Santander Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, przy al. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy
w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr. KRS 0000008723. NIP 896-000-56-73. REGON 930041341. Wysokość kapitału
wpłaconego 1 021 893 140 zł.
Szanowni Państwo,
rok 2023 był satysfakcjonujący dla Santander Bank Polska. To czas, w którym odnieśliśmy sukcesy na wielu polach.
Koncentrowaliśmy się na realizacji naszych celów podnoszeniu satysfakcji klientów, digitalizacji oraz odpowiedzialnej
bankowości. Udowodniliśmy, że nasza misja pomagania klientom znajduje odzwierciedlenie zarówno w wymiarze społecznym,
jak i finansowym. Skuteczność działań w tych obszarach potwierdza wysoka satysfakcja naszych klientów w wynikach badania
NPS oraz wypracowane przez nas solidne rezultaty finansowe.
Rok 2023 Santander Bank Polska zakończył zyskiem netto w wysokości ponad 4,7 mld zł. Wyraźnie wzrosły wolumeny naszej
sprzedaży. Dochody zwiększyły się o 35% w ujęciu rocznym, do kwoty 14,1 mld zł. Depozyty klientów wzrosły o 5% r/r, a portfel
kredytów brutto wzrósł w ujęciu rocznym o 4%. Mamy bardzo dobrą sytuację kapitałową, nasze wskaźniki płynnościowe wyraźnie
przekraczają wymagane poziomy.
Systematycznie rozwijamy ofertę, wprowadzając rozwiązania użyteczne dla naszych klientów. Jednym z naszych priorytetów jest
troska o bezpieczeństwo środków i danych klientów przez konsekwentne inwestowanie w cyberbezpieczeństwo.
W 2023 roku w gospodarce dominowało kilka trendów. Mieliśmy do czynienia z szybszą od oczekiwań dezinflacją, a jednocześnie
odbijaniem wzrostu PKB. Inwestycje rosły w szybkim tempie. Konsumpcja pozostała przygaszona. Obroty handlu zagranicznego
weszły w wyraźny trend spadkowy. Globalna gospodarka kontynuowała tzw. „miękkie lądowanie”. Ogólnie był to jednak dobry
rok z punktu widzenia sektora bankowego. Kondycja finansowa gospodarstw domowych i firm pozostała stabilna, dzięki czemu
koszty ryzyka nie rosły. Stopy procentowe, mimo obniżki o 1 pp. przed wyborami, pozostały umiarkowanie wysokie. Popyt na
kredyty zaczął się odbudowywać. Stało się to przede wszystkim w segmencie mieszkaniowym, za sprawą programu Pierwsze
Mieszkanie, ale również w segmencie kredytów konsumpcyjnych.
W minionym roku byliśmy także świadkami dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji (AI). Zdajemy sobie sprawę, że może
ona zrewolucjonizować biznes, sposób interakcji z klientami oraz naszą codzienną pracę. Jesteśmy świadomi wyzwań związanych
z odpowiedzialnym wykorzystaniem AI. Aktywnie korzystamy z zaawansowanych technologii, takich jak przetwarzanie danych
w chmurze i Big Data. Dzięki nim lepiej rozumiemy i odpowiadamy na potrzeby klientów oraz usprawniamy procesy biznesowe.
Uważnie obserwujemy otoczenie rynkowe, chcemy wyprzedzać oczekiwania naszych klientów i trendy. Dlatego ogłosiliśmy nową
strategię na lata 2024-2026 „Pomagamy osiągać więcej”. Jej trzy kluczowe filary to: Total Doświadczenie, Total Digitalizacja
i Total Odpowiedzialność. Wierzymy, że budowanie najlepszych doświadczeń i wywoływanie pozytywnych emocji powinno
towarzyszyć naszym relacjom z klientami i pracownikami. To ich stawiamy w centrum naszych działań. Chcemy osiągać najwyższe
stopy zwrotu dla akcjonariuszy, doskonałe wyniki finansowe i realizować naszą ambicję bycia najbardziej dochodowym bankiem
w Polsce. Swoje cele będziemy osiągać w sposób odpowiedzialny, dbając o zrównoważony rozwój i właściwie zarządzając
ryzykiem operacyjnym. Wiążą się z tym nasze zobowiązania dotyczące odpowiedzialności za środowisko, wobec społeczeństwa
i za odpowiednie, etyczne prowadzenie naszego biznesu. Zobowiązania te dotyczą odpowiedzialnej transformacji cyfrowej,
zrównoważonego finansowania, edukacji różnych grup społecznych, troski o klimat i minimalizowania naszego wpływu
środowiskowego. Wszystko, co robimy dla naszych klientów, pracowników czy akcjonariuszy, chcemy realizować w sposób
odpowiedzialny, utrzymując najwyższe standardy etyczne.
Nasza orientacja na klienta i jego potrzeby oraz zapewnianie mu najlepszych doświadczeń jest doceniane przez klientów oraz
firmy korzystające z naszych usług i produktów.
W bankowości detalicznej wdrożyliśmy nowoczesną aplikację mobilną. Dzięki intuicyjnemu procesowi migracji w ciągu miesiąca
do nowej aplikacji przeniosło się ponad 2,5 mln użytkowników. Kontynuowaliśmy upraszczanie oraz cyfryzację produktów
i procesów, w tym rozwój nowych, wielokanałowych procesów i zdalnej obsługi klienta na najwyższym poziomie.
Biznes detaliczny Santander Bank Polska systematycznie rośnie. Przy aktywnym wykorzystaniu kanałów cyfrowych, pozyskaliśmy
ponad 0,5 mln nowych klientów, w tym 75 tys. MŚP. Wzrosła sprzedaż kredytów gotówkowych i hipotecznych, funduszy
inwestycyjnych oraz ubezpieczeń niepowiązanych. Odnotowaliśmy rekordową sprzedaż w kanałach zdalnych oraz bardzo dobre
efekty w finansowaniu małych i średnich firm.
Santander Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, przy al. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy
w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr. KRS 0000008723. NIP 896-000-56-73. REGON 930041341. Wysokość kapitału
wpłaconego 1 021 893 140 zł.
Bankowość prywatna zakończyła rok ze świetnym wynikiem finansowym. Do oferty wprowadziliśmy nowe usługi, które podnoszą
satysfakcję klientów.
Bankowość Biznesowa i Korporacyjna kontynuuje strategię wzrostu, aby osiągnąć pozycję najlepszego banku biznesowego oraz
miejsce w pierwszej trójce pod względem udziału w rynku. Działania relacyjne oraz akwizycyjne pozwoliły nam utrzymać wzrost
w większości linii biznesowych, a także dobrą jakość portfela kredytowego. Odnotowaliśmy wyższą sprzedaż kluczowych
produktów i liczbę transakcji wykonywanych przez klientów.
Jeśli chodzi o Bankowość Korporacyjną i Inwestycyjną, w 2023 roku rozwijaliśmy usługi GTS. Wprowadziliśmy innowacyjne
funkcje na platformie One Trade Portal. Upraszczają one operacje międzynarodowe, w tym międzynarodowe płatności
natychmiastowe. Aktywnie rozwijaliśmy wraz z Giełdą w Warszawie rynek Global Connect z inicjatywy Biura Maklerskiego
Santander na tym rynku zadebiutowały akcje kilkunastu zagranicznych spółek .
Wśród najważniejszych działań warto też wymienić aktywny udział w emisjach obligacji korporacyjnych na rynku krajowym, w
szczególności współorganizację dwóch dużych emisji związanych ze zrównoważonym rozwojem (ang. sustainability-linked).
Uczestniczyliśmy także w kilku transakcjach finansowania projektów budowy OZE.
W Biurze Maklerskim Santander reagujemy na aktualne oczekiwania klientów. W ubiegłym roku udostępniliśmy naszym klientom
szerszą ofertę produktów strukturyzowanych i dodaliśmy do oferty nowe fundusze ETF, które umożliwiają inwestycje w szybko
rozwijające się branże i atrakcyjne aktywa, w tym te związane z ESG.
Działamy odpowiedzialnie, dbamy o środowisko naturalne i realizujemy cele społeczne. Z roku na rok zwiększamy wartość
finansowania, jakiego udzielamy naszym klientom na realizację inwestycji zrównoważonych środowiskowo. Dotyczą one m.in.
odnawialnych źródeł energii (OZE), efektywności energetycznej nieruchomości czy elektromobilności. Powołaliśmy wewnętrzny
panel ekspertów, który analizuje, czy takie transakcje są zgodne z odpowiednimi kryteriami dotyczącymi zrównoważonych
inwestycji (Taksonomia UE i nasz wewnętrzny system klasyfikacji SFCS). Tak samo oceniamy nasze zielone produkty i usługi
bankowe.
Edukacja to ważny obszar naszego zaangażowania społecznego. Nasz flagowy program Santander Universidades umożliwia
zdobywanie nowych umiejętności i pogłębianie wiedzy. Z bezpłatnych kursów i stypendiów skorzystało w zeszłym roku ponad
21 tys. osób z Polski. Kontynuujemy nasz autorski program edukacyjny „Finansiaki”. Ułatwia on nauczycielom i rodzicom
wprowadzanie dzieci w świat finansów i przedsiębiorczości.
Od 26 lat prężnie działa Fundacja Santander. W koordynowany przez nią wolontariat angażuje się ponad 1,5 tys. pracowników
banku. Od kilku lat organizujemy zbiórkę charytatywną „Podwójna Moc Pomagania”. W ubiegłym roku zbieraliśmy fundusze na
rozwój i funkcjonowanie czatu prowadzonego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Dzięki naszym klientom i pracownikom
przekazaliśmy na ten cel ponad 700 tys. zł. W 2023 roku fundacja wzięła udział w uruchomieniu ogólnopolskiego programu
grantowego dla samorządów „Razem dla eko-zmiany” o wartości około 1 mln zł.
Ważną częścią naszych działjest konsekwentne budowanie przyjaznego środowiska pracy, które daje pracownikom możliwości
rozwoju, zapewnia szacunek i docenienie. Potwierdzają to m.in. certyfikat Great Place To Work oraz obecność na liście Diversity
IN Check zestawieniu polskich pracodawców najbardziej zaawansowanych w zarządzaniu różnorodnością i inkluzywnością.
Realizujemy wiele projektów wewnętrznych, takich jak: Ambasadorzy Różnorodności dla kadry najwyższego szczebla, Sieci
Pracownicze, akcje edukacyjne, szkolenia, webinary i podcast Santander Women.
W minionym roku intensywnie pracowaliśmy też nad poprawą doświadczeń pracowników. O tym, że dostrzegają oni efekty tych
prac, świadczy m.in. tytuł Top Employer 2023, który otrzymaliśmy już po raz kolejny. Jesteśmy organizacją uczącą się i rozwijamy
talenty pracowników. Działania i procesy rozwojowe pozwalają nam szybko adaptować się do zmiennych warunków. Dzięki nim
pracownicy rozwijają swoje umiejętności, w tym tzw. kompetencje przyszłości.
Nasze inicjatywy i projekty zostały w 2023 roku wielokrotnie docenione. Wyróżnienia dotyczyły m.in. budowania trwałych relacji
z klientami, tworzenia doskonałych doświadczeń oraz w kreowania nowych rozwiązań, które odpowiadają na potrzeby klientów.
Po raz kolejny stanęliśmy na podium prestiżowych rankingów. Zajęliśmy 3. miejsce w konkursie „Złoty Bankier”, w kategorii „Złoty
Bank najlepsza wielokanałowa jakość obsługi” oraz w rankingu „Przyjazny bank” Newsweeka.
Santander Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, przy al. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy
w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr. KRS 0000008723. NIP 896-000-56-73. REGON 930041341. Wysokość kapitału
wpłaconego 1 021 893 140 zł.
Otrzymaliśmy też tytuł Najlepszego Banku w Polsce według magazynu Euromoney, który docenił też naszą bankowość dla małych
i średnich przedsiębiorstw, przyznając nam tytuł Najlepszego Banku w Polsce dla SME. Zajęliśmy 1. miejsce w rankingu Forbesa
w kategorii „Bank Przyjazny Firmie”. Santander Bank Polska po raz trzeci z rzędu zdobył też pierwsze miejsce w konkursie
magazynu Eurobuild, w kategorii „Financing Provider of the Year, CEE”. Zostaliśmy też laureatem konkursu Celent Model Bank
Awards 2023. Doceniono nas za zaangażowanie społeczne i korporacyjne czeki BLIK, które pomogły w trakcie kryzysu
uchodźczego wywołanego wojną w Ukrainie.
Przed nami rok, który będzie pełen społecznych i gospodarczych wyzwań. Liczymy, że będzie to dobry czas dla sektora
bankowego. Mamy nadzieję, że otoczenie regulacyjno-podatkowe pozwoli nam na dalszy wzrost. To konieczne, abyśmy mogli
wspierać realizację celów rozwojowych Polski. Przed nami bowiem wyzwania związane ze sfinansowaniem transformacji
energetycznej oraz projektów infrastrukturalnych.
Nowa strategia „Pomagamy osiągnąć więcej” wyznacza nam jasne kierunki na najbliższe miesiące i lata. Zrealizujemy ambitne
projekty i będziemy kontynuować dobrą współpracę z partnerami biznesowymi. Wierzę, że zapewnimy naszym klientom
i pracownikom najlepsze doświadczenia, wspierając ich w osiąganiu codziennych sukcesów. Zmieniamy się, aby być bankiem,
z którym można osiągnąć więcej.
Michał Gajewski
Prezes Zarządu Santander Bank Polska S.A.
Podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym