Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej Santander Bank Polska S.A. w 2023 r.
(obejmujące sprawozdanie z działalności Santander Bank Polska S.A.)
m. in.: raport o stosowaniu DPSN na GPW 2021, informacje o komitetach Rady Nadzorczej oraz o ich składach
osobowych i regulaminach, informacje o zmianach w kapitale zakładowym oraz operacjach na akcjach,
informacje o programach motywacyjnych, polityce dywidendowej, pytaniach zadawanych przez inwestorów
wraz z udzielonymi odpowiedziami, informacje nt. wskaźnika równości wynagrodzeń kobiet i mężczyzn (w tym
działania podjęte w celu likwidacji ewentualnych nierówności), strukturę Grupy Kapitałowej, kalendarium
wydarzeń korporacyjnych, informację o akcjonariuszach, oświadczenie na temat informacji niefinansowych,
informację na temat Polityki różnorodności, informacje na temat członków organów Banku, Walnych
Zgromadzeń, podstawowe dokumenty korporacyjne, sprawozdania finansowe (wraz z prezentacjami), strategię
rozwoju, rekomendacje i analizy agencji ratingowych, raporty bieżące, zapisy spotkań z inwestorami, kanały
komunikacji inwestorów z Bankiem, informacje o fuzjach i przejęciach.
Bank publikuje na swojej stronie internetowej informacje na temat przyjętej strategii, w tym o kierunkach i
celach strategicznych, efekty działań w zakresie jej realizacji oraz mierniki finansowe i niefinansowe.
Strategia Banku uwzględnia tematykę ESG, zarówno zagadnienia środowiskowe, jak i sprawy społeczne i
pracownicze, definiując precyzyjne mierniki realizacji oraz uwzględniając zagadnienia zrównoważonego
rozwoju. Bank w cyklach rocznych publikuje raport dotyczący zagadnień ESG na korporacyjnej stronie
internetowej.
Kwestie związane z ochroną środowiska i klimatu to jeden z filarów agendy Odpowiedzialnej Bankowości, który
był częścią kierunku strategicznego Safety&Trust w ramach strategii biznesowej Banku na lata 2021-
2023. Zarząd Banku na lata 2024-2026 przyjął do realizacji Strategię „Pomagamy osiągać więcej” opartą na
trzech kierunkach strategicznych. Zostały opisane m.in. we Wprowadzeniu do Strategii:
„Pomaganie klientom i pracownikom w osiąganiu codziennych sukcesów to nasza misja i fundament trzyletniej
strategii na lata 2024-2026. W centrum naszej aktywności znajdują się ludzie – klienci i pracownicy. Dlatego
w strategii stawiamy na relacje. Chcemy, żeby były długotrwałe i oparte o zaufanie. Chcemy wywoływać
pozytywne emocje i wizerunek Banku bliskiego ludzi. Wierzymy, że właśnie dbałość o doświadczenia będzie
naszym wyróżnikiem na rynku. O tym mówi pierwszy z kierunków strategicznych - Total Doświadczenie.
Wiemy także, że pozytywne emocje i doświadczenia w dużej mierze zależą od interakcji w świecie cyfrowym.
Dlatego z coraz większą determinacją podążamy ścieżką innowacji cyfrowych udostępniając nowe możliwości
klientom w kanałach zdalnych oraz zapewniając pracownikom proste i efektywne procesy. O tym mówi drugi z
kierunków strategicznych – Total Digitalizacja. Wyzwania, przed którymi stoimy jako Bank i społeczeństwo,
wymagają ogromnej odpowiedzialności. A odpowiedzialność dla nas to nie tylko słowo – to zasada, którą
kierujemy się w codziennych działaniach. Świadomie podejmujemy etyczne decyzje, dbając o wpływ na
społeczność i środowisko. Dzięki zrównoważonemu modelowi biznesowemu tworzymy wartość dla klientów,
pracowników, akcjonariuszy i lokalnych społeczności dbając o lepsze jutro dla nas, naszych dzieci i naszej
planety. O tym mówi trzeci z kierunków strategicznych – Total Odpowiedzialność.”
Przykładowe mierniki w tym zakresie obejmują m. in.: odsetek kupowanej energii z odnawialnych źródeł energii
(100%), % korzystania z jednorazowego plastiku (0% od 2020 roku), czy udział tzw. zielonego finansowania
zgodnie z „Systemem klasyfikacji zrównoważonego finansowania”. Regulacja ta została wdrożona w Banku
celem ustanowienia kryteriów identyfikacji i kwalifikacji transakcji jako zrównoważone (dostępna na stronie:
https://www.santander.pl/aktualnosci/aktualnosci-lista/eko-rozwiazania). Opiera się ona na wytycznych i
zasadach branżowych uznawanych na szczeblu międzynarodowym (np. zasady dotyczące obligacji społecznych
i obligacji „zielonych” ICMA (ICMA Social and Green Bond Principles), Standardy obligacji klimatycznych (Climate
Bond Standards) oraz Taksonomia
W ramach działań podejmowanych w celu zapewnienia równouprawnienia płci, Bank dąży do zwiększenia
udziału kobiet w wyższej kadrze zarządzającej oraz zachowania równowagi w kontekście płci w procesach
rekrutacyjnych i rozwojowych, oferuje dedykowane programy rozwojowe dla kobiet, uwzględnia odpowiednią
reprezentację kobiet w planach sukcesji, edukuje pracowników w zakresie równego traktowania i
inkluzywności. Jednym z podstawowych mierników w tym zakresie jest zdefiniowany odsetek kobiet w
Zarządzie (30% do 2025 roku), w Radzie Nadzorczej (między 40% a 60% do 2025 roku) oraz na stanowiskach
kierowniczych (40% do 2025 roku, Bank uwzględnia tu Wskazówki Komitetu ds. Ładu Korporacyjnego w
zakresie stosowania zasad „Dobrych Praktyk Spółek notowanych na GPW 2021”). Zgodnie z nimi, dla
stosowania zasady 2.1 konieczne jest przyjęcie polityki różnorodności i uwzględnienie w jej treści elementów
wskazanych w tej zasadzie, w tym określenie docelowego udziału mniejszości w danym organie na poziomie
nie niższym niż 30%. Nie jest natomiast niezbędne, spółka już obecnie posiadała organy w składzie
zapewniającym różnorodność zgodną z wytycznymi zawartymi w treści Dobrych Praktyk spółek notowanych na
GPW 2021), , a także wskaźnik równości płac EPG – Equal Pay Gap. W Banku realizowane są także inicjatywy
wewnętrzne wpierające różnorodność i inkluzywność: działają Ambasadorzy Różnorodności (kadra
najwyższego szczebla zarządzającego), Sieci Pracownicze –oddolne inicjatywy pracownicze skupione wokół
promocji różnorodności, prowadzone są akcje edukacyjne, szkolenia, webinary np. Miesiąc Różnorodności.
Działalność w tym obszarze wzmacniana jest przez strategiczne partnerstwa z organizacjami eksperckimi:
Share the Care, UN Global Compact Network Poland, Vital Voices, Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Troska o pracownika to jeden z kierunków strategicznych Banku na lata 2021-2023 oraz element nowej strategii
na lata 2024-2026. Jego realizacja monitorowana jest na bieżąco, m. in. w ramach kwartalnych badań
zaangażowania pracowników eNPS. Miernikiem jest także tytuł czołowego pracodawcy w sektorze bankowym
(certyfikat Top Employer 2023, certyfikat Great Place to Work!, tytuł „Etyczna Firma”). Bank wdrożył model
pracy hybrydowej, promuje różnorodność, równe traktowanie i inkluzywność, wspiera rozwój talentów,
promuje zdrowy i ekologiczny tryb życia w ramach programów wellbeing’owych dla pracowników.
Obsesja na punkcie klienta to także jedno z głównych założeń strategii Banku. Bank nieustannie prowadzi
działania zmierzające do podwyższenia satysfakcji klientów, a wszystkie produkty i usługi są projektowane i
wdrażane z uwzględnieniem perspektywy klienta; miernikiem w tym zakresie jest NPS (Net Promoter Score) –
wskaźnik lojalności klientów. W ramach strategii klientocentrycznej, Bank przyspieszył digitalizację i
optymalizację procesów, upraszcza język w komunikacji z klientami, dostosowuje ofertę oraz kanały
udostępniania produktów do potrzeb poszczególnych grup klientów (w tym także w ramach wsparcia dla
uchodźców z Ukrainy – oferta dla klientów indywidulanych i firm.