumpcja pozostała przygaszona. Obroty handlu zagranicznego
weszły w wyraźny trend spadkowy. Globalna gospodarka kontynuowała tzw. „miękkie lądowanie”. Ogólnie był to jednak dobry
rok z punktu widzenia sektora bankowego. Kondycja finansowa gospodarstw domowych i firm pozostała stabilna, dzięki czemu
koszty ryzyka nie rosły. Stopy procentowe, mimo obniżki o 1 pp. przed wyborami, pozostały umiarkowanie wysokie. Popyt na
kredyty zaczął się odbudowywać. Stało się to przede wszystkim w segmencie mieszkaniowym, za sprawą programu Pierwsze
Mieszkanie, ale również w segmencie kredytów konsumpcyjnych.
W minionym roku byliśmy także świadkami dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji (AI). Zdajemy sobie sprawę, że może
ona zrewolucjonizować biznes, sposób interakcji z klientami oraz naszą codzienną pracę. Jesteśmy świadomi wyzwań związanych
z odpowiedzialnym wykorzystaniem AI. Aktywnie korzystamy z zaawansowanych technologii, takich jak przetwarzanie danych w
chmurze i Big Data. Dzięki nim lepiej rozumiemy i odpowiadamy na potrzeby klientów oraz usprawniamy procesy biznesowe.
Uważnie obserwujemy otoczenie rynkowe, chcemy wyprzedzać oczekiwania naszych klientów i trendy. Dlatego ogłosiliśmy nową
strategię na lata 2024-2026 „Pomagamy osiągać więcej”. Jej trzy kluczowe filary to: Total Doświadczenie, Total Digitalizacja
i Total Odpowiedzialność. Wierzymy, że budowanie najlepszych doświadczeń i wywoływanie pozytywnych emocji powinno
towarzyszyć naszym relacjom z klientami i pracownikami. To ich stawiamy w centrum naszych działań. Chcemy osiągać najwyższe
stopy zwrotu dla akcjonariuszy, doskonałe wyniki finansowe i realizować naszą ambicję bycia najbardziej dochodowym bankiem
w Polsce. Swoje cele będziemy osiągać w sposób odpowiedzialny, dbając o zrównoważony rozwój i właściwie zarządzając
ryzykiem operacyjnym. Wiążą się z tym nasze zobowiązania dotyczące odpowiedzialności za środowisko, wobec społeczeństwa
i za odpowiednie, etyczne prowadzenie naszego biznesu. Zobowiązania te dotyczą odpowiedzialnej transformacji cyfrowej,
zrównoważonego finansowania, edukacji różnych grup społecznych, troski o klimat i minimalizowania naszego wpływu
środowiskowego. Wszystko, co robimy dla naszych klientów, pracowników czy akcjonariuszy, chcemy realizować w sposób
odpowiedzialny, utrzymując najwyższe standardy etyczne.
Nasza orientacja na klienta i jego potrzeby oraz zapewnianie mu najlepszych doświadczeń jest doceniane przez klientów oraz
firmy korzystające z naszych usług i produktów.
W bankowości detalicznej wdrożyliśmy nowoczesną aplikację mobilną. Dzięki intuicyjnemu procesowi migracji w ciągu miesiąca
do nowej aplikacji przeniosło się ponad 2,5 mln użytkowników. Kontynuowaliśmy upraszczanie oraz cyfryzację produktów
i procesów, w tym rozwój nowych, wielokanałowych procesów i zdalnej obsługi klienta na najwyższym poziomie.
Biznes detaliczny Santander Bank Polska systematycznie rośnie. Przy aktywnym wykorzystaniu kanałów cyfrowych, pozyskaliśmy
ponad 0,5 mln nowych klientów, w tym 75 tys. MŚP. Wzrosła sprzedaż kredytów gotówkowych i hipotecznych, funduszy
inwestycyjnych oraz ubezpieczeń niepowiązanych. Odnotowaliśmy rekordową sprzedaż w kanałach zdalnych oraz bardzo dobre
efekty w finansowaniu małych i średnich firm.