Szanowni Państwo, 
rok 2023 był satysfakcjonujący dla Santander Bank Polska. To czas, w którym odnieśliśmy sukcesy na wielu polach. 
Koncentrowaliśmy  się  na  realizacji  naszych  celów  –  podnoszeniu  satysfakcji  klientów,  digitalizacji  oraz  odpowiedzialnej 
bankowości. Udowodniliśmy, że nasza misja pomagania klientom znajduje odzwierciedlenie zarówno w wymiarze społecznym, 
jak i finansowym. Skuteczność działań w tych obszarach potwierdza wysoka satysfakcja naszych klientów w wynikach badania 
NPS oraz wypracowane przez nas solidne rezultaty finansowe. 
Rok 2023 Santander Bank Polska zakończył zyskiem netto w wysokości ponad 4,7 mld zł. Wyraźnie wzrosły wolumeny naszej 
sprzedaży. Dochody zwiększyły się o 35% w ujęciu rocznym, do kwoty 14,1 mld zł. Depozyty klientów wzrosły o 5% r/r, a portfel 
kredytów brutto wzrósł w ujęciu rocznym o 4%. Mamy bardzo dobrą sytuację kapitałową, nasze wskaźniki płynnościowe wyraźnie 
przekraczają wymagane poziomy. 
Systematycznie rozwijamy ofertę, wprowadzając rozwiązania użyteczne dla naszych klientów. Jednym z naszych priorytetów jest 
troska o bezpieczeństwo środków i danych klientów przez konsekwentne inwestowanie w cyberbezpieczeństwo.  
W 2023 roku w gospodarce dominowało kilka trendów. Mieliśmy do czynienia z szybszą od oczekiwań dezinflacją, a jednocześnie 
odbijaniem wzrostu PKB. Inwestycje rosły w szybkim tempie. Konsumpcja pozostała przygaszona. Obroty handlu zagranicznego 
weszły w wyraźny trend spadkowy. Globalna gospodarka kontynuowała tzw. „miękkie lądowanie”. Ogólnie był to jednak dobry 
rok z punktu widzenia sektora bankowego. Kondycja finansowa gospodarstw domowych i firm pozostała stabilna, dzięki czemu 
koszty ryzyka nie rosły. Stopy procentowe, mimo obniżki o 1 pp. przed wyborami, pozostały umiarkowanie wysokie. Popyt na 
kredyty zaczął się odbudowywać. Stało się to przede wszystkim w segmencie mieszkaniowym, za sprawą programu Pierwsze 
Mieszkanie, ale również w segmencie kredytów konsumpcyjnych.  
W minionym roku byliśmy także świadkami dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji (AI). Zdajemy sobie sprawę, że może 
ona zrewolucjonizować biznes, sposób interakcji z klientami oraz naszą codzienną pracę. Jesteśmy świadomi wyzwań związanych 
z odpowiedzialnym wykorzystaniem AI. Aktywnie korzystamy z zaawansowanych technologii, takich jak przetwarzanie danych  
w chmurze i Big Data. Dzięki nim lepiej rozumiemy i odpowiadamy na potrzeby klientów oraz usprawniamy procesy biznesowe.  
Uważnie obserwujemy otoczenie rynkowe, chcemy wyprzedzać oczekiwania naszych klientów i trendy. Dlatego ogłosiliśmy nową 
strategię na lata 2024-2026 „Pomagamy osiągać więcej”. Jej trzy kluczowe filary to: Total Doświadczenie, Total Digitalizacja  
i  Total  Odpowiedzialność.  Wierzymy,  że  budowanie  najlepszych  doświadczeń  i  wywoływanie  pozytywnych  emocji  powinno 
towarzyszyć naszym relacjom z klientami i pracownikami. To ich stawiamy w centrum naszych działań. Chcemy osiągać najwyższe 
stopy zwrotu dla akcjonariuszy, doskonałe wyniki finansowe i realizować naszą ambicję bycia najbardziej dochodowym bankiem 
w  Polsce.  Swoje  cele  będziemy  osiągać  w sposób  odpowiedzialny,  dbając  o  zrównoważony  rozwój  i  właściwie  zarządzając 
ryzykiem operacyjnym. Wiążą się z tym nasze zobowiązania dotyczące odpowiedzialności za środowisko, wobec społeczeństwa  
i  za  odpowiednie,  etyczne  prowadzenie  naszego  biznesu.  Zobowiązania  te  dotyczą  odpowiedzialnej  transformacji  cyfrowej, 
zrównoważonego  finansowania,  edukacji  różnych  grup  społecznych,  troski  o  klimat  i  minimalizowania  naszego  wpływu 
środowiskowego.  Wszystko, co  robimy  dla  naszych klientów, pracowników  czy  akcjonariuszy,  chcemy  realizować  w sposób 
odpowiedzialny, utrzymując najwyższe standardy etyczne. 
Nasza orientacja na klienta i jego potrzeby oraz zapewnianie mu najlepszych doświadczeń jest doceniane przez klientów oraz 
firmy korzystające z naszych usług i produktów.  
W bankowości detalicznej wdrożyliśmy nowoczesną aplikację mobilną. Dzięki intuicyjnemu procesowi migracji w ciągu miesiąca 
do  nowej  aplikacji  przeniosło  się  ponad  2,5  mln  użytkowników.  Kontynuowaliśmy  upraszczanie  oraz  cyfryzację  produktów  
i procesów, w tym rozwój nowych, wielokanałowych procesów i zdalnej obsługi klienta na najwyższym poziomie. 
Biznes detaliczny Santander Bank Polska systematycznie rośnie. Przy aktywnym wykorzystaniu kanałów cyfrowych, pozyskaliśmy 
ponad  0,5  mln  nowych  klientów,  w  tym  75  tys.  MŚP.  Wzrosła  sprzedaż  kredytów  gotówkowych  i  hipotecznych,  funduszy 
inwestycyjnych oraz ubezpieczeń niepowiązanych. Odnotowaliśmy rekordową sprzedaż w kanałach zdalnych oraz bardzo dobre 
efekty w finansowaniu małych i średnich firm.